Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 8. 12. 2019 meniny má Marína

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Hudba
0
Viktor Kniš
17. júl 2019, 16:00

V slovenskom hudobnom priemysle sa točia milióny eur. Zarábajú viac raperi alebo interpreti pre deti?

Dva hudobné obory, ktoré sú na prvý pohľad úplne odlišné, toho majú v skutočnosti veľmi veľa spoločného.

Viktor Kniš
17. júl 2019, 16:00
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

„400-tisíc euro za rok a furt nemám dosť,“ takto znie začiatok Separovej slohy na Ektorovom albume z roku 2016. Slovenská verejnosť už dávno vie, že rap sa za roky vývoja stal dominantným žánrom a všetci poprední reprezentanti z neho dokážu bez problémov zarobiť veľmi slušné peniaze. 

Rap je dnes podnikaním na plný úväzok a pochopiteľne okrem hudobného talentu vyžaduje aj biznisovú šikovnosť interpretov. Zároveň sú nám všetkým známe aj zdroje ich príjmov: „Keď predáš 7 000 albumov (údaje týkajúce sa albumu Pirát v roku 2016), máš tri kolekcie handier behom roka, ktoré sa predávajú viac jak dobre a hráš každý víkend 2 až 4 koncerty za nemalú sumu, plus vyfasuješ nejaké "sponzorské", iTunes a Youtube, ver mi, že sa to dá,“ prezradil Separ v našom rozhovore.

 

Slovenskí interpreti pre deti zárobkami drvia popových aj rapových umelcov. Spievankovo zarobí viac ako 500 tisíc € ročne

 

Po troch rokoch Separ svoje príjmy stále navyšuje, rastú počty predajov, honoráre za koncerty, záujem o prémiovú značku oblečenia Pirat Army a na spolupráce ho oslovuje čoraz viac korporátnych firiem. 

 

Peniaze sú bagaž. Válajú sa po zemi. Sú doslova všade a je ich extrémny nadbytok. To vidíš, keď ti dá firma peniaze za spoluprácu, ktorá vlastne vôbec nemá zmysel, len sa tá firma predvádza pred konkurenciou. Proste majú lóve na nezmysly a tvária sa, že peniaze nie sú, keď treba dávať trinásty plat alebo podobne,“ prezradil člen DMS pre Refresher.

 

 

Raperi sú súčasťou obrovského kolosu, ktorý bez akýchkoľvek okolkov môžeme nazvať hudobným priemyslom fungujúcim na 110 %. Pravdou však je, že existuje ešte jeden veľmi špecifický žáner, ktorý ich sledovanosťou a v niektorých momentoch aj príjmami, počtami predaných kusov a počtom odohratých koncertov dokáže doslova hravo predbehnúť.

 

Reč je o interpretoch pre deti. Spievankovo, Fíha Tralala, Miro Jaroš, Smejko a Tanculienka a mnoho ďalších interpretov prevzalo žezlo po Mandarínke Darinke alebo Bobi od Martina Madeja.

 

V skutočnosti sa ujali trhu, ktorý pred ich nástupom vymrel na celú dekádu. Vyplnili dieru, ktorá sa veľmi rýchlo ukazuje ako nevyčerpateľná studňa peňazí. Dnes dopyt po ich tvorbe výrazne prevyšuje ponuku, celá táto téma je však výrazne komplexnejšia a okrem veľa jasných odôvodnení má aj svoje úskalia.  

 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Ktorí interpreti rapového žánru a detskí interpreti sú najsledovanejší
  • Aké sú zdroje príjmov v rámci rapu a tvorby pre najmenších
  • V čom sa tieto dva žánre líšia a čo majú spoločné
  • Aký je pohľad Slovenského ochranného zväzu autorského
  • Akým spôsobom prebieha promovanie nových produktov
  • Aký je rozdiel v komunikácii na sociálnych sieťach

Čísla nepustia

Aj keď sa slovenskí raperi pomaly ale isto presúvajú na streamovacie služby, pre všetkých domácich interpretov je stále YouTube primárnou platformou. Síce sa monetizuje skoro 10-krát horšie ako Spotify alebo iTunes, je však dokonalou prezentačnou stránkou a dominuje na nej ten, kto robí klipy. 

 

Z tabuľky nižšie v článku je ľahké zistiť, ktoré kanály sú aktuálne najtrendovejšie a najzásadnejším faktorom je v tomto prípade aktivita. Samozrejme, aj tu môžeme badať žánrové rozdiely.

 

 

Bežný rapový fanúšik je ochotný počúvať novú skladbu dookola. Keď však uzrie svetlo sveta ešte novšia, či už od rovnakého alebo iného interpreta, veľmi rýchlo na predchádzajúce nahrávky zabúda. V porovnaní s detským fanúšikom, ktorému na dátume vydania skladby záleží výrazne menej. 

 

„Dátum vydania pesničiek som nikdy nevnímala, riadila som sa vždy ďalšími navrhovanými videami po dopozeraní jedného,“ prezrádza sestra jedného z redaktorov Refresheru, ktorá bola pred niekoľkými rokmi cieľovou skupinou Fíha Tralala a Spievankovo. Pre počet celkových pozretí ide o dôležitý faktor, čoho dôkazom sú Smejko a Tanculienka, ktorých kanál je najmladší a zároveň zaznamenáva najrýchlejší rast. 

 

Prehľad odberateľov a celkových pozretí najsledovanejších hudobných kanálov ku 16.7.2019 (zoradené podľa celkového počtu pozretí): 
Poradie Názov kanálu Počet odberateľov Počet celkových pozretí Dátum založenia 
1. DONFANTASTICKYPESS 716 000 571 940 397 1.7.2007
2. FÍHA tralala 309 000 427 693 298 23.9.2011
3. Smejko a Tanculienka  415 000  422 354 527 27.6.2014 
4. KALI RECORDS 491 000 401 479 109 1.4.2012
5. SPIEVANKOVO 400 000 278 267 209 29.7.2010
6. Galgan Music
(Miro Jaroš)
153 000 221 338 381 18.6.2012 

 

Poznámka: Do rebríčka sme nezaradili kanál FCK THEM s približne 1,5 milióna odberateľmi a viac ako 667 miliónmi celkovými views vzhľadom na to, že sa z viac ako polovice netýkajú slovenských interpretov. Label má síce slovenský pôvod, dávno však aj svetové ambície, čo sa odráža na jeho  vyprofilovanosti.

 

Investície a výnosy

„Investícia do posledného DVD „Pripraviť sa, pozor, štart" bola vyše 100 000 €, takže sa bude roky vracať, ak sa vôbec vráti,“ prezradila pre Refresher Martina Jelenová alias Fíha Tralala. Keďže sa interpreti pre deti živia v prvom rade vizuálom, ktorý je nosnou časťou celého biznisu, ich primárne produkty si vyžadujú značné investície. „Obraty má síce naše vydavateľstvo veľké, ale po vyplatení všetkého nám ostávajú malé zisky,“ dodáva Jelenová. 

 

Miroslav Čačík zo Spievankova dokonca pre Trend potvrdil, že v prípade ich DVD náklady dokážu prekročiť aj 200 000 €. 

 

Hudobníci na Slovensku platia možno desaťnásobne vyššie dane ako výrobcovia automobilov – Daniel Antal, autor Správy o slovenskom hudobnom priemysle

 

Raperi platia, v prípade novej tvorby, najviac za videoklipy, ktorých cena sa dokáže vyšplhať na 10 000 €. Tie najlacnejšie stoja od 200 € do 500 €. Značnú časť nákladov tvorí mix a master, ktorý sa pohybuje od 100 € do 200 € za jednu skladbu a pokiaľ nemá interpret vlastné štúdio, za prenájom na tvorbu celého albumu zaplatí ďalších zopár tisíc. 

 

Exkluzívny obsah pre predplatiteľov REFRESHER+
od 2,50 € na mesiac
PREDPLATIŤ
Máš už predplatené? Prihlásiť sa
PREČO SI PREDPLATIŤ?

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Koľko zaplatí za tvorbu albumu slovenský raper
  • Aké sú zdroje príjmov v rámci rapu a tvorby pre najmenších
  • V čom sa tieto dva žánre líšia a čo majú spoločné
  • Akým spôsobom prebieha promovanie nových produktov
  • Aký je rozdiel v komunikácii na sociálnych sieťach
  • Či majú interpreti spolupráce s komerčnými značkami

Náhľadový obrázok: Filip Poreba/ Jarosmiro IG Tagy: kontrafakt, miro jaroš, I.M.T. Smile, spievankovo
Ohodnoť článok
8
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.