15. decembra 2016, 18:45
Daniel Michalík

Splnilo Collateral Beauty s Willom Smithom ambiciózne očakávania a ponechalo divákov v slzách? (Recenzia)

Will Smith je zdevastovaný otec, ktorý stratil svoju milovanú dcérku. Ako sa s tragédiou vyrovnáva?

Vidieť Willa Smitha na striebornom plátne je vždy radosť. Po kontroverznej DC komiksovke Suicide Squad by sa mu už hodil nejaký ten poriadny film s ambíciami na Oscara a on sám to iste vie. Tentokrát si vybral melodramatický projekt Collateral Beauty od režiséra odľahčujúcich snímok ako Diabol nosí pradu či Marley a ja a treba uznať, že vďaka dvom trailerom boli očakávania celkom vysoké. Willa predsa doplnil celý áčkový herecký ansábel a bola by škoda, ak by sa táto dráma dostala do vôd priemeru s tým, že by sme na ňu čoskoro zabudli. Ako to teda dopadlo?

Už v prvých momentoch sa spoznávame s reklamným manažérom Howardom (Will Smith) prežívajúcim osobnú tragédiu - stratu svojej milovanej šesťročnej dcérky, ktorá podľahla zákernej chorobe. Howard stráca chuť do života, prenasledujú ho spomienky na minulosť a hlavou mu behajú samovražedné myšlienky. Agentúra je z veľkej časti postavená práve na ňom, čo sa v prítomnosti odzrkadľuje v negatívnom smere. Ak sa jeho psychický stav nezlepší, nadídu zle časy. Howardova vlastná terapia zahrňuje písanie listov nie ľuďom, ale veciam, konkrétne trom abstraktným pojmom - láske, smrti a času. Jeho kolegovia, ktorí ho berú ako svojho blízkeho, sa rozhodnú pre zaujímavé riešenie. Tým je najatie trojice hercov (Keira Knightley, Jacob Latimore a Helen Mirren). Ich úlohou je dané abstrakcie stvárniť a spletitou cestou priviesť Howarda naspäť do reality.

Zdroj: Warner Bros.

Otváracia sekvencia s padajúcim dominom a podmanivou hudbou je skvelým začiatkom filmu. Už tu je možné zachytiť symboliku rozpadávajúceho sa života postaršieho zdevastovaného Howarda, a keď úvodné titulky zmiznú z obrazu, plátno pohltia chladnejšie farby. Rýchlo sa stretávame s viacerými postavami a spoznávame ich vlastné životy a strastiplné situácie, ktoré ich vo svojom vnútri trápia. Vzhľadom na skrátenú stopáž to celé prichádza akosi príliš rýchlo a samotnému Smithovi by sa hodilo viac priestoru na rozšírenie jeho životného príbehu, ktorý by pridal na celkovej emocionalite. S takýmto obsadením to môže vyzerať, že si každý herec chce trochu z deja uchmatnúť pre seba. Nie je to veľmi negatívny aspekt, avšak snímke by som na hodinu a pol dlhej stopáži pár minút pridal. V skratke, niektoré dejové odbočky mohli byť vynechané a nahradené ďalšími čriepkami mozaiky Howardovho života. Divák si s ním jednoducho potrebuje vybudovať lepší vzťah, čo sa nedeje.

Zdroj: Warner Bros.

Scénár je so svojím námetom trošku pritiahnutý za vlasy, ale práve tento fakt ho robí tak krásnym. Musím však uznať, že by sa z neho dalo vyťažiť čosi viac - niečo, čo by dostalo k slzám aj tých otrlejších a náročnejších návštevníkov kina. Collateral Beauty sa nesie v depresívnom duchu, je plné zaujímavých myšlienok a citácii hodných na zamyslenie a ponúka momenty, pri ktorých budete s jednotlivými postavami súcitiť. Film si budete užívať po celý čas a zrejme vás bude aj baviť. Avšak, nájdu sa aj ďalšie negatívne stránky. Príbeh je príliš predvídateľný a záver vás neprekvapí tak, ako by mal, a tu na emocionálnej čiare zlyháva. Keďže som pochopil, koľká bije už pri prvom náznaku vedúcemu k finálnemu zapadnutiu do skladačky deja, nebol som vo finále tak dojatý, aký bol tvorcovský zámer. A to je veľká chyba. Myslím, že ak by ma scénár nepripravoval len na koniec, dali by sa jednotlivé scény vystavať o čosi lepšie. Snímka je sprevádzaná hudbou, ktorej melódie skvele ladia s jednotlivými scénami.

Kamere niet čo vytknúť a čo sa vizuálu týka, získa si vás už pri vyššie spomenutom úvode. A čo herci? Na Willa sa dobre pozerá, aj keď je veľkú časť filmu v slzách. Medzi ostatnými však zaostáva a pozornosť si získava najmä herečka Helen Mirren. Howardovi priatelia sú sympatickí a nájdu sa aj okamihy, kedy sa prichytíte pri miernom smiechu. Ale ak čakáte veselú komédiu, vytešení z kina odchádzať nebudete. Collateral Beauty si vás snáď aj napriek pár zádrhelom získa a čo vy viete, možno predsa len odídete poriadne dojatí. Snímka zaváňa lacnotou a je cítiť, že scénáristi podcenili svojich divákov a hrajú sa s nimi ako len chcú. Hlavná myšlienka je naozaj krásna a ja sám mám v obľube projekty na podobnú tématiku. S hodnotením preto neviem ísť nižšie, ale chápem, prečo tento počin vedia ostatní recenzenti takmer roztrhať v zuboch. 6,5/10

0/10