Na Netflixe je nová dráma s Rosamunde Pike. Mal by si ju vidieť?
I Care a Lot je drámou od režiséra J Blakesona (The 5th Wave). V popise stojí, že ide o čiernu komédiu a thriller dokopy. Film, bohužiaľ, naplno nevyužíva ani jedno zo žánrových označení a hodnôt. Dej sa zameriava na Marlu Grayson (Rosamunde Pike), podnikateľku v stredných rokoch, ktorá sa stará o dôchodcov a umiestňuje ich do špeciálnych zariadení, kde im dodávajú opateru, ktorú potrebujú.
Lenže Marla to nerobí kvôli tomu, že jej na nich záleží. V skutočnosti ich vykorisťuje a snaží sa do týchto opatrovníckych zariadení dostávať čo najviac dôchodcov aj v prípade, že sú úplne zdraví a schopní postarať sa o seba. Ako ich opatrovníčka následne spravuje ich majetok, predáva ho a nabaľuje sa na cudzom nešťastí, ktoré sama spôsobuje. V tomto nehumánnom akte jej pomáhajú doktori, opatrovníci, riaditelia týchto zariadení a nevedomky aj súd.
Jedného dňa narazí Marla na bohatú a osamotenú dôchodkyňu. Rozhodne sa ju poslať do opatrovníckeho zariadenia a nabaliť sa na jej majetku. Lenže Marla spravila chybu. Jennifer Peterson nie je tá, za ktorú ju celý svet pokladá. Má nebezpečné známosti, a tak sa rozohráva nebezpečná hra s mafiou.
S filmom máme veľké problémy najmä z hľadiska logiky a správania postáv. Viaceré udalosti, ktoré sa zdajú ako nereálne, sú v USA skutočne možné. To však neznamená, že by tvorcovia mali ísť na hranu a snažiť sa zdramatizovať a vyhrotiť takéto scény do umelo pôsobiacich a vykonštruovaných situácií, ktorú nepôsobia autenticky. Kto si napríklad po sledovaní filmu nepovie, že ten sudca je absolútny idiot, ten asi sledoval niečo úplne iné.
Snímka má množstvo scén, v ktorých sa postavy správajú absolútne iracionálne a niekedy doslova primitívne a nereálne. Ak im to odpustíš, celkom sa pri sledovaní aj zabavíš. Aj napriek 2-hodinovej stopáži sme sa príliš nenudili a aj keď sme cítili potrebu niektoré pasáže zostrihať, celkovo šlo o výživné sledovanie.
A to je celkom úspech, keďže v celom filme nenájdeš jedinú postavu, ktorej by si fandil. Všetci sú to istým spôsobom zlí ľudia, ktorým praješ smrť. Násilie páchané na ženách určite nikoho z nás neteší, no keď v jednej scéna dostáva žena na zemi päste na tvár, ako divák sa potešíš. Tie postavy sú totiž tak prehnité, že im praješ len to najhoršie.
Aj preto sa snímka láme v poslednej tretine, kedy sa voči nim snaží v divákoch prebudiť súcit či sympatie. To však vzhľadom na ich činy a diabolskú morálku nie je možné. Ako divák sa tak nemáš chytiť ničoho okrem túžby po tom, že tam všetci pomrú.
Neraz sme už vo filmoch fandili zlým ľuďom. Ich herci a postavy si nás niečím získali, no v tomto prípade sme sa nedokázali napojiť na vôbec nikoho. Rosamunde Pike je tu skvelá, no jej hlavná postava ťa bude štvať od samého začiatku. Viac než odvážna a cieľavedomá je totiž poriadne hlúpa, arogantná a sebecká. Snímka sa ju však snaží vykresliť ako silnú, nezávislú ženu, ktorá je schopná postaviť sa mužom s obrovskou mocou a zakaždým zvíťaziť.
Pokusy o feministický tón zaregistruješ od samého začiatku, keď dá Marla jednému z chlapov najavo, ako sa ho nebojí a že ho bez problémov zničí. Všetky tieto scény, kedy film Marlu prezentuje ako nesmierne silnú ženu, pôsobia príšerne umelo. Na Refresheri budeme medzi prvými, kto pochváli dobre spracované LGBTI+ témy či príbehy o silných ženách, no ak pôsobia takto nútene a vôbec vo filmoch nefungujú, nezaslúžia si nič iné než tvrdú kritiku.
Podobne je na tom aj čierny humor. O tom, že má ísť o čiernu komédiu, sme sa dozvedeli až z wikipedie po pozretí filmu. Ten nás totiž ani raz nerozosmial ani nenatiahol kútiky. Snímka nie je v ničom vtipná a aj keď sa niekedy snaží o čiernohumorné scény (čerpacia stanica), vyznievajú plocho a nedokážu predať komediálny aspekt.
Snímka má skvelý soundtrack a herecké výkony. Už sme spomínali Rosamunde Pike v hlavnej role, no vyzdvihnúť musíme aj Petera Dinklegea ako nebezpečného ruského mafiána. Rozhodne ide o jednu z jeho najlepších rol. Pozastavili by sme sa však ešte pri Rosamunde Pike.
Po jej role v Gone Girl od Finchera nie sme schopní nevnímať ju tak trochu ako „tú zmiju z Gone Girl“. V spojení s typom postavy, akú hrá v I Care a Lot, je tak problematické nespájať si tieto dva filmy a zároveň aj emócie s nimi spojené. Radi by sme vedeli, či šlo o zámer tvorcov alebo ju obsadili celkom náhodou.
I Care a Lot začína vcelku dobre a svižne. Prvé dve tretiny snímky nás aj celkom bavili, hoci by sa dali natočiť kratšie. Boli sme aj ochotní ignorovať všetky tie za vlasy pritiahnuté scény, no potom prišla záverečná tretina. Tam sa podľa nás film začal tvorcom rozpadať.
Vzhľadom na tému filmu je pochopiteľné, že sme si v ňom nenašli jedinú sympatickú postavu. V nastolenom trende však mali pokračovať a nesnažiť sa prebúdzať v divákovi pocit, že by im malo záležať na tom, kto sa komu nakoniec pomstí lepšie. Nedávno sme videli thriller Promising Young Woman, ktorý svoj koniec zvládol oveľa bravúrnejšie. V tom prípade nám vôbec nevadilo, že dobro nevyhralo na celej čiare.
V prípade I Care a Lot nie je posledná scéna vôbec dostačujúca na to, aby sme ako diváci cítili pocit satisfakcie nad príbehom či osudom postáv. Snímka mohla byť kratšia, výraznejšia v dramatických, thrillerových či komediálnych bodoch. Pár scén sa naozaj podarilo, no ako celok film nefunguje dostatočne dobre. Aj preto si od nás odnáša „len“ šesť bodov z desiatich.
No a čo sa tých hlúpych udalostí vo filme týka... ďalej čítaj, len ak si film videl. Len sme krútili hlavami nad tým, ako jednoducho Marla uniesla hlavného záporáka. Nechápali sme ani to, že ruská mafia si neoveruje, či svoju obeť úspešne zabila. Obzvlášť v prípade, keď cieľ môže ohroziť celú ich organizáciu, keďže pozná ich najväčšie tajomstvo.
A čo pokus o zabitie Marlyinej priateľky? Snažia sa nám tvorcovia povedať, že ruskí mafiáni sú menej schopní ako feťáci pod mostom v Lučenci? Samozrejme, smiešnych a nelogických momentov tam bolo mnoho, ale celá záverečná tretina pôsobí ako zlý vtip.