V Hollywoode konečne pochopili, že nikto nedokáže pochopiť a vyrozprávať príbehy černochov tak, ako černošskí tvorcovia.
Hollywood sa v posledných rokoch výrazne mení. Zažili sme hnutie #MeToo zamerané na odhalenie sexuálnych predátorov a neetického správania voči ženám na pracovisku, no dlhé roky sa v Hollywoode bojuje aj za práva menšín. Veľmi silné sú hnutia, ktoré bojujú za afroamerických tvorcov a hercov, ktorí túžia po lepších možnostiach, ako sa v tomto zábavnom priemysle uplatniť.
Našťastie Afroameričania dostávajú konečne viac priestoru, všímajú si ich viac aj pri odovzdávaní cien a atmosféra v Hollywoode je o čosi prijateľnejšia ako v minulej dekáde. Do pozornosti ľudí sa obzvlášť dostávajú oznámenia o tom, ako dané štúdio hľadá výhradne režiséra z menšinových etnických skupín. Niekto by povedal, že za to môže nutnosť diverzifikovať štáb a herecký súbor, o čo sa v Hollywoode v posledných rokoch vehementne snažia.
Možno ti totiž neunikla informácia, že ak štúdiá budú chcieť, aby ich filmy mohli byť nominované na Oscara, budú musieť od roku 2024 (alebo neskôr) spĺňať nové podmienky. Tie hovoria o tom, koľko členov etnických minorít či žien musí byť súčasťou produkcie alebo hereckého súboru. V tomto článku sme sa už venovali tomu, prečo je to nešťastné riešenie ohrozujúce kvalitu filmov. Zatiaľ sa však toho báť nemusíme, keďže tieto pravidlá stále nie sú v platnosti.
Stále to však môžeme zvaliť na tú diverzifikáciu a snahu nasledovať súčasné trendy. Avšak aj keby to sčasti bola pravda, tvorcov a producentov poháňajú aj iné motivácie. Dôležitým faktorom je totiž autentickosť príbehu a jeho spracovanie. Oscarový Moonlight by nemohol tak kvalitne a emotívne spracovať iný ako afroamerický režisér, v tomto prípade Barry Jenkins.
Black Panther by zďaleka nebol takou veľkou kultúrnou a historickou udalosťou, nebyť faktu, že herecké obsadenie nabité černochmi režíroval talentovaný režisér Creeda Ryan Coogler. V Hollywoode príliš dlho natáčali príbehy o ženách a Afroameričanoch bieli muži. Ak niekto túži vidieť tieto príbehy, stále sa k nim vzhľadom na bohatú históriu Hollywoodu môže vracať.
Čas na zmenu
Je načase, aby o ženských a černošských emóciách natáčali filmy ženy a černosi, nie starí bieli muži. Je preto skvelou správou, že Hollywood na to už začal reagovať a konať tak. Ženy sa lepšie dokážu stotožniť s problémami či fyzickými a psychickými útrapami ženských postáv. Máloktorá žena asi túži pozerať film o znásilnení a následnej traume podanými tak, ako to vníma muž. Akokoľvek talentovaný, žiadny mužský režisér nebude nikdy schopný preniesť do príbehu a na plátno emócie, ktoré zažíva iba žena.
Venovala sa tomu aj dráma Malcolm & Marie od Netflixu, v ktorej John David Washington hral režiséra filmu a Zendaya jeho priateľku. Režisér, ktorého stvárnil Washington, priznal, že nebyť jeho priateľky, nikdy by vo svojom filme nedokázal zachytiť pocity, myšlienky a stav postavy. Platí to aj v realite a vzťahuje sa to nielen na rozdiely v pohlaví, ale aj vo farbe pleti.
Žiadny beloch v USA nepochopí, aké to je byť černochom. Pravdepodobne to nemôže pochopiť žiadny beloch na planéte. Systémový rasizmus v USA funguje od vzniku samotnej krajiny a spôsobil obrovské množstvo tragédií, úmrtí a životných útrap pre afroamerickú komunitu, ale napokon aj problémy pre celú americkú spoločnosť.
Rasizmus vs. autenticita vo filmoch
Černosi v USA čelia v mnohých sférach života rasovým predsudkom (samozrejme, platí to aj o iných menšinových etnikách) a farba ich pleti ovplyvňuje v ich životoch často negatívne takmer všetko, na čo pozrú a čo sa ich týka. Mnohí od malička vyrastajú v prostredí, ktoré im neustále pripomína, v akej situácii sa nachádzajú.
Ich osobnosti sa tak štiepia celý život a veľa vecí vnímajú úplne inak než belosi. Svet belochov je pre nich často tak trochu sci-fi svetom. Aj preto nie je úplne autentické, keď chce svet černochov zrekonštruovať a natočiť o nich film niekto, kto sa nedokáže vžiť do ich kože a pochopiť ich bolesť, motiváciu a strach.