Zákony majú množstvo dier a niektoré módne značky si na tom postavili celý biznis.
Aká je hranica medzi vykrádaním a čerpaním inšpirácie? Veľmi tenká. Aký je rozdiel medzi kópiou a paródiou? Často minimálny. Každá informácia, ktorá sa stane súčasťou tvorivého procesu, má naň vplyv a v dnešnej dobe je takmer nemožné vytvoriť unikátne dielo bez odkazu na predošlých autorov.
- Prečo môžu módne značky kradnúť a kopírovať od Supreme
- Aké zákony chránia módne dizajny
- Ktoré firmy z popularity Supreme vyťažili najviac
- Ako funguje ochrana autorských diel v rámci módy na Slovensku
Logá firiem a vynálezy sa dajú proti kopírovaniu jednoducho zabezpečiť ochrannou známkou resp. patentom. Ich registrácia je však drahá a samotný proces može trvať aj niekoľko mesiacov. Ak vytvoríš umelecké dielo, ako napríklad fotografiu alebo maľbu, ktoré je jedinečným výsledkom tvojej tvorivej duševnej činnosti, autorské právo ťa chráni odo dňa jeho vytvorenia. A to bez akýchkoľvek administratívnych úkonov či poplatkov.
Pouličná škola
Svetoznáma značka Supreme je asi najlepším stelesnením toho, ako v skutočnosti funguje módny priemysel. Už od roku 1994 si totiž okolo seba budovala auru, vďaka ktorej nemusela dodržiavať tradičné normy, do reklamy neinvestovala takmer nič a jej zamestnanci boli viac "skateri z ulice" než vyžehlení podnikatelia s úsmevom.
Ich úprimný a najmä autentický prístup k budovaniu značky je aktuálne učebnicou takmer pre všetky firmy nielen z oblasti streetwearu. Počas svojej histórie však využíval brand Supreme aj rôzne diery v zákonoch, kvôli ktorým dnes musí niesť nemalé následky.
Známym príkladom je už ich logo, ktoré odkazuje na postmoderné dielo I Shop Therefore I Am od Barbary Kruger z roku 1987. Málokto však vie, že Supreme nie je prvou značkou, ktorá s podobným vizuálom prišla. V skutočnosti je ich ikonické box logo inšpirované motívom z tričiek zo spolupráce značiek FTP a FUCT. Ich paródia diela Barbary Kruger totiž vyšla ešte v roku 1992, teda dva roky pred vznikom Supreme.
Eric Brunetti, spoluzakladateľ značky FUCT, patril svojho času medzi majstrov krádeže a presne vedel, do akej miery môže kopírovať diela iných autorov tak, aby ho nemohli žalovať. Podľa mnohých bol Brunetti pre Supreme na začiatku 90-tych rokov obrovským vzorom a jeho motívom z filmu Planéta opíc sa údajne inšpirovala aj značka A Bathing Ape.
Zákony a licencie
Ak chce teda módna značka použiť na svojich produktoch známy motív dielo alebo záber z filmu, mala by požiadať autora o súhlas, resp. udelenie licencie, za ktorú samozrejme zaplatí. Rieši ale Supreme podobné právne záležitosti? Často nie. Ak použije undergroundová značka na svojich tričkách takúto grafiku, veľké vydavateľstvá, známi autori a filmové štúdiá by z nej aj tak nemali čo vysúdiť a celý tento proces by ich pritom stál veľa času a financií.
Jedno z prvých tričiek, ktoré vyšlo od značky Supreme, malo na sebe záber z filmu Taxikár s Robertom De Nirom a je viac než isté, že za jeho použitie nezaplatili. Pri príležitosti 20. výročia značky sa však rozhodli tieto tričká znovu predávať a tentokrát už na štítku bolo jasne napísané, že motív je majetkom Columbia Pictures.
Tričko Supreme Taxi Driver z roku 1994 vs. 2014
S licenciami však tancuje Supreme bežne na tenkej čiare a aj keď hodnota tejto značky bola prednedávnom vyčíslená na 1 miliardu dolárov, za grafiky sa im často platiť nechce. V ich prípade to síce nie je až také hrozné ako u fast-fashion predajcov, ale súdnym sporom sa sem-tam jednoducho nevyhnú.
Ich prvý veľký prešlap tak prišiel už v roku 2001, kedy sa rozhodli, opäť po vzore Erica Brunettiho, vytvoriť vlastnú verziu monogramu Louis Vuitton. V tomto prípade si to však luxusný módny dom všimol a do poštovej schránky Supreme prišiel list, v ktorom LV prikázal okamžité ukončenie predaja všetkých produktov s dizajnom podobným ich registrovanému Toile Monogram motívu.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či je paródia legálnym spôsobom kopírovania
- Akými problémami prešla značka Supreme pri registrovaní svojej ochrannej známky
- Či môžeš na území Slovenska legálne vyrábať fejky Supreme
- Čo sa stane, ak si dve značky chcú registrovať rovnaké umelecké dielo