Len malá časť našich populárnych pív patrí pod Čechov a Slovákov.
Kto ovláda v našich končinách trh s pivom? Holanďania, Japonci, Číňania, Američania či Belgičania. Tí všetci patria medzi vlastníkov veľkých pivovarov, ktoré do našich i zahraničných barov a domácností dodávajú tie najznámejšie značky piva, ako je Pilsner Urquell či Zlatý Bažant. Do popredia sa však posledné roky tlačia aj malé pivovary s unikátnymi pivnými chuťami, ktoré ocení každý pivný nadšenec.
Pandémia koronavírusu sa dotkla aj niektorých veľkých hráčov, následkom čoho museli prepúšťať. Iným sa však podarilo fungovať vcelku obstojne a pivári ich napriek opatreniam podržali. Takto vyzerá československý pivný trh a jeho najpopulárnejšie značky.
- O tom, že Pilsner mohol odkúpiť Petr Kellner (PPF) či Patrik Tkáč (J&T).
- Na ktoré dve české pivá je japonská spoločnosť Asahi Breweries najviac hrdá.
- Prečo sa rozhodli nezasahovať do výroby piva v Plzni.
- Ako sa pivovarom darilo počas koronakrízy.
- Prečo sa mohlo stať, že ti známe značky piva chutili v zahraničí odlišne.
- Čo môže výrazne ovplyvniť chuť a vôňu piva.
Pilsner či Topvar patria pod japonskú firmu
Krajina pôvodu: Japonsko
České pivá: Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast, nealkoholické pivo Birell a ďalšie
Slovenské pivá: Topvar, Šariš, Smädný mních
Česká spoločnosť Plzeňský Prazdroj, založená v roku 1842, je pivovarníckou legendou. S jej históriou sa spája meno sládka Josefa Grolla, ktorý uvaril pivo nového plzenského typu. Pivovar v súčasnosti ponúka jedny z najznámejších pivných značiek na Slovensku a v Česku.
Prazdroj patril dlhší čas pod koncern SABMiller, ktorý bol druhou najväčšou pivovarníckou spoločnosťou na svete. V roku 2016 ju však prevzal belgický gigant Anheuser-Busch InBev (ABI). Antimonopolný úrad rozhodol, že ABI musí niektoré pivovary odpredať, pretože by vlastnil príliš veľkú časť trhu (približne tretinu). Plzeňský Prazdroj sa teda v roku 2016 dostal k japonskej spoločnosti Asahi Breweries. Väčšinu jej portfólia tvoria alkoholické nápoje.
Spoločnosť Asahi Breweries prevzala spolu s Prazdrojom ďalšie štyri pivovary, za čo podľa iDnes.cz zaplatila dokopy zhruba 7,3 miliardy eur. Záujem o aktíva SABMilleru v tom čase prejavila aj investičná skupina PPF na čele s vtedy najbohatším Čechom Petrom Kellnerom, ktorý len nedávno zomrel pri tragickej nehode. Do boja sa pustila aj skupina J&T so slovenským milionárom Patrikom Tkáčom.
Napokon však uspeli Japonci a spoločnosť Asahi Breweries v roku 2016 okrem Plzeňského Prazdroja kúpila poľský Tyskie a Lech, maďarský Dreher, rumunskú značku Ursus a slovenský Topvar. Ostatné pivá, ktoré patria pod firmu Asahi Breweries, nájdeš na jej webe. Na ňom ako svoju pýchu spomedzi českých pív (pozri nižšie) zvýraznila dve značky – Kozel a Pilsner Urquell.
Hovorca Plzeňského Prazdroja Zdeněk Kovář pre REFRESHER povedal, že spoločnosť Asahi Breweries mala od začiatku veľký rešpekt k českému pivovarníctvu a do výrobného procesu nechcela nijako zasahovať. „Vedenie spoločnosti Asahi sa zaviazalo, že si Plzeňský Prazdroj cení ako klenot a bude sa k nemu správať s patričnou úctou. Neplánujú na jeho chode ani procese varenia piva či receptúrach nič meniť,“ uviedol.
Hovorcu sme sa pýtali aj na to, či sa Pilsner vyrába aj v iných krajinách s odlišnou receptúrou. V holandskom Eindhovene sme totiž napríklad mali skúsenosť s „plzničkou“, ktorá sa na tú českú vôbec nepodobala. Podľa Kovářa sa Pilsner Urquell vyrába iba v Plzni a exportuje sa do viac ako 50 krajín. Následne môže jeho kvalitu ovplyvniť nevhodná starostlivosť. Ak je skladovaný v teple alebo vystavený slnečnému žiareniu, chutné pivo určite neočakávaj.
V prípade čapovaného piva môže byť chybných praktík, samozrejme, ešte viac. Sanitácia pivného vedenia, zle umyté poháre a nesprávne čapovanie dokážu pokaziť chuť ktoréhokoľvek zlatého moku.
Plzeňský Prazdroj je v rebríčku českých pív lídrom. Pandémia však ovplyvnila aj takéhoto veľkého hráča.
„Pohostinstvo pre nás predstavuje dôležitý predajný kanál, štandardne totiž tvorí dve pätiny našich predajov. To je viac ako priemer trhu a nám vlani klesli predaje v tomto segmente o 30 percent. Prevedené do zrozumiteľných čísel, v roku 2020 sme v Česku predali celkovo o 111 miliónov pív menej ako v predchádzajúcom roku,“ povedal obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Tomáš Mráz. Nárast však zaznamenali v predaji baleného piva (7 percent), a to hlavne piva v sklenených fľašiach.
„Utlmili sme stáčanie piva do sudov a tankov a, naopak, posilnili sme výrobu baleného piva. Práve o sklenené vratné fľaše a plechovky bol vlani najväčší záujem, napriek tomu ich predaj nevykompenzoval straty zo zatvorených barov. Celkovo sme teda v Česku predali o 8 percent menej ako v roku 2019, na Slovenku bol pokles 2 percentá v porovnaní s rokom 2019,“ spresnil Zdeněk Kovář.
Po Staroprameni túžila aj firma Asahi
Krajina pôvodu: USA
České pivá: Staropramen, Ostravar, Velvet, Braník a ďalšie
Po Plzeňskom Prazdroji je spoločnosť Pivovary Staropramen druhým najväčším výrobcom piva v Česku. Od 90. rokov sa v nej vystriedalo viacero vlastníkov. V roku 2012 však skupinu StarBev vlastniacu Staropramen za 2,65 miliardy eur odkúpil americký koncern Molson Coors, uvádza ihned.cz. O Pivovary Staropramen pritom v danom období javil záujem aj vyššie spomínaný japonský koncern Asahi.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aký je rozdiel medzi Budvarom a Czechvarom.
- Ako Bernard láka zákazníkov na krásne ženy a pálenku.
- Ktorá spoločnosť musela vinou pandémie prepúšťať zamestnancov.
- Komu sa podarilo vytiahnuť Urpiner z úplného dna.
- Ktorý pivovar prevzala Čína.