Ak si niekto myslel, že druhá séria nás už nemá čím prekvapiť, poriadne sa mýlil.
Jeden z najočakávanejších seriálov roka (a zároveň veľký ašpirant na titul toho najlepšieho) začal poriadne z ostra a vyzerá to tak, že sa nechystá zastaviť. Milovanej epizodickej zábave už v podstate nemusíme venovať žiadne hlbšie entrée, zvlášť, keď vám kolegovia priniesli podrobnú rekapituláciu prvej, druhej aj tretej odvysielanej epizódy.
Tajomný, brutálny, ale aj filozofický svet nielen divokého západu však opäť ukrýva neuveriteľné množstvo skrytých odkazov, metafor či šialených zvratov a my, rovnako ako všetci ostatní fanúšikovia, začíname nadšene teoretizovať.
V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na tie najviac pálčivé otázky, ktoré chceme a potrebujeme mať zodpovedané do konca druhej série. Zároveň si pri nich priblížime pár diváckych objavov a teórií, čiže v čítaní pokračujte na vlastné riziko.
Nielen kvôli spoilerom, ale najmä preto, že skúsení harcovníci dokázali ľahko prekuknúť zvraty v prvej sérii už pri jej začiatku, čo môže niekomu znepríjemniť divácky zážitok.
V akých časových rovinách sa pohybuje dej?
Hneď prvá otázka, ktorá nám všetkým zišla na um už po začiatočných minútach úvodnej časti, bola v akých časových rovinách sa bude dej odohrávať tentokrát. „Timelines“ boli v prvej sérii mimoriadne významným dejovým prvkom a vyzerá to tak, že iné to nebude ani tentokrát.
Doposiaľ všetko naznačuje tomu, že sa nachádzame v troch rovinách. V minulosti, kde sledujeme ako sa firma Arnolda a Forda snaží o finančnú podporu Delosu a kde vidíme, ako strojcovia robotov zobrali Dolores do skutočného sveta.
Druhá sa odohráva ihneď po udalostiach z prvej série, kedy Bernard uteká s Charlotte Hale.
Tretia nakoniec zobrazuje udalosti približne dva týždne po masakri, kedy sa dezorientovaný Bernad zobúdza na pláži a zisťuje, že takmer všetci roboti z parku sú mŕtvi, pričom prednesie mrazivú repliku o tom, že ich zabil on.
Ako pomôcka pre orientovanie v nich môže rovnako ako predtým v prípade Dolores aj teraz pomôcť oblečenie postáv. V scénach z dávnej minulosti nosí Bernard (Arnold) košeľu modrej farby, v scénach nadväzujúcich na povstanie robotov oblieka Bernard čiernu košeľu a v scénach po zobudení na pláži bielu.
Je to však naozaj všetko, čo pre nás prichystali tvorcovia? Nuž niektorí fanúšikovia tvrdia, že nie.
Populárnou teóriou je napríklad to, že hneď úvodná scéna, v ktorej sa Arnold rozpráva s Dolores, je z úplne inej časovej roviny.
V nej sa má už uvedomelá Dolores snažiť odomknúť dvere k Bernardovej mysli podobne, ako to robil vo všetkých doterajších flashbackoch on (ešte ako Arnold). To by mohlo naznačovať, že všetko čo Bernard v prítomností robí, robí na povel Dolores.
Iná teória naopak hovorí o tom, že bezpečnostné zložky Delosu vedia až príliš dobre, že Bernard je v skutočnosti robot a zobúdzanie na pláži je preňho vytvorenou udalostnou slučkou, vďaka ktorej sa má rozpamätať na to, čo sa udialo v priebehu predchádzajúcich dvoch týždňov (čo v konečnom dôsledku môže byť iný, omnoho väčší časový horizont).
Teóriám o slučke pridáva na relevantnosti napríklad táto zaujímavá scéna, kde Bernard vidí, ako ozbrojenci vraždia robotov. Produkčná chyba, kedy sme dostali jeden záber z dvoch uhlov alebo zámer tvorcov?
Mimochodom pamätáte si, ako Bernard dokončil vetu Karla Stranda? Na to nadväzuje nasledujúca otázka.
Čo sa to vlastne deje s Bernardom?
Na to, aby sme pochopili teóriu o možnej udalostnej slučke, sa musíme pozrieť, čo sa to vlastne deje s Bernardom. Prečo mu z ucha vyteká číra tekutina, prečo sa správa tak čudesne a prečo by vôbec zabíjal všetkých obyvateľov parku?
Nuž, spomenúť si musíme na prvú sériu, kedy sa Bernard na Fordov povel strelil do hlavy. Našla ho Maeve spoločne s technikom Felixom, pričom práve Felix pri opravovaní jeho rany skonštatoval, že mu guľka poškodila „cortical shield“, čo môžeme chápať, ako uzavretú kapsulu, ktorá chráni robotov mozog.
My už po prvej epizóde vieme, že tento mozog obkolesuje akási kortikálna tekutina. Práve tá vyteká Bernardovi z uší, pričom to vyzerá tak, že jej doplnenie aspoň čiastočne zmiernilo jeho kritické príznaky. Možno sa pýtate, prečo sa tieto symptómy prejavujú až teraz?
Nuž dôvodom je pád v scéne so stodolou, kde mohlo dôjsť k opätovnému poškodeniu. Ešte zaujímavejšie sú však príznaky, ktoré si diagnostikuje v laborátoriu, keď sa Charlotte prezlieka.
Bernardov stav sprevádza strata motorických schopností, kognitívna disonancia (stav kedy dochádza k rozporu medzi získanou informáciou a skutočnosťou), prežívanie časových skĺzov, afázia (porucha tvorby a porozumenia reči) a prosopagnózia (strata schopnosti rozonať ľudské tváre).
Rozruch v obecenstve spôsobil najmä posledný symptóm. Je môžné, že Bernard sa v laboratóriu nenachádza so Charlotte Hale, ale napríklad s Dolores, programátorkou Elsie či niekým úplne iným?
Z medicínskeho hľadiska by takáto zámena možná asi nebola, no je to dozaista až príliš konkrétna informácia na to, aby ďalej nezohrávala v deji žiadnu úlohu.
K tomu všetkému si pripočítajme ešte poruchy časového vnímania a teória so slučkou na pláži by vôbec nemusela byť nereálna. Z Bernarda sa v každom prípade stáva nedôveryhodný rozprávač a všetky jeho scény tak naberajú nový rozmer.
V súvislosti s ním tu však máme ešte jednu zaujímavosť. Bernard v minulosti (v minulej sérii či scénach so Charlotte) disponuje jazvou po guľke, no po prebudení na pláži žiadnu jazvu na tvári nemá.
Môžeme sa teda domnievať, že sa konečne dozvieme, prečo v traileroch vidíme Charlotte stojacu pri troch Bernardových klonoch? Je možné, že Bernard na pláži je jeho vlastné podvedomie prenesené do novej nepoškodenej schránky?
Aby toho nebolo málo... pamätáte si na slávnu teóriu z Game of Thrones „R+L=J“. Nuž, Westworld má po novom svoju vlastnú. Fanúšikovia ju nazývajú B=T/D a hovorí o tom, že do Bernardovej schránky nie je prenesené vedomie utrápeného génia, ale sympaťáka Teddyho či dokonca Dolores.
Naznačuje to jeho obrovská zmätenosť, záverečná replika o zabití (žeby práve pocit viny bol Teddyho cornerstone pre získanie podvedomia, alebo Dolores urobila niečo, čo nechcela?), alebo dlhý záber na Teddyho mŕtvolu v jazere.
Mimochodom, iste viete, že Teddyho prezvisko je Flood (Potopa). Žeby odkaz, alebo iba nevinná náhoda? Vieme, že obaja cestujú do Valley Beyond za akousi zbraňou, možné je teda všetko.
Čo je toľkokrát spomínané Glory/Valley Beyond?
Počas prvých troch epizód zaznela z úst hlavných postáv rozprava o mieste zvanom Valley Beyond či Glory až neúmerne veľakrát. Kde však leží a čo symbolizuje?
Prvú zmienku utrúsi Dolores pri zabití Indiána, kedy mu prezradí, že nie každý si zaslúži dostať sa na toto miesto, a mimo iných mu biblický význam dáva aj Man in Black, ktorý hovorí, že ide o miesto, kde nastáva súd.
Vieme, že mladý William v minulosti skutočne zobral Dolores na toto miesto, pričom jej povedal, že sa snaží dať odpovede na otázky, pri ktorých ľudom ešte ani nezišlo na um, sa na nich opýtať. Čo sú to za otázky síce nevieme, no v prítomnosti prezradí Lawrenceovi, že stavba toho miesta bola jeho životnou chybou.
To iba potvrdzuje Dolores, ktorá Teddymu vysvetlí, že Valley Beyond jej niekedy dávno ukázal starý priateľ, a že nejde o žiadne miesto, ale o zbraň, ktorú sama využije k zničeniu ľudí.
Skôr v rovnakej epizóde sme taktiež zistili, že mladý William neplánoval park využiť iba ako obyčajnú zábavku. Jeho cieľom bolo zhromažďovať informácie o všetkých bohatých návštevníkoch, ktorí do parku zavítajú (to očividne stále prebieha, keď vidíme, ako Drone hosts, veľké biele roboty, zozbieravajú DNA, spomienky a všetky ostatné informácie z tiel mŕtvych).
Ľutuje teda Muž v čiernom, že podobný proces vôbec započal? Valley Beyond však môže ukrývať ešte jedno prekvapenie.
Aký je zmysel novej hry, vytvorenej pre Muža v čiernom s názvom „Door“?
Zatiaľ čo predchádzajúca séria sa pre Muža v čiernom niesla v znamení hľadania maze-u a zistení jeho metafyzického významu, v druhej sérii je preňho prichystané niečo iné. Pri stretnutí s chlapčenskou replikou bývalého riaditeľa parku Forda, sa dozvie, že ho čaká nová hra s názvom Door.
Hra je tentokrát síce určená iba pre Billa (Muža v čiernom), avšak Nolanovci v rozhovore prezradili, že Door je neoficiálnym názvom celej druhej série. „Keď prvá séria bola o ceste dovnútra, táto je o ceste von“.
Majú teda dvere opäť akýsi filozofický charakter, alebo ide o doslovný objekt, prostredníctvom ktorého sa môžeme pozrieť do reálneho sveta? Prečo je však hra určená iba pre Billa?
Jedinou nápovedou je, že „začína tam, kde Bill skončil a končí tam, kde začínal.“
Existujú teórie o tom, že dvere naznačujú existenciu tzv. backdoor kódu (zadné vrátka) k ovládaniu robotov, iné zas hovoria o tom, že už v traileri Bernard prechádza dverami vedúcimi do Westworldu, čo môže znamenať, že význam majú nielen pre Muža v čiernom, ale aj robotov.
Je naznačené, že tajomná hra má ukrývať svoj pôvod práve v spomínanom Valley Beyond. Čo sa tam ale naozaj deje?
Čo je skutočným cieľom Delosu?
Hovorili sme o tom, že park bol financovaný hlavne so zámerom zbierania informácií o návštevníkoch a hre na Boha. Spolu s celou príbehovou linkou z prvej série o kradnutí kódu, si tak fanúšikovia začali dávať dokopy skladačku a jej znenie vás môže skutočne prekvapiť.
Všetci vieme, že parky navštevujú výhradne bohatí zákazníci. Môže sa Delos snažiť o vytvorenie robotických klonov týchto návštevníkov a spolu s uploadnutým kódom ich neskôr v skutočnom svete ovládať? To by bolo skutočne obrovskou hrou na stvoriteľa a otvorilo by Delosu dvere takmer ku všetkému.
Mimochodom, ak sa vám to zdá úplne scestné, skúste sa nad tým zamyslieť. Touto myšlienkou sa zaoberal aj druhý z filmových predchodcov seriálu s názvom Futureworld.
Táto teória má ešte strašidelnejší predpoklad. Ak je Valley Beyond miestom, kde sa to všetko odohráva, prečo to Dolores považuje za zbraň? Možno jej zišlo na um preniesť svoje vedomie do vytvorených klonov a následný prechod do skutočného sveta?
To by mohlo celkom dobre vysvetľovať, prečo v prítomnosti vidíme celé robotické osadenstvo parku mŕtve.
Kto je nová ženská postava menom Grace?
V tretej epizóde sme sa zoznámili s novou postavou menom Grace, ktorú hrá pôvabná Katja Herbers. Už od začiatku zisťujeme, že vo Westworlde sa nesnaží iba zabíjať čas a jej nedôvera voči robotom to iba umocňuje.
Množstvo ľudí sa nedokáže zbaviť pocitu obrovskej podobnosti s Theresou, postavou z prvej série, ktorú Bernard na Fordov príkaz zabil.
Ďalší naopak tvrdia, že Grace môže byť dcérou Muža v čiernom. V rovnakej epizóde sme ju predsalen prvýkrát detailne zazreli vo flashbacku a sedel by aj časový rozptyl približne tridsiatich rokov.
Jediným faktom, ktorý máme je, že sa v jej denníku nachádza zvláštne logo, ktoré sme videli, keď sa Bernard prihlasoval cez špeciálny panel a taktiež na stránke Delosu, čo ho pravdepodobne spája s tajnými podzemnými laboratóriami.
Pomáhajú domorodci z Ghost Nation ľudským návštevníkom a zamestnancom?
Niet žiadnych pochýb, že jednou z najtajomnejších skupín celého seriálu je doposiaľ mysteriózny kmeň indiánov menom Ghost Nation. Čo je na nich zvláštne okrem toho, že sme doposiaľ začuli množstvo odkazov na ich mytológiu a prítomnosť?
Všimli ste si, že v poslednej časti ich nemohla Maeve ovládať hlasovými povelmi? Toho sa chytilo hneď niekoľko ľudí na reddite s tvrdením, že sa ich kódu mohla chytiť excentrická Elsie. Tú sme naposledy videli v prvej sérii, keď ju na opustenom mieste odchytil Bernard. Tvorcovia však potvrdili, že Elsie je stále nažive a ukrytá niekde v parku.
Vychádzajú najmä z toho, že indiáni chytili, respektíve sa dožadovali (a minimálne hneď nezabili) ľudských návštevníkov, konkrétne Stubbsa, Leeho Sizemora a zjavili sa aj pri novej postave Grace.
Či už má v niečom prsty Elsie, alebo sú členovia Ghost Nation takto naprogramovaní už od začiatku, to povedať nevieme.
V každom prípade, tejto teórií hrá do kariet aj táto pasáž zo zamestnaneckého tréningu na stránke Delosu, kde je naznačené, že domorodci skutočne môžu stáť na strane ľudí.
Kde leží park?
V druhej sérii sme zistili, že park skutočne leží na akomsi ostrove, ku ktorému sa dá dostať cez more. Je však silno naznačené, že môže ísť o ostrovy v Juhočínskom mori.
Čínštinu sme totiž počuli niekoľkokrát už v prvej sérii, pričom v druhej to potvrdzuje člen čínskej ľudovej armády hádajúci sa s Karlom Strandom o kontrole nad ostrovom.
Príjemny easter egg objavili aj fínski diváci, kedy ich oficiálne titulky preložili scénu, v ktorej sa Maeve dozvie lokáciu svojej dcéry, ako 9° 55N 115° 32E. Tieto súradnice podľa Google Maps ukazujú na Mischief Reef, atol pri Filipínach, kde sa nachádzajú čínske vojenské základne.
Zábery z nočného mesta tiež zahraničným diskutérom pripomenuli biznis dištrikt v Šangaji. Ostrov s parkom teda bezpochyby leží v blízkosti Číny, no skôr sa prikláňame k záveru, že nejde o žiaden konkrétny.
Ako sa prechádza z parku do parku?
V zatiaľ poslednej epizóde sme konečne nazreli do (s najväčšou pravdepodobnosťou) japonského Shogun Worldu a do indického Raj Worldu. Zistili sme však popritom niečo zaujímavé. Oba parky s najväčšou pravdepodobnosťou ležia na rovnakom ostrove.
Pri scénke kde tiger náhaňa Grace sme tiež videli laserové hranice, oddelujúce jednotlivé parky. Ich vzájomnú blízkosť naznačuje aj posledná scéna, kedy sa Maeve, Lee a Hector dostali podzemnou chodbou až do drsného japonského sveta samurajov.
Lee ho spočiatku označil iba za miesto na severe s názvom Klondike, kde sa má odohrávať akýsi nepodstatný naratív. Je teda možné, že Lee toho iba veľa o podzemných chodbách v parku nevedel, alebo skôr to, že sa skutočne nachádzame v Klondike, a sem sa dostali aj samurajské roboty.
Nachádzajú sa teda v bezprostrednej blízkosti aj ďalšie tri parky?
Čo môže znamenať existencia technológií Mesh network a Cradle?
V novej sérii nám bolo predstavených hneď niekoľko technických vymožeností, pričom najzáujimavejšou je vecička, ktorú spomína Bernard v súvislosti s nájdením Petra Abernathyho. Volá sa mesh network (zmiešaná sieť) a Bernard ju opisuje ako akési kolektívne vedomie medzi robotmi.
Roboti sú vraj totiž podvedomo prepojení s ostatnými, ktorí sa nachádzajú v ich blízkosti. Táto výmena informácií následne zaručí, že si roboti navzájom nelezú do predurčených naratívov.
To je celkom zásadná informácia. Môže tým byť naznačené napríklad to, že Dolores sa podarí zväčšiť vzdialenosť medzi jednotkami v tejto sieti a dokáže tak naplno ovládať všetkých robotov a vytvoriť jeden tzv. superorganizmus (ako mravce, ktoré spomína aj Bernard).
V epizóde sa tiež hovorilo o technológii zvanej Cradle (kolíska).
Zo stránky Delosu vieme, že Cradle je prístroj, ktorým sa testujú nové naratívy a príbehy. Týmto sa vraciame späť k Bernardovým teóriám. Môže totiž existovať šanca, že pomocou kolísky sa dá vytvoriť forma virtuálnej reality pre jednotlivých robotov?
Teória udalostnej slučky u Bernarda by v tomto prípade mohla znamenať, že je pripojený práve na Cradle a členovia Delosu sa snažia zistiť, čo sa udialo krátko po povstaní.
Samozrejme po internete koluje ešte hneď niekoľko teórií a záhadných dohadov. Ako príklad môžeme spomenúť aj istý opakujúci sa symbol. Ten diskutéri spájajú s antickým Gréckom a kartografiou, pričom tento symbol mal označovať kamenné morské dno.
Vyššie uvedené otázky a teórie sú však tie, ktoré nás fanúšikov mátajú najviac. Ako to vidíte vy? Ktorá z teórií je vaša obľúbená? Máte otázku či myšlienku, s ktorou ste sa na internete ešte nestretli? Podeľte sa o ne s nami v komentároch. Pred nami je ešte 7 častí a my si rozhodne nič nenecháme ujsť.