Porozprávali sme sa s majiteľom Mariánom Ševčíkom o zákulisí obľúbeného bratislavského podniku Štartér.
Štartér je pravdepodobne jedným z najobľúbenejších podnikov pre mladých ľudí v Bratislave. Nachádza sa v bočnej uličke na Obchodnej ulici a aj napriek tomu, že nie je priamo na očiach okoloidúcim, už od otvorenia sa teší obrovskej popularite.
Ľudia, ktorí tam chodia, si podnik chvália najmä vďaka jeho nízkym cenám alkoholu. My sme boli zvedaví, ako si na najfrekventovanejšej ulici v Bratislave môžu dovoliť ponúkať také nízke ceny a aké tajomstvo sa skrýva za ich úspechom.
Vyspovedali sme preto majiteľa Mariána Ševčíka, ktorý sa v gastro biznise pohybuje už nejeden rok. Ten nám porozprával o zákulisí Štartéru a aj o tom, čo sa s podnikom chystá spraviť v blízkej budúcnosti.
- Prečo sa Marián rozhodol otvoriť Štartér
- Na akom nápade je celý podnik postavený
- Ako vzniklo meno podniku
- Ako si môžu dovoliť ponúkať také nízke ceny za alkohol
- Aký alkohol je najväčším lákadlom podniku
- Ako rieši negatívne recenzie, ak niekto obviňuje barmanov z homofóbie
- Aké najväčšie konflikty v podniku musel riešiť
- Aké má so Štartérom plány do budúcnosti
Kedy vznikol Štartér?
Štartér vznikol asi 3 roky dozadu. Toto bolo tretie leto, čo je podnik otvorený. Pôvodne sa Štartér nachádzal priamo na Obchodnej ulici vo veľmi malom priestore. Stal sa však veľmi populárnym, a tak sme sa presťahovali do podchodu pri Jedlíkovej ulici, kde momentálne fungujeme vyše dvoch rokov.
Urobili sme to pre mladých ľudí, aby sa mali kde naštartovať a potom mohli ísť niekde ďalej žiť. Niektorí sa tu síce naštartujú a rovno skončia, ale nápad bol, že sa sem idú len načať, tak sa to volá Štartér.
Ako ste sa dostali k nápadu otvoriť svoj vlastný bar?
Štartér vznikol zo zábavy. Veľa ľudí si myslelo, že Štartér je samostatný podnik, alebo že si skupina mladých chalanov otvorili nalievareň. My však robíme v gastre už veľmi dlho. Dneska je síce Štartér samostatný a nie je naviazaný na hlavnú firmu, ale kedysi to začalo len ako zábavka.
Nebol teda za tým nijaký podnikateľský zámer, že poďme nalievať lacno a zarobiť na tom. Skôr sme chceli spraviť zábavu pre mladých. To, že to niečo aj zarobí, je super. Nebola to však prvotná myšlienka celého konceptu. Chceli sme len nájsť nejaké miesto, kde predáme strašne veľa alkoholu a zabavíme vysokoškolákov.
V pôvodnom Štartéri ani nebolo veľa miest na sedenie, ľudia tam skôr stáli. Začalo to však fungovať a počas piatkov sme zablokovali aj električkovú trať na Obchodnej ulici. Tak sme začali uvažovať o zmene. Tento Štartér už nekopíruje úplne pôvodnú myšlienku, lebo sú tu aj miesta na sedenie. Z toho prvého biznis plánu by mal byť Štartér na krátku dobu, ale stalo sa z toho obľúbené miesto aj na posedenie.
Ako majiteľ navštevujete podnik často?
Povedal by som, že som tu tak raz za dva týždne.
Ako si udržiavate prehľad o situácii v podniku?
Tu v Štartéri nie je veľa personálu, je to založené na dvoch či troch ľuďoch, ktorí sú kmeňoví a ostatní sú brigádnici. Starostlivosť o podnik zabezpečujú zamestnanci, ale treba dodať, že to tu nevyžaduje veľkú starostlivosť.
Meno podniku bol váš nápad?
Áno, urobili sme to pre mladých ľudí, aby sa mali kde naštartovať a potom mohli ísť niekde ďalej žiť. Niektorí sa tu síce naštartujú a rovno skončia, ale nápad bol, že sa sem idú len načať. Preto sa to volá Štartér.
Bolo ťažké získať priestor na tak frekventovanej ulici, ako je Obchodná?
Každý hovorí, že je to ťažké vybaviť, ale my sme tie priestory ani nehľadali. Pôvodný priestor bol k dispozícii, a tak sme ho spojili s naším nápadom.
Hovoríte, že sem chodíte raz za dva týždne. Je to čisto z pracovných dôvodov či sa sem chodíte aj sám zabaviť?
Keď ide o pracovné záležitosti, prídem doobeda a porozprávam sa s prevádzkarom o situácii. Rád však prídem aj v piatok či sobotu večer, aby som si vychutnal atmosféru podniku. Je to také spojenie príjemného s užitočným. Okrem toho tu postarší pán v mojich rokoch na pár hodín omladne (smiech). Boli časy, keď som tu vedel mladnúť každý víkend (smiech).
Aké problémy v podniku riešite najčastejšie?
Momentálne iba jeden. Riešim obyvateľov naokolo, lebo sú tu veľké petície proti Štartéru a najmä teda proti hluku, čiže také klasické problémy podniku v Starom meste. Už sme však odizolovali priestor a stíšili sme hudbu. Robili sme dokonca aj hlukové skúšky, či to izoluje dobre. Naším záujmom nie je rušiť tých, čo žijú naokolo, ale zabaviť tých, čo sú vnútri. Snažíme sa hľadať kompromis a investujeme dosť veľa peňazí, aby sme ten hluk dostali od miestnych obyvateľov preč.
Ako si môžete dovoliť ponúkať taký lacný alkohol priamo v centre?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či rieši konkurenciu na Obchodnej ulici
- Čo je okrem cien najväčším lákadlom podniku
- Ako rieši zlé recenzie a ako reagoval na obvinenie, že barmani sú homofóbni
- Aký najväčší konflikt riešil v Štartéri
- Či musia barmani a Marián často vyhadzovať ľudí z baru
- S akými skupinami má najväčší problém
- Aký alkohol je bestseller podniku
- Aké má Štartér plány do budúcnosti