6. septembra 2021, 18:30
Čas čítania 3:47

RECENZIA: Prvá polovica 5. série Money Heist

FILMY A SERIÁLY MONEY HEIST

Španielsky seriálový hit sa končí, no koniec sa nezačína vôbec dobre.

Money Heist alebo La Casa de Papel sa oficiálne končí 5. sériou. Herci a tvorcovia sa síce vyjadrili, že v budúcnosti sa k týmto postavám možno vrátia, ale základný príbeh sa v tejto sérii ukončí. Pre koronavírus sa jej natočenie a dokončenie zrejme skomplikovalo, a tak sme z poslednej série videli len prvých 5 epizód. Druhá polovica s poslednými 5 časťami dorazí 3. decembra.

Bohužiaľ, zatiaľ sme z nej veľmi sklamaní. Po skvelej 4. sérii sa vraciame ku kvalite 3., tak trochu zbytočnej série. Money Heist je také obľúbené hlavne vďaka sympatickým postavám a vzťahom, ktoré medzi sebou majú. Avšak v prvých 5 epizódach tejto série nemali zďaleka dostatok času na to, aby vzťahy prehĺbili. Do popredia sa totiž dostala akcia.

Čo má Shang-Chi spoločné s Iron Manom, ako sa do filmu dostal veľký Hulkov záporák a čo znamenali potitulkové scény s Avengermi? Čo má Shang-Chi spoločné s Iron Manom, ako sa do filmu dostal veľký Hulkov záporák a čo znamenali potitulkové scény s Avengermi? 5. septembra 2021, 12:30

Prichádza armáda, no všetci sú nepriestrelní

Vláda už má lupičov plné zuby, a tak povolala armádu. Namiesto sľubovanej armády sa však do banky infiltruje  8 špeciálnych vojakov, ktorí stoja proti presile lupičov s lepším arzenálom. Ale na ničom z toho nezáleží. Scenáristi 5. série sa totiž znovu opustili a takmer nič v nej nedáva zmysel. Postavy sa správajú absolútne nelogicky a do hlavy ti nepôjde ani výsledok niektorých akčných scén.

Ako príklad môže poslúžiť scéna, keď lupiči obkľúčia vojakov v situácii, z ktorej by v skutočnosti vojaci nemali šancu uniknúť bez toho, aby ich pár zomrelo. Opak sa však stane pravdou a ty dianie na obrazovke sleduješ zároveň s krútením hlavy a gúľaním očí. Na vojakov a lupičov smerujú tisícky nábojov, no cieľ nájde len zopár z nich. Prakticky sú nepriestrelní až do momentu, keď sa im niečo musí stať kvôli príbehu.

Dá sa to odpustiť, ak je to dávkované iba občas ako v minulých sériách, ale v týchto 5 častiach sa neustále po niekom strieľa, ale takmer nikto nezomrie a nezraní sa. Je to prehnané natoľko, až to dokáže pokaziť zážitok. Samotná akcia pritom nie je ničím výnimočná a v podstate sa opakuje to, čoho sme boli svedkami už v minulých sériách.

Money Heist

5. sérii tak silne chýbajú momenty, keď sa postavy medzi sebou dlhšie rozprávali, vytvárali si medzi sebou vzťahy a postarali sa o emotívne či vtipné momenty. Podobne ako v 4. sérii, aj v tejto sa podľa očakávania musíme rozlúčiť s niekým ďalším, no prekvapilo nás, že nám je to úplne jedno. Buď z toho tvorcovia nedokázali vydolovať emotívnejšie scény, alebo sme už z nekonečného naťahovania nereálneho príbehového postupu v Money Heist unavení natoľko, že nás to jednoducho netrápilo.

Arturo je príšerná postava, ktorá z nejakého dôvodu dostáva viac a viac priestoru

Štipku kritiky by sme radi smerovali aj k Arturovi. Táto neuveriteľne otravná postava komplikuje dej a vzťahy postáv aj naďalej. Je nepochopiteľné, ako často môžu tvorcovia vytiahnuť divokú kartu menom Arturito a úplne ňou zamiešať karty a vytvoriť napätie. Artur mal byť zviazaný a zamknutý v nejakej miestnosti okamžite, ako sa dostal do banky. Lupiči mu však namiesto toho dávajú jednu možnosť za druhou, ako ich proti sebe poštvať alebo úplne pokaziť plán.

KVÍZ: Ako dobre poznáš seriály Money Heist a Berlín? KVÍZ: Ako dobre poznáš seriály Money Heist a Berlín? 9. januára 2024, 17:30

Nielenže to len znásobuje pocit, že logika a rozumné správanie nemôžu v scenári existovať, ale dáva to navyše priestor postave, ktorá absolútne nikoho nezaujíma. Namiesto toho, aby sme venovali čas Professorovi, Berlinovi či Bogotovi, musíme sledovať Artura a jeho najnovšie kreácie. A len tak mimochodom, máme dojem, že má viac dialógov a scén ako Helsinki.

Money Heist

Na seriál sa stále dobre pozerá. Má vysoké produkčné hodnoty a cítiť, že herci a tvorcovia si na ňom dávajú záležať. Scenár sa však vôbec nepodaril, keďže nehrá na silné stránky projektu – postavy, šokujúce zvraty a dejové prekvapenia. Jediný zaujímavý plán spočíval v tom, ako dostať Marseille z helikoptéry, ktorú sleduje polovica Španielska. A nakoniec sa to skončilo veľkým fiaskom, keď si jednoducho sadol do auta pár metrov od helikoptéry a policajti ho nenašli. V tej chvíli sme si seriál pauzli a pokúšali sa vstrebať, čo sa práve udialo.

Nielenže to nedávalo žiadny význam... mali sme skôr pocit, že tvorcovia to s vymyslením tohto úteku úplne vzdali, keďže nedokázali prísť na nič rozumné. Pár takýchto momentov nájdeš vo viacerých epizódach, čo je škoda. Money Heist bol vždy pritiahnutý za vlasy a nereálny, no 5. séria to už príliš preháňa a ignoruje aj vlastné „zákony a pravidlá“, ktoré seriál stanovil vo svojom svete s fiktívnou fyzikou a logikou.

5. séria nás bavila, ale má veľké nedostatky

Aj napriek tomu nás prvá polovica 5. série bavila. Stále je to seriál, ktorý dokážeš pozerať od rána do večera, no tentoraz pri ňom budeš oveľa viac trpieť a facepalmovať. Úprimne, dosť to zachraňujú flashbacky s Berlinom a jeho záhadným kamarátom. Bohužiaľ, rozdelenie seriálu na dve polovice vyústi v to, že flashbacky a príchod novej postavy nemajú v súčasnosti žiadny význam a pôsobí to príliš oddelene od hlavného deja.

RECENZIA: 5. séria Money Heist RECENZIA: 5. séria Money Heist 4. decembra 2021, 16:30

5. séria Money Heist sa nemôže chváliť akciou, ktorá nie je ničím originálna ani špeciálna. Nemôže sa chváliť ani prácou s postavami, keďže viac priestoru dostávajú výbuchy a strieľanie než dialógy, a to až do bodu, keď si uvedomíš, že medzi lupičmi ani nestihlo dôjsť k nejakému konfliktu, ktorý vždy ich vzťahy a dianie na obrazovke okorenil.

Money Heist

V závere sa prvých 5 epizód poslednej série nemôže pochváliť ani žiadnymi veľkými dejovými zvratmi, prekvapeniami či skrytými tajomstvami Professora, ktorý mával stále nejaké eso v rukáve. Zatiaľ pôsobí skôr ako divák koncertu než dirigent súboru, čo je rola, ktorá mu vôbec nesedí a tvorcovia v takom prípade s touto postavou nedokážu urobiť nič zaujímavé.

Číselné hodnotenie si necháme až na druhú recenziu, ktorá vyjde po vydaní zvyšných epizód, ale text v recenzii ti asi dostatočne napovedá, že s novými dielmi nie sme vôbec spokojní. Sme veľmi zvedaví, ako sa tvorcom podarí seriál ukončiť, no ak sa bude aj druhá polovica 5. série uberať takýmto smerom, nakoniec budeme radi, že sa seriál končí.