Spoločnosť Nestlé sa vyhradzuje voči použitiu značky v straníckych novinách, prostredníctvom ktorých extrémisti hlásajú tradičné hodnoty.
Predvolebné propagačné materiály extrémistickej strany ĽSNS v podobe novín, ktoré roznášajú do schránok a šíria aj internetom, zneužívajú imidž a autorské práva značky Granko.
Strana Mariana Kotlebu použila v súvislosti s „tradičnými hodnotami“ fotku usmievajúceho sa malého dieťaťa z retro promo záberov, ktorých cieľom je odkomunikovať niektoré časti programu.
Paradoxne, prostredníctvom komerčnej reklamy od spoločnosti Nestlé ĽSNS propaguje aj slogan „obmedzíme množstvo reklamy v televíznom vysielaní.“ Práve Nestlé dlhodobo intenzívne investuje do televíznej reklamy a propagácie svojich produktov.
Nájsť túto zneužitú fotografiu je pri tom veľmi jednoduché, ide o prvú snímku, ktorú vyhľadávač Google nájde po zadaní kľúčových slov „Granko dieťa.“ Fotografia vznikla v roku 1978 a jej autorom je Karel Fojtů (otec dievčaťa na fotke), ktorý pracoval v propagačnom oddelení Čokoládovní.
Zneužitie značky Granko
Značku Granko prostredníctvom Facebooku upozornil jeden z adresátov, ktorému v schránke politické noviny pristáli. Zástupcovia mu odpísali, že situáciu preveria a krátko na to zverejnili na oficiálnej stránke informáciu, že došlo k zneužitiu značky. Podobne ako množstvo iných spoločností, ani vlastník značky Granka – Nestlé, sa nechce spájať so žiadnou politickou stranou.
V stanovisku neuvádzajú, či podniknú aj právne kroky: „Radi by sme vás upozornili, že došlo k zneužitiu značky Granko na účely politickej kampane strany ĽSNS. Značka Granko aj spoločnosť Nestlé sa od všetkých politických kampaní striktne dištancujú. Veríme, že toto narušenie neovplyvní váš pohľad na značku. Ďakujeme za pochopenie,“ píše Granko na Facebooku.
Môžu očakávať žalobu
Hovorca ĽSNS na naše otázky telefonicky neodpovedal, poprosil nás, aby sme mu ich poslali formou SMS – pýtali sme sa aj na to, či majú Kotlebovci v pláne materiály stiahnuť z obehu. Zatiaľ neodpovedal, v prípade, že sa tak stane, odpovede doplníme. K situácii sa už vyjadrili aj odborníci, podľa ktorých môže strana očakávať žalobu, ak bude v záujme zástupcov autorských práv ich vymáhanie.
Marketér Róbert Slovák pre Nový čas skonštatoval, že ide o neznalosť právnych súvislostí. „Vôbec sa to nedeje bežne. Je to úplná neznalosť základných právnych súvislostí, lebo nie je možné čokoľvek zverejňovať bez súhlasu majiteľa značky,“ vysvetlil. Podľa politológa Tomáša Koziaka tento prešľap preferencie kotlebovcov neohrozí, aj keď to o nich veľa vypovedá.
Predbehol ich Matovič
V dnešnom prieskume agentúry Focus, ktorý prebiehal počas uplynulého týždňa, skončila extrémistická ĽSNS na treťom mieste, z posledných troch meraní rovnakej agentúry vyplýva, že preferencie strany mierne klesajú.
Nie je to prvý prešľap
Nepozornosť strany pri kampani sa prejavila aj pred pár dňami, keď jedna z kandidátok zverejnila propagačný materiál so sloganom „Uchovajme si naše tradície. MÁME BYŤ NA ČO HRDÍ,“ pričom na sebe mala oblečený „kroj“ z čínskej stránky Aliexpress. Už v popise produktu je napísané, že má znázorňovať symboly ukrajiny, ani na tie sa však poriane nepodobá.