Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 5. 8. 2020 meniny má Hortenzia

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
4
necis
5. august 2016, 13:46
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Chudnúť rýchlo a nárazovo väčšinou nie je optimálna cesta. Nauč sa, ako schudnúť konzistentne, s rozumom a bez jojo efektu

Schudnúť veľké množstvo kíl ihneď a mať pokoj, či postupné a zároveň dlhšie "trápenie sa" v kalorickom deficite? Nezabúdaj však na dlhodobé hľadisko.

necis
5. august 2016, 13:46
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
4
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Pri stanovení si cieľov týkajúcich sa chudnutia, a vlastne nielen chudnutia, by sme chceli všetko a ihneď. Niektorí ľudia s nadváhou by chceli byť do mesiaca plážoví hrdinovia s kockami na bruchu a 50 cm bicepsom a podobných príkladov vieme uviesť niekoľko. Všetci to poznáme. Na začiatku cesty je vôľa veľmi vysoká, niektorí dokonca zarobené peniaze investujú vyhodia na rôzne spaľovače tukov, prestanú sa prejedať (čítaj jesť), v posilke  začnú tráviť 3 a viac hodín, pričom kardio mašiny vidia viac, ako svoju polovičku. Úbytok hmotnosti (tentokrát čítaj naozaj hmotnosti, nie výhradne tuku) ide úžasne, váha ukazuje stále menej a menej kíl, až kým sa nezastaví.

 

Pri narazení na prvú stenu predstavujúcu stagnáciu úbytku váhy, nás opustí aj posledné odhodlanie a hor sa do všetkého "nezdravého", čo sme si počas predchádzajúcich dní a týždňov odopierali. Áno, známy scenár. Tento problém nemá len psychologický základ, no i fyziológia tela tu hrá veľmi dôležitú úlohu. Poďme si teda povedať viac o tom, prečo sú niektorí hneď pri začiatku diéty predurčení na neúspech.

 

Chudnúť rýchlo a nárazovo väčšinou nie je optimálna cesta. Nauč sa, ako schudnúť konzistentne, s rozumom a bez jojo efektu

 

Možno ste sa zastavili nad slovom "diéta" vyššie a stále sa nájdu takí, ktorí hovoria, že diéty sú blbosť. Avšak, pre pripomenutie z nášho staršieho článku: "každá diéta funguje, pretože diéta = kalorický deficit = chudnutie". Ešte kým sa pustíme na rady, odporúčania, priblížme si, ako by to vyzerať nemalo. Asi všetci poznáme reality šou The Biggest Loser, v ktorej obéznym ľuďom pridelia osobného trénera, a ten sa postará o úpravu ich stravovacích návykov a pridá aj nejakú tú aktivitu (plávanie, beh, cvičenie, rýchla chôdza atď.). V máji tohto roku si NY Times zobral na paškál úspešných súťažiacich, ktorí schudli obrovské množstvo telesnej váhy. Výsledky boli šokujúce: "Zo 14 súťažiacich až 13 z nich nabrali pôvodnú hmotnosť naspäť, kedy 4 nabrali ešte viac kilogramov ako pred začatím šou!" Dôvodov neúspechu bolo viac - až príliš veľký kalorický deficit spolu s obrovským množstvom kardia malo za úlohu vyhnať stratu hmotnosti na čo najvyššie čísla, pričom ich zdravie a dlhodobá udržateľnosť nižšej hmotnosti išla bokom. Pomaly ďalej zájdeš?

 

Už sme si viackrát spomenuli, že naše telo nezaujíma, či chudneme do plaviek alebo sa pripravujeme na súťažné pódium. Ono chce prežiť. Pri rýchlom úbytku váhy - nastavenia si priveľkého kalorického deficitu alebo taktiež pridlhé obdobie strávené v diéte spôsobuje, že telo s nami "bojuje", aby predišlo vyhladoveniu. Využíva na to rôzne nástroje, ako napríkad:

 

• vyvolanie vyššej túžby po vysoko kalorických jedlách - junk food ako pizza, šišky, zmrzlina atď.. Čím rýchlejšie sa pokúšame schudnúť, alebo plánujeme zhodiť príliš veľa kilogramov, tým je táto túžba vyššia a vyššia u väčšiny ľudí.

 

• spomalenie metabolizmu - bežná, s diétou spojená vec. Každý, kto ti ponúka "overené jedálničky" na chudnutie, vďaka ktorým sa ti zrýchli metabolizmus, je klamár

 

• zníženie NEAT - celkový počet kalórií spálený činnosťami, o ktorých ani len nerozmýšľame, ako napríklad pozeranie filmu namiesto večernej prechádzky po parku. 

 

Chudnúť rýchlo a nárazovo väčšinou nie je optimálna cesta. Nauč sa, ako schudnúť konzistentne, s rozumom a bez jojo efektu

 

Aké by boli všeobecné odporúčania? Aj v tejto problematike to závisí od jedinca - je to vysoko individuálne, no ak by sme to predsa len mali zovšeobecniť pre väčšiu masu ľudí, najrozumnejšie odporúčanie by bolo v podobe úbytku optimálne 1 % začiatočnej váhy za týždeň (100 kg na začiatku chudnutia - 1 kg strata hmotnosti za jeden týždeň). Po dobu jedného "cyklu" úbytku váhy by sme nemali prekročiť hranicu 5 % - 10 % zníženia hmotnosti, a teda ak som vážil na úplnom začiatku mojej diéty spomenutých 100 kilogramov, po strate približne 10 kg si dám "voľno" od diétovania na pár týždňov. Je to 10 kilogramov dole, to je veľmi solídne číslo! Budem si však stále dávať pozor čo konzumujem a budem udržiavať novonadobudnutú váhu. Áno uvedomujeme si, že to môže znieť príliš nezaujímavo a už vôbec nie sexy, ako diéty zo ženských časopisov napr. uhorkové/ryžové a iné nezmysly, no z dlhodobejšieho hľadiska je tento prístup oveľa efektívnejší - a hlavne predídeme tzv. jojo efektom, kedy aj po schudnutí 15 kilogramov na váhe za krátke obdobie následne priberieme 20 naspäť. 

 

Spôsob straty tuku spomenutý v predchádzajúcom odseku má svoju oporu i vo vede. Po úspešnej strate váhy a udržaní sa na novo-získanej hmotnosti po dlhšiu dobu si "zresetujeme" svoj výstupný bod, v ktorom sa naše telo cíti komfortne a postupne sa vráti metabolizmus do normálu, ďalej budeme mať nižšie chute na vysoko kalorické jedlá a taktiež NEAT sa začne zvyšovať. Ide o výhodnú situáciu a telo sa prestane strachovať. Po niekoľkých týždňoch, mesiacoch, je pre teba udržanie novej hmotnosti, v tomto prípade 90kg, úplná malina a nehrozí, že budeš mať razom 110 kíl a jediné, čo stratíš, je chuť to celé riešiť a snažiť sa opätovne schudnúť či zdravšie žiť.

Avšak, toto neplatí pre jedincov pripravujúcich sa na súťažné pódiá v kulturistike, ktorí idú do najnižších % tuku, ale pre väčšinu obyvateľov, ktorí majú nejaké tie kilá navyše je tento princíp chudnutia jednoznačne výhodnejším variantom.

 

Chudnúť rýchlo a nárazovo väčšinou nie je optimálna cesta. Nauč sa, ako schudnúť konzistentne, s rozumom a bez jojo efektu

 

Čo potom? Budeš pripravený zhodiť ďalšie kilá a nastaviť si ďalší výstupný bod bez toho, aby si sa dostával pod gilotínu tých troch nástrojov uvedených v prvej časti článku. Čo nám zo všetkých informácií vyplýva? Nastav si rozumný kalorický deficit, pridaj pohyb, zmeň stravovanie, čím dosiahneš cca 10-percentný úbýtok váhy po dobu 2 - 3 mesiacov. Po dosiahnutí cieľu vytrvaj na tejto váhe minimálne tak dlhú dobu, ako si si vytýčil na schudnutie hmotnosti, a potom môžeš ísť opäť na to. Tento systém opakuj, kým sa nedostaneš na požadovanú hmotnosť, resp. nepriblížiš k postave, ktorú chceš dosiahnuť. Je veľa ľudí, ktorí sa zrazu rozhodnú schudnúť 40 kíl do ich narodenín, ktoré majú o pár mesiacov. Ale načo?! Čo čarovné sa udeje na narodeniny? Nie je lepšie byť si istý, že naozaj schudnem, než prísť o 40 kíl s niekoľkými komplikáciami počas tejto doby a následne ich aj s úrokmi nabrať nazad? Nehovoriac o tom, že u mnohých bude biela zástava viať už v polovici.

 

Bude ti to síce trvať omnoho dlhšie ako "prevratné" diéty či extrémne rýchle chudnutie a vieme, že to znie naozaj ako slimačie tempo. Toto tempo je však omnoho lepšie, ako žiadne, alebo dokonca to, spojené s nezmyselným jojo efektom a v rámci jedného roka budeš na tom ešte horšie, ako na začiatku. Vedz, že ide o nešťastnú realitu mnohých ľudí snažiacich sa schudnúť. Bojuje s tým naozaj množstvo človiečikov, takže ak máš nadváhu, nepatri medzi nich a využi tieto tipy a rady. Chceš zmenu, ktorá je dlhotrvajúca a omnoho šetrnejšia k zdraviu človeka. Áno, pomaly naozaj ďalej zájdeš.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.