Hudobný producent a púšťač v zácviku nám porozprával o živote slovenského rapového beatmakera, graffiti scéne aj jeho prvej skladbe v podaní interpreta.
Úspech albumu Prepáčte od DMS ešte stále veľmi intenzívne trvá vďaka vypredanému turné a obrovská zásluha patrí aj Smartovi ako producentskej tretine crew. Prvýkrát si na Horšej pesničke dokonca vyskúšal rap, keď si so Separom vymenili garde a on naopak doručil hudobnú produkciu.
V skutočnosti je však aktívnym beatmakerom, ktorý však svoje hudby nedáva hocikomu: „Aj raperi vedia byť velké p*če. Stalo sa mi neraz, že mi napísal nejaký typ, ktorý uveril, že už žiari lebo má na klipe 54 421 views.“
V rozhovore nám Smart porozprával, ako to vlastne na slovenskej rapovej scéne s predávaním a darovaním hudobných produkcií raperom funguje, koľko si vedia niektorí vypýtať a prečo väčšina beatmakerov dáva známym interpretom beaty zadarmo. Porozprávali sme sa aj o jeho ďalších hudobných ambíciach, či už ako rapera, DJa ale aj producenta. Dozvieš sa čosi viac o graffiti scéne v minulosti a súčasnosti a veľa ďalšieho.
V rozhovore sa dozvieš:
- K čomu Smart prirovnáva svoje aktuálne obdobie
- Ako funguje kúpa a predaj hudieb na slovenskej rapovej scéne
- Ako vníma rapujúcich producentov
- Či má v pláne nahrať ďalší track
- Či sa nazýva DJ-om, púšťačom alebo selektorom
- Či má v pláne vydať producentský album
- Ako vníma súčasnú graffiti scénu
- Prečo sa rozhodol spraviť prvý vlog na YouTube
Aktuálne prebieha Prepáčte Tour a ty sa konečne v rámci DMS zapájaš aj do koncertov. Máš pocit, že v rámci tvojej hudobnej kariéry zažívaš najlepšie obdobie?
Určite áno. Napríklad aj v roku 2011 v deň, ked’ sme šli točiť náš prvý klip s Termanologym, som mal tieto pocity, ale popravde toto, čo sa deje poslednú dobu, to som fakt nečakal. Aj v osobnom živote je to momentálne najlepšie obdobie.
Majú to podľa teba producenti/beatmakeri v rámci rapu na Slovensku ťažké?
No ide o to hlavne, že čo od toho celého čakáš. Chvílu som aj ja veril, že beatmaker na Slovensku by mohol mať tvorenie beatov ako hlavný príjem. Reálne to je, ak si zároveň aj DJ a nejaký ten víkend odohráš. Často tie peniaze beatmaker vráti späť do hudby. Ja to väčšinou dám do bežných výdavkov.
Možno, ked’ ti rotuje v rádiu viac tých hitov a chodia ti odmeny a máš svoj kanál na YouTube a si šikovný, tak nemusíš už makať navyše. Raz za čas sa stane, že sa mi nakopia hudby a rozpredám ich viac naraz a som v kľude.
Vedel by si aspoň trochu všeobecne opísať, ako funguje kúpa/predaj hudieb na Slovensku?
U mňa to je tak, že ked’ mi napíše nejaký raper, ktorý už je v obehu a má niečo za sebou a nie je to niekto, voči komu mám odpor a cením ho aj ako rapera a aj ako človeka, tak to dám free.
Čím väčšie meno, tým lepšie pre mňa v rámci proma alebo teda lepšie povedané, pre moje portfólio. A tým ti v podstate rastie cena a je ťa hlavne vidno. Potom, keď ťa osloví niekto akademicky mladý, tak ho zkasneš. Toto si myslím, že je taká najzaužívanejšia šablóna slovenského beatmakera.
Hudbu však nepredáš len tak hocikomu.
Samozrejme, vyberám si, že komu tú hudbu predám a posledné roky je tých ludí málo. Lebo niekedy to fakt za tie peniaze nestojí. Ako úplnému hovädu som nikdy beat nepredal lebo potom ti príde na mail jeho demo a akapela a máš chuť sa ísť obesiť do kočikárne.
Predpokladám, že to vie fungovať na Slovensku aj inak.
Sú beatmakeri, ktorí si nepýtajú ani korunu, ale robia iba s takzvanými pélermi. Potom su takí, ktorí sa nanútia raperovi na spoluprácu a nakoniec si od nich vypýtajú 400 € (smiech). Vtedy som napríklad otvorený fyzickému násiliu.
Aj raperi vedia byť velké pi*e. Stalo sa mi neraz, že mi napísal nejaký typ, ktorý uveril, že už žiari lebo má na klipe 54 221 views a že on za beaty neplatí. Ok. Skús neplatiť za klip alebo mastering. Ako keby zabudli, že hudobný podklad je niekedy aj viac ako polovica skladby. No ale aby som to uzavrel teda, tak je to individuálne a každý beatmaker to má inak.
Rapujúcich producentov je už v dnešnej dobe na Slovensku veľa, asi aj viac, než by sme chceli. Môže vďaka úpravam hlasu dnes rapovať hocikto?