Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
News

Rýchlovka vo vinohrade a nahá žena s košíkom hrozna. Anticenu Sexistický kix dostalo známe vinárstvo a turistický región

Vinárstvo zvolilo naratív spojený s opíjaním žien „na účely ich povoľnosti“, vysvetľuje organizátorka.

Ema Stanovská
8. 12. 2021 11:09 Čas čítania: 1:36
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.
News
0
Ema Stanovská
8. 12. 2021 11:09
Čas čítania: 1:36

Rýchlovka vo vinohrade a nahá žena s košíkom hrozna. Anticenu Sexistický kix dostalo známe vinárstvo a turistický región

Vinárstvo zvolilo naratív spojený s opíjaním žien „na účely ich povoľnosti“, vysvetľuje organizátorka.

Ema Stanovská
8. december 2021, 11:09
Čas čítania: 1:36
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok

V súťaži Sexistický kix si anticenu odbornej poroty odnáša slovenské vinárstvo Durgala&Budinský. Verejnosť zas udelila najviac hlasov reklame zadávateľa Tokajtravel.sk. Iniciatíva zároveň druhý raz udelila aj pozitívne ocenenie Kumšt bez sexizmu, tentoraz ho dostal Lidl za reklamu týkajúcu sa platovej rovnosti.

 

„Predajcovia alkoholu vo svojej komunikácii stavili na využívanie sexualizácie žien či naratív spojený s opíjaním žien na účely ich povoľnosti, čo môže viesť až k sexuálnemu násiliu,“ vraví Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

„Rýchlovka vo vinohrade“

Odborníčky a odborníci z oblasti marketingu a rodovej rovnosti sa zhodli na udelení anticeny reklame vinárstva Durgala&Budinský. „Reklama posilňuje rodovo stereotypné znevažujúce predstavy o ženách, podľa ktorých je v poriadku kupovať si ženské telo na sex, a aby bola žena k transakcii povoľnejšia, je okej ju pri tejto príležitosti opiť,“ zdôraznila porotkyňa anticeny a rodová expertka Paula Jójárt.

 

Autor fotografiu zverejnil na Facebooku s opisom: „Rýchlovka vo vinohrade.
Slečno, slečno? Máte chviličku? My tady nalívamé víno... Jó? A ja vám tady nabízím celou láhef. Pojte se mnou tady do vinohradu. Neco vám ukážu... Nebojte se... To je jenom pro mňe.“

 

Vizuál, ktorý útočí na najnižšie pudy

Reklama na turistický región Tokaj zobrazuje nahú ženu v sexualizovanej pozícii. 34,7 % ľudí zapojených do hlasovania vyslalo signál, že nesúhlasia s používaním ženského tela v reklame bez súvisu s ponúkaným produktom.

 

 

„Vizuál útočí na najnižšie pudy a veľmi primitívne komunikuje motív, ktorý by sám osebe mohol byť lákavý. (...) Je škoda, že zadávateľ nevie prilákať svojím produktom či službami a musí sa uchýliť k takému prvoplánovému riešeniu,“ povedal Róbert Slovák, kreatívny riaditeľ agentúry Slovák&Friends.

Reklamy využívajúce tento naratív sú nebezpečné aj s ohľadom na výsledky prieskumu spoločnosti IKEA, podľa ktorého až 53 % ľudí na Slovensku zastáva názor, že ak žena konzumuje alkohol, je spoluzodpovedná za násilie, ktorého sa páchateľ voči nej dopúšťa.

Pozitívne ocenenie pre Lidl

Pozitívny príklad reklamy tento rok priniesla spoločnosť Lidl Slovenská republika. Tá dostala uznanie za pozitívny príspevok k rodovej rovnosti v nápaditej náborovej kampani, ktorá stavia na zásade rovnakého odmeňovania. Podľa Dvořákovej Lidl „kreatívnym a dômyselným stvárnením poukazuje na iluzórnosť prirodzenosti či normálnosti rodového mzdového rozdielu“.

 

Iniciatíva Sexistický kix vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť. Tento rok založila vlastné občianske združenie Bez sexizmu. V spojenom piatom dvojročníku boli nominované reklamy od konca roka 2019 až po súčasnosť. Do hlasovania sa zapojilo spolu 3 846 ľudí, ktorí rozdali 66 977 dislajkov – minulý rok ich rozdali o vyše 40-tisíc menej.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Facebook/Durgala&Budinský, Tokajtravel.sk
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy News
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.