Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 21. 2. 2020 meniny má Eleonóra

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Filmy a Seriály - Vybrali sme
6
Dominik Vetrák
30. september 2018, 18:38
Čas čítania: 6:23

Netflix odkupuje jeden veľkofilm za druhým. Bude stáť za revolúciou distribúcie hollywoodskych filmov?

Máme sa pripraviť na zmenu, ktorá zasiahne hlavne milovníkov kín?

Dominik Vetrák
30. september 2018, 18:38
Čas čítania: 6:23
Netflix odkupuje jeden veľkofilm za druhým. Bude stáť za revolúciou distribúcie hollywoodskych filmov?
Zdroj: Netflix
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Pojem Netflix má vrytý do hlavy už azda každý fanúšik filmov či seriálov. Donedávna to platilo hlavne kvôli druhému menovanému, čo Netflix jednak odkupoval, outsourcoval alebo rovno produkoval sám. Vzniklo vďaka tomu veľké množstvo kvalitných počinov, a tak sa spoločnosť rozhodla presedlať aj na celovečerné snímky.

 

Začalo to odkupovaním práv a točením vlastných filmov. Len málokedy však kvalitatívne zahviezdili, čo im až tak veľmi nevadilo. Netflix funguje na dlh, úvery a podobne a dnes je už isté, že budú už len expandovať a stále tvoriť nový obsah. Subscriberi musia pribúdať, nie odbúdať. 

 

A čo divákov priláka viac, ak nie možnosť sledovať veľký hollywoodsky film priamo z gauča v čase premiéry? Azda len to, že v kine ten film vlastne vôbec nepobeží. 

 


Iste, v roku 2018 sa nájde stále veľké množstvo odporcov podobného prístupu a kino fanúšikov, no tieto počty sa postupne redukujú a nikto si nevie predstaviť, aké silné bude streamovanie o 10 rokov. 

 

Plány so zdieľaním blockbusterov a iných kino filmov v čase ich premiér v domácnostiach sa síce pozastavili, o čo sa okrem holllywoodskych tvorcov postarali aj prevádzkovatelia kín. Netflix však nevlastní nik z nich, a tak im nemôžu stáť v ceste.

 

Práve Netflix sa rozhodol, že tento model napodobní, a dnes už agresívne odkupuje očakávané novinky, ktoré budú dostupné len u nich a vo vybraných kinách (hlavne kvôli oscarovým nomináciám). 

 


Stane sa tak, že v roku 2018 hovoríme o celovečerných projektoch Martina Scorseseho, Alfonsa Cuaróna, Stevena Soderbergha, Alexa Garlanda, Paula Greengrassa, bratov Coenovcov či Andyho Serkisa, pričom všetky majú spoločného jedného menovateľa – Netflix. 

V mnohých prípadoch by sme bez zásahu tejto spoločnosti nemali možnosť tieto snímky vôbec vidieť. V prípade Maugliho sa Warner rozhodlo, že zbaviť sa nákladov na reklamu a predať projekt Netflixu bude výhodnejšie, ako riskovať stratu skrz nedostatočný záujem divákov.

Serkisova drsnejšia Kniha džungle jednoducho prichádza príliš skoro po verzii od Disney a navyše po prvom traileri až tak veľmi neuchvátila. Warner sa zbavuje rizika a my veríme, že Maugliho nepredal príliš pod náklady. 

 

Pôvodne naplánovaný na október, projekt sa ocitne na Netflixe niekedy v roku 2019. Serkis sa k tomu samozrejme musel postaviť ako chlap a nepovedať, čo si skutočne myslí. Dúfa však, že sa do kín dostane aspoň 3D verzia. Tá je podľa jeho slov kín hodná.

 

 

Všetci sa ale zhodujú v jednom. Či je to Serkis alebo iní tvorcovia, ktorých filmy odkúpil Netflix. Dostali kreatívnu slobodu, čas a priestor na dokončenie svojich vízií. Podľa Serkisa pritom ide o ich najväčšiu akvizíciu. 

„Nejde o tradičný blockbuster, ale o skutočne veľkom filme hovoriť môžeme. Je to niečo medzi Life of Pi a Planet of the Apes.“

 

Svoje k téme má čo povedať aj Paramount. To sa rozhodlo predať Netflixu najnovší Cloverfield. Mne sa síce páčil, no objektívne dokážem vnímať, prečo kvalitatívne prepadol.

 

Celá tá maškaráda údajne vyšla na 50 miliónov, no rátať musíme aj s ďalšími skrytými nákladmi a 5 miliónmi na Super Bowl spot. Netflixu sa to však podľa ich vlastných slov vyplatilo.

 

 

Veľká škoda, že nezverejňujú čísla sledovanosti.

 

V úvode som spomínal  aj Alexa Garlanda, tvorcu Ex Machina a tohtoročného Annhilation. V tomto prípade na tom bol autor "nevinne". Paramount sa rozhodlo, že predať snímku Netflixu bude lepší nápad ako distribuovať ju po celom svete a rátať so stratou. 

Alex Garland vyjadril svoje "rozhorčenie" a ľútosť nad tým, že si jeho najnovšie sci-fi nemohli vychutnať diváci v  kinách po celom svete.

Celé to začalo, keď sa producent zo Skydance pokúšal zmeniť záver filmu. Ten sa nepozdával divákom po testovacích projekciách a hrozili teda obšírne pretáčky.

 

Zasiahol však ďalší producent, ktorý sa zastal Garlandovej vízie. Výsledkom bol kompromis. Snímka pôjde do kín v USA, Kanade a Číne, avšak zvyšok sveta ju uvidí 17 dní po premiére výhradne na Netflixe, pričom streamovací gigant zatiahne polovicu nákladov.

 

Nebyť Netflixu, Annihilation by teda vyzeralo značne odlišne.

 

 

Sci-fi bolo točené pre kiná a Garland je smutný, že sa toho zážitku nedočkali všetci. TV ako médium si však cení a má ho rád. Je si vedomý plusov aj mínusov, no stojí si za tým, že jeho počin mal byť premietaný v kinách. 


Do tých by sa mal dostať aj Scorseseho Irishman. Nakoniec, ambície bojovať o Oscary sú nepochybne prítomné. Gangsterka je momentálne v štádiu postprodukcie, kde sa ešte dlho budú hlavným postavám uberať desiatky rokov. 

 

Martinovi dlhé roky odmietali všetky štúdiá vysúkať 100 melónov, aby si svoj vysnívaný projekt natočil. Pred istou záhubou ho však zachránilo veľké N a dalo Scorsesemu všetko, o čo si zažiadal.

 

V priebehu natáčania sa navyše náklady navýšili až na astronomických 140 miliónov dolárov (nehovoríme o žiadnom sci-fi), no Netflix Scorseseho nestopol. 

 

Bez Netflixu by sme klasickú gangstersku od génia Martina Scorseseho s Pacinom, De Nirom a navrátilým Joem Pescim nikdy nevideli.

 

 

Do vôd streamingu sa ponorí aj Steven Soderbergh. Gigant totiž odkúpil práva na jeho novú športovú drámu High Flying Bird.

 

Že je Netflix pre človeka, ktorý vždy skúšal marketing riešiť po svojom a obchádzať štúdiá a ich politiku (aj keď mu to nie vždy vyšlo), úplne dokonalý, o tom sa baviť ani nemusíme. Zdá sa, že Soderbergh je v nebi, takže sme zvedaví, ako to nakoniec dopadne.

 

Máme tu však aj Cuaróna a jeho Roma, na festivaloch zbožňovanú drámu, ktorá sa pobije o Oscarov. Rovnako je na tom aj Paul Greengrass so svojím 22. júlom, a teda zobrazením Breivikovho ohavného činu a jeho následkoch.

 

Netflix tieto snímky nezakúpil, ide o ich originálne projekty, ktoré financovali od začiatku. Ponúkli kreatívnu slobodu, rozpočet a možnosť súperiť o Oscarov nasadením snímok do minimálneho počtu kín. Tvorcom to zdá sa vyhovuje viac ako netočiť to, čo chcú, pretože to im veľké hollywoodske štúdiá zafinancovať odmietajú. 

 

A čo sme týmto všetkým vlastne chceli povedať?

 


Už dlhé roky, ak nie desaťročia, rozoberajú filmoví analytici otázku distribúcie a propagácie filmov. Hollywood sa mení, s ním aj trh. Predaj fyzických nosičov chabne čoraz viac, do kín chodí stále menej ľudí a náklady na reklamu pracujú s číslami, o akých sa niekedy štúdiovým účtovníkom ani nesnívalo. 

 

Riešenie je v nedohľadne a nezdá sa, že by streamovanie bolo úplnou a dostačujúcou odpoveďou na čoraz viac narastajúce budgety a skresávanie originálnych a odvážnych filmov, ako aj filmmejkerov. Jednoznačne však ide o veľký posun vpred nielen čo sa týka budúcnosti streamovania. 


Netflix sa rozrastá každým dňom a povedať mu nie sa stáva čoraz náročnejšie. Je možné, že v budúcnosti sa práve on výraznou mieri pričiní o revolúciu nielen v Hollywoode. O revolúciu v distribuovaní a propagovaní filmov. 

 

 

Narastajúci počet akvizícií a ponuka kreatívnej slobody špičkovým tvorcom totiž nekončí. Dovolím si tvrdiť, že Netflix ešte len začína a v najbližších rokoch sa v oboch sférach pričiní o veľké projekty a veľa spokojných divákov spoločne s režisérmi.

 

Disney to síce obíde, obzvlášť keď chystajú svoj vlastný streamovací program, ale ostatné štúdiá sú si vedomé sily Netflixu a jeho vplyvu na súčasný model vedenia kinematografie v Hollywoode.

 

Spoločnosť sa behom niekoľkých rokov stala významným vydavateľom očakávaných snímok. Je akýmsi bezpečným nebom pre tvorcov, ktorí sa chcú realizovať bez toho, aby na nich cez prsty pozerali nespokojní producenti. 

 

 

Čím ďalej tým viac som presvedčený o tom, že do niekoľkých rokov si diváci skôr predplatia Netflix než aby mali začať častejšie chodiť do kina. Obzvlášť, ak dané filmy v našich kinách vôbec nebudú. 

 

A práve to mnohí na Netflixe nenávidia najviac. A teda, že nás oberá o možnosť sledovať očakávané filmy v kinách. Pravda, Netflix by skutočne mohol pustiť tieto počiny do kín, z logických dôvodov to však urobiť nemôže. 

 

Subscriberov predsa v kinách nezískate. A aj keď ma to mrzí, stále mi akosi vychádza, že Cuarón, Greengrass, Coenovci, Scorsese a ďalší so svojimi filmami na Netflixe sú na tom lepšie ako so žiadnymi v kinách. 

Tá politika zrejme fungovať bude. Nakoniec, funguje už teraz, kedy Netflix nemá zďaleka tak nabitú knižnicu originálnych titulov. Predstavte si blockbustery typu Kniha džungle či množstvo záujemcov o Oscarov na jednom mieste, v jeden čas, bez nutnosti zavítať do kina.

 

 

Nepochybne to ocení množstvo divákov, no a my, ktorí tých autorov zbožňujeme a tešíme sa na ich novinky nebudeme mať inú možnosť než streamovať. A úprimne, trochu tomu začínam aj prepadávať.

 

Je to nesmierne pohodlné, rýchle, dostupné všade, nemusíte sa báť rušivých elementov a hlavne sa nemusíte trepať na koniec mesta. Streamovanie je budúcnosť a Netflix to plánuje značne urýchliť konkurovaním Hollywoodu.

 

K tomu všetkému si prirátajte aj fakt, že pre Netflix budú točiť aj bratia Duplassovci či Ryan Murphy. Už v januári navyše prenikli na povrch správy, že spoločnosť rokuje s Lucom Bessonom a jeho EuropaCorp. V posledných rokoch sa im až tak nedarí a zhoreli aj finančne (príkladom je minuloročné sci-fi Valerian).

 

Netflix chce najať Bessona, aby pre nich natáčal 30 miliónové celovečeráky, pričom by do knižnice získal snímky od EuropaCorp., ako napríklad Taken či Transporter. Ešte predtým však Netflix kúpil Millarworld, vydavateľstvo Franka Millera, ktoré stojí za príbehmi, ako Kick-Ass, Kingsman, Old Man Logan, Wanted a ďalšie.

 

 

Netflix má však v zálohe ešte Adama Sandlera. Po 4 filmoch, ktoré pre nich v posledných rokoch natočil, sa upísal ďalším štyrom. Niektoré z nich pritom boli veľmi úspešné, čuduj sa svete. 

 

Netflix v najbližších rokoch namúti ešte veľa vody. Jednak nás čaká ešte viac originálnych seriálov a menších filmov, jednak sa rozhodne nebude brzdiť pri akvizíciách väčších kúskov od hollywoodskych štúdií.

 

Pripočítajte k tomu stále väčší počet autorov hľadajúcich kreatívnu slobodu a vyjde vám, že sa priemysel bude postupne meniť a je len na Netflixe, akou intenzitou a rýchlosťou sa tak stane. Je to trochu strašidelné, ale zmena prichádzala už dlhé roky a nikto lepšiu alternatívnu nenavrhol.

Nemusíte sa však báť, že kino umrie. Ale to je zase na inú debatu a ja mám chuť zapnúť si na 20 minút Netflix a dať si k tomu niečo pod zub. 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
27
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.