Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti Slovenskej sporiteľne.
1. decembra 2020 o 10:03
Čas čítania 3:00
Sponzorovaný obsah

Čím viac budeme nakupovať na Slovensku, tým viac pracovných miest zachránime. Zapoj sa do iniciatívy Doma nakupujem

ZAUJÍMAVOSTI SLOVENSKÁ SPORITEĽŇA
Uložiť Uložené

Vieš, koľko peňazí ročne zaplatíme za produkty, ktoré niekto vyrobil v zahraničí a doviezol ich k nám? Áno, sú to stovky miliónov eur, ktoré nám odchádzajú z domácej ekonomiky, aj keď by nemuseli.

Už si sa niekedy zamyslel nad tým, koľko peňazí ročne zo svojho rozpočtu minieš na produkty, ktoré podporujú ekonomiku v zahraničí? Platí pri tom, že slovenská produkcia je v mnohých odvetviach minimálne rovnako kvalitná a častokrát aj oveľa poctivejšia. Nie je výnimočné, že rovnaký slovenský produkt kúpiš lacnejšie, ako ten zahraničný, pretože nemusel precestovať veľkú časť sveta. Naviac – to, že import z ďalekých krajín má negatívny vplyv na budúcnosť našej planéty, už všetci veľmi dobre vieme. 

Zdroj: herbertsyrups/Instagram

Podpora slovenských produktov priamo súvisi s udržaním pracovných miest 

Ešte hrozivejšie sú však samotné čísla. Predvianočné obdobie je spolu s letom časom, kedy Slováci najviac nakupujú mimo Slovenska. Len na platbách kartou končí pred koncom roka v zahraničných e-shopoch a v kamenných predajniach takmer 300 miliónov eur. Vieš si predstaviť, čo by sa stalo, keby tieto peniaze zostali v slovenských malých firmách? My áno – mnohé z nich by nemuseli prepúšťať svojich zamestnancov či dokonca definitívne ukončiť podnikanie, ktoré roky poctivo vlastnými rukami budovali. 

Podpora domácej ekonomiky veľmi úzko súvisí s udržaním zamestnantosti, Slovenská sporiteľňa preto spolu s desiatkami ďalších firiem spúšťa jedinečnú iniciatívu Doma nakupujem. Aj oni totiž veľmi dobre vedia, že prekonať toto bezprecedentne najnáročnejšie obdobie posledných dekád môžeme len tak, že sa spojíme a minimálne sa pokúsime v prospech Slovenska obrátiť niektoré nepriaznivé štatistiky. 

Dáta ukazujú, že zo zhruba 1,3 miliardy eur online nákupov Slovákov išla vlani domácim obchodníkom len tretina. Dve z troch eur zaplatených kartou online tak smerovali do zahraničia. Zahraničné online nákupy momentálne rastú a počas tohtoročných Vianoc by mohli dosiahnuť 180 miliónov eur.  Približne toľko peňazí by mohlo zostať v peňaženkách zamestnancov poctivých slovenských firiem. 

Zdroj: gazdovia_sk/Instagram

„Ak chcete, aby sa nám tu darilo, pridajte sa k nám a tiež nakupujte doma,“ vyzýva  Slovenské združenie pre značkové výrobky.

Čo teda iniciatíva Doma nakupujem vlastne je? Cieľom podnikateľskej  iniciatívy Doma nakupujem je upriamiť pozornosť na podporu domácej ekonomiky a zamestnanosti. V tomto momente je súčasťou jedinečného nápadu Slovenskej sporiteľne niekoľko stoviek firiem a združení.


„Stále platí, že sa máme kde liečiť a máme čo jesť. Čo je v časoch pandémie viac? Aj napriek tomu nás čakajú ďalšie náročné mesiace. Prioritou nás, slovenských producentov potravín, je naďalej zabezpečiť plynulú výrobu potravín a ponúkať spotrebiteľom zdravie v podobe bezpečných slovenských potravín. Podpora domácich výrobcov, ktorí dávajú pridanú hodnotu krajine, je preto práve dnes kľúčovejšia ako kedykoľvek predtým,“ hovorí Marián Šolty, podpredseda Slovenskej potravinárskej a poľnohospodárskej komory.

 
Podľa Ľubomíra Tuchschera zo Slovenského združenia pre značkové výrobky, kúpa výrobku u dôveryhodného obchodníka na Slovensku znamená podporu domácej ekonomiky a cez odvedené dane aj fungovanie štátu. „Ak chcete, aby sa nám tu darilo, pridajte sa k nám a tiež nakupujte doma,“ vyzýva. 

Spravme si skutočné slovenské Vianoce

Skúsme si na chvíľku predstaviť, že by sme mali na štedrovečernom stole len slovenské produkty a pod vianočným stromčekom darčeky, ktoré do našej krajiny nikto nepriviezol. Nemožné? Opýtaj sa svojich starých rodičov. Dôležité je, že kúpou lokálnych produktov nepodporuješ jedného výrobcu, ale minimálne jeden celý sektor, v ktorom pôsobí. 

„Výberom lokálneho vianočného darčeka, akými sú napríklad naše Fusakle ponožky, zákazník podporuje domácu ekonomiku. Za výrobou a predajom ponožiek Fusakle stojí už viac ako 300 ľudí zamestnaných na Slovensku. Okrem ekonomiky je to však aj podpora domácich dizajnérov, ilustrátorov, tretieho sektora, s ktorým intenzívne spolupracujeme a v širšom meradle aj spoločná sila obnovy textilného priemyslu, ktorý mal u nás bohatú históriu, no za posledné desaťročia upadal“ vysvetľuje logiku vzájomnej pomoci Simona Zajíčková, marketingová manažérka značky Fusakle.

Fusakle.
Fusakle. Zdroj: Fusakle

Už viem všetko, ale ako sa zapojím? 

Súčasťou Doma nakupujem sa môže stať akákoľvek spoločnosť či podnikateľ, ktorý oficiálne podniká na Slovensku. Zapojiť sa do iniciatívy Doma nakupujem je jednoduché – stačí navštíviť web www.domanakupujem.sk a vyplniť registračný formulár.

Účasť v iniciatíve nič nestojí. Naopak, bezplatne získaš marketingové materiály – logo iniciatívy, ktoré si môžeš umiestniť na web stránky, označiť ním e-shop alebo kamennú prevádzku, použiť v postoch na sociálnych sieťach či vo firemnom newsletteri. Cieľ týchto aktivít  je jednoznačný – posunúť posolstvo o dôležitosti nákupov doma na čo najväčší počet spotrebiteľov. 

Okrem teba sa zapojí aj Slovenská sporiteľňa. V prospech slovenských podnikateľov zapojených do iniciatívy Doma nakupujem venuje  časť svojho mediálneho priestoru. Zaplatí totiž celoštátnu reklamnú kampaň Doma nakupujem, ktorá bude v televíziách, tlači aj na internete šíriť myšlienku podpory domácej ekonomiky.

Máme za sebou už aj prvý týždeň Vianočnej (Starej) tržnice so Slovenskou sporiteľňou, kde sme nemohli chýbať ani my. Na známej adrese v hlavnom meste sa postupne vystrieda viac ako 100 predajcov, ktorých koronakríza postihla najviac. Nechýbajú lokálni výrobcovia remeselných výrobkov, oblečenia, medu či vína, ktorých môžeš priamo na mieste podporiť a spraviť si tak ešte viac slovenské Vianoce. 

Zoznam predajcov sa bude počas trvania trhu obmieňať. Aktuálny zoznam bude pravidelne aktualizovaný na sociálnych sieťach jednotlivých organizátorov. Viac nájdeš aj na facebookovej udalosti

Vianočná tržnica so Slovenskou sporiteľňou sa bude konať ešte v týchto dňoch:

Druhý týždeň: 2. 12. - 5. 12.

Tretí týždeň: 9. 11. - 12. 12.
Štvrtý týždeň: 16. 12. - 19. 12.
Domov
Zdieľať
Diskusia