Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 10. 12. 2019 meniny má Radúz

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Zdravie - Strava
0
Simon K.
25. október 2016, 15:56

Čo nám prezradila prvá štúdia ohľadne prerušovaného pôstu (Intermittent Fasting), vykonávaná na cvičiacich ľuďoch s 5-ročnou tréningovou praxou?

Výskum zaoberajúci sa Leangains, teda jedným z protokolov prerušovaného hladovania je tu!

Simon K.
25. október 2016, 15:56
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

O Intermittent Fastingu (prerušovaný post, alebo hladovanie) sme vám písali ešte v roku 2014. Prvý komplexný slovenský článok o tejto problematike zaujal mnohých a môžem povedať, že mnohým zmenil život. Bolo to práve IF, ktoré ľudí donútilo dozvedieť sa viac o kalóriách a o flexibilnom stravovaní. Žiaľ to prepuklo až v poriadny bordel, kedy si ľudia mýlili základné pojmy. Najprv sa pozrieme na práve na ne, utriedime ten spomínaný bordel a v zápätí sa budeme zaoberať len nedávno uverejneným výskumom riešiacim Leangains (protokol IF). Ide o prvý dobrý a priamy výskum na cvičiacich ľuďoch so zaujímavými výsledkami!

 

Čo nám prezradila prvá štúdia ohľadne prerušovaného pôstu (Intermittent Fasting), vykonávaná na cvičiacich ľuďoch s 5-ročnou tréningovou praxou?

 

Intemittent Fasting je stravovací protokol, ktorý pracuje s dvomi "oknami". Jedno, v ktorom neprijímate potraviny, respektíve kalórie a druhé, väčšinou časovo kratšie, v ktorom zjete všetky potrebné kalórie, ktoré máte určené k vášmu aktuálnemu cieľu. Takýchto protokolov IF je viac. Či už ten od Martina Berkhana s názvom Leangains, alebo ten od Brada Pilona - Eat Stop Eat, či Warrior Diet v podaní Oriho Hofmeklera a rôzne ďalšie. Flexibilné stravovanie (IIFYM), ktoré si mnohí mýlia práve s IF, respektíve IF protokolmi, je zase niečo iné. Nepracuje s takýmito dvomi oknami, ale ide o to, vojsť sa za celý deň do nášho kalorického príjmu. Je jedno, či v podobe troch alebo siedmich jedál. Toľko v skratke. Teraz nás ale bude zaujímať primárne spomínaná štúdia.

 

Jej účastníkmi boli ľudia cez 20 rokov až skorí tridsiatnici, pričom všetci mali za sebou najmenej 5-ročné skúsenosti v posilke. Polovica z nich jedla svoje kalórie v 8-hodinovom okne po vzore Leangains (konkrétne o 13:00, 16:00 a 20:00), druhá skupinka jedla aj raňajky (8:00, 13:00 a 20:00). To všetko po dobu ôsmich týždňov. Príjem bielkovín bol nastavený na solídnych 1,8g až 1,9g na kilogram a príjem kalórií sa pohyboval okolo čísla na udržiavanie, teda maintenance calories. Ich tréning bol rozdelený do troch dní za týždeň. Podrobnosti nájdete v štúdii, kto by mal chuť zaujímať sa o viac vecí a ukazovateľov, teraz prejdeme k výsledkom.

 

Martin Berkhan, "otec" Leangains

 

 

Najzaujímavejšia časť. Skupinka praktizujúca Leangains schudla o 1,6kg čistej tukovej hmoty viac ako skupinka s “normálnou” stravou. Autori štúdie pripisujú vyššiu stratu tuku u IF skupiny hormónu adiponektín (ktorého hladiny sa u IF skupiny zvýšili, zatiaľ čo u druhej skupiny boli nezmenené), a tento hormón môže podnietiť mozog k vyššiemu energetickému výdaju. Nič takéto sa ale pred výskumom neriešilo, takže či majú autori pravdu, je otázne, ako hovorí aj Greg Nuckols, ktorý tento výskum analyzoval. Ďalší dodatok - IF skupinka benčovala cca 107-110kg pri hmotnosti okolo 84kg a ich bench sa zvýšil o 3,3kg, čo je pri strate tuku znamenité číslo. Ako bonus, IF skupinke sa tiež podarilo zlepšiť niektoré zdravotné ukazovatele a zaznamenalo sa aj zníženie chronického rizika ochorenia. Tieto zdravotné benefity na druhej strane nie sú až takým prekvapením, pretože fasting ako taký bol viackrát spojený s rôznymi výhodami v oblasti zdravia.

 

Áno, výskum bol iba 8-týždňový. Áno, vedecky povedané, výsledky "neboli významné". Áno, jeden výskum (konečne nie na ľuďoch bez aktivity či obéznych ľuďoch) je len 1 kúsok z celého puzzle. Áno, vedeli by sme nájsť rôzne limitácie tohto výskumu. Tak či onak, závery  hovoria, že zjesť všetky kalórie v 8-hodinovom okne (po vzore Leangains) je v spojení s cvičiacimi ľuďmi efektívne a môže zlepšiť niektoré ukazovatele v rámci zdravia, znížiť množstvo tuku v tele a zachovať svalovú hmotu. Ja osobne beriem túto štúdiu ako zaujímavý štartovací bod do ďalších skúmaní. Niečo nám naznačuje, ale brať to doslova a na nič iné nepozerať by bolo veľmi, ale veľmi hlúpe. Komu IF vyhovuje a praktizuje ho, ten bude s výsledkami spokojný. 

 

Pozri, ako hype okolo prerušovaného hladovania pred pár rokmi narástol

 

IF však nie je žiadny magický "strata-tuku-zachovanie-či-naberanie-svalov" protokol, je to jednoducho určité štýl stravovania, ktorým mnohým vyhovuje a mnohým zase nie. Sme zvedaví na ďalšie závery, štúdie a o všetkom podstatnom vás budeme informovať. 

 

 

Bavia ťa články na Fitculte a chceš vedieť, prečo využiť aj náš Online Coaching, respektíve poradenstvo? 10 dôvodov nájdeš v tomto článku a zistíš, že možno toto je pre teba tá správna spolupráca, ktorú hľadáš, chceš a v živote potrebuješ.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.