Ide Marvel zase na istotu alebo sa im podaril skutočne kvalitný blockbuster?
Marvelovky už dávno prevzali vládu nad blockbustermi. Celú dekádu nám pravidelne prinášajú nový prírastok do svojho univerza a až na pár zakopnutí sa im darí odvádzať minimálne jemne nadpriemernú prácu. A občas prekvapia skutočne kvalitnou komiksovkou (Winter Soldier, Iron Man 3).
Black Panthera predchádza povesť jedného z najlepších filmov MCU, takže očakávania boli relatívne vysoké. Otázkou však bolo, či nadšené ohlasy nie sú iba ozvenou doby, v ktorej žijeme. Podarilo sa teda natočiť skutočnú komiksovú bombu, alebo sa zámorskí kritici vezú na poli politickej korektnosti?
Wakandský bojovník T´Challa alias Black Panther sa po udalostiach Občianskej vojny vracia do svojho rodiska, aby po svojom otcovi prevzal kráľovské žezlo. Na obzore sa však vykľuje nečakané zlo, ktoré môže ohroziť celý svet. A má s kráľovskou rodinou omnoho viac spoločné, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Čierny panter má oproti predchádzajúcim filmom jednu obrovskú výhodu. Stojí na vlastných nohách. Udalosti zo Civil War, kde tento bojovník debutoval, sú predstavené v krátkom flashbacku. K plnému vychutnaniu tak vôbec nemusíte udalosti z MCU poznať. Nie sú tu žiadne na silu natlačené cameá a príbeh je v podstate uzavretý vo svojom svete.
Chadwick Boseman je dostatočne charizmatický a sympatie si získa takmer okamžite. Zvolená štylizácia funguje na jednotku a Wakanda pôsobí výborne. Nádherné scenérie, futuristická technika a neopozeraná poetika dokážu spoľahlivo zahltiť prvú signálnu sústavu.
Režisér Creeda Ryan Coogler navyše dokazuje, že má skutočný talent a môžeme od neho ešte očakávať veľké veci. Remeslo má v malíčku a občas vie prekvapiť pekným nápadom. Vizuálne ide o najnápaditejší film tejto série, hudba je v rámci možností veľmi funkčná (aj keď nič originálne samozrejme nečakajte), triky dokonalé a vážnejší tón (v rámci žánru) k tomu tiež sedí.
Akčné scény majú švih a pri kľúčovom súboji nad vodopádom aj silný osudovo dramatický drajv. S tým avizovaným presahom to nakoniec nie je tak slávne, no černošskú komunitu motivácia hlavného záporáka rozhodne poteší a stredoeurópsky divák jej rozumie.
Tu treba opäť pochváliť najmä predstaviteľa hlavného antagonistu. Michael B. Jordan vyzbrojil svojho záporáka prekvapivou ľudskosťou. Nemáme tak pred očami tradičného zloducha, ale skôr tragickú postavu, ktorá to vlastne myslí dobre. Škoda, že nedostal trochu viac priestoru.
Rozhodne ide o jedného z najlepších "zlosynov" tejto ságy. Na rozdiel od jednorukého Andyho Serkisa, opäť dokazujúceho, že mu to viac svedčí ako predobrazu motion - capture postáv. Zo zvyšku hereckého obsadenia ešte vyčnieva Letitia Wright (epizóda Black Museum z Black Mirror), dodávajúca filmu príjemne odľahčenie.
Zvyšok osadenstva je tak trochu do počtu, vrátane oscarových laureátov Lupity Nyong´o a Forresta Whitakera. Vyložene nevhodne potom do príbehu zapadá Martin Freeman. To je však skôr výčitka smerom k scenáristom, než bývalému Bilbovi.
Autori scenára sa však snažia a odhalenia, tempo aj občasné hlášky im idú veľmi uspokojivo. Príbehovo síce sledujeme africký remake Thora, no sťažovať sa pri tomto žánri na nedostatok originality je ako vyčítať Bergmanovi, že v jeho filmoch je málo výbuchov. Takže doteraz to znie všetko super, však?
Je tu však jeden veľký problém. Všetky popísané klady sa vzťahujú na prvé dve tretiny. V posledom akte sa totiž bohužiaľ prepne do typicky marveláckeho módu a film stráca na údernosti, pôsobivosti a bohužiaľ aj kvalitách.
Nevhodne časovaný humor začne zabíjať emotívne momenty a finálna konfrontácia sa nesie v úplne odlišnom duchu než relatívne komorné dianie pred ňou. Všetko je prepálené, šialene klišovité, dôveryhodnosť sa postupne stráca a záverečná bitka pripomína, prečo sa marvelovky nedajú brať vážne.
Vy si následkom toho spomeniete, o koľko lepšie pôsobila automobilová naháňačka nočným mestom z prvej polovice. Celý koniec tak pôsobí malou sebavedomosťou štúdia, túžiaceho dať verným fanúšikom všetko, čo očakávajú. Vrátane nedostatkov. Výsledný dojem tak ani zďaleka nie je tak kladný, ako by sa počas sledovania mohlo zdať.
Sólovka čierneho superhrdinu sa veľmi dlho snaží kráčať v šľapajach Winter Soldiera. Je vážnejšia, ambicióznejšia a má túžbu aj niečo povedať o fungovaní súčasného sveta. Táto snaha však dostáva na frak od tradičných trademarkov štúdia, ktoré nie sú rozosiate počas celej stopáže, ale koncentrované do veľkolepého vyvrcholenia.
Tým v konečnom dôsledku utrpí aj tempo a film paradoxne namiesto zrýchľovania spomaľuje a zdá sa o trochu dlhší, než v skutočnosti je.
Black Panther je aj napriek zaváhaniu vo finále nadpriemernou marvelovkou a svojich fanúšikov nesklame. No na druhej strane ani neohúri. Má nádejného režiséra, sympatického hrdinu, efektné pasáže a krásny vizuál. Takisto po technickej stránke ide o prvotriedne dielo. Preto zamrzí, že producenti sa boja trochu viac riskovať
S mnohokrát videnými postupmi totiž kvalitatívneho game changera nesplodia. Po pohľade na určite obrovské tržby však o to možno ani nemajú záujem. Obohraná platňa totiž stále efektívne hrá, no už dlhšiu dobu začína praskať. Uvidíme dokedy divákom vydrží trpezlivosť a zažiadajú si niečo nové. Už by bolo na čase. Ja dávam 7/10, no ak vám to finále a tradičné marvelácke črty nevadia, určite si bodík na 8/10 prihoďte.
P.S.: Film má dve potitulkové scény
P.S. 2: 3D je v Imaxe v pohode, ale predsa len by som dal možno prednosť plochej verzii