Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
3. júla 2019, 15:36
Čas čítania 0:00
Samuel Majdek

Sajfa: Dieťa nemá byť kapitál, budeme opatrnejší v tom, čo ukázať

Sajfa: Dieťa nemá byť kapitál, budeme opatrnejší v tom, čo ukázať
REFRESHER
Uložiť Uložené

Známy moderátor a youtuber nám v rozhovore prezradil aj to, kedy ho bulvár poriadne nahneval.

Každý pracovný deň sa prihovára ľuďom z rádia, aktívne svojimi vlogmi prispieva na vlastný YouTube kanál a na Instagrame ho sleduje takmer 300-tisíc ľudí. Reč je o Matejovi „Sajfovi“ Cifrovi, ktorý o spolupráce so značkami nemá núdzu. Je však pre firmy stále prínosom? „Myslím si, že som pre nich väčšou hodnotou, ako som bol dokonca pred rokom," hovorí v úprimnom rozhovore.

V tomto rozhovore sa dozvieš
  • Či je Sajfa pre firmy, s ktorými spolupracuje, stále prínosom
  • Koľko zarobil za kampaň About You
  • Akú časť jeho príjmu tvoria spolupráce so značkami
  • Ako s odstupom času hodnotí rozhovory s kandidátmi na prezidenta
  • Kedy sa hneval na bulvár
  • Či bude mať jeho dieťa Instagram
  • Prečo ukazuje na sociálnych sieťach fotky luxusných áut a drahé oblečenie
  • Či sa považuje za materialistu 

About You, Rajo, Nebuď Pirát od O2 či Samsung. Kampaní, ktorých si tvárou, je v poslednom období pomerne dosť. Unesie toho značka „Sajfa“ tak veľa?

Teraz to bola zhoda náhod, že sa to všetko nakopilo. Aby sme sa dotkli toho, čo si vymenoval – About You bola jednorazová vec. Ja som tam bol aj v úlohe moderátora a nechal som si zaplatiť za moderovanie tak isto, ako od hociktorého iného klienta. Nabalili mi k tomu ešte výstupy na Instagram a za tie peniaze mi to stálo.

Čo sa týka Samsungu, to je vec, ktorá je dlhodobejšia. Ja už s nimi robím tri roky. Naša spolupráca nie je definovaná tak, že musím dať raz denne story na Instagram alebo raz týždenne post. Už to robíme tak, ako to cítime. Je to ale spolupráca, ktorú si vážim a mám z nej veľkú radosť. A televízny spot Rajo, ktorý na teba vyskakuje, je spred dvoch rokov. Tento rok sme tam dotočili iný koniec na inú príchuť. Toto sú pre mňa veci, ktoré vznikli dávnejšie.

A späť k otázke?

Samozrejme, je otázka, či tých spoluprác nie je príliš veľa. Nemám pocit, že by mi kvôli tomu odchádzali nejakí followeri, ale ani to veľmi nemapujem.  V každom prípade sa to vždy snažím robiť tak, aby tá reklama z toho až tak veľmi netrčala.

Myslíš, že si pri takomto objeme spoluprác stále hodnotou pre firmy?

Zatiaľ sa mi zdá, že áno. Myslím si, že som pre nich väčšou hodnotou, ako som bol dokonca pred rokom. Niektorí ľudia si nejakú reklamu všimnú skôr a niektorí si to všimnú neskôr. Musím ale povedať, že je miliarda spoluprác, ktoré som odmietol z dôvodu, že to nechcem úplne preplácať. Hlavne na Instagrame chcem, aby bol o mne a vždy je tam viac vecí, ktoré odmietnem, ako prijmem.

Odporúčané
140 influencerov a televízna reklama, ktorú videlo 3,5 milióna Slovákov. Bola masívna kampaň AboutYou s odstupom času efektívna? 140 influencerov a televízna reklama, ktorú videlo 3,5 milióna Slovákov. Bola masívna kampaň AboutYou s odstupom času efektívna? 1. júla 2019, 16:31

Vráťme sa ešte k About You. Vedel si, že to bude kampaň takýchto rozmerov?

Nie, ale ja neviem, prečo je okolo toho taký ošiaľ. Na Slovensko jednoducho prišiel internetový obchod, ktorý má evidentne rozpočet v stovkách tisícoch eur, ktoré tu minuli. Ja nie som reklamný mág, ale to ich mohlo stáť aj pol milióna.

Aj viac.

Možno aj viac. About You je podľa môjho názoru príklad toho, že je tu miliarda marketérov, ktorí by túžili, aby mali k dispozícii takýto rozpočet. Myslím si, že neexistuje taký klient, ktorý by pri štarte oslovil všetkých raperov, influencerov, youtuberov a každému evidentne zaplatil nejaké peniaze.

Povráva sa, že niektorí youtuberi dostali za fotku na Instagrame honorár v tisíckach eur.

Na sto percent áno.

Dostal si aj ty takto zaplatené?

Na sto percent. Inak by som to nerobil. Pozrime sa na to, ako na online fashion obchod, o ktorom pred mesiacom nikto nevedel a zrazu o tom vedia úplne všetci. S výnimkou môjho svokra, ktorý sa ma pýtal, že čo je to to „jú tú“. (smiech).

Keď sme prišli do Refinery Gallery na uvádzaciu party, boli tam všetci. Kebyže tam vybuchne bomba, zanikne slovenský Instagram a najbližšie dva roky nevyjde rapový album. Áno, zarobili sme si určite v tisíckach eur, ale nevnímam to negatívne.

V poslednej dobe je na internete veľa kampaní postavených na zinscenovaní určitej situácie, ktorá sa v realite vôbec nestala. Cieľom je vyvolať reakcie publika. Je to podľa teba správne?

Záleží od toho, na čo sa chce poukázať. Zoberme si túto situáciu. Desať minút dopredu sa s policajtmi dohodnem, že pôjdeme po diaľnici, ja sa budem točiť, oni ma zastavia a dajú mi pokutu. Cieľom bude upozorniť na to, že sa netreba točiť za volantom. To je podľa môjho názoru dobre zinscenovaná vec, pretože tým upriamujeme pozornosť na niečo, čo môže byť pre ľudí v aute život ohrozujúce.

Teraz opačný príklad. Predstav si inscenáciu, že sa rozchádzam so svojou ženou, v médiách vyjdú o tom články a nakoniec by z toho vzišla reklama na žuvačky, pretože ona má rada modré a ja mám rád zelené. Nakoniec by sme vlastne ostali spolu. Toto by bola blbosť.

Takáto kampaň musí mať dobrý dôvod na to, aby som na úvod ľudí v úvodzovkách oklamal, ale aby sa ich pozornosť sústredila na dôležitý odkaz. Nebuď Pirát od O2 nebolo o tom, že choďte všetci do O2, lebo O2 je super. Bolo to o tom, že mobilný operátor ti hovorí, aby si nepoužíval telefón za volantom, pretože to vidí ako trend v spoločnosti. Môže to byť nebezpečné a ja s tým súhlasím.

Tvoria spolupráce so značkami najväčšiu časť tvojho príjmu?

Priznám sa, že to nemám úplne porátané. Rádio je moja srdcová záležitosť, ale čo sa týka príjmu, tak tvorí najmenšiu časť. Napriek tomu som strašne rád, že vo Funrádiu môžem stále byť a majú ma tam radi. Veľkú časť môjho príjmu tvorí moderovanie akcií. Potom do toho prichádzajú aj tieto spolupráce, ktoré sú časovo limitované, ale sú za nimi naozaj slušné peniaze. Ale ak by som to porátal, tak podľa mňa spolupráce na Instagrame a YouTube sú najväčšou časťou môjho príjmu.

Sajfa: About You nám platilo v tisícoch eur. Veľa spoluprác aj odmietam
Sajfa: About You nám platilo v tisícoch eur. Veľa spoluprác aj odmietam Zdroj: Mikuláš Bado/REFRESHER

Pred prezidentskými voľbami si vo Funrádiu moderoval rozhovory s kandidátmi pod názvom Sajfa vs. Kandidát. Časti s Kotlebom a Harabinom majú na YouTube pol milióna zhliadnutí. Ako sa na ne s odstupom času pozeráš?

To je dobrá otázka. Ja som človek, ktorý sa na všetky svoje pracovné skúsenosti pozerá pozitívne, pretože aj toto ma niekam posunulo. Niekto iný ma videl, vytvorilo mi to mnoho nepriateľov, ale i veľa priateľov. Rozhovory s kandidátmi vôbec nepovažujem za krok vedľa. Ja nemám ambíciu robiť žiadnu politickú talkshow. Mali sme vo Funrádiu ambíciu porozprávať sa s kandidátmi, aby každý videl, čo sú zač. Tu ale treba povedať, že sa s nimi nerozprávalo rádio, my nie sme verejnoprávna inštitúcia. Rozprával som sa s nimi ja, a vniesol som do toho môj pohľad a moje stanovisko.

Odporúčané
Adela: Mysleli si asi, že bez kokaínu nedokážem zvládať toľko roboty (Rozhovor) Adela: Mysleli si asi, že bez kokaínu nedokážem zvládať toľko roboty (Rozhovor) 29. mája 2019, 9:37

Niektorí ľudia ti vyčítali, že si nemal na každého kandidáta rovnaký meter.

Áno, nemal. A nemám s tým absolútne žiadny problém. Mne je Zuzana Čaputová sympatická a Marian Kotleba nesympatický. To nemám problém povedať hocikedy. Ja netvrdím, že je to zlý človek, ktorý doma bije svoju ženu, ale jeho názory a pohľad na Slovensko sú protichodné s pohľadmi, ktoré mám ja. Preto si za tým stojím a vôbec mi to neprekáža.


Samozrejme, fanúškovia Kotlebu či Harabina sa mobilizovali a je vidno, že na internete fungujú veľmi intenzívne. Ja opakujem, my nie sme verejnoprávna inštitúcia. My sme si splnili zákonom stanovenú podmienku, že každému môžeme položiť tri otázky. Na odpoveď mali limitovaný čas – to je zákon. Rozhovory umiestnené na internet už regulované nie sú. To bolo čisto v mojej réžii.

Hnevám sa vždy, keď moju ženu niekto označuje ako „Sajfova frajerka“. To mi prekáža a viem, že to extrémne vadí aj jej. 

Budeš robiť pred parlamentnými voľbami rozhovory s predsedami politických strán?

Určite. Ak bude tá možnosť a v rádiu si povieme, že poďme do toho, nevidím dôvod, aby sa poslucháč Funrádia nedozvedel o kandidátoch niečo viac. Ja to považujem skôr za prospešné. Keď sme ohlásili, že sa ideme rozprávať s prezidentskými kandidátmi, veľa známych ľudí sa mi ozvalo, že to nemyslíme vážne, aby sme týmto ľuďom dávali priestor. Všetkým do radu som odpovedal, že im priestor dávať budeme. Ale že nemusia mať obavy, lebo to nebude rozhovor o tom, ako vnímajú Slovensko. Môj názor bude cítiť.

Influenceri nám prezradili, že za jeden instagramový post berú 1 500 € a za instagramovú story  500 €, koľko si pýtaš ty?

Približne toľko, ale pokojne aj viac. Zvyčajne viac.

A je pravda, že za moderovanie berieš 10-tisíc?

Na Slovensku nie je moderátor, ktorý event moderuje za 20-tisíc, ani za 10 tisíc. Sú ale takí, čo 5-tisíc zoberú. Ale možno sa mýlim a mal by som si pýtať viac.

Posledný väčší projekt, ktorý si moderoval v televízii, bol OTO. Dostávaš menej ponúk, alebo ich naopak viac odmietaš?

Za posledný rok nikto z televízie za mnou neprišiel. Nie je to tak, že ľudia z brandže chcú využiť vlnu, na ktorej Sajfa ide v internetovom priestore. Množstvo televíznych producentov sa mi ozvalo, že majú nejaký nápad a že keď to bude na papieri, dajú vedieť. Ale nie je to tak, že by som dennodenne odmietal ponuky z televízie. Je to pre mňa v súčasnosti iné médium.

Kedysi som tam strašne chcel robiť, pretože vtedy to znamenalo, že si na očiach. V dnešnej dobe nie je úplne pravidlo, že človek, ktorý hrá v Oteckoch, je všade známy. Je aj podstatná skupina mladých ľudí, ktorí televízor doma nemajú a nevedia, kto je hlavný predstaviteľ seriálov. Skôr poznajú mňa, lebo sedia v office a sledujú Facebook, Instagram či YouTube.

Jedna z tvojich prvých veľkých televíznych šou boli Vyvolení. Ako ju hodnotíš? Nebol to podľa teba fail?

Čo sa týka Vyvolených, tak fail to nebol určite. Bola to v tom čase jedna z najsledovanejších relácií. Tá posledná séria, v ktorej stavali dom, až taká úspešná nebola, ale aj tak mám pocit, že ja som tam odviedol kus dobrej roboty. 

Zobral by si ešte moderovanie veľkej televíznej show?

Určite áno. Ak by za mnou prišli, aby som moderoval napríklad česko-slovenskú Superstar a budeme to robiť inak ako doteraz, minimálne by sme sa o tom porozprávali. Muselo by to byť niečo, do čoho by som sa vedel vložiť. Určite by som nešiel robiť napríklad kvízovú show o sedemnástej na TV Doma. To by som považoval za peknú príležitosť, ale zároveň za stratu času. Pred pätnástimi rokmi by to bolo úplne iné. A to sa nechcem dotknúť žiadnej televízie.

Ešte minulý rok si moderoval Miss Universe s Gogom. Prenos bol vysielaný naživo na YouTube. Aké je to moderovať s youtuberom?

My sme tam len v jednom vstupe na úvod boli spolu. Potom sme už boli samostatne. Dobrá otázka by to bola skôr pre Goga. Z môjho pohľadu to bolo úplne v pohode. Dodával som mu odvahu a sebavedomie. Youtuberi, ktorí strávia už nejaký ten rok pred kamerou, majú na internete všetko pod kontrolou, lebo vedia, že môžu každú vetu začať znova. Moment živého prenosu je však oveľa viac stresujúci pre Goga ako pre mňa, on to zažíval možno druhýkrát v živote. Kebyže som ja v jeho pozícii, možno by som bol ešte viac v strese. Zvládol to úplne v pohode.

Je teda medzi natáčaním videí na YouTube a moderovaním živého prenosu veľký rozdiel?

To sú dve úplne odlišné profesie. Keď si sám doma vo svojej detskej izbe pred kamerou, všetko máš pod kontrolou. Živé vysielanie je úplne iné, tam sa nič nedá zobrať naspäť.

Sajfa: About You nám platilo v tisícoch eur. Veľa spoluprác aj odmietam
Sajfa: About You nám platilo v tisícoch eur. Veľa spoluprác aj odmietam Zdroj: Mikuláš Bado/REFRESHER

Spoločne s Veronikou ste obaja na obraze. Keď si večer sadnete pred televízor, hodnotíte navzájom, kto podal aký výkon?

Určite áno, rozprávame sa o tom. Je to súčasťou našich životov a navzájom si dávame spätnú väzbu. Ja veľmi rád pozerám Televízne noviny. Od detstva som správy pozeral a mám tento návyk. Jasné, že dávam feedback jej a rovnako aj jej kolegom, keď sa mi niečo páči či nepáči.

Veľmi rád si pozriem aj Verčine videá. Keď je u mňa vo vlogu, dám jej to pozrieť aj pred zverejnením. Baby chcú vyzerať výborne a hoci jej hovorím, že z každého uhlu je to v poriadku, občas mi dá nejaký komentár. Oceňujem to, niekedy som pod jej taktovkou vystrihol niečo, čo som do vlogu nakoniec nedal. Jej názor si veľmi vážim, má triezvy odstup. A niekedy treba vidieť veci aj z iného pohľadu.

Takže si dáš povedať?

Áno, od nej si dám špeciálne povedať, lebo vo veľa veciach ma prekvapilo, keď som dal na jej názor. Zapla mi v hlave takú synapsiu, že nejaký záber môže byť problém a dal som to preč.

S Veronikou ste sa ocitli v situácii, že bulvár informáciu o tehotenstve priniesol skôr ako vy. Ako si to vnímal?

Je mi to úplne jedno. Ja som nikdy s bulvárom nehral naháňačku. V živote nikto nikdy nestál pod mojím domom a nesliedil. Iba pár ľudí stálo na našej svadbe za plotom. Rovnako nemám pocit, že ten bulvár je u nás nejaký krutý. Pozrime sa do Británie či Ameriky, kde sa to krutým bulvárom hemží. Čo sa mi na bulváre ale nepáči je fakt, že sa z neho vytráca aspoň nejaká novinárčina. Podľa môjho názoru je to vysedávanie v redakcii za Instagramom a hľadanie niečoho, o čom napísať.

Spomenieš si na situáciu, kedy si sa predsa len na bulvár hneval?

Hnevám sa vždy, keď moju ženu niekto označuje ako „Sajfova frajerka“. To mi prekáža a viem, že to extrémne vadí aj jej. V čase, keď už bola samostatne fungujúca jednotka, niekto ju v médiách označil ako Sajfovu manželku. Ona má meno. Moje meno je asi klikanejšie, ale považujem to za úbohé. Veľakrát som sa voči tomu vymedzil.

Bude mať vaše dieťa Instagram?

(smiech) Určite nie. Bavili sme sa o tom, čo ukázať a čo neukázať. V tomto budeme opatrnejší. Dieťa nemá byť kapitál, aby sa na neho všetci pozerali a posielali mu veci zadarmo.

Niektorí známi rodičia na tom biznis postavili a spolupracujú s výrobcami kočíkov, či hračiek.

Oslovili aj nás. Samozrejme, nejakú formu spolupráce sme nadviazali s rôznymi partnermi. Považujem to za prirodzené. Ja sa teším, že si pridám na Instagram fotku s mojím dieťaťom. Ale non-stop ho na internete ukazovať nebudem. Nech to dieťa má odstup, pretože ono o tom nerozhoduje.

Pred mesiacom u nás v redakcii sedela Adela. V rozhovore sme sa jej pýtali, či ste niekedy v minulosti uvažovali o vzťahu. Povedala, že možno v minulosti nastala chvíľa, kde po štyroch drinkoch človek začne zvažovať na nejakej akcii všeličo. Na druhý deň sa však išlo ďalej. Ako sa na to pozeráš ty?

(smiech) To je dobrá otázka. My sme spolu dennodenne desať rokov trávili čas. Boli sme spolu aj po práci mimo rádia či na spoločných dovolenkách. Boli sme si veľmi blízki a uľahčovalo nám to pracovný boj. Byť vo dvojici je príjemné. Adela bola vždy atraktívna žena a ja som bol rád v jej spoločnosti. Smiala sa na vtipoch, ktoré som hovoril. Bola tam kompatibilita. Minulý týždeň sme si práve párkrát aj zavolali, máme k sebe blízko. No aj keby sme vypili štyri, desať či osemdesiat drinkov, nikdy by nič nevzniklo.

Prečo by nič nevzniklo ani po osemdesiatich drinkoch?

Lebo kamarátstvo, ktoré je postavené aj na pracovnej súvislosti, netreba prebíjať s nejakými citmi či láskami. Skôr to asi v konečnom dôsledku komplikuje veci.

Pred koľkými rokmi ste spolu vlastne začínali?

Pred pätnástimi, v roku 2004.

Vieš porovnať, čo bolo na tej dobe, čo sa pracovného života týka, lepšie?

Rok 2003 bol rok, kedy som v rádiu začal viac pracovať, hoci som tam už bol predtým. Začal som moderovať spolu s Adelou – vychádzajúcou hviezdou. Adela v roku 2004 začala moderovať Superstar, odvtedy je stálicou na moderátorskom poli. Bol som neskúsený začiatočník. Všetko som oveľa viac prežíval. Nedá sa to porovnávať. Som rád, že to bolo úspešné obdobie ale nechcel by som sa tam vrátiť. Som rád, že som si to odrobil.

 

Na Instagrame máš takmer 300-tisíc sledovateľov. Na tvojich fotkách často ukazuješ drahé autá či oblečenie. Považuješ sa za materialistu?

Mám rád pekné veci a veľa pekných vecí je aj drahých. Hoci si myslím, že nie som žiadny fashionista, mám rád pekné oblečenie. Moja žena ma rada vidí v saku či v obleku. Áno, som materialista. Ale v tom ohľade, že nepripisujem veciam magické vlastnosti, ale viem, že prísť na stretnutie v špinavom tričku a neumytých vlasoch je niečo, čomu sa chcem vyvarovať. Môže to vydávať signál, že mi až tak nezáleží na danej spolupráci. Ďalej si na chlapoch všímam hodinky. Nemám ani tetovanie, ani retiazku, ale hodinky považujem za niečo, čo zdobí muža. Som latentne duchovný materialista.

Nemôže to mať zlý vplyv na mladú generáciu, ktorá je zastúpená na Instagrame?

Ja si myslím, že najlepšie to uchopil a vysvetlil ľuďom Rytmus. Jemu celý život všetci hovorili, že na to nemá, pretože je inej farby pleti a je v nevýhodnej pozícii. Pretavil to na svoj úspech. Ja by som to nikdy nevedel robiť ako on, pretože nie som ten typ. Keď sa on alebo ja odfotíme s drahým autom, pevne verím, že to ľudí namotivuje, pretože vedia, že som sa tak nenarodil, ale poctivo som si to za tých 20 rokov odpracoval. Samozrejme, je to individuálne. Niekto si môže myslieť, že sa vychvaľujem. Ja to však považujem za motivujúce. Preto aj ja sledujem na Instagrame takých ľudí, z ktorých mám radosť a inšpirujú ma.

Je niečo, čo by si na Instagrame alebo vo vlogoch nikdy neukázal?

Zažívam veľa vecí, ktoré nenatáčam vôbec. Nenatáčam v spálni a mám už nejaký zdravý odhad, čo ukázať a čo neukázať. Načo zbytočne ukazovať vo videu, že mám blbý deň a pohádal som sa so ženou. To nikoho nezaujíma a nepotrebujem, aby na to ľudia klikali, pretože na to nie som odkázaný. Niekto môže považovať aj točenie v kuchyni za narušenie súkromia. Ľudia, ktorí sa na verejnosti pretvarujú, že sú nejakí, a v súkromí sú iní, nemôžu pochopiť to, čo robím ja. Ja si myslím, že som v súkromí rovnaký, a preto je tá hranica stierateľnejšia.

Niektorí ľudia ti vyčítali, že si vo videách sexistický. Neprídu ti nevhodné výroky typu „Osvetlovači museli odpadnúť, keď ťa videli v podväzkoch”?

Ja sa snažím svoje poznámky smerovať tak, aby nikoho neurazili, ale zároveň išli po jemne šteklivej hrane. To som ja. Poviem niekedy aj niečo, čo je možno za hranou, ale odo mňa sa to ako keby trochu očakáva. Tak som si to nastavil sám.

Budú vlogy pokračovať?

Áno, ale budeme to musieť upraviť, aby to bolo pre mňa zaujímavé a zároveň znesiteľné pre moju ženu a potomka. Vlogy považujem za svoju prácu, ktorú som si definoval a tým pádom v tom určite chcem pokračovať. Možno si dám pauzu, ale uvidíme, život plynie.

Domov
Zdieľať
Diskusia