Dva hudobné obory, ktoré sú na prvý pohľad úplne odlišné, toho majú v skutočnosti veľmi veľa spoločného.
„400-tisíc euro za rok a furt nemám dosť,“ takto znie začiatok Separovej slohy na Ektorovom albume z roku 2016. Slovenská verejnosť už dávno vie, že rap sa za roky vývoja stal dominantným žánrom a všetci poprední reprezentanti z neho dokážu bez problémov zarobiť veľmi slušné peniaze.
Rap je dnes podnikaním na plný úväzok a pochopiteľne okrem hudobného talentu vyžaduje aj biznisovú šikovnosť interpretov. Zároveň sú nám všetkým známe aj zdroje ich príjmov: „Keď predáš 7 000 albumov (údaje týkajúce sa albumu Pirát v roku 2016), máš tri kolekcie handier behom roka, ktoré sa predávajú viac jak dobre a hráš každý víkend 2 až 4 koncerty za nemalú sumu, plus vyfasuješ nejaké "sponzorské", iTunes a Youtube, ver mi, že sa to dá,“ prezradil Separ v našom rozhovore.
Po troch rokoch Separ svoje príjmy stále navyšuje, rastú počty predajov, honoráre za koncerty, záujem o prémiovú značku oblečenia Pirat Army a na spolupráce ho oslovuje čoraz viac korporátnych firiem.
„Peniaze sú bagaž. Válajú sa po zemi. Sú doslova všade a je ich extrémny nadbytok. To vidíš, keď ti dá firma peniaze za spoluprácu, ktorá vlastne vôbec nemá zmysel, len sa tá firma predvádza pred konkurenciou. Proste majú lóve na nezmysly a tvária sa, že peniaze nie sú, keď treba dávať trinásty plat alebo podobne,“ prezradil člen DMS pre Refresher.
Raperi sú súčasťou obrovského kolosu, ktorý bez akýchkoľvek okolkov môžeme nazvať hudobným priemyslom fungujúcim na 110 %. Pravdou však je, že existuje ešte jeden veľmi špecifický žáner, ktorý ich sledovanosťou a v niektorých momentoch aj príjmami, počtami predaných kusov a počtom odohratých koncertov dokáže doslova hravo predbehnúť.
Reč je o interpretoch pre deti. Spievankovo, Fíha Tralala, Miro Jaroš, Smejko a Tanculienka a mnoho ďalších interpretov prevzalo žezlo po Mandarínke Darinke alebo Bobi od Martina Madeja.
V skutočnosti sa ujali trhu, ktorý pred ich nástupom vymrel na celú dekádu. Vyplnili dieru, ktorá sa veľmi rýchlo ukazuje ako nevyčerpateľná studňa peňazí. Dnes dopyt po ich tvorbe výrazne prevyšuje ponuku, celá táto téma je však výrazne komplexnejšia a okrem veľa jasných odôvodnení má aj svoje úskalia.
- Ktorí interpreti rapového žánru a detskí interpreti sú najsledovanejší
- Aké sú zdroje príjmov v rámci rapu a tvorby pre najmenších
- V čom sa tieto dva žánre líšia a čo majú spoločné
- Aký je pohľad Slovenského ochranného zväzu autorského
- Akým spôsobom prebieha promovanie nových produktov
- Aký je rozdiel v komunikácii na sociálnych sieťach
Čísla nepustia
Aj keď sa slovenskí raperi pomaly ale isto presúvajú na streamovacie služby, pre všetkých domácich interpretov je stále YouTube primárnou platformou. Síce sa monetizuje skoro 10-krát horšie ako Spotify alebo iTunes, je však dokonalou prezentačnou stránkou a dominuje na nej ten, kto robí klipy.
Z tabuľky nižšie v článku je ľahké zistiť, ktoré kanály sú aktuálne najtrendovejšie a najzásadnejším faktorom je v tomto prípade aktivita. Samozrejme, aj tu môžeme badať žánrové rozdiely.
Bežný rapový fanúšik je ochotný počúvať novú skladbu dookola. Keď však uzrie svetlo sveta ešte novšia, či už od rovnakého alebo iného interpreta, veľmi rýchlo na predchádzajúce nahrávky zabúda. V porovnaní s detským fanúšikom, ktorému na dátume vydania skladby záleží výrazne menej.
„Dátum vydania pesničiek som nikdy nevnímala, riadila som sa vždy ďalšími navrhovanými videami po dopozeraní jedného,“ prezrádza sestra jedného z redaktorov Refresheru, ktorá bola pred niekoľkými rokmi cieľovou skupinou Fíha Tralala a Spievankovo. Pre počet celkových pozretí ide o dôležitý faktor, čoho dôkazom sú Smejko a Tanculienka, ktorých kanál je najmladší a zároveň zaznamenáva najrýchlejší rast.
Poradie | Názov kanálu | Počet odberateľov | Počet celkových pozretí | Dátum založenia |
1. | DONFANTASTICKYPESS | 716 000 | 571 940 397 | 1.7.2007 |
2. | FÍHA tralala | 309 000 | 427 693 298 | 23.9.2011 |
3. | Smejko a Tanculienka | 415 000 | 422 354 527 | 27.6.2014 |
4. | KALI RECORDS | 491 000 | 401 479 109 | 1.4.2012 |
5. | SPIEVANKOVO | 400 000 | 278 267 209 | 29.7.2010 |
6. | Galgan Music (Miro Jaroš) |
153 000 | 221 338 381 | 18.6.2012 |
Poznámka: Do rebríčka sme nezaradili kanál FCK THEM s približne 1,5 milióna odberateľmi a viac ako 667 miliónmi celkovými views vzhľadom na to, že sa z viac ako polovice netýkajú slovenských interpretov. Label má síce slovenský pôvod, dávno však aj svetové ambície, čo sa odráža na jeho vyprofilovanosti.
Investície a výnosy
„Investícia do posledného DVD „Pripraviť sa, pozor, štart" bola vyše 100 000 €, takže sa bude roky vracať, ak sa vôbec vráti,“ prezradila pre Refresher Martina Jelenová alias Fíha Tralala. Keďže sa interpreti pre deti živia v prvom rade vizuálom, ktorý je nosnou časťou celého biznisu, ich primárne produkty si vyžadujú značné investície. „Obraty má síce naše vydavateľstvo veľké, ale po vyplatení všetkého nám ostávajú malé zisky,“ dodáva Jelenová.
Miroslav Čačík zo Spievankova dokonca pre Trend potvrdil, že v prípade ich DVD náklady dokážu prekročiť aj 200 000 €.
Hudobníci na Slovensku platia možno desaťnásobne vyššie dane ako výrobcovia automobilov – Daniel Antal, autor Správy o slovenskom hudobnom priemysle
Raperi platia, v prípade novej tvorby, najviac za videoklipy, ktorých cena sa dokáže vyšplhať na 10 000 €. Tie najlacnejšie stoja od 200 € do 500 €. Značnú časť nákladov tvorí mix a master, ktorý sa pohybuje od 100 € do 200 € za jednu skladbu a pokiaľ nemá interpret vlastné štúdio, za prenájom na tvorbu celého albumu zaplatí ďalších zopár tisíc.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Koľko zaplatí za tvorbu albumu slovenský raper
- Aké sú zdroje príjmov v rámci rapu a tvorby pre najmenších
- V čom sa tieto dva žánre líšia a čo majú spoločné
- Akým spôsobom prebieha promovanie nových produktov
- Aký je rozdiel v komunikácii na sociálnych sieťach
- Či majú interpreti spolupráce s komerčnými značkami