Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
2. septembra 2019 o 10:40
Čas čítania 0:00
Peter Hlavička

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?
Zdroj: Brandon McGhee/www.smartsanghai.com
MÓDA SUPREME
Uložiť Uložené

Zákony majú množstvo dier a niektoré módne značky si na tom postavili celý biznis.

Aká je hranica medzi vykrádaním a čerpaním inšpirácie? Veľmi tenká. Aký je rozdiel medzi kópiou a paródiou? Často minimálny. Každá informácia, ktorá sa stane súčasťou tvorivého procesu, má naň vplyv a v dnešnej dobe je takmer nemožné vytvoriť unikátne dielo bez odkazu na predošlých autorov. 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Prečo môžu módne značky kradnúť a kopírovať od Supreme
  • Aké zákony chránia módne dizajny
  • Ktoré firmy z popularity Supreme vyťažili najviac
  • Ako funguje ochrana autorských diel v rámci módy na Slovensku

Logá firiem a vynálezy sa dajú proti kopírovaniu jednoducho zabezpečiť ochrannou známkou resp. patentom. Ich registrácia je však drahá a samotný proces može trvať aj niekoľko mesiacov. Ak vytvoríš umelecké dielo, ako napríklad fotografiu alebo maľbu, ktoré je jedinečným výsledkom tvojej tvorivej duševnej činnosti, autorské právo ťa chráni odo dňa jeho vytvorenia. A to bez akýchkoľvek administratívnych úkonov či poplatkov. 

Na otázku registrácie a ochrany umeleckých diel sme sa spýtali Lucie Miklasovej, vedúcej licenčného oddelenia LITA: „Autorskoprávna ochrana je založená na neformálnom princípe, t.j. dielo (aj dielo dizajnu) nie je potrebné nikde registrovať a ochrana vzniká samotným vytvorením diela. Závisí teda od posúdenia jeho tvorcu, či je dizajn výsledkom jeho jedinečnej tvorivej duševnej činnosti. V prípade pochybností alebo sporu o tom rozhodne súd.“ 
Autorské právo však nie je jediným spôsobom ochrany: „Určité dizajny spadajú prirodzene pod autoroskoprávnu ochranu. Pod iný typ ochrany – priemyselný – spadajú až vtedy, ak ich tvorcovia alebo vlastníci zaregistrujú. Priemyselnoprávna ochrana dizajnu je založená na formálnom princípe, t.j. dizajny sa registrujú na Úrade priemyselného vlastníctva a chránené sú také dizajny, ktoré majú túto registráciu. V prípade využitia prostriedkov priemyselnoprávnej ochrany existuje autorskoprávna ochrana paralelne naďalej a bez toho, aby bolo dielo dizajnu ako predmet autorského práva kdekoľvek registrované.
Odporúčané
Navštívili sme predajne fast-fashion reťazcov v Bratislave. Kópie luxusných značiek sú na každom rohu Navštívili sme predajne fast-fashion reťazcov v Bratislave. Kópie luxusných značiek sú na každom rohu 14. augusta 2019 o 10:01

Pouličná škola

Svetoznáma značka Supreme je asi najlepším stelesnením toho, ako v skutočnosti funguje módny priemysel. Už od roku 1994 si totiž okolo seba budovala auru, vďaka ktorej nemusela dodržiavať tradičné normy, do reklamy neinvestovala takmer nič a jej zamestnanci boli viac "skateri z ulice" než vyžehlení podnikatelia s úsmevom.

Ich úprimný a najmä autentický prístup k budovaniu značky je aktuálne učebnicou takmer pre všetky firmy nielen z oblasti streetwearu. Počas svojej histórie však využíval brand Supreme aj rôzne diery v zákonoch, kvôli ktorým dnes musí niesť nemalé následky. 

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?
Zdroj: Barbara Kruger

Známym príkladom je už ich logo, ktoré odkazuje na postmoderné dielo I Shop Therefore I Am od Barbary Kruger z roku 1987. Málokto však vie, že Supreme nie je prvou značkou, ktorá s podobným vizuálom prišla. V skutočnosti je ich ikonické box logo inšpirované motívom z tričiek zo spolupráce značiek FTP a FUCT. Ich paródia diela Barbary Kruger totiž vyšla ešte v roku 1992, teda dva roky pred vznikom Supreme.

Eric Brunetti, spoluzakladateľ značky FUCT, patril svojho času medzi majstrov krádeže a presne vedel, do akej miery môže kopírovať diela iných autorov tak, aby ho nemohli žalovať. Podľa mnohých bol Brunetti pre Supreme na začiatku 90-tych rokov obrovským vzorom a jeho motívom z filmu Planéta opíc sa údajne inšpirovala aj značka A Bathing Ape.

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?
Zdroj: fuckthepopulation.com
Otázku využitia diela Barbary Kruger značkou Supreme z autorskoprávnej perspektívy nám opäť vysvetlila Lucia Miklasová : „Inšpirácia sa môže premietnuť do nového diela tým, že autor nového diela autora pôvodného diela obdivuje, má jeho diela načítané, napozerané, naštudované... Je preto len prirodzené, že sa tieto vnemy – ako inšpirácia – premietnu do diel autora nového diela. Je ťažké vyjadriť sa ku konkrétnym prípadom – nepoznáme totiž všetky okolnosti týchto použití.
Otázka, do akej miery je inšpirácia možná, je medzi tvorcami veľmi častá. Správne by však otázka mala znieť tak, kedy nový tvorca (ako používateľ) potrebuje súhlas na použitie od autora pôvodného diela.Logo Supreme by tak podľa jej slov mohlo spadať do kategórie spracovaných diel: „Spracovanie diela je veľmi široký pojem. Zahŕňa skutočne akýkoľvek spôsob zásahu: predĺženie, skrátenie, orezanie, zmenu farebnosti a pod. K akémukoľvek takémuto spracovaniu môže dôjsť len na základe súhlasu od autora pôvodného diela. Podľa jednoduchej výkladovej pomôcky, ak je pôvodné dielo v novom diele "viditeľné"/"vnímateľné", ide o použitie – spracovanie, na ktoré je potrebné mať súhlas autora  pôvodného diela.

Zákony a licencie

Ak chce teda módna značka použiť na svojich produktoch známy motív dielo alebo záber z filmu, mala by požiadať autora o súhlas, resp. udelenie licencie, za ktorú samozrejme zaplatí. Rieši ale Supreme podobné právne záležitosti? Často nie. Ak použije undergroundová značka na svojich tričkách takúto grafiku, veľké vydavateľstvá, známi autori a filmové štúdiá by z nej aj tak nemali čo vysúdiť a celý tento proces by ich pritom stál veľa času a financií.

Jedno z prvých tričiek, ktoré vyšlo od značky Supreme, malo na sebe záber z filmu Taxikár s Robertom De Nirom a je viac než isté, že za jeho použitie nezaplatili. Pri príležitosti 20. výročia značky sa však rozhodli tieto tričká znovu predávať a tentokrát už na štítku bolo jasne napísané, že motív je majetkom Columbia Pictures. 

Tričko Supreme Taxi Driver z roku 1994 vs. 2014

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?
Zdroj: @jgm604/Reddit; @harkau/Depop
Odporúčané
Ross zbiera Supreme kúsky už vyše 20 rokov. Doma ich má viac než 1000 a teraz sa všetko rozhodol predať Ross zbiera Supreme kúsky už vyše 20 rokov. Doma ich má viac než 1000 a teraz sa všetko rozhodol predať 10. januára 2018 o 13:45

S licenciami však tancuje Supreme bežne na tenkej čiare a aj keď hodnota tejto značky bola prednedávnom vyčíslená na 1 miliardu dolárov, za grafiky sa im často platiť nechce. V ich prípade to síce nie je až také hrozné ako u fast-fashion predajcov, ale súdnym sporom sa sem-tam jednoducho nevyhnú.

Ich prvý veľký prešlap tak prišiel už v roku 2001, kedy sa rozhodli, opäť po vzore Erica Brunettiho, vytvoriť vlastnú verziu monogramu Louis Vuitton. V tomto prípade si to však luxusný módny dom všimol a do poštovej schránky Supreme  prišiel list, v ktorom LV prikázal okamžité ukončenie predaja všetkých produktov s dizajnom podobným ich registrovanému Toile Monogram motívu.

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Či je paródia legálnym spôsobom kopírovania
  • Akými problémami prešla značka Supreme pri registrovaní svojej ochrannej známky
  • Či môžeš na území Slovenska legálne vyrábať fejky Supreme
  • Čo sa stane, ak si dve značky chcú registrovať rovnaké umelecké dielo
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 68453 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: 100 % zľava na lístok na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat , 30 % zľava na ročné predplatné Rejoy alebo 20 % zľava na nákup v The Streets
Zobraziť všetky (9)
Domov
Zdieľať
Diskusia