V tomto článku si rozoberieme, ako vyzerá fungovanie a pozadie motorizmu na Slovensku. Zameriame sa na kategóriu, ktorá je vo svete najpopulárnejšia – na formulu.
O tom, aké to je, dostať sa zo Slovenska medzi elitu pretekárov, nám porozprával najúspešnejší pilot v histórii Slovenska Richard Gonda. Tomu sa podarilo dostať až do F2. Dobré výsledky mu dokonca otvorili dvere aj do F1, no tam začal mať problémy s peniazmi.
Se vším všudy
Písal sa rok 1949. České Brno vtedy hostilo Grand Prix s názvom Se vším všudy. Preteky boli na slávnom Masarykovom okruhu. Šlo o historický moment, pretože odvtedy sa ďalšie podujatie v rámci seriálu F1, F2, F3 či F4 na území Československa až dodnes nekonalo. Vtedajšia dĺžka trate českej Grand Prix merala 356 kilometrov. Predstavilo sa na nej dokopy 13 monopostov. Zaujímavosťou je, že medzi nimi boli aj dve české formuly.
V prvej sedel Jaroslav Vlček, ktorý reprezentoval značku Magda. Druhým pilotom bol Bruno Sojka. Ten jazdil za Tatraplan Sport. Jedinečné podujatie si vtedy prišlo naživo pozrieť okolo 300-tisíc divákov, čo v slovenskom ani českom športe dodnes nemá obdobu. Československým politikom sa však takéto podujatie nepáčilo a po skončení Grand Prix Se vším všudy urobili všetko pre to, aby sa niečo podobné u nás už neopakovalo, informuje portál Garáž.cz. To sa im aj podarilo. Česká Grand Prix pritom ukázala, že o motorizmus bol u nás obrovský záujem.
V preklade je to veľká cena. Toto označenie pomenúva všetky vrcholové podujatia v športoch ako formula 1, preteky motocyklov, tenis či snooker. Napríklad formula 1 má vo svojom sezónnom kalendári na rok 2021 zapísaných 21 veľkých cien.
Československo dokonca predstavilo v roku 1950 vlastný monopost – Tatru 607. Jej potenciál bol v tom čase obrovský, na domácich súťažiach nemala konkurenciu a v prípade rozvoja mohol monopost preraziť aj na svetovej scéne. Pre politické záujmy sa však formula nedostala na Západ, kde by mohla napredovať.
Podľa slovenského pilota Richarda Gondu odvtedy nastal na úrovni elitného motošportu v regióne útlm. Na Slovensku sme stále mali a aj máme šikovných ľudí s potenciálom, no nemajú sa kde uplatniť. Napriek tomu, že od roku 2009 funguje okruh Slovakia Ring, jeho možnosti pretekári nevyužívajú naplno. A čo sa týka formuly, tak vôbec.
Slovensko stratilo o tento šport záujem. Chýbajúcu popularitu dopĺňa aj neexistujúca podpora zo strany štátu. Preto je motošport na Slovensku v úzadí a začal byť o jednotlivcoch. Ak si teda položíme otázku, prečo sme nikdy nemali slovenského pilota F1, toto je odpoveď. Ak by sme to mali zhrnúť jednou vetou, tak na Slovensku by talent bol, no celé to stojí a padá na peniazoch.
Na jednej strane musí byť pilot veľmi šikovný a na druhej na to, aby svoj talent mohol uplatniť na adekvátnej úrovni, potrebuje viac a viac peňazí.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako vyzerala cesta Richarda Gondu do F2.
- Koľko stojí motošport na Slovensku a vo svete.
- Prečo sa na Slovensku nedá pokračovať v kariére pilota formuly.
- Čo je kľúčový faktor, ktorý rozhodne, kto bude úspešný a kto nie.