Mesto s problémom bojuje, no na klimatizáciu nemá peniaze.
Cestovať bratislavskou MHD cez leto nie je žiadna sláva. Ak budeš mať šťastie, natrafíš na autobus či trolejbus, ktorý má klimatizáciu. Ak ju nemá, aj za pár minút jazdy si prepotíš celé tričko. Vodič situáciu zvláda rovnako zle ako cestujúci. Často má rozopnutú košeľu a teploty zvláda len veľmi ťažko, ruka mu trčí počas jazdy z okna, aby sa aspoň nejako ochladil.
Ak ideš na dôležité stretnutie, je lepšie vykašľať sa na peniaze. Ak chceš na pohovore či dôležitom stretnutí vyzerať dôstojne, je lepšie zobrať si taxík. Navyše, nemáš ani istotu, že autobus príde včas. Práve naopak, je väčšia šanca, že tvoj autobus bude meškať či nepríde vôbec.
Ako v saune
V rannej a poobednej špičke je cestovanie najhoršie, v tej poobednej sa navyše potíš ako v saune. Aj napriek tomu, že by si mal trasu prejsť za 20 minút, takmer nikdy to nie je pravda. Preto je lepšie chodiť o jeden či dva spoje skôr, ak sa chceš do svojej „cieľovej stanice“ dostať včas. Bratislava už dávno nie je mesto, ktoré by bolo prispôsobené na hromadnú dopravu. Hlavné mesto je preplnené luxusnými autami a plynulá doprava na úrovni je len snom. Snom primátora Matúša Valla.
Sľúbil, že sa bude snažiť situáciu zlepšiť. Prvý veľký krok už spravil – nová parkovacia politika v hlavnom meste. Poslanci návrh založený na parkovacej karte schválili, za jedno auto zaplatíš 50 €. Je to len jeden z prvých krokov, ktoré mesto pripravilo, aby obyvateľom Bratislavy uľahčilo cestovanie. Hovorí sa ešte o záchytných parkoviskách a nových cyklotrasách.
Jedna vec je, že sa vyprázdňujú cesty. Treba však myslieť aj na to, ako ľudí „napratať“ do autobusov, trolejbusov a električiek. Momentálne totiž nie sú v najlepšom stave, mnohé z nich sú špinavé a polovica nemá klimatizáciu.
Vo vlaku už človek umrel
V roku 2016 sa stala tragédia, po ktorej sa začalo rozprávať o nutnosti klimatizácie a kvalitného vetrania. Muž dobiehal na vlak vo Vrútkach. Po pár minútach v neklimatizovanom vozni skolaboval. Vlakový personál sa mužovi snažil pomôcť, privolaná záchranná služba nastúpila v Ružomberku. Muža sa však už nepodarilo zachrániť. „Išlo zrejme o súhru nešťastných okolností v kombinácii s celkovou zdravotnou indispozíciou cestujúceho,“ uviedol vtedy hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj v oficiálnom vyjadrení.
Podobné problémy majú aj vlaky slovenského národného dopravcu. Buď je klíma pustená veľmi silno, alebo nejde vôbec. Musíš mať tiež šťastie, aby si „vychytal“ ten správny vozeň. Podobne to je aj v Bratislave. O šťastí. Klimatizovaná je podľa hovorkyne dopravného podniku približne polovica vozového parku.
„V teplách, ktoré sú každým rokom neznesiteľnejšie, si však kvôli komfortu cestujúcich nemôžeme dovoliť čakať len na prirodzenú obnovu vozového parku, a preto, hoci sme si vedomí, že nie je najekonomickejšie riešenie dokupovať do starých vozidiel so životnosťou pár rokov nové klímy, mesto a DPB k takémuto kroku čiastočne pristúpi,“ vyjadril sa prednedávnom primátor Matúš Vallo na svojom Facebooku.
Mesto by malo mať od budúceho leta 78 % klimatizovaných autobusov a 61 % električiek. V roku 2022 chce mať primátor už 100% klimatizovaných autobusov, 95% trolejbusov a 82 % električiek. „Bratislava má veľký investičný a technologický dlh, ktorý sa v rámci finančných možností mesta snažíme čo najrýchlejšie doháňať. Všetci by sme si želali, aby to bolo skôr, ako je reálne možné,“ povedal primátor.
Vyskúšali sme bratislavskú MHD
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo zažívaš v MHD, keď vonku vyčíňajú teploty 36 °C
- S akým kontrastom sa môžeš v bratislavskej MHD stretnúť
- Prečo sú autobusy prevažne znečistené a neklimatizované
- V koľkých vozidlách sa denne dokáže pokaziť klíma