Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
8. decembra 2021 o 11:09
Čas čítania 1:36
Ema Stanovská

Rýchlovka vo vinohrade a nahá žena s košíkom hrozna. Anticenu Sexistický kix dostalo známe vinárstvo a turistický región

NEWS REKLAMY A MARKETING SEXIZMUS
Uložiť Uložené

Vinárstvo zvolilo naratív spojený s opíjaním žien „na účely ich povoľnosti“, vysvetľuje organizátorka.

V súťaži Sexistický kix si anticenu odbornej poroty odnáša slovenské vinárstvo Durgala&Budinský. Verejnosť zas udelila najviac hlasov reklame zadávateľa Tokajtravel.sk. Iniciatíva zároveň druhý raz udelila aj pozitívne ocenenie Kumšt bez sexizmu, tentoraz ho dostal Lidl za reklamu týkajúcu sa platovej rovnosti.

„Predajcovia alkoholu vo svojej komunikácii stavili na využívanie sexualizácie žien či naratív spojený s opíjaním žien na účely ich povoľnosti, čo môže viesť až k sexuálnemu násiliu,“ vraví Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

„Rýchlovka vo vinohrade“

Odborníčky a odborníci z oblasti marketingu a rodovej rovnosti sa zhodli na udelení anticeny reklame vinárstva Durgala&Budinský. „Reklama posilňuje rodovo stereotypné znevažujúce predstavy o ženách, podľa ktorých je v poriadku kupovať si ženské telo na sex, a aby bola žena k transakcii povoľnejšia, je okej ju pri tejto príležitosti opiť,“ zdôraznila porotkyňa anticeny a rodová expertka Paula Jójárt.

Autor fotografiu zverejnil na Facebooku s opisom: „Rýchlovka vo vinohrade.
Slečno, slečno? Máte chviličku? My tady nalívamé víno... Jó? A ja vám tady nabízím celou láhef. Pojte se mnou tady do vinohradu. Neco vám ukážu... Nebojte se... To je jenom pro mňe.“

 

Vizuál, ktorý útočí na najnižšie pudy

Reklama na turistický región Tokaj zobrazuje nahú ženu v sexualizovanej pozícii. 34,7 % ľudí zapojených do hlasovania vyslalo signál, že nesúhlasia s používaním ženského tela v reklame bez súvisu s ponúkaným produktom.

„Vizuál útočí na najnižšie pudy a veľmi primitívne komunikuje motív, ktorý by sám osebe mohol byť lákavý. (...) Je škoda, že zadávateľ nevie prilákať svojím produktom či službami a musí sa uchýliť k takému prvoplánovému riešeniu,“ povedal Róbert Slovák, kreatívny riaditeľ agentúry Slovák&Friends.

Odporúčané
Ako sa z Pepsi stala námorná veľmoc. Príbeh o výmene plechoviek za ponorky patrí dodnes k najväčším bizárom histórie Ako sa z Pepsi stala námorná veľmoc. Príbeh o výmene plechoviek za ponorky patrí dodnes k najväčším bizárom histórie 31. októbra 2024 o 14:30

Reklamy využívajúce tento naratív sú nebezpečné aj s ohľadom na výsledky prieskumu spoločnosti IKEA, podľa ktorého až 53 % ľudí na Slovensku zastáva názor, že ak žena konzumuje alkohol, je spoluzodpovedná za násilie, ktorého sa páchateľ voči nej dopúšťa.

Pozitívne ocenenie pre Lidl

Pozitívny príklad reklamy tento rok priniesla spoločnosť Lidl Slovenská republika. Tá dostala uznanie za pozitívny príspevok k rodovej rovnosti v nápaditej náborovej kampani, ktorá stavia na zásade rovnakého odmeňovania. Podľa Dvořákovej Lidl „kreatívnym a dômyselným stvárnením poukazuje na iluzórnosť prirodzenosti či normálnosti rodového mzdového rozdielu“.

Iniciatíva Sexistický kix vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť. Tento rok založila vlastné občianske združenie Bez sexizmu. V spojenom piatom dvojročníku boli nominované reklamy od konca roka 2019 až po súčasnosť. Do hlasovania sa zapojilo spolu 3 846 ľudí, ktorí rozdali 66 977 dislajkov – minulý rok ich rozdali o vyše 40-tisíc menej.

Domov
Zdieľať
Diskusia