Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Čítaš článok:
Vieš, čie pivo piješ? Toto sú majitelia známych pív na Slovensku a v Česku

Pilsner či Topvar patria pod japonskú firmu

Spoločnosť: Asahi Breweries
Krajina pôvodu: Japonsko
České pivá: Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast, nealkoholické pivo Birell a ďalšie
Slovenské pivá: Topvar, Šariš, Smädný mních

Česká spoločnosť Plzeňský Prazdroj, založená v roku 1842, je pivovarníckou legendou. S jej históriou sa spája meno sládka Josefa Grolla, ktorý uvaril pivo nového plzenského typu. Pivovar v súčasnosti ponúka jedny z najznámejších pivných značiek na Slovensku a v Česku.

Prazdroj patril dlhší čas pod koncern SABMiller, ktorý bol druhou najväčšou pivovarníckou spoločnosťou na svete. V roku 2016 ju však prevzal belgický gigant Anheuser-Busch InBev (ABI). Antimonopolný úrad rozhodol, že ABI musí niektoré pivovary odpredať, pretože by vlastnil príliš veľkú časť trhu (približne tretinu). Plzeňský Prazdroj sa teda v roku 2016 dostal k japonskej spoločnosti Asahi Breweries. Väčšinu jej portfólia tvoria alkoholické nápoje.

Na prehliadke v pivovare.
Na prehliadke v pivovare. Zdroj: Refresher/Jakub Paulík

Spoločnosť Asahi Breweries prevzala spolu s Prazdrojom ďalšie štyri pivovary, za čo podľa iDnes.cz zaplatila dokopy zhruba 7,3 miliardy eur. Záujem o aktíva SABMilleru v tom čase prejavila aj investičná skupina PPF na čele s vtedy najbohatším Čechom Petrom Kellnerom, ktorý len nedávno zomrel pri tragickej nehode. Do boja sa pustila aj skupina J&T so slovenským milionárom Patrikom Tkáčom.

Odporúčané
KVÍZ: Myslíš si, že máš dosť pevnú vôľu a dokážeš sa zbaviť zlozvykov? Zisti to KVÍZ: Myslíš si, že máš dosť pevnú vôľu a dokážeš sa zbaviť zlozvykov? Zisti to 9. januára 2025 o 15:00

Napokon však uspeli Japonci a spoločnosť Asahi Breweries v roku 2016 okrem Plzeňského Prazdroja kúpila poľský Tyskie a Lech, maďarský Dreher, rumunskú značku Ursus a slovenský Topvar. Ostatné pivá, ktoré patria pod firmu Asahi Breweries, nájdeš na jej webe. Na ňom ako svoju pýchu spomedzi českých pív (pozri nižšie) zvýraznila dve značky – Kozel a Pilsner Urquell.

Asahi Breweries.
Asahi Breweries. Zdroj: Web/asahiinternational

Hovorca Plzeňského Prazdroja Zdeněk Kovář pre REFRESHER povedal, že spoločnosť Asahi Breweries mala od začiatku veľký rešpekt k českému pivovarníctvu a do výrobného procesu nechcela nijako zasahovať. „Vedenie spoločnosti Asahi sa zaviazalo, že si Plzeňský Prazdroj cení ako klenot a bude sa k nemu správať s patričnou úctou. Neplánujú na jeho chode ani procese varenia piva či receptúrach nič meniť,“ uviedol.

Hovorcu sme sa pýtali aj na to, či sa Pilsner vyrába aj v iných krajinách s odlišnou receptúrou. V holandskom Eindhovene sme totiž napríklad mali skúsenosť s „plzničkou“, ktorá sa na tú českú vôbec nepodobala. Podľa Kovářa sa Pilsner Urquell vyrába iba v Plzni a exportuje sa do viac ako 50 krajín. Následne môže jeho kvalitu ovplyvniť nevhodná starostlivosť. Ak je skladovaný v teple alebo vystavený slnečnému žiareniu, chutné pivo určite neočakávaj.

Odporúčané
TEST pív v plastovej fľaši: Toto chcem vypľuť, mali by ho zakázať vyrábať aj predávať, znelo z úst ľudí. Pozri, ktoré pivo vyhralo TEST pív v plastovej fľaši: Toto chcem vypľuť, mali by ho zakázať vyrábať aj predávať, znelo z úst ľudí. Pozri, ktoré pivo vyhralo 30. septembra 2024 o 9:30

V prípade čapovaného piva môže byť chybných praktík, samozrejme, ešte viac. Sanitácia pivného vedenia, zle umyté poháre a nesprávne čapovanie dokážu pokaziť chuť ktoréhokoľvek zlatého moku.

Plzeňský Prazdroj je v rebríčku českých pív lídrom. Pandémia však ovplyvnila aj takéhoto veľkého hráča.

„Pohostinstvo pre nás predstavuje dôležitý predajný kanál, štandardne totiž tvorí dve pätiny našich predajov. To je viac ako priemer trhu a nám vlani klesli predaje v tomto segmente o 30 percent. Prevedené do zrozumiteľných čísel, v roku 2020 sme v Česku predali celkovo o 111 miliónov pív menej ako v predchádzajúcom roku,“ povedal obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Tomáš Mráz. Nárast však zaznamenali v predaji baleného piva (7 percent), a to hlavne piva v sklenených fľašiach.

„Utlmili sme stáčanie piva do sudov a tankov a, naopak, posilnili sme výrobu baleného piva. Práve o sklenené vratné fľaše a plechovky bol vlani najväčší záujem, napriek tomu ich predaj nevykompenzoval straty zo zatvorených barov. Celkovo sme teda v Česku predali o 8 percent menej ako v roku 2019, na Slovenku bol pokles 2 percentá v porovnaní s rokom 2019,“ spresnil Zdeněk Kovář.

Čítaj na ďalšej straneČítaj na predchádzajúcej strane
Článok pokračuje na ďalšej strane
Strana 2 z 7
Späť
Zdieľať
Diskusia