X
25. decembra 2017, 10:44
Jakub P.

Eminemov nový album Revival je dôkazom toho, že aj rapový veterán môže sklamať (Recenzia)

HUDBA EMINEM

Profesor rapu hlási po štvorročnej odmlke návrat s projektom Revival.

Relapse, Recovery a teraz Revival. Bradatý veterán Eminem pred viac než rokom oznámil, že pracuje na novom albume, z ktorého nakoniec vzniklo jeho tretie dielo začínajúce na R. Po 4-ročnej odmlke sa tak na ikonického bieleho rapera upriamovala čoraz väčšia pozornosť a očakávania rástli. Pseudonym Eminem je totiž jedným z najznámejších v hip-hope vôbec a pre mnohých je symbolom tohto žánru. Viaceré z jeho predošlých projektov môžeme považovať za klasiku, a tak bola latka nastavená vskutku vysoko.

A aj keď Marshall nemusí naozaj nikomu nič dokazovať, poslucháči chcú od svojho obľúbenca vždy len to najlepšie. Revival preto mal byť pre nás v prvom rade akýmsi príjemným pripomenutím zručností 45-ročného rapového profesora

Zdroj: Eminem

Hneď, ako sa na nové dielo pozrieme, do očí nám udrie na dnešné pomery netradične rozsiahly tracklist. 19 skladieb, rozmenené na drobné takmer 78 minút, je naozaj poriadny náklad hudby. Aby dokázalo nejaké dielo poslucháča tak dlho udržať v pozore, musí neustále dodávať rôznorodé emócie a kvalitné hudobné momenty. To sa, bohužiaľ, v prípade Revival nedeje. Dĺžka je tak skôr nedostatkom než plusom. Veríme, že Eminemovi nerobí problém napísať množstvo piesní v pomerne krátkom čase, no chýba tam selekcia, ktorá by otesala to zbytočné a vylepšila to výnimočné.

10 zaujímavostí o Eminemovi, o ktorých si (možno) nevedel 10 zaujímavostí o Eminemovi, o ktorých si (možno) nevedel 17. októbra 2022, 9:30

Výkonnými producentmi Revival sú dve veľké mená, a to Rick Rubin a Dr. Dre. Okrem týchto dvoch producentov na projekt prispeli beatmi i Alex da Kid, Mr. Porter, Just Blaze či samotný Eminem. Nimi vytvorené hudby zvukovo zapadajú do toho, čo sme od Ema mohli počuť aj na jeho predošlých dvoch albumoch. Až na zopár výnimiek, ku ktorým sa dostaneme, má človek pri počúvaní jednotlivých piesní pocit, že podobný zvuk už niekoľkokrát počul. To v spojení so spomínanou prehnanou dĺžkou len pridáva na monotónnosti. Vypočuť si celý projekt naraz a ostať počas počúvania zaujatý, sa tak zdá nereálne.

Hoci sú jemné gitary, romantický klavír a tradičné bicie príjemné prvky, album si pýta viac obmien. Úplne to nezachraňujú ani sample, ktoré sa o to často pokúšajú - v dobrom i v zlom. Keď sme hovorili o výnimkách, na mysli sme mali vydarené momenty, kam môžeme zaradiť napríklad Arose z dielne Ricka Rubina s trojicou pekne použitých samplov či Believe. Na druhej menovanej piesni Eminema počujeme rapovať do trapového beatu a celkom mu to sedí. Škoda len, že takých momentov nie je na doske viac. Škoda je aj songu Remind Me, pripomínajúceho Berzerk, kde príliš nesedí vysamplovaný refrén I Love Rock 'n' Roll, keďže inak ide o obstojnú nahrávku.

Eminem si na Revival pozval paletu hostí, z ktorých sú všetci okrem Phreshera speváci. Marshall posledné roky rád spolupracuje so spevákmi, stačí si spomenúť na jeho hity s Rihannou. Avšak, čo sa zdá byť pri podobných skladbách problémom, je fakt, že spevavé refrény z nich robia rádiovky. Zopár rádioviek na albume sa dá prežiť, ale keď je nimi zaplnená polovica projektu, už to začína byť otrepané. Určite netvrdíme, že hostia si počínajú zle - Beyoncé na otvárajúcom songu Walk on Water znie krásne, kolaborácia River s Edom Sheeranom je lepšia, než sa čakalo, no najviac sa vyníma Skylar Grey a jej Tragic Endings znejúce ako niečo z Recovery. Niektoré spevácke featuringy však pripadajú nadbytočne - X Ambassadros či P!nk by kľudne mohli byť nahradení rapermi, ktorí by projekt oživili. Jediným raperom je totiž Phresher a ten sa príliš nezaskvel.

Zdroj: Eminem

Cez produkcie a hostí sa dostávame ku samotnému Eminemovi a témam, ktoré sa na Revival objavujú. Cover napovedá, že jednou z nich bude momentálny stav v USA. Skladby Untouchable a Like Home komentujú súčasné rasové a politické dianie v Spojených štátoch - Em otvorene kritizuje Trumpa. Na albume nechýba ani téma vzťahov. Tým sa venuje viacero piesní, medzi ktorými vyniká ospravedlnenie Kim vo forme Bad Husband.

10 luxusných domov hudobných hviezd: Travis Scott má vilu v tvare jachty a Ed Sheeran vlastnú minidedinu 10 luxusných domov hudobných hviezd: Travis Scott má vilu v tvare jachty a Ed Sheeran vlastnú minidedinu 31. januára 2022, 14:30

Najkrajšie momenty ale prichádzajú na konci projektu vo forme Castle a Arose, kde sa Eminem prihovára svojej dcére Hailie. Tej vysvetľuje, že sa kedysi správal nezodpovedne, a preto si ona musela prežiť množstvo nepríjemných chvíľ. V samom závere zažíva Marshall Revival (po anglicky oživenie), vysvetľujúc, ako ho prežitie predávkovania v 2007 nakoplo do budúcnosti. Eminem sa snaží povedať, že s ním stále treba rátať a vždy tu bude, aby pripomenul, ako má rap podľa neho vyzerať.

Pravdou je, že Eminem na album vybral naozaj dobré témy. Horšie však zvládol ich prevedenie. Ako sám rapuje v skladbe Believe: "Sometimes I overdo it," i v prípade Revival to Em chcel čo najviac vyšperkovať, no efekt je presne opačný. Väčšina piesní oplýva síce úctyhodným textom plným metafor, avšak texty sú príliš dlhé a často absentuje drive v ich prednese. Jednoducho povedané, pri mnohých songoch sa poslucháč v polovici začne nudiť. Tento problém sa spája aj so spomenutou dĺžkou projektu. Ak by Marshall 3-4 tracky vyhodil a niektoré trochu skrátil, monotónnosť by sa iste sčasti vytratila.

Citeľná je takisto neprítomnosť tak milovaného Slim Shadyho. Áno, Eminem sa chce od neho odpútať. Namiesto alter ega nám ale ponúka sem-tam až infantilné, divné verše, pri ktorých pokrčíš čelo a opýtaš sa, či si počul dobre: "So let’s get turnt like a shish kabab / Twist it, ma, like an air-conditioning knob." Vieme, že Slim Shadyho už asi neuvidíme, no chceli by sme aspoň viac momentov typu záver Walk on Water. Ani toho sa, bohužiaľ, nedočkáme.

Keď po 4 rokoch ohlási meno ako Eminem nový album, je nad slnko jasné, že fanúšikovia začnú mať svoje očakávania. Projekt Revival ich však nenapĺňa. Eminemovi chýba jemu typická chytľavosť prejavu, doska je pridlhá, príliš popová a nudná. Nad hosťami vo forme raperov zvíťazili spevácke hosťovačky, čo sa nakoniec neukázalo ako šťastná voľba. Aj keď Revival podáva poslucháčovi mnoho príbehov a určite má viacero svetlých momentov, patrí medzi sklamania. Od profesora sme čakali viac. Nemusel to byť Slim Shady, stačil i súčasný Eminem. Eminem na tomto projekte ale znie, akoby chcel nahrať všetko, čo napísal a nebol ochotný nič vynechať či upraviť. Ikonický až legendárny status Eminemovi už nik nezoberie, no to neznamená, že nemôže občas stúpiť mimo. Revival je toho dôkazom. 5,5/10

0/10