Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 4. 8. 2021 meniny má Dominika, Dominik

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Dnes populárne články
Takto by vraj vyzerala Billie Eilish z Aliexpressu. LucyPug napodobňuje známe ženy, najnovšie si vyskúšala speváčkin korzet Takto by vraj vyzerala Billie Eilish z Aliexpressu. LucyPug…
Sex, Draco a dcéra Voldemorta. Erotická poviedka zo sveta Harryho Pottera valcuje slovenský internet Sex, Draco a dcéra Voldemorta. Erotická poviedka zo sveta…
V bratislavskej kaviarni sa pobili dve ženy. Jedna druhú chytila za vlasy a udierala jej hlavu o sklenené dvere V bratislavskej kaviarni sa pobili dve ženy. Jedna druhú chytila…
Zaujíma ťa, ako to funguje na swingers párty? Majiteľ Vily Funny a jeho partnerka nám odpovedali na všetky tvoje otázky (Rozhovor) Zaujíma ťa, ako to funguje na swingers párty? Majiteľ Vily Funny…
„Živá kostra“ a žena, ktorá žila 25 rokov v izbe s vlastnými výkalmi. 10 najdesivejších fotiek z histórie „Živá kostra“ a žena, ktorá žila 25 rokov v izbe s vlastnými…
Dobrovoľné hasičky pobláznili Slovákov: Muži si chcú kvôli nám podpaľovať domy, na perverzné komentáre sme si už zvykli Dobrovoľné hasičky pobláznili Slovákov: Muži si chcú kvôli nám…
Móda - Módny seriál

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?

Zákony majú množstvo dier a niektoré módne značky si na tom postavili celý biznis.

Peter Hlavička
2. september 2019, 10:40 Čas čítania: 0:00
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?
Zdroj: Brandon McGhee/www.smartsanghai.com
Móda - Módny seriál
0
Peter Hlavička
2. september 2019, 10:40

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?

Zákony majú množstvo dier a niektoré módne značky si na tom postavili celý biznis.

Peter Hlavička
2. september 2019, 10:40
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?
Zdroj: Brandon McGhee/www.smartsanghai.com

Aká je hranica medzi vykrádaním a čerpaním inšpirácie? Veľmi tenká. Aký je rozdiel medzi kópiou a paródiou? Často minimálny. Každá informácia, ktorá sa stane súčasťou tvorivého procesu, má naň vplyv a v dnešnej dobe je takmer nemožné vytvoriť unikátne dielo bez odkazu na predošlých autorov. 

 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Prečo môžu módne značky kradnúť a kopírovať od Supreme
  • Aké zákony chránia módne dizajny
  • Ktoré firmy z popularity Supreme vyťažili najviac
  • Ako funguje ochrana autorských diel v rámci módy na Slovensku

 

Logá firiem a vynálezy sa dajú proti kopírovaniu jednoducho zabezpečiť ochrannou známkou resp. patentom. Ich registrácia je však drahá a samotný proces može trvať aj niekoľko mesiacov. Ak vytvoríš umelecké dielo, ako napríklad fotografiu alebo maľbu, ktoré je jedinečným výsledkom tvojej tvorivej duševnej činnosti, autorské právo ťa chráni odo dňa jeho vytvorenia. A to bez akýchkoľvek administratívnych úkonov či poplatkov. 

 

Na otázku registrácie a ochrany umeleckých diel sme sa spýtali Lucie Miklasovej, vedúcej licenčného oddelenia LITA: „Autorskoprávna ochrana je založená na neformálnom princípe, t.j. dielo (aj dielo dizajnu) nie je potrebné nikde registrovať a ochrana vzniká samotným vytvorením diela. Závisí teda od posúdenia jeho tvorcu, či je dizajn výsledkom jeho jedinečnej tvorivej duševnej činnosti. V prípade pochybností alebo sporu o tom rozhodne súd.“ 
Autorské právo však nie je jediným spôsobom ochrany: „Určité dizajny spadajú prirodzene pod autoroskoprávnu ochranu. Pod iný typ ochrany – priemyselný – spadajú až vtedy, ak ich tvorcovia alebo vlastníci zaregistrujú. Priemyselnoprávna ochrana dizajnu je založená na formálnom princípe, t.j. dizajny sa registrujú na Úrade priemyselného vlastníctva a chránené sú také dizajny, ktoré majú túto registráciu. V prípade využitia prostriedkov priemyselnoprávnej ochrany existuje autorskoprávna ochrana paralelne naďalej a bez toho, aby bolo dielo dizajnu ako predmet autorského práva kdekoľvek registrované.

 

Pouličná škola

Svetoznáma značka Supreme je asi najlepším stelesnením toho, ako v skutočnosti funguje módny priemysel. Už od roku 1994 si totiž okolo seba budovala auru, vďaka ktorej nemusela dodržiavať tradičné normy, do reklamy neinvestovala takmer nič a jej zamestnanci boli viac "skateri z ulice" než vyžehlení podnikatelia s úsmevom.

 

Ich úprimný a najmä autentický prístup k budovaniu značky je aktuálne učebnicou takmer pre všetky firmy nielen z oblasti streetwearu. Počas svojej histórie však využíval brand Supreme aj rôzne diery v zákonoch, kvôli ktorým dnes musí niesť nemalé následky. 

 

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?
Zdroj: Barbara Kruger

 

Známym príkladom je už ich logo, ktoré odkazuje na postmoderné dielo I Shop Therefore I Am od Barbary Kruger z roku 1987. Málokto však vie, že Supreme nie je prvou značkou, ktorá s podobným vizuálom prišla. V skutočnosti je ich ikonické box logo inšpirované motívom z tričiek zo spolupráce značiek FTP a FUCT. Ich paródia diela Barbary Kruger totiž vyšla ešte v roku 1992, teda dva roky pred vznikom Supreme.

 

Eric Brunetti, spoluzakladateľ značky FUCT, patril svojho času medzi majstrov krádeže a presne vedel, do akej miery môže kopírovať diela iných autorov tak, aby ho nemohli žalovať. Podľa mnohých bol Brunetti pre Supreme na začiatku 90-tych rokov obrovským vzorom a jeho motívom z filmu Planéta opíc sa údajne inšpirovala aj značka A Bathing Ape.

 

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?
Zdroj: fuckthepopulation.com
Otázku využitia diela Barbary Kruger značkou Supreme z autorskoprávnej perspektívy nám opäť vysvetlila Lucia Miklasová : „Inšpirácia sa môže premietnuť do nového diela tým, že autor nového diela autora pôvodného diela obdivuje, má jeho diela načítané, napozerané, naštudované... Je preto len prirodzené, že sa tieto vnemy – ako inšpirácia – premietnu do diel autora nového diela. Je ťažké vyjadriť sa ku konkrétnym prípadom – nepoznáme totiž všetky okolnosti týchto použití.
Otázka, do akej miery je inšpirácia možná, je medzi tvorcami veľmi častá. Správne by však otázka mala znieť tak, kedy nový tvorca (ako používateľ) potrebuje súhlas na použitie od autora pôvodného diela.Logo Supreme by tak podľa jej slov mohlo spadať do kategórie spracovaných diel: „Spracovanie diela je veľmi široký pojem. Zahŕňa skutočne akýkoľvek spôsob zásahu: predĺženie, skrátenie, orezanie, zmenu farebnosti a pod. K akémukoľvek takémuto spracovaniu môže dôjsť len na základe súhlasu od autora pôvodného diela. Podľa jednoduchej výkladovej pomôcky, ak je pôvodné dielo v novom diele "viditeľné"/"vnímateľné", ide o použitie – spracovanie, na ktoré je potrebné mať súhlas autora  pôvodného diela.

Zákony a licencie

Ak chce teda módna značka použiť na svojich produktoch známy motív dielo alebo záber z filmu, mala by požiadať autora o súhlas, resp. udelenie licencie, za ktorú samozrejme zaplatí. Rieši ale Supreme podobné právne záležitosti? Často nie. Ak použije undergroundová značka na svojich tričkách takúto grafiku, veľké vydavateľstvá, známi autori a filmové štúdiá by z nej aj tak nemali čo vysúdiť a celý tento proces by ich pritom stál veľa času a financií.

 

Jedno z prvých tričiek, ktoré vyšlo od značky Supreme, malo na sebe záber z filmu Taxikár s Robertom De Nirom a je viac než isté, že za jeho použitie nezaplatili. Pri príležitosti 20. výročia značky sa však rozhodli tieto tričká znovu predávať a tentokrát už na štítku bolo jasne napísané, že motív je majetkom Columbia Pictures. 

 

Tričko Supreme Taxi Driver z roku 1994 vs. 2014

Ako zneužívajú firmy po celom svete popularitu značky Supreme?
Zdroj: @jgm604/Reddit; @harkau/Depop

 

 

S licenciami však tancuje Supreme bežne na tenkej čiare a aj keď hodnota tejto značky bola prednedávnom vyčíslená na 1 miliardu dolárov, za grafiky sa im často platiť nechce. V ich prípade to síce nie je až také hrozné ako u fast-fashion predajcov, ale súdnym sporom sa sem-tam jednoducho nevyhnú.

 

Ich prvý veľký prešlap tak prišiel už v roku 2001, kedy sa rozhodli, opäť po vzore Erica Brunettiho, vytvoriť vlastnú verziu monogramu Louis Vuitton. V tomto prípade si to však luxusný módny dom všimol a do poštovej schránky Supreme  prišiel list, v ktorom LV prikázal okamžité ukončenie predaja všetkých produktov s dizajnom podobným ich registrovanému Toile Monogram motívu.

 

Článok pre predplatiteľov REFRESHER+
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOMUŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni 1 článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 68453 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Či je paródia legálnym spôsobom kopírovania
  • Akými problémami prešla značka Supreme pri registrovaní svojej ochrannej známky
  • Či môžeš na území Slovenska legálne vyrábať fejky Supreme
  • Čo sa stane, ak si dve značky chcú registrovať rovnaké umelecké dielo

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy móda
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news
pred 56 minútami
Zisk Dedolesu za rok 2020 narástol o takmer 500 percent. Biznis im nepokazila ani kritizovaná dúhová reklama.
včera o 21:40
Takto by vraj vyzerala Billie Eilish z Aliexpressu. LucyPug napodobňuje známe ženy, najnovšie si vyskúšala speváčkin korzet.
viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Dnes populárne články
Takto by vraj vyzerala Billie Eilish z Aliexpressu. LucyPug napodobňuje známe ženy, najnovšie si vyskúšala speváčkin korzet Takto by vraj vyzerala Billie Eilish z Aliexpressu. LucyPug…
Sex, Draco a dcéra Voldemorta. Erotická poviedka zo sveta Harryho Pottera valcuje slovenský internet Sex, Draco a dcéra Voldemorta. Erotická poviedka zo sveta Harryho…
V bratislavskej kaviarni sa pobili dve ženy. Jedna druhú chytila za vlasy a udierala jej hlavu o sklenené dvere V bratislavskej kaviarni sa pobili dve ženy. Jedna druhú chytila za…
Zaujíma ťa, ako to funguje na swingers párty? Majiteľ Vily Funny a jeho partnerka nám odpovedali na všetky tvoje otázky (Rozhovor) Zaujíma ťa, ako to funguje na swingers párty? Majiteľ Vily Funny a…
„Živá kostra“ a žena, ktorá žila 25 rokov v izbe s vlastnými výkalmi. 10 najdesivejších fotiek z histórie „Živá kostra“ a žena, ktorá žila 25 rokov v izbe s vlastnými výkalmi.…
Dobrovoľné hasičky pobláznili Slovákov: Muži si chcú kvôli nám podpaľovať domy, na perverzné komentáre sme si už zvykli Dobrovoľné hasičky pobláznili Slovákov: Muži si chcú kvôli nám…
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.