Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
12. februára 2020, 9:25
Čas čítania 10:12
Matej Krajčovič

Vlani mu sedačka v top tíme ušla. Teraz je v hre aj virtuálny McLaren v esports lige Formuly 1 (Rozhovor)

Vlani mu sedačka v top tíme ušla. Teraz je v hre aj virtuálny McLaren v esports lige Formuly 1 (Rozhovor)
TECH
Uložiť Uložené

Filip Prešnajder zo Serede má už isté miesto v Pro Drafte, ktorý ho čaká o pár týždňov.

17-ročný Filip Prešnajder je ďalším Slovákom, ktorý sa v profesionálnom hraní počítačových hier dostal až na tú najvyššiu úroveň. 

Pred približne desiatimi rokmi začal hrávať pretekársku hru F1 2010, ktorú vydali vývojári z Codemasters. Odvtedy už pri každoročne aktualizovanom titule s oficiálnou licenciou svetoznámych pretekov Formuly 1 zostal. 

Začal hrávať aj online, proti ostatným hráčom z celého sveta a v rôznych ligách ich často porážal, skúsil sa teda kvalifikovať do oficiálnej F1 Esports Series. Vo finálovom Pro Drafte bol už v roku 2019, kedy si ho však žiadny z veľkých tímov nevybral. Teraz vyhral medzistupeň v podobe F1 Esports Challenger Series a o pár týždňov o svoj sen v drafte zabojuje opäť. 

 

V tomto článku si prečítaš:
  • Či Filip najprv hrával pretekárske hry na PC alebo sledoval prenosy F1 v televízii
  • V čom môžu počítačové hry pomôcť aj skutočným pretekárom
  • Ako zvláda školu a niekoľkohodinové tréningy každý deň
  • Či už šoféroval aj skutočné auto a v čom je to iné oproti simulátoru

Filip sa chce kvalifikovať do najvyššej esports ligy Formuly 1. Na jar zabojuje o miesto v top tíme (Rozhovor)
Zdroj: Archív Filip Prešnajder, F1esports.com

Keď sa povie esports, ľudia si predstavia človeka hrajúceho počítačové hry na profesionálnej úrovni, no zrejme im napadne skôr Counter-Strike alebo DOTA. Ty hráš pretekársku hru F1 2019. V čom je to iné a ako to súvisí s reálnymi prenosmi z Veľkých cien v TV?

Ja oficiálnu esports ligu v F1 2019 opisujem ako sériu pre ľudí, ktorí nemajú možnosť dostať sa do skutočného motoršportu. Môže to byť dobrá alternatíva.

Začínaš kvalifikáciou priamo v hre pre PC, Xbox alebo PlayStation, z ktorej sa určitý počet najlepších jazdcov, tento rok to bolo osem, dostáva do ďalších fáz. Pre mňa to bola práve Challenger Series.

Z nej sa niekoľko najlepších dostáva do oficiálneho draftu, ktorý sa tento rok bude konať niekedy na jar. Tam si esports družstvá skutočných tímov z F1 budú vyberať jazdcov,  ktorí za nich budú jazdiť v Pro Series, čo už je tá finálová najvyššia liga F1 esports. 

Filip sa chce kvalifikovať do najvyššej esports ligy Formuly 1. Na jar zabojuje o miesto v top tíme (Rozhovor)
Zdroj: f1esports.com

Kvalifikovať sa teda mohol každý, kto má hru F1 2019 a hráva ju doma?

Áno, v prvých kvalifikáciách sa idú tzv. Challenge, mňa v jednom prípade hra posadila do HAAS-u Romaina Grosjeana a mal som zajazdiť päť čo najrýchlejších kôl. Na základe toho sme boli obodovaní a osem najlepších postúpilo ďalej.

Kvalifikačná Challenge, v ktorej uspel aj Filip

Do Challenger Series, ktorú si nakoniec v tejto sezóne vyhral? To už sú online preteky na normálny počet kôl? 

Hej, tam sú už jazdci, ktorí boli pozvaní, po prvých dvoch Challenges nás tam bolo šestnásť. V šiestich pretekoch sme súťažili medzi sebou, na základe celkových bodov sa potom vybralo sedem najlepších.

Ty si sa do finálového draftu dostal už aj minulý rok, no žiadny tím si ťa vtedy nevybral...

Vlani si ma nevybrali, čo bola škoda. Mal som však rozhovory s rôznymi tímami a teraz si ma už v polovici roka a počas prebiehajúcej Pro Series zobral McLaren. Stal som sa ich testovacím pilotom a vyvíjal som nastavenia na ich auto.

Na skutočný McLaren? 

Na ten virtuálny v esports Pro Series, kde pre nich jazdia traja progameri (Allert Vanderwal, Bono Huis a Enzo Bonito, pozn. red).

Okrem toho jazdíš aj bežné online ligy, bol si v nemeckom tíme VP Gaming, ktorý však teraz skončil. 

Ten skončil s F1-tkou. Bol som ich hlavný jazdec, no potom ako som odišiel do terajšieho tímu Redline a zároveň k tomu McLarenu, tak si za mňa síce ešte našli náhradu, no celkovo to pre nich nemalo zmysel, keďže v F1 esports sú zapojené skutočné tímy Formuly 1.


Sami by sa teda do tej najvyššej Pro Series nikdy nemohli dostať.

Filip Prešnajder
Zdroj: VP-Gaming.de
 

Za tím Redline ale občas jazdia aj skutočné hviezdy F1 Max Verstappen a Lando Norris, ktorí často na PC hrách trénujú. Mal si možnosť sa s nimi stretnúť, alebo všetko jazdenie prebieha vždy výhradne online z domu?

Akurát minulý týždeň som mal možnosť porozprávať sa s Maxom ohľadne nastavení. Landa som síce stretol na vlaňajšom drafte, ale ešte sme sa veľmi nebavili. 

Čo ti môže dať zázemie profesionálneho esports tímu oproti jazdeniu doma? K hraniu hier asi nepotrebuješ až tak veľa, ako profesionálny futbalista alebo hokejista. 

Je tam koučing, teraz cez zimu sme samozrejme mimo sezóny, no inak je k dispozícii aj telemetria, ktorú si môžeme s ostatnými jazdcami analyzovať a pomáhať si s virtuálnymi nastaveniami auta.

Redline je tiež priamo spojený s esports tímom McLarenu. Bol mi poskytnutý volant od Fanatecu, na ktorom všetci jazdia. Celé je to vlastne príprava na jarný draft, ktorý ma čaká, aby som mal doma rovnaké veci, ktoré budú tam. Aby boli moje podmienky tip-top.

 

Viem, že si bol zaregistrovaný aj ako mládežnícky futbalista za ŠKF Sereď, to ešte platí? Niekde si vravel, že futbal ešte chodíš hrávať. 

To bolo tak päť, šesť rokov dozadu, hrával som v prípravke a za mladších žiakov, potom ma to však omrzelo a prestal som. Trochu som sa do toho vrátil, v Seredi je futsalová liga, ale beriem to už iba ako koníček. Chodím si zahrať, ale to je asi tak všetko.

Predpokladám, že sleduješ všetky preteky F1 v televízii. S čím si začal skôr? Sledovať preteky v telke alebo hrať pretekárske PC hry?

K F1-tke ma dostal otec, už keď som mal tri roky. Pamätám si, že som bol fanúšikom Fernanda Alonsa a to mi zostalo doteraz. Prvou spomienkou je Suzuka 2006, kedy Schumacherovi vybuchol motor a ja som sa radoval, lebo Alonsovi to vtedy veľmi pomohlo k titulu.  

Hry som začal hrávať, keď vyšla F1 2010 od Codemasters. S otcom sme chceli, aby som normálne pretekal na motokárach, no to je veľmi drahé a nikdy sme na to nemali peniaze. Otec teda pre mňa mal takéto iné riešenie. No vtedy ešte nebola žiadna F1 esports séria, takže aj jazdenie na počítači som bral len ako koníček.

Filip sa chce kvalifikovať do najvyššej esports ligy Formuly 1. Na jar zabojuje o miesto v top tíme (Rozhovor)
Zdroj: f1esports.com
 

Hrával si aj nejaké iné PC hry? 

Hrával som hlavne FIFU a CS-ko, teraz ale už skoro nič iné, iba F1-tku, keďže sa dá povedať, že je to teraz vlastne moja práca.

Máš 17 rokov, takže predpokladám, že vodičák ešte nemáš, teraz sme sa ale stretli v motokárovej hale. Vieš porovnať toto jazdenie, šoférovanie skutočného auta a online jazdenie v hre?

Reálne auto som ešte nikdy nešoféroval. Motokáry s F1-tkou porovnávať nemôžem, pretože sú to úplne odlišné typy vozidiel, ale hral som aj motokárový simulátor KartKraft, a keď som prvýkrát sadol do skutočnej motokáry, hneď som sa do toho vžil. Bolo to veľmi podobné ako na počítači. 

Vravel si, že ste na súťažné jazdenie na motokárach nemali peniaze, zmenilo sa niečo teraz, keď jazdíš profesionálnu esports sériu? Rozmýšľal si na nejakým reálnym pretekaním?

Nerozmýšľal, ale už som mal jednu ponuku. Kolega z Redline išiel 24-hodinový závod práve v tejto motokárovej hale a oslovil ma, či by som s ním nešiel do tímu. Odmietol som to, lebo som nemal čas. Asi by to bolo dobré, ale sústredím sa hlavne na esports.

Ako často teda trénuješ doma za počítačom?

Kedysi to boli dve až tri hodiny denne, teraz to už neplatí. Samozrejme, mám školu, takže cez tie dni sa snažím minimálne 4 hodiny. Keď môžem viac, je to lepšie. Cez víkend už boli dni, kedy som mal aj 10-hodinový tréning alebo tak, ale zvyčajne 6 až 8 hodín. 

Čo na to hovoria rodičia? 

Mame je to dosť jedno, samozrejme vie, že som teraz bol aj v Anglicku, ale príliš sa o to nezaujíma. Otca to zo začiatku tiež netrápilo, ale ako som sa dostal do vyšších líg, začal vyhrávať prvé preteky a dostal sa do vlaňajšieho draftu, tak ma začal veľmi podporovať. Pozerá všetky moje preteky a snaží sa mi poradiť, čo som z jeho pohľadu urobil zle alebo mohol zlepšiť.  Motivuje ma, aby som išiel ďalej. 

Vraví sa, že profesionálnym športovcom sa stávaš v momente, kedy dostaneš svoju prvú výplatu, ako je to v tvojom prípade a u chalanov v top sérii? 

Keď som pracoval pre McLaren a trénoval s nimi, mal som to samozrejme zaplatené, hoci to nebolo veľa v porovnaní s ich normálnymi esports jazdcami, ktorí majú príjem aj z povyhrávaných prize money. 

Nejaké peniaze to sú, a k tomu samozrejme aj veci ako ten volant. Teraz mimo sezóny je môj plat menší, ale keď sa to rozbehne, tak zasa narastie.  

Ako funguje to zbieranie a analýza dát u veľkých tímov? 

Máme telemetriu prepojenú s hrou, po jazdení zašleme dáta našim inžinierom, ktorí ich zanalyzujú a prípadne mi povedia, kde som bol oproti tímovému kolegovi pomalší a čo by som mohol urobiť inak. 

Spomínal si volant od Fanatecu, aký je rozdiel oproti takémuto profi vybaveniu a lacnejšími modelmi, prípadne od vyslovene budget značiek? Vedel by si urobiť dobré časy aj na nich?

Tie úplne lacné zvyčajne nemajú spätnú väzbu (Force Feedback, poz. red.). S nimi je to ťažké, lebo nevieš, čo auto na trati robí a v zákrute to len tak tipuješ. Predtým som mal Thrustmaster T300. Či som teraz rýchlejší... to by som nepovedal, je to dosť vyrovnané. 

Na Fanatechu je tá odozva taká hladšia a lepšie sa to číta. Rýchlejší na jedno kolo nie, ale ten pocit je lepší a si s ním oveľa konzistentnejší, kolo za kolom je dosť podobné a vyrovnané. 

Filip Prešnajder
Zdroj: f1esports.com

Veľa bežných hráčov hráva aj na gamepade, aké sú tam rozdiely oproti volantu?

Na volante máš lepšiu odozvu a vieš s ním byť presnejší, ale v F1 2017 a F1 2018 mal z nejakého dôvodu lepšiu trakciu na controlleri, tam to bolo dosť viditeľné. V týchto hrách bol vďaka tomu gamepad niekedy rýchlejší hlavne na vode, ale v najnovšej hre sa im to podarilo dosť vyrovnať.

Všeobecne je ale volant presnejší a teda šetrnejší na opotrebenie pneumatík.  

Poznáš nejakých ľudí, ktorí boli súčasťou virtuálneho jazdenia a esports, no neskôr sa dostali až do skutočného pretekárskeho auta?

Také prípady máme aj v Redline, napríklad Rudy van Buren. Teraz sa stal simulátorovým jazdcom pre Formulu E a rok predtým jazdil v skutočných autách, to isté Brendon Leigh (víťaz F1 Esports 2017 a 2018), ten sa zviezol v britskej národnej Formula Ford. 

Je to motivácia a ak by som mal takú ponuku, určite ju tiež zoberiem. Snažím sa dostať na ich úroveň. 

Myslíš, že počítačové hry vedia v tréningu pomôcť aj skutočným pilotom? Max Verstappen a Lando Norris spolu jazdili virtuálnu 24-hodinovku na iRacingu, Norris zas často streamuje na Twitchi. Je to pre nich výhoda?

Podľa mňa áno. Hlavne na iRacingu je väčšina tratí oskenovaná laserom, takže sú presne na centimeter podobné s reálnym okruhom. Ak si na simulátore natrénuje napríklad týždeň pred reálnou Veľkou cenou, je to podľa mňa dosť veľká výhoda.

S traťou sa tak dokáže zžiť ešte predtým než tam príde, zistí, kde je nejaký hrboľ, ktorému sa musí vyhýbať, kde je ideálna stopa pre danú zákrut  a podobne.  

 

 

F1 2019 je jediná oficiálne licencovaná hra pre Formulu 1, no často sa hovorí, že to nie je úplne špičkový simulátor, hlavne v porovnaní s iRacingom alebo rFactorom. Prečo nehrávaš tie? 

Jazdil som samozrejme aj iRacing a pre zábavu jazdievam aj jednu ligu na Assetto Corsa. F1 2019 sa s nimi v tomto smere nedá porovnať, no myslím, že stále potrebuješ nejaké schopnosti, aby si v tom bol najlepší a musíš trénovať, je to aj o tom. 

Nemôžeš si k tomu len tak sadnúť bez hodín a hodín tréningu začať okamžite vyhrávať. Je to stále súťaž, aj keby to nebolo na simulátore. Aj taký Counter-Strike, v realite tiež nestrieľaš myšou a nehýbeš sa klávesnicou, ale je to tiež esports. 

Dá sa povedať, že F1 2019 je arkádovka, alebo niečo medzi arkádovkou a simulátorom, no aby si uspel, tréning stále potrebuješ. 

Plánoval som aj iRacing, ale ten je veľmi drahý. Autá aj trate si tam musíš kupovať a jedno stojí aj 15 dolárov. A ešte si musíš každý mesiac, alebo 6 mesiacov platiť samotnú hru. 

Sleduješ aj nejakých YouTuberov, ktorý s niektorým ročníkom F1 od Codemasters začínali? Veľa z nich, Aarava, Tiametmarduk alebo Matt Gallagher sa teraz dostali až k ozajstnému kolotoču Formuly 1.

Poznám ich všetkých, prakticky som na nich vyrastal. Sledoval som všetky ich kariérne módy, ktoré z hry točili, hlavne Tiametmarduk ma k tomu celkovo dostal, aby som tiež začal hrávať. 

Ak by som sa v drafte dostal do nejakého veľkého tímu, možno by som YouTube skúsil tiež, ale neláka ma to. 

Jedno z videí Tiametmarduka na YouTube

 

Keď trénuješ doma, je pre teba ešte zaujímavý single player, alebo už potrebuješ reálnych protivníkov a hrať proti nim online? Zvyčajne idem na hodinku-dve time trial, aby som sa zžil s traťou, tam zároveň vidím tabuľku top časov, kde sú obvykle na čele moji rivali z esports-u. 

Keď nemám s kým trénovať, idem do single playeru a tam jedno kolo za druhým, počítačových protivníkov na maximálnych 110 %. Ale zvyčajne si založíme vlastný multiplayer aj s jazdcami, s ktorými jazdíme online ligy. 

Bežný multiplayer na verejných serveroch už asi nehrávaš...

Nie, možno občas keď sa nudím, ale musím povedať, že tam je to úplne hrozné. Je to úplný wreckfest, všetci tam do seba bezhlavo narážajú.

Alonso už v F1 nejazdí, komu teda fandíš teraz?

Ako tímu teraz, samozrejme, McLarenu, ale popri Alonsovi som im fandil vlastne vždy. Z jazdcov neviem, páčil sa mi Charles Leclerc, ale aj Max Verstappen.

Aké máš plány na tento rok? Chodíš do školy a si druhák na strednej. 

Už som kvalifikovaný na jarný draft, so školou problém nemám, dávam pozor na hodinách, aby som sa doma musel čo najmenej učiť a mohol trénovať. V drafte budem mať jedny preteky, ktoré chcem zajazdiť čo najlepšie. Budú tam ľudia z kvalifikácie, pár divokých kariet a niekoľko jazdcov, ktorí boli prepustení z  top tímov po minulom roku. 

Vlani ťa v drafte nevybrali, ako vidíš svoje šance tento rok? Je to čisto len o tých jedných pretekoch, ktoré sa pôjdu počas draftu?

Tie preteky niečo znamenajú, ale zasa nemusia. Vlani som mal zlú kvalifikáciu a skončil v nich piaty. To bol asi dôležitý moment, lebo počas draftu som mal rozhovor s Red Bullom a rozhodovali sa medzi mnou a Nicolasom Longuetom. On mal pole position a vyhral, takže si vybrali jeho a mne nezostala sedačka.

Tentokrát sú šance dobré, nejaké rokovania už boli s McLarenom, ale v pravidlách je, že pred draftom nemôže byť uzavretá žiadna zmluva. Kontaktovali ma aj ďalšie dva tímy. Jeden ohľadne záujmu v drafte, druhý mi rovno ponúkal sedačku prvého jazdca. 

Ešte som sa však nerozhodol, plánujem ísť na draft a uvidím, aké budú všetky možnosti. 

Odporúčané
Formula 1 predstavila nové pravidlá. Autá sa od roku 2021 výrazne zmenia Formula 1 predstavila nové pravidlá. Autá sa od roku 2021 výrazne zmenia 31. októbra 2019, 19:10

Je vo výbere dôležitá len rýchlosť, alebo aj to, akú máš angličtinu kvôli nejakým marketingovým aktivitám a rozhovorom?

Na angličtinu sa pýtali už pri rozhovore s Williamsom, ako dokážem zvládať takéto situácie, to isté v McLarene, ako by som zvládal vyrobiť nejaký content. Cítim ale, že by som s tým nemal mať nejaký problém. 

Je vôbec dôležité, do ktorého tímu sa dostaneš? Na esports turnajoch sú vlastnosti jednotlivých áut „resetnuté“ a všetky autá by mali byť rovnako rýchle. 

Je to rovnaké, vlani (v hre F1 2018) boli nejaké rozdiely v ovládaní, ale teraz mi to príde úplne identické a viem urobiť totožné časy s hociktorým autom. 

Niektoré tímy ale vedia o pár nastaveniach navyše a pre mňa bolo vždy lepšie byť niekde, kde sú odo mňa silnejší jazdci. Od nich sa totiž môžem najviac naučiť. Ak by ma napríklad draftoval McLaren oproti Red Bullu, asi by to bolo tiež dobré, lebo je tam Bono Huis, Enzo Bonito a obaja sú trochu lepší odo mňa. Redline má partnerstvo priamo s McLarenom a celkovo sú považovaní za také Ferrari v esports. 

Ale nemal by tam byť až taký rozdiel, to skôr v plate alebo vo veciach, čo robíš popri jazdení.

Domov
Zdieľať
Diskusia