Kaufland dal priestor mladým lokálnym umelcom, aby pretvorili fádny oporný múr pri predajni. Pozri sa, ako to dopadlo.
Na Slovensku máme množstvo umelcov, ktorí dokážu pretvoriť fádne fasády či priestory na skutočne kreatívne diela. Prirodzene, najlepšie to dopadne, ak títo umelci dostanú veľkú plochu, kde sa môžu realizovať. Takýto priestor sa naskytol pri predajni Kauflandu vo Vranove nad Topľou, kde chceli vytvoriť niečo netradičné s tvorivou energiou mladého pouličného umenia.
Aj preto vznikol zámer skrášliť nie veľmi vábivý oporný múr na parkovisku predajne. Prvotný podnet na originálny nápad vzišiel od riaditeľky predajne. Aby sa vyrovnal svah a bolo možné postaviť predajňu na terajšom mieste, chcelo to vyše 200 m dlhý a 5 m vysoký oporný múr. Keďže bol vizuálne neatraktívny, prišla s myšlienkou pretvoriť ho na netradičné fasádne umenie.
Na uvedenie tohto netradičného nápadu do života Kaufland oslovil skupinu NatretoProjekty – Natreto, mladý tím umelcov, ktorí sa venujú veľkoplošným nástenným maľbám, písmomaliarstvu a grafickému dizajnu. Kreatívny tím pod vedením Viktora Fehera pripravil návrh kresby, ktorá vytvorila kompozíciu z pestrofarebných objektov na bielom pozadí.
Kreatívnym zámerom bolo vytvoriť mozaiku či skôr tapetový vzor, ktorý osvieži fádny oporný múr. Dnes funguje aj ako „fotostena“, pred ktorou sa môžu zákazníci odfotiť so zaujímavou pestrofarebnou kulisou v pozadí. Celok pôsobí ako hravá mozaika, tvorí ju kompozícia bežných produktov v ilustratívnej forme, v detaile doplnená o brand spoločnosti.
O tom, čo inšpirovalo mladých umelcov pri tvorbe návrhu, Viktor hovorí: „V úvode príprav návrhu sme si naštudovali vizuálne prvky, ktoré spoločnosť Kaufland v rámci komunikácie používa. Všimli sme si jednoduché vektorové piktogramy produktov, ktoré boli kompozične rozmiestnené väčšinou v okolí vstupov do predajní Kauflandu. Rozhodli sme sa preto posunúť tento motív a použili sme kompozíciu nových farebných piktogramov známych produktov v pestrej farebnej škále. Bolo to dosť zložité, pretože omietka bola zrnitá a stena vlnitá, s nerovným povrchom. Preto sme sa rozhodli pre takúto kompozíciu. Čo sa týka technológie, použili sme kombináciu silikónovej farby, ktorou sme natreli podklad, a farby v spreji na vykreslenie jednotlivých piktogramov.“
Ako to Viktor a jeho tím natreli Kauflandu vo Vranove nad Topľou, si môžeš pozrieť nižšie: