V Hollywoode konečne pochopili, že nikto nedokáže pochopiť a vyrozprávať príbehy černochov tak, ako černošskí tvorcovia.
Hollywood sa v posledných rokoch výrazne mení. Zažili sme hnutie #MeToo zamerané na odhalenie sexuálnych predátorov a neetického správania voči ženám na pracovisku, no dlhé roky sa v Hollywoode bojuje aj za práva menšín. Veľmi silné sú hnutia, ktoré bojujú za afroamerických tvorcov a hercov, ktorí túžia po lepších možnostiach, ako sa v tomto zábavnom priemysle uplatniť.
Našťastie Afroameričania dostávajú konečne viac priestoru, všímajú si ich viac aj pri odovzdávaní cien a atmosféra v Hollywoode je o čosi prijateľnejšia ako v minulej dekáde. Do pozornosti ľudí sa obzvlášť dostávajú oznámenia o tom, ako dané štúdio hľadá výhradne režiséra z menšinových etnických skupín. Niekto by povedal, že za to môže nutnosť diverzifikovať štáb a herecký súbor, o čo sa v Hollywoode v posledných rokoch vehementne snažia.
Možno ti totiž neunikla informácia, že ak štúdiá budú chcieť, aby ich filmy mohli byť nominované na Oscara, budú musieť od roku 2024 (alebo neskôr) spĺňať nové podmienky. Tie hovoria o tom, koľko členov etnických minorít či žien musí byť súčasťou produkcie alebo hereckého súboru. V tomto článku sme sa už venovali tomu, prečo je to nešťastné riešenie ohrozujúce kvalitu filmov. Zatiaľ sa však toho báť nemusíme, keďže tieto pravidlá stále nie sú v platnosti.
Stále to však môžeme zvaliť na tú diverzifikáciu a snahu nasledovať súčasné trendy. Avšak aj keby to sčasti bola pravda, tvorcov a producentov poháňajú aj iné motivácie. Dôležitým faktorom je totiž autentickosť príbehu a jeho spracovanie. Oscarový Moonlight by nemohol tak kvalitne a emotívne spracovať iný ako afroamerický režisér, v tomto prípade Barry Jenkins.
Black Panther by zďaleka nebol takou veľkou kultúrnou a historickou udalosťou, nebyť faktu, že herecké obsadenie nabité černochmi režíroval talentovaný režisér Creeda Ryan Coogler. V Hollywoode príliš dlho natáčali príbehy o ženách a Afroameričanoch bieli muži. Ak niekto túži vidieť tieto príbehy, stále sa k nim vzhľadom na bohatú históriu Hollywoodu môže vracať.
Čas na zmenu
Je načase, aby o ženských a černošských emóciách natáčali filmy ženy a černosi, nie starí bieli muži. Je preto skvelou správou, že Hollywood na to už začal reagovať a konať tak. Ženy sa lepšie dokážu stotožniť s problémami či fyzickými a psychickými útrapami ženských postáv. Máloktorá žena asi túži pozerať film o znásilnení a následnej traume podanými tak, ako to vníma muž. Akokoľvek talentovaný, žiadny mužský režisér nebude nikdy schopný preniesť do príbehu a na plátno emócie, ktoré zažíva iba žena.
Venovala sa tomu aj dráma Malcolm & Marie od Netflixu, v ktorej John David Washington hral režiséra filmu a Zendaya jeho priateľku. Režisér, ktorého stvárnil Washington, priznal, že nebyť jeho priateľky, nikdy by vo svojom filme nedokázal zachytiť pocity, myšlienky a stav postavy. Platí to aj v realite a vzťahuje sa to nielen na rozdiely v pohlaví, ale aj vo farbe pleti.
Žiadny beloch v USA nepochopí, aké to je byť černochom. Pravdepodobne to nemôže pochopiť žiadny beloch na planéte. Systémový rasizmus v USA funguje od vzniku samotnej krajiny a spôsobil obrovské množstvo tragédií, úmrtí a životných útrap pre afroamerickú komunitu, ale napokon aj problémy pre celú americkú spoločnosť.
Rasizmus vs. autenticita vo filmoch
Černosi v USA čelia v mnohých sférach života rasovým predsudkom (samozrejme, platí to aj o iných menšinových etnikách) a farba ich pleti ovplyvňuje v ich životoch často negatívne takmer všetko, na čo pozrú a čo sa ich týka. Mnohí od malička vyrastajú v prostredí, ktoré im neustále pripomína, v akej situácii sa nachádzajú.
Ich osobnosti sa tak štiepia celý život a veľa vecí vnímajú úplne inak než belosi. Svet belochov je pre nich často tak trochu sci-fi svetom. Aj preto nie je úplne autentické, keď chce svet černochov zrekonštruovať a natočiť o nich film niekto, kto sa nedokáže vžiť do ich kože a pochopiť ich bolesť, motiváciu a strach.
Na Slovensku a všade vo svete sa napríklad ženy často boja ísť samy po ulici po zotmení a stáva sa, že čakajú to najhoršie. Na to pomyslí máloktorý muž. No a máloktorý z nás zase myslí na to, že priemerný černoch v USA sa o svoj život bojí aj za bieleho dňa a bojí sa pritom aj policajtov, ktorí ho majú ochrániť. To všetko extrémnym spôsobom ovplyvňuje myslenie, správanie a názory černochov na celý systém a život v krajine.
Žiaľ, kinematografia k tomu často pristupuje celkom ignorantsky. Situácia sa začína meniť, no aj naďalej sa budeme stretávať s ignorovaním autentickosti z viacerých dôvodov. Niekde však začať treba a sme radi, že sa tak konečne deje. Príliš veľa tvorcov nevykreslilo afroamerické postavy pravdivejšie a hlbšie, pretože je to príliš komplikované a ukazovalo by to skazený systém v USA.
Afroameričania preto aj k umeniu a k svojim rolám pristupujú inak než belosi, čo je celkom logické, a neplánujeme sa pri zdieľaní tejto informácie tváriť ako nositelia Nobelovej ceny. Čo sa však deje vtedy, keď černošské príbehy a černošské emócie musia stvárniť herci bielej pleti? Ako sa naruší integrita a autenticita príbehu vyrozprávaného belochmi, ktorí ho nemajú šancu dostatočne pochopiť, tobôž sprostredkovať ho divákom?
Preto je nesmierne dôležité, aby takéto filmy a seriály spracovali ľudia, ktorí k nim majú veľmi blízko. Samozrejme, nikde netvrdíme, že už nikdy v živote by beloch nemal režírovať film s černochmi. To by bolo absurdné. Autor textu sa len snaží poukázať, že takéto projekty angažovaním afroamerických tvorcov na čele so scenáristami a režisérmi získavajú ďalšie vrstvy kvality a hĺbky, ktoré môžu príbeh niekoľkonásobne zlepšiť. Najmä čo sa emocionálneho zásahu a autenticity týka.
Nepretláčajme černochov do filmových rol nasilu
Na druhej strane niektoré filmy s týmito témami neoperujú alebo nie sú pre vývoj filmu a postáv dôležité. V tom prípade neprekáža, že snímku nerežíruje černoch, prípadne že na scenári nepracovalo viac černochov ako belochov. Vždy sa treba pozastaviť a porozmýšľať, čo je pre film najlepšie. Ak jednoducho černocha v kreatívnom tíme film nepotrebuje, nie je nutné, aby tam nasilu bol len kvôli snahe o diverzifikáciu.
Zároveň však neexistuje dôvod, prečo by tam nemohol byť. Producenti majú vyhraté v momente, ak sa o diverzifikáciu kreatívneho tímu pokúsia z dôvodu, že sú si vedomí, aké benefity to prinesie do kreatívneho procesu a skvalitnenia snímky, a nie kvôli tomu, aby naplnili kvóty určujúce istý počet ľudí inej farby a pohlavia.
Téma je v súčasnosti zase raz horúca v súvislosti so správami o tom, že Marvel a Warner Bros. hľadajú výlučne černošských režisérov pre svoje filmy Blade a Superman. Zatiaľ čo pri Bladovi je jasné, prečo to tak je, pri Supermanovi narazíme na menší zvrat. Warner Bros. a DC totiž plánujú natočiť celkom nový film, v ktorom z Kryptonu na Zem priletí dieťa čiernej pleti.
Pod facebookovými príspevkami rôznych médií nájdeš (okrem tradičných rasistických komentárov) množstvo poznámok o tom, že štúdiá by sa v prvom rade mali zamerať na nájdenie kvalitného režiséra a až potom rozmýšľať nad farbou pleti. V tomto bode sčasti nesúhlasíme.
Na svete je množstvo talentovaných afroamerických režisérov, ktorým len treba dať šancu. Pozrime sa napríklad na Ryana Cooglera, ktorému dal Sylvester Stallone a spol. príležitosť zrežírovať Creeda. O pár rokov neskôr už režíroval jeden z najziskovejších filmov vôbec – film Black Panther – a čaká ho veľmi sľubná budúcnosť. Nemusíme zájsť ďaleko do minulosti a zistíme, že Jordan Peele je pre štúdio Universal jedným z najdôležitejších režisérov súčasnosti, a to zatiaľ natočil len dva filmy – Get Out a Us.
Štúdiá si týmto nepodkopávajú kvalitu vlastných filmov. Majú možnosť vybrať si z dostatočného množstva potenciálnych, veľmi kvalitných afroamerických tvorcov, ktorí okrem technickej kvality z pozície schopných režisérov vedia prispieť aj svojím nadhľadom vďaka znalosti rôznych afroamerických tém. V súčasnosti už tvorcovia pomaly dávajú priestor postavám vo filme, aby pracovali aj s osobnostnými témami spojenými s černošskou identitou.
Naposledy sme to videli napríklad v seriáli The Falcon and the Winter Soldier, keď bol Sam Wilson ako Falcon černochom nielen podľa farby svojej pokožky, ale aj podľa toho, ako ho vníma okolie, aké má miesto v spoločnosti a podobne.
Keď sa do charakterových vlastností černošských postáv začnú implementovať vlastnosti podľa skutočných životov týchto ľudí, kvalitatívne to pomôže postavám a aj samotnému filmu. A kto iný to urobí lepšie ako scenárista či tvorca, ktorý týmto postavám rozumie najlepšie, keďže zažil to, čo ony, alebo vyrastal v podobnom prostredí?