Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
28. mája 2021 o 10:30
Čas čítania 5:49
Katarína Danková

Oblečenie nie je spotrebný tovar. Zdieľame proces výroby, aby sme ukázali, že za tvorbou sú reálni ľudia

Oblečenie nie je spotrebný tovar. Zdieľame proces výroby, aby sme ukázali, že za tvorbou sú reálni ľudia
Zdroj: archív značky I’M NOT A ROBOT/I the design
MÓDA MÓDNY PRIEMYSEL SLOVENSKÉ A ČESKÉ MÓDNE ZNAČKY
Uložiť Uložené

Tvorba mladej značky I’m not a robot je niečo veľmi intuitívne, náhodné, zážitkové a experimentálne. Za každým kusom oblečenia stojí nejaký vlastný príbeh či rozdielna technológia, no napriek tomu sa jednotlivé kusy odevu nebijú.

Tvoriť oblečenie a looky rádovo rovnaké nie je nič, čím by sa mladá slovenská značka s anglickým názvom I’M NOT A ROBOT zaoberala. Vďaka nešpecializovaniu sa na sezónnosť oblečenia sa značke podarilo vytvoriť kvalitné, hodnotné a variabilné oblečenie s veľkým dôrazom na udržateľnosť. 

Za značkou stoja tri návrhárky, ktoré sa vo svete zaručene nestratia. Už počas štúdia na vysokej škole pociťovali potrebu vyskúšať rôzne techniky výroby, pracovať viac intuitívne a spontánne. Vďaka rozmanitosti svojej tvorby si získali uznanie nielen na Slovensku, ale i v Londýne. „Namiesto globálneho hľadajú niečo nové a lokálne. (...) Zistili sme, že Slovensko je pre zahraničie naozaj zaujímavé.“

V tomto článku si prečítaš:
  • Ako vznikol nápad založiť značku.
  • Ako názov značky definuje jej tvorbu.
  • Čím sa návrhárky pri tvorbe (ne)riadia.
  • Ako zážitok z procesu výroby odevov dokáže ovplyvniť myslenie ľudí.
  • Ako sa líši slovenský a zahraničný zákazník.
  • Aké novinky chystajú a kde ich predvedú.
  • Čím sa inšpirovali pri tvorbe kolekcie REFRESHER x I’m not a robot.

Tri absolventky odevného dizajnu na VŠVU spojila jednotná myšlienka tvorby dizajnu. Materiály, strihy a celkovo koncept tvorby oblečenia povýšili na módne umenie a ich lásku k remeselným technikám vidno v každom kuse odevu. 

Odporúčané
Moja prvá spolupráca bola katastrofa. Mejkap ako Kleopatra, o tri čísla väčšie kvetinové šaty a umelé pózy, spomína Petra Macková Moja prvá spolupráca bola katastrofa. Mejkap ako Kleopatra, o tri čísla väčšie kvetinové šaty a umelé pózy, spomína Petra Macková 27. marca 2021 o 9:30

Ako vznikla myšlienka založiť vašu značku?

Naša značka vznikla ako projekt v rámci diplomovej práce na vysokej škole. Vždy sme pociťovali potrebu pracovať v skupine, a keď sme dostali výnimku, že môžeme pracovať spoločne na jednej práci, boli sme za to veľmi vďačné. Od začiatku tohto projektu sme však vedeli, že v ňom chceme pokračovať a že odovzdaním práce sa to pre nás nekončí. Naďalej na značke pracujeme, rozbiehame ju a posúvame. 

Absolventská šou značky IMNAR.
Absolventská šou značky IMNAR. Zdroj: archív značky I’M NOT A ROBOT/Ryon

Prečo práve názov I’m not a robot?

Po prvé nie sme typovo osobnosti, ktoré sa rady prezentujú svojou tvárou alebo vlastným menom. Veľa módnych značiek na Slovensku nesie meno návrhára a s tým ďalej súvisí aj prezentácia na verejnosti a sociálnych sieťach. Názov našej značky nám teda dáva istú možnosť zostať anonymnejšími.

Riadime sa názvom I’m not a robot. Nechceme generovať rádovo odevné kusy, kombinovať ich do stylingov a tvoriť konzistentné kolekcie. Zameriavame sa na tvorbu odevných solitérov. Za každým kusom oblečenia môže stáť nejaký vlastný príbeh či rozdielna technológia.

Odporúčané
Jana Kurilaková ušila ikonický kožuch pre Daru Rolins: Ženy mi písali, kde si ho môžu kúpiť. Vyrobíme pár limitiek (Rozhovor) Jana Kurilaková ušila ikonický kožuch pre Daru Rolins: Ženy mi písali, kde si ho môžu kúpiť. Vyrobíme pár limitiek (Rozhovor) 9. februára 2024 o 9:30

Naša identita vychádza aj z kódu reCAPTCHA na internete, ktorý odlišuje ľudskú bytosť od umelej inteligencie. S tým je spojená aj identita značky, ktorá sa stále mení – na základe dropu alebo spolupráce. Tento kód chceme zakomponovať aj na náš nový web – pri vstupe naň budeš musieť toto políčko odkliknúť. Vďaka tomu si budeš môcť pozrieť, ako sa daný kus odevu vyrábal, ako to je napríklad teraz na našom instagramovom účte.

360-stupňová prezentácia, www.imnotarobot.sk.
360-stupňová prezentácia, www.imnotarobot.sk. Zdroj: archív značky I’M NOT A ROBOT/I the design

Keďže ste tri rôzne osoby, mali ste niekedy problém zhodnúť sa na konečnom dizajne oblečenia?

Spolupracuje sa nám veľmi dobre, a preto sa často zhodujeme aj v myšlienkach tvorby a celého procesu. Samozrejme, niekedy sa stane situácia, keď jedna s druhou úplne nesúhlasí, ale vďaka tomu, že sme tri, sa to vie veľmi rýchlo a elegantne vyriešiť.

Každá je však silnejšia v niečom inom a to z nás robí dobrý tím. Jedna z nás to má pod palcom koncepčne, ideovo a vždy prinesie nejaký fresh nápad a tým ostatné motivuje. Ďalšia sa venuje grafike, ilustráciám a našim autorským potlačiam a tretia z nás zastrešuje technickú stránku, v ktorej je dôležitá predstavivosť a dobrý odhad, ako sa daný textil bude správať. Všetky tri sa však podieľame na konštrukcii a produkcii odevov.

Čo je pre vašu tvorbu typické?

Naším heslo je rozmanitosť v tvorbe aj medzi nositeľmi. Aj keď robíme strihovo alebo konštrukčne rovnakú vec, používame rôzne materiály a techniky spracovania, čo zaručuje, že každý kus odevu bude jedinečný a unikátny. Navyše do každého oblečenia vkladáme aj kus ručnej práce a dôležitý je pre nás aj aspekt udržateľnosti. 

Looky z prvého dropu značky IMNAR.
Looky z prvého dropu značky IMNAR. Zdroj: archív značky I’M NOT A ROBOT/I the design

Pre nás je tvorba niečo veľmi intuitívne, náhodné, zážitkové a experimentálne. Nikdy si neurčujeme jednu tému, jednu hlavnú inšpiráciu. Inšpirujú nás príbehy, materiály či niekedy aj malé elementy. S tým súvisí aj naše logo, ktoré je fluidné a obmieňa sa podľa toho, na čom aktuálne pracujeme a s kým spolupracujeme.

Zákazníkom sprostredkúvate zážitok z procesu výroby odevov. Myslíte si, že práve to hrá rolu v tom, aby si ľudia uvedomili hodnotu oblečenia?

Podľa nás je táto nenásilná cesta dobrou formou, ako nenápadne naučiť človeka, že výroba nie je niečo superanonymné, ale že sú za tým reálni ľudia, nehovoriac o podpore lokálnych dizajnérov a značiek. A práve keď si človek kúpi oblečenie, mal by rátať s tým, že to nie je spotrebný tovar, ktorý použije, po čase sa mu už nepáči, a tak ho vyhodí. Naopak, mal by sa oň starať, dávať naň pozor a mať voči nemu istú úctu. Odev sa môže dediť z generácie na generáciu, tak ako sa my teraz tešíme veciam od našich babičiek.

Proces tvorby odevov.
Proces tvorby odevov. Zdroj: archív značky I’M NOT A ROBOT

Každý kus vášho oblečenia má teda samostatný príbeh. Aké príbehy vás inšpirovali k vytvoreniu vášho prvého dropu?

Inšpirovali nás nielen príbehy, ale aj rôzne motívy, detaily, nálady a podobne. V drope máme napríklad oblečenie inšpirované čisto technikou – farbenie hodvábu živými kvetmi alebo fotografickou technikou zvanou kyanotypia. Ďalším mini motívom je napríklad zlomené srdce, kde šlo čisto o myšlienku prevedenú do tlače. Niekedy sme to mali opačne. Najprv sme mali ideu strihu a následne sme hľadali správny motív. Vo všeobecnosti šlo skutočne o veľmi intuitívnu tvorbu.

Odporúčané
Jeho oblečenie nosí The Weeknd aj J Balvin. Yanick kašle na bulvár a dobýva svetovú módu (Rozhovor) Jeho oblečenie nosí The Weeknd aj J Balvin. Yanick kašle na bulvár a dobýva svetovú módu (Rozhovor) 23. septembra 2023 o 14:30

Pred dvomi rokmi ste vyhrali ocenenie Best Fashion Graduate v rámci Slovak Fashion Councilu a vďaka nemu ste sa dostali na London Fashion Week. Ako vašu tvorbu vnímali v zahraničí?

V prvom rade sa chceme poďakovať Slovak Fashion Councilu za príležitosti a možnosti, ktoré sme dostali. Neustále nás podporujú a pomáhajú nám posúvať značku ďalej. Čo sa týka zahraničných zákazníkov, ktorých sme mali možnosť v Londýne stretnúť, boli určite iní ako slovenskí.

Pýtali sa na rôzne detaily, viac sa zaujímali o celý proces tvorby a celkovo otázky smerovali viac do hĺbky. Určite je to podmienené aj tým, že v zahraničí má módny priemysel silnú štruktúru a všetky jeho oblasti majú dobre podchytené. Ručná práca pre nich znamená oveľa väčší prínos v odeve a ručné techniky, ktoré v našej tvorbe používame a ktoré transformujeme do modernejších dizajnov, berú ako niečo veľmi hodnotné a vedia to oceniť. Namiesto globálneho hľadajú niečo nové a lokálne.

Značka IMNAR na London Fashion Weeku.
Značka IMNAR na London Fashion Weeku. Zdroj: archív značky I’M NOT A ROBOT/Yuchen Gong

Ďalší rozdiel je práve vo vnímaní ceny takýchto kúskov. Zahraničný zákazník ocení ručnú prácu, vie, čo je za tým, a nečuduje sa, ak je cena vyššia. Slovenskému zákazníkovi sa cena zdá privysoká a málokedy je ochotný ju zaplatiť.

Odporúčané
Cruizer: Rytmusovi som predal bundu za 8 000 €. V obchode máme vystavený kufor Louis Vuitton z 19. storočia (Rozhovor) Cruizer: Rytmusovi som predal bundu za 8 000 €. V obchode máme vystavený kufor Louis Vuitton z 19. storočia (Rozhovor) 17. júna 2023 o 14:30

London Fashion Week bola super skúsenosť. Zistili sme, že Slovensko je pre zahraničie naozaj zaujímavé, a našu ďalšiu tvorbu chceme viac zacieliť aj na zahraničného zákazníka a tak mu priniesť moment vlastnej kultúrnej identity.

Chystáte teda novinky? Kedy sa môžeme tešiť na nový drop?

Ako väčšina sveta, tak aj naše plány sa pre koronu poposúvali. Chystáme nový drop, ktorý predstavíme v rámci Fashion Live!, a rovnako pripravujeme nový web. Chceme ísť tento rok do väčšej prezentácie a oficiálne spustiť predaj.

Základom nového dropu bude opäť kultúrna identita, ktorú si ako národ nesieme, a rovnako konkrétne techniky, ktoré chceme spracovať, či remeslá, ktorým sa chceme priučiť od našich starých rodičov. Samozrejme, vo výslednom súčasnom stvárnení. 

Z vašej dielne vychádza aj najnovšia kolekcia REFRESHER x I’m not a robot. Ako sa vám tvorila?

Určite to pre nás bola výzva, ale aj nový impulz do tvorby, spracovať novú tému naším pohľadom. Aj keď sme mali určené zadanie, aby bola kolekcia spracovaná s tematikou udržateľnosti, požičali sme si slovo fresh v názve Refresher a vytvorili sme rôzne slovné narážky na ekoproblematiku. 

Kolekcia REFRESHER x I’m not a robot.
Kolekcia REFRESHER x I’m not a robot. Zdroj: archív Refresheru


Osobu Refreshera sme poňali ako niekoho, kto sa zaujíma o aktuálne dianie a trendy vo svete a kto je stále „in“. Moment freshnessu sme trocha otočili a snažili sme sa na to pozrieť cez ekologickú rovinu – pristupovať fresh nielen k sebe, ale aj k životnému prostrediu. Zároveň sme nechceli generovať kolekciu ako klasický merch s natlačeným logom na hrudi či chrbte, ako to býva zvykom. 

Namiesto klasického loga ste využili rôzne nápadité a vtipné nášivky. Aj v tomto prípade ste mysleli na planétu? 

Presne tak. Nášivky sú kvalitnejšie, dlhšie vydržia, nesperú sa a, koniec-koncov, sú aj ekologickejšie. Umiestnenie nášiviek je náhodné; rozosiali sme ich po celej ploche nosiča a v každom motíve nášivky si vie nositeľ nájsť svoj vlastný význam. Inšpirovali sme sa aj mini tetovaniami, ktoré sú tiež väčšinou roztrúsené po tele a pre každého človeka majú svoj špecifický význam. Celá kolekcia je ako ďalšia platforma, ktorá spracováva síce dôležitú tému, no veselou a fresh formou.

Kolekcia REFRESHER x I’m not a robot.
Kolekcia REFRESHER x I’m not a robot. Zdroj: archív Refresheru

Jednotlivé motívy nášiviek sú síce rôzne, ale sú ručne kreslené a dokopy vytvárajú jeden motív freshnessu vo všetkých jeho podobách. Aj keď bude cena kolekcie vyššia, je to preto, že tričká a mikiny sú zo 100 % organickej bavlny s rôznymi ekocertifikátmi, technika výšivky je nákladnejšia, ako napríklad potlač, a jej samotné digitalizovanie, úprava a umiestnenie sú technologicky náročnejšie. Myšlienka udržateľnosti bude pokračovať aj vo forme predaja. Koľko objednávok vznikne, toľko sa reálne vyrobí. Predobjednávka zabráni zbytočnej nadprodukcii odevov.

Unisexovú kolekciu REFRESHER x I’m not a robot si môžeš ešte tento týždeň prehliadnuť na pop-upe.
Od 1. 6. 2021 si ju môžeš predobjednať za zvýhodnenú cenu v našom e-shope.
Odporúčané
Módne a lokálne: slovenskí a českí dizajnéri pod jednou POP-UP strechou Módne a lokálne: slovenskí a českí dizajnéri pod jednou POP-UP strechou 12. mája 2021 o 20:07
Domov
Zdieľať
Diskusia