V horúci letný deň roku 1976 havarovalo lietadlo ČSA na jazere Zlaté piesky len tesne za dráhou, na ktorej chcelo pristáť na bratislavskom letisku.
„Ja som tam došiel a to bola apokalypsa. Obrovské lietadlo ponorené vo vode a trčí mu len chvost,“ spomína na tragédiu letu 001 na Zlatých pieskoch dlhoročný zamestnanec bratislavského letiska z oddelenia elektrickej údržby Jaroslav Marchalín.
Oddychujúci ľudia na Zlatých pieskoch v ten osudný deň nečakali, že sa z oblakov znesie neovládateľné lietadlo, prerazí vodnú hladinu, rozbije sa na kusy a zostane zapichnuté uprostred jazera, kde sa dovtedy kúpali desiatky Bratislavčanov. Dnes si pripomíname 45. výročie tejto tragédie.
- Čo sa dialo na palube letu, ktorý vyštartoval z Prahy a mal pristáť v Bratislave.
- Aká chyba sa na lietadle objavila deň pred tragédiou.
- Koľko pasažierov letelo v osudný deň a koľkých sa podarilo zachrániť.
- Čo videl Jaroslav Marchalín, keď po nehode medzi prvými dorazil na miesto.
- Ako sa na hladine Zlatých pieskov vznášali kufre, oblečenie aj mŕtve telá.
- Ako zrejme náraz strhol z bezvládnych tiel pasažierov aj šatstvo.
- Kto ako prvý na rybárskych člnoch zasahoval na nepotopenom chvoste.
- Čo záchranári zbadali, keď sa im karbobrúskou podarilo prerezať dnu.
- Ako pán Marchalín zasahoval na mieste pádu vrtuľníka s Vierou Husákovou.
- Kde si dnes môžeš pozrieť vytiahnuté trosky lietadla naživo.
Pred kúpajúcimi sa ľuďmi padlo do vody lietadloPísal sa vtedy 28. júl 1976, keď sa horúci letný deň v hlavnom meste premenil na tragédiu, pri ktorej Československo prišlo o 79 pasažierov a do histórie sa zapísala ako jedno z najväčších leteckých nešťastí krajiny.
Letu 001 z Prahy do Bratislavy, ktorý prevádzkovali Československé aerolínie pomocou lietadla Iľjušin IL-18 s označením OK-NAB, zostávalo pár minút, kým by pristálo na bratislavskom letisku, ale podľa oficiálnych záverov vyšetrovania urobili v záverečnej fáze piloti toľko chýb, že lietadlo nemalo šancu dosadnúť na pristávaciu dráhu. Dopad na hladinu Zlatých pieskov stroj roztrhal na kusy, píše Pravda.
Jaroslav Marchalín nastúpil na bratislavské letisko v roku 1962 ako 15-ročný učeň. „Vždycky som mal vzťah k lietadlám, ale že by toto bol môj sen, to sa nedá povedať,“ reagoval na našu otázku, či o práci v letectve sníval odmalička.
„Myslel som si, že vyskúšam a uvidíme, nevedel som ani, čo práca elektromechanika na letisku zahŕňa. Robota však bola veľmi zaujímavá, tak ma to chytilo a vydržal som tam,“ spomína na svoje začiatky muž, ktorý na letisku odpracoval viac ako 55 rokov.
Letisko nebolo ani poriadne ohradenéKeď na letisko nastupoval, ani zďaleka nevyzeralo tak ako dnes. „Zďaleka nelietalo toľko lietadiel. Keď som nastúpil, z toho letiska bolo len torzo oproti tomu, čo je dnes nastavané. Malo len minimum budov a tam, kde dnes stojí letka ministerstva vnútra, to bolo vtedy celé civilné letisko. Ani kontroly v tých časoch neboli také prísne, veď letisko nebolo ani poriadne ohradené,“ vysvetľuje Marchalín.
Kontroly na letisku neboli také prísne, ale aj mechanické poruchy na lietadlách sa opravovali rozdielne. Iľjušin Il-18, v ktorom sa cestujúci viezli, deň pred odletom z Prahy do Bratislavy hlásil blikanie signalizácie automatického praporovania motora číslo 4.
V praxi to znamená, že toto vrtuľové lietadlo dokázalo v prípade potreby či poruchy listy svojej vrtule natočiť tak, aby lietadlo nebrzdili. Chyba nebola posúdená ako závažná, a tak lietadlo vyštartovalo s mechanikom na palube, ktorého úlohou bolo zistiť, či sa znovu blikanie vyskytne, a identifikovať, čo by chybu mohlo spôsobovať. Táto snaha bola márna, pretože lietadlo o necelú hodinu skončilo v jazere, opisujú Hospodárske noviny.
Mŕtve telá pripútaných cestujúcich sa vznášali na hladine
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo videl Jaroslav Marchalín, keď po nehode medzi prvými dorazil na miesto.
- Ako sa na hladine Zlatých pieskov vznášali kufre, oblečenie aj mŕtve telá.
- Ako zrejme náraz strhol z bezvládnych tiel pasažierov aj šatstvo.
- Kto ako prvý na rybárskych člnoch zasahoval na nepotopenom chvoste.
- Čo záchranári zbadali, keď sa im karbobrúskou podarilo prerezať dnu.
- Ako pán Marchalín zasahoval na mieste pádu vrtuľníka s Vierou Husákovou.
- Kde si dnes môžeš pozrieť vytiahnuté trosky lietadla naživo.