Novela ti umožní bicyklovať slobodnejšie.
Každý z nás má už vytvorený názor na to, či je prilba na bicykli potrebná alebo nie. Ešte stále nám to však diktuje zákon, prilbu mimo obce jednoducho mať musíme. Od novembra by sa to však mohlo zmeniť. S návrhom, aby sa cyklisti mohli sami rozhodnúť, kedy a či vôbec použijú prilbu, prišlo občianske združenie Cyklokoalícia.
Denníku Sme šéf Cyklokoalície Peter Netri povedal, že zákon, ktorý momentálne stále platí, je nezmyselný: „Cyklocesta mimo obce s vylúčením automobilovej dopravy je oveľa bezpečnejšia ako rušná mestská komunikácia."
Povinnosť nosenia prilby má len Slovensko a Španielsko
Občianske združenie iniciovalo návrh hromadnou pripomienkou, jedným z dôvodom boli aj cykloturisti. Ľudia, ktorí na Slovensko pricestujú a sú zvyknutí používať bicykel bez prilby, môžu byť pokutou nemilo prekvapení. Zákon totiž nevyplýva z medzinárodných dohovorov a podobný platí v rámci Európskej únie len v Španielsku.
Cyklokoalícia tiež argumentovala tým, že práve v krajinách, kde je nehodovosť cyklistov najmenšia, povinnosť nie je. Medzi takéto krajiny patrí Dánsko či Holandsko, kde dokonca nie je povinná prilba ani u maloletých cyklistov.
Až sem novela zákona na Slovensku nezašla, cyklisti do 15 rokov sú povinní nosiť prilbu za každých okolností, teda v obci aj mimo nej. Infraštruktúra spomínaných krajín sa však s tou našou nedá ani porovnať a práve na to by sme sa mali podľa Cyklokoalície zamerať namiesto zbytočných povinností.
Čo na to hovoria odborníci?
Na názor sme sa opýtali aj odborníka na dopravu, riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislava Cenkého: „Myslím, že každý sa už ocitol v situácii, kedy si prilbu nedal a sám aj súhlasím s tým, že záleží omnoho viac na konkrétnej ceste, na ktorú cyklista ide, ako na tom, či to je v obci alebo mimo nej. Toto opatrenie aj tak nebolo policajtmi postihované, takže si nemyslím, že sa niečo vyslovene zmení. Čo by sa ale zmeniť malo, je prispôsobiť cyklistickú dopravu aj na úroveň denného dochádzania, pretože na Slovensku momentálne slúži iba pre turistov.“
Ministerstvo vnútra a Cyklokoalícia však zdôrazňujú, že prilbu nosiť odporúčajú, avšak vyslovený príkaz negatívne vplýva na počet cyklistov.
Cyklokoalícia tvrdí, že jediný jednoznačný efekt povinných prilieb je v znížení počtu cyklistov. Je presvedčená, že novela zvýši počet bicyklov na cestách.
„To, že zmizne povinnosť mať prilbu, počet cyklistov podľa mňa nezvýši. Veľa ľudí jazdilo a jazdí bez nej, takže fakt, že táto povinnosť už nebude, nikoho neovplyvní. Ak už ľudia sadnú na bicykel s tým, že ich k tomu popohnalo niečo iné, než oni sami, tak to bude Sagan, nie to, že nemusia mať prilbu,“ odpovedal nám dlhoročný cyklista na otázku, či podľa neho zrušenie povinnosti nosiť prilbu zvýši počet cyklistov.
Vyjadril sa aj k tomu, či prilba niekedy pomohla jemu: „Áno, dvakrát mi pri páde prilba praskla na polovicu. Asi sa dá povedať, že bez nej by tak skončila moja lebka.“
Minulý rok zomrelo na cestách 8 cyklistov bez prilby
Peter Netri pre Sme dokonca argumentuje tým, že prilba nehody privolávala. „Ak ste žena bez prilby so sukňou, vodiči vás obiehajú bezpečnejšie, ako keď ste v saganovskom drese s prilbou. Prilba môže priťahovať nehody.“
V roku 2018 na slovenských cestách zomrelo 15 cyklistov, z toho 8 prilbu nemalo, ale polícia upozorňuje, že to nemusí byť automaticky príčinou ich smrti.
Návrh schválila vláda, musí ho odobriť už len parlament. Ak návrh schvália, tak to, či si dáš na ceste v obci či mimo nej prilbu od novembra ostáva len na tvojom uvážení a zodpovednosti, rovnako ako to je pri kolobežkároch či korčuliaroch.