Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
15. októbra 2018, 21:26
Čas čítania 0:00
Vladimír Baško

Od Ecko či G-Unit až po Gucci a Louis Vuitton. Ako sa počas histórie hip-hopu menili najobľúbenejšie značky oblečenia?

MÓDA BALENCIAGA DIOR GUCCI LOUIS VUITTON NIKE PRADA
Uložiť Uložené

Ktoré značky hýbali svetom hip-hopu kedysi, a ktoré raperi uprednostňujú dnes?

Láska svetových raperov k drahým šperkom a oblečeniu nie je žiadnym tajomstvom snáď pre nikoho, kto aspoň trochu sleduje svojich obľúbencov z hudobného priemyslu na sociálnych sieťach alebo vo videoklipoch.

Raperi sa veľmi radi vystatujú luxusnými kúskami a chŕlia do inštrumentálov jedno meno renomovaného dizajnéra za druhým. Ako sa počas vývoja hip-hopu menili obľúbené značky raperov, a ktoré sú aktuálne tie najobľúbenejšie?

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Sports/Pop Culture/News (@deadseriousness) on

V hip-hopovom odvetví sa neobmieňajú iba trendy, ale i preferované značky. Vo väčšine prípadoch odzrkadľujú práve aktuálnu módnu scénu, keďže práve hip-hop ako forma umenia znamená hlavnú hybnú silu jej vývinu.

Dizajnéri čoraz častejšie obsadzujú zvučné mená z branže ako modelov do svojich kolekcií alebo na prehliadkové móla, a rovnako často práve najvyhľadávanejší interpreti jednotlivé trendy zavádzajú.

Kid Cudi ako model pre Louis Vuitton

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Louis Vuitton Official (@louisvuitton) on

V úplných prvopočiatkoch bola najobľúbenejšou značkou adidas, a to vďaka skupine Run-D.M.C. Neskôr hru prebralo pracovné oblečenie od Carhartt alebo Timberland. Keďže hip-hop sa stal hlasom pouličnej kultúry, do popredia sa dostali samozrejme i streetwearové značky.

Tými najobľúbenejšími boli vtedy Karl Kani, FubuPelle Pelle alebo značka klobúčikov Kangol. Už v tej dobe vznikajú tiež streetwearoví giganti Supreme a A Bathing Ape, ktoré však boli blízke iba veľmi úzkemu publiku.

Notorious B.I.G. v ikonickej bunde od A Bathing Ape

Od Ecko či G-Unit až po Gucci a Louis Vuitton. Ako sa počas histórie hip-hopu menili najobľúbenejšie značky oblečenia?
Zdroj: Charley Gallay / Getty Images

2Pac v teplákovej súprave od Karl Kani

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by @meccapolis on

Fenomén luxusného oblečenia zaviedla do hip-hopu harlemská legenda Dapper Dan. Ten využíval monogramy značiek ako Louis Vuitton, Gucci alebo MCM, avšak tvoril z nich kúsky, ktoré si inde nemohol získať. Samozrejme, takéto oblečenie si mohli dovoliť jedine úspešní raperi, basketbaloví hráči alebo drogoví díleri.

Raper Big Daddy Kane na konci osemdesiatych rokov

v kabáte od Dapper Dan s monogramom MCM

 

A post shared by @meccapolis on

 

A post shared by @meccapolis on

Neskôr sa najmä pre svoje okázalé doplnky stala znakom blahobytu úspešných raperov značka Versace. Udialo sa tak ešte počas života legendárneho dizajnéra Gianniho Versaceho, kedy si jeho kúsky obľúbili aj vtedajšie najskloňovanejšie mená 2Pac a The Notorious B.I.G.

Versace sa odvtedy s menším kolísaním síce drží medzi najobľúbenejšími značkami v hip-hopovej kultúre, aktuálne však značku vystriedali iné historické módne domy ako napríklad Louis Vuitton alebo Gucci. Ale k tomu sa ešte dostaneme.

Gucci Mane počas svojej zlatej éry v all 'sace everything

 

A post shared by Gucci Mane (@laflare.1017) on

Opomenúť nesmieme ani zaujímavý fenomén – vlastné odevné značky hip-hopových interpretov. V tomto prípade však nehovoríme o merchandise, ktorý doprevádza hudobníkov už od nepamäti. ale o regulárnych značkách oblečenia.

Medzi prvými boli Wu-Wear od Wu-Tang Clan, EnyceSean John od Diddyho a Rocawear od Roc-A-Fella Records, konkrétne od producenta Dame Dash a rapera Jay-Z.

Raekwon a Ol' Dirty Bastard z Wu-Tang Clanu v kúskoch od Wu-Wear

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Rap Gen (@therapgeneration) on

Tieto značky sa okamžite stali rovnošatou pre každého správneho hip-hopera. Trend pokračoval aj v nasledujúcich rokoch, kedy zakladá svoju značku oblečenia skupina G-Unit na čele s najväčšou hviezdou svojej doby 50 Centom. V roku 2005 založil Pharrell Williams s Nigom, zakladateľom A Bathing Ape, kultové značky Billionaire Boys Club a Ice Cream.

Členovia G-Unit a ich ikonické tenisky, ktoré svojho času spôsobovali ošiaľ

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by 90s 00s nstlgia (@throwuback) on

Preklenieme sa už ale o niekoľko rokov dopredu, do nie až takej ďalekej minulosti. Ako sme totiž načrtli už v úvode, z hip-hopu sa iba nedávno stal najvplyvnejší hudobný žáner a to so sebou prinieslo i obrovskú influenciu na svetovú módu. 

Počas svojej kariéry relatívne skoro stihol získať titul trendsetter, nadobudnúť konexie s najrenomovanejšími módnymi dizajnérmi, a zaviesť tak niekoľko najobľúbenejších značiek tej ktorej doby kontroverzný hudobník Kanye West.

Už na začiatku svojej rapovej kariéry sa nechal oslovovať Louis Vuitton Don, spolu s Pharrellom a Lil Wayneom dopomohli k veľkolepému rozmachu A Bathing Ape, a okrem toho spopularizoval tiež značky ako Ralph Lauren alebo LRG. Big problems však začali ešte o niekoľko rokov neskôr, kedy započali Yeezy Seasons.

Pharrell Williams v uniforme od A Bathing Ape

 

A post shared by I Got The Vision (@visionmcfly) on

V roku 2011 vyráža Kanye West na tour s Jay-Zm k ich spoločnému albumu Watch the Throne. Jeho priateľstvo s Riccardom Tiscim, vtedajším kreatívnym riaditeľom dizajnérskej značky Givenchy, sa pretavilo do takej podoby, že sa im postaral o kostýmy a z Givenchy sa stala najvyhľadávanejšia značka tej doby.

Ešte v októbri toho roku vydáva A$AP Rocky svoj dnes už legendárny debutový mixtejp Live. Love. ASAP. Tento moment je tiež veľmi dôležitým míľnikom problematiky, keďže priniesol nový prúd, dovtedy nie príliš rozšírený zvuk a celkom odlišnú módu, ktorá doprevádzala Rockyho unikátnu vizáž. Tá rovnako inšpiruje zbytok A$AP Mobu.

Harlemskí rajderi sa úplne hravo orientujú v dizajnérskych značkách dovtedy širšej verejnosti nie až tak známych, menovite najmä Raf Simons alebo Rick Owens, ktoré sa v nasledujúcich rokoch stali uniformou pre všetky osobnosti z hip-hopovej branže.

Ďalej obľubujú bláznivé modely od Jeremyho Scotta alebo Maison Margiela, a počas svojej kariéry stihli presláviť množstvo streetwearových značiek ako Black Scale, Hood By Air alebo Pyrex, ktoré však ako prišli tak aj odišli.. Ostatní interpreti sa okamžite začali inšpirovať a vzniká obrovská módna hip-hopová scéna.

Kapitolou samou o sebe sú trapoví interpreti, ktorým stačí tučná cenovka a okázalý dizajn. Preferujú lesklé materiály, obrovské viditeľné logá či monogramy, a ich outfity sú vo väčšine prípadoch žalostné. To ich však robí zapamätateľnými a človek si ich okamžite všimne. A o to v zábavnom alebo teda v hudobnom priemysle častokrát skutočne ide. Typickým príkladom takýchto raperov sú napríklad Chief Keef, Rich the Kid alebo trio Migos.

Rich The Kid v luxusných kúskoch, ktoré vyzerajú ako z tržnice

 

A post shared by Jvred (@jvyneta) on

To bolo k rýchlemu priblíženiu vývoja hip-hopového štýlu všetko, pomaly sa dostávame k predstaveniu desiatich najobľúbenejších značiek svetových raperov, ktoré zdobia ich šatníky v roku 2018. Ako sme už načrtli predtým, značky ako Raf Simons, Rick Owens, Balmain alebo aj Versace aktuálne neprevládajú nad ostatnými, čo sa ešte pred niekoľkými rokmi rozhodne nedalo povedať. Poďme sa už ale pozrieť na tie, ktoré ich nahradili.

Balenciaga

Od zasadnutia Demnu Gvasalia na post kreatívneho riaditeľa Balenciaga na konci roka 2015 sa zo značky stala absolútna nutnosť v šatníku úspešných raperov. Po vzore jeho vlastnej značky Vetements začal svoje netradičné vízie uplatňovať i u francúzskeho historického módneho domu a presne to bolo spúšťačom nesmiernej pozornosti zo strany bohatých zákazníkov.

 

A post shared by flame (@travisscott) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by QuavoHuncho (@quavohuncho) on


Gucci

Po oživení zašlej značky mladou krvou Alessandra Michele sa z Gucci opäť stala svätyňa pre luxus. Raketovým tempom stihla prekonať dlhoročné snahy kolegov a zaviesť niekoľko výrazných trendov, z ktorých čerpá dodnes. Hip-hopový svet prijal znovuzrodenie historickej značky všetkými desiatimi a neexistuje snáď relevantný interpret, ktorý by nevlastnil hneď niekoľko kúskov.

 

A post shared by @asaprockydotcom on

 

A post shared by Gucci Mane (@laflare1017) on


 Louis Vuitton

Od veľkolepej spolupráce so Supreme sa o Louis Vuitton začalo písať vo veľkom. V marci tohto roku zasadol na post kreatívneho riaditeľa už spomínaný Virgil Abloh a s predstavením jeho prvej kolekcie patrí opäť medzi najvyhľadávanejšie značky na svete.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by UpscaleHype (@upscalehype) on

 

A post shared by UpscaleHype (@upscalehype) on

 

A post shared by sincerely tokyo (@madeintyo) on


Calvin Klein

V roku 2016 sa kreatívnym riaditeľom ikonickej americkej značky Calvin Klein stal legendárny dizajnér Raf Simons, ktorý má medzi hip-hopovými umelcami svoje meno. Módna verejnosť zostala vo vytržení a po predstavení prvých kúskov v minulom roku sa z Calvin Klein opäť stala must-have záležitosť.

 

A post shared by OFFSET (@offsetyrn) on

 

A post shared by CALVIN KLEIN (@calvinklein) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by @asaprockydotcom on


Nike

Tu by sme sa mali trochu zastaviť. Určite si si všimol, že sme doteraz ani jedinýkrát nespomenuli najobľúbenejšiu značku obuvi drvivej väčšiny raperov, ktorou je Nike. Americký športový gigant je neodmysliteľnou súčasťou hip-hopovej kultúry už od jej skorých prvopočiatkov. Najväčšiu obľubu si však vyslúžila divízia Air Jordan v spolupráci s legendárnym basketbalistom Michaelom Jordanom.

 

A post shared by flame (@travisscott) on

Počas boomu s teniskami od Yeezy hip-hopoví interpreti siahali radšej po nich, avšak to značku Nike naštartovalo k netradičným spoluprácam s Travi$om Scottom a s Virgilom Ablohom, vlastne s jeho značkou Off White, ktorá takisto sama o sebe patrí medzi veľmi obľúbené. Nike je vďaka nim aktuálne opäť na vrchole, keďže tieto kolekcie znamenajú pre verejnosť čosi podobné ako spomínaný boom s Yeezy pred niekoľkými rokmi.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by 14‍ (@trippieredd) on

 

A post shared by @asaprockydotcom on


Palm Angels

Mladú značku Palm Angels založil art director luxusnej značky Moncler Francesco Ragazzi a s pomocou slávnych priateľov z nej dokázal vybudovať kult. Podarilo sa mu zadefinovať teplákové súpravy do vysokej módy, spolupracuje s množstvom prominentných hip-hopových umelcov a nebojí sa pestrých farieb a ich kombinácií.

Od Ecko či G-Unit až po Gucci a Louis Vuitton. Ako sa počas histórie hip-hopu menili najobľúbenejšie značky oblečenia?
Zdroj: Palm Angels
 

A post shared by G-Eazy (@g_eazy) on


Valentino

Talianska značka Valentino v prebiehajúcom roku takisto zapojila do reklamy svetoznámych raperov. A$AP Ferg a Nas sa tak stali tvárou značky a viacero interpretov si to povšimlo. V blízkej budúcnosti teda môžeme očakávať väčší záujem zo strany najrôznejších hip-hopových umelcov.

 

A post shared by UpscaleHype (@upscalehype) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Gucci Mane (@laflare1017) on


Prada

Ďalšia z historických dizajnérskych značiek pochádzajúcich z Talianska je Prada. V tomto roku sa o nej opäť rozpráva najmä vďaka bláznivým teniskám s unikátnym dizajnom a novému brandingovému oblečeniu. Raperov skrátka fascinujú netradičné a luxusné produkty.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Pusha T (@kingpush) on

 

A post shared by AWGE・VLONE (@mrsawge) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by @asaprockyinfo on


Von Dutch 

Značka Von Dutch nesie svoj názov po americkom umelcovi a dizajnérovi áut a zbraní Kenny "Von Dutch" Howardovi. Na začiatku tretieho tisícročia značku spopularizovala celá rada  celebrít, a v prebiehajúcom roku zažíva svoj návrat vďaka raperom ako Travis Scott, Lil Uzi Vert alebo Lil Skies.

 

A post shared by flame (@travisscott) on


Goyard

Goyard je francúzska značka batožiny s viac ako 150-ročnou tradíciou. Na hodnote jednotlivých kúskov, ktoré však aj bez toho dosahujú astronomických cien, pridáva fakt, že je ich možné kúpiť iba v kamenných predajniach. Tých je na svete iba niekoľko a pre uchovanie lukrativity nepredávajú online.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Saint Laurent Don (@21savage) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Playboi Carti Fan Page (@vlonecarti) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by OFFSET (@offsetyrn) on


Dior

V marci tohto roka zasadol na post kreatívneho riaditeľa historickej značky Dior legendárny dizajnér Kim Jones. Okolo Dior sa opäť začalo rozprávať vo veľkom a po predstavení jeho prvej kolekcie, v ktorej oživil niekoľko ikonických kúskov, si značku opäť zamilovali takmer všetci. Raperi takisto.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by @richthekid on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Dior Official (@dior) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by ❕GUNNA❕ (@gunna) on


Vlone 

Vlone je značka oblečenia, ktorú spravujú členovia A$AP Mobu. Jej najvýraznejšou tvárou je teda A$AP Rocky, avšak drvivá väčšina slávnych raperov tento kult nasleduje a podporuje. Svoju kolekciu Vlone predstavil aj na parížskom Fashion Weeku, takže toto nie je sranda, pozor.

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by AWGE・VLONE (@mrsawge) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by HD eL pAtRon BiG 1⃣7⃣ (@hoodrich_pablojuan) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by HipHopSupply (@hiphopsupply1) on

Okrem týchto prevažne luxusných dizajnérskych značiek si svetoví raperi idú ešte stále ruský fenomén Gosha Rubchinskiy alebo populárnu americkú streetwearovú značku Supreme. Pomaly sa medzi najobľúbenejšie dostáva aj dizajnérsky módny dom Fendi.

Domov
Zdieľať
Diskusia