Refresher Slovensko
Stiahnuť
X
21. apríla 2018, 17:47
Matúš Majer

Malajzijský kmeň Bajau je plný genetických mutantov. Domorodci dokážu pod vodou zadržať dych aj na 13 minút

ZAUJÍMAVOSTI

Kmeň Bajau je zázrakom ľudstva.

Žiadnou nadprirodzenou schopnosťou nedisponujú, no aj napriek tomu sú niečo ako superhrdinovia. Domorodci z malajzijského kmeňa Bajau sú známi pre ich pozoruhodnú spätosť s vodou. Je to mimoriadne zvláštne, no príslušníci kmeňa dokážu vydržať aj trinásť minút pod vodou na jediný nádych. S pomocou závaží sa tiež s ľahkosťou dostanú desiatky metrov pod hladinu, kde nemajú problém vydržať. Z dreva si dokonca tiež ručne vyrobili špeciálne okuliare, ktoré chránia ich oči. Príslušníci kmeňa si pod vodou aj hľadajú potravu – ryby nabodávajú na tradičné ostré palice.

O schopnostiach ľudí z kmeňa týchto takzvaných morských nomádov však už vieme roky, no nikto nedokázal vysvetliť, ako je to vôbec možné. Úsudok, že ide skrátka o cvik, sa javil ako nepravdepodobný. Experti však teraz začali tvrdiť, že ide o takpovediac genetických mutantov. Drvivá časť ich DNA je rovnaká ako u bežných ľudí, no zopár génov sa stihlo podrobiť zásadným biologickým zmenám.

Ľudia z kmeňa Bajau majú napríklad abnormálne veľkú slezinu, ktorá sa vraj tiež stará o to, aby telo netrpelo z nedostatku kyslíka. A aj napriek tomu, že je fascinujúce objavovať kultúry morských nomádov, experti sa na všetko pozerajú aj z vedeckej stránky. Vďaka objavu totiž vieme, že úprava genetickej informácie môže hypoteticky viesť k umelému prispôsobeniu tela na problémy s dýchaním.