„Už pár rokov pravidelne učím tanec v Street Dance Academy a neplánujem s tým prestať. Je to môj relax, moja láska a hlavne dôvod, prečo dnes robím to, čo robím."
Prinášame ti rozhovor s mladou tanečníčkou a lektorkou zo Street Dance Academy, ktorá sa práve kvôli tancu rozhodla založiť si vlastný startup. 23-ročná rodáčka z Bratislavy stihla už zorganizovať vlastnú tanečnú akciu, vyštudovať bakalára v Londýne a momentálne cestuje po svete s čínskou tanečnou organizáciou, ktorej sa stará o sociálne médiá, robí rozhovory s tanečníkmi a dokonca je live-stream komentátorkou. Kučeravá podnikateľka Sarah nám v rozhovore nižšie prezradila aj to, prečo sa rozhodla študovať architektúru aj napriek tomu, že dnes sa jej nevenuje.
Ahoj, Sarah! Vedela by si nám na úvod v krátkosti predstaviť tvoj startup?
Čaute! ByBase je medzinárodná platforma pre tanečníkov, ktorá zastrešuje viacero menších projektov. V januári tohto roku sme vyšli von s aplikáciou, ktorej primárnou funkciou bol kalendár akcií a prednedávnom sme pridali aj webový portál s magazínom o všetkom, čo by mohlo tanečníkov zaujímať.
Postupne sme si vybudovali veľmi dobrý prehľad o tom, čo sa na tanečnej scéne deje a veľa firiem a eventov nás začalo oslovovať s rôznymi zadaniami, kde sme to mohli začať využívať. Robíme rôzne prednášky a diskusie, pomáhame na eventoch s organizáciou, nastavujeme kampane na sociálnych sieťach alebo ja som už napríklad robila komentátorku na priamom prenose jednej súťaže v Soule. A tak vzniklo aj ByBase Events.
Prečo si sa rozhodla podnikať práve v tejto oblasti?
Short story: Sama sa venujem tancu už viac ako 15 rokov.
Long story: Už od môjho prvého tréningu v Street Dance Academy som vedela, že tanec nebude iba ďalšia voľno-časová aktivita. Laci Strike a všetci ľudia okolo neho žili tancom, cestovali po medzinárodných súťažiach, organizovali tanečné akcie a pracovali na obrovských projektoch. Trávila som s nimi veľa času a tak začala i moja láska k tejto kultúre. Mala som asi 14 rokov, keď Bj Piggo zo StreetCOMu organizoval tanečnú súťaž Dance Factor a opýtal sa ma, či mu nepomôžem s nejakými vecami. Kopírovala som papiere a nosila vody. Na ďalší rok som bola pomáhať v Bystrici na Outbreak Europe v stánku predávať oblečenie. Strih, pár rokov neskôr- Outbreak Europe/The Legits Blast sa stal jednou z najlepších tanečných akcií na svete a ja som dostala možnosť starať sa o všetkých umelcov. Tak som bola vždy obklopená ľuďmi, ktorí celý život zasvätili tejto kultúre. Vedela som, že chcem byť toho súčasťou.
Takže odpoviem na otázku. Nebolo to nikdy vedomé rozhodnutie, že teraz idem podnikať. Bola to len spleť náhodných akcií, funkcií, veľa dobrovoľníctva a ja mám zrazu vlastnú firmu.
Vedela si do tanečnej komunity prispievať aj inak, ako vznikol nápad mať takúto platformu?
Vždy sme veľa cestovali, ale mali sme problém dozvedieť sa o akciách mimo nášho regiónu. Ja som iba chcela, aby boli všetky eventy niekde vypísané. Tak som ako 15-ročná náhodne na internete našla Martina Hermana, ktorému práve vtedy vyšla appka iGramatika. Napísala som mu, že by som veľmi chcela aplikáciu pre tanečníkov. Nemala som peniaze, tak že si ju “nakódim” sama, haha. Po nociach ma učil, vtedy 13-ročný Martin, kódiť cez Skype. Cudziu babu. Nikdy sme sa nevideli. Rýchlo som ale pochopila, že to bude trvať dlhšie, ako som si myslela. Pár rokov neskôr ma počas štúdia v Anglicku oslovil jeden tanečník, že má nejaké peniaze navyše, že či niečo nevymyslíme. So Spunkeym sme sa pohrávali s tou myšlienkou už dlhšie. A tak kombináciou skúseností z predošlých projektov a spoluprác vznikol ByBase.
Považuješ ByBase za úspešný?
Číslami áno, aj feedbackom, no prevedením nie. Neviem ale podľa čoho sa meria úspech. Nezarába to ešte. Zatiaľ len budujeme komunitu.
Koľko ľudí pracuje na projekte a kde sídlite?
Hlavný tím tvorí päť ľudí, potom máme redaktorov po celom svete, ktorí píšu články. Firma je založená v Anglicku, ale väčšina z nás je na Slovensku. Keď som po škole prišla domov, tak ma hneď zavolal Martin Herman, aby som išla s nimi do officu v 0100 Campuse. Chalani pracujú na rôznych projektoch pod záštitou Powerful s.r.o. - od mobilných aplikácií, grafiky, umelej inteligencie až po medicínsky výskum. Ja len obkukávam, počúvam a občas, keď niečo treba, tak pomôžem. Celý život sa obklopujem ľuďmi, ktorí sú šikovnejší ako ja a inšpirujú ma. V Campuse je ich až desivo veľa, hah.
V Londýne si študovala architektúru. Prečo si sa rozhodla práve pre tento odbor?
Na gymnáziu som mala obrovské šťastie na vynikajúcich učiteľov, vďaka ktorým nedám na vzdelanie dopustiť. Vedela som, že určite chcem ísť na vysokú školu. Už od detstva ma fascinovala architektúra a som zástancom toho, že človek by mal študovať iba to, čo ho naozaj zaujíma. Problém nastal, keď som zistila, že neviem dostatočne dobre kresliť. Dokonca mi v Prahe na prijímačkách bolo povedané, že zo mňa architekt nikdy nebude. No ako to už v každom motivačnom článku býva, o 4 roky neskôr a po scéne, keď som vyhodila do vzduchu všetky papiere z fyziky na STU, som v Londýne úspešne skončila bakalára s 1st Class Degree (niečo ako náš červený diplom).
Keď si vedela, že sa chceš venovať rozvoju tanečnej scény, neboli tri roky v Londýne strata času?
Bakalárske štúdium architektúry je veľmi dobre nastavené. Je to kombinácia dizajnu, fotografie, videografie, psychológie priestoru, histórie, filozofie, výroby vlastného nábytku alebo aj študijných výletov po celom svete. Naučila som sa z každého niečo a čo ma zaujalo najviac, na to som sa zamerala. Na veci som sa začala pozerať inak, riešiť situácie viacerými spôsobmi, naučila som sa pracovať pod tlakom a hlavne time-management… Bavilo ma všetko, čo som sa v škole učila. Napríklad moja bakalárska práca sa zaoberala tým, ako mestské plánovanie ovplyvnilo vznik hip hopu a grime-u. Pol roka som pozerala dokumenty o hip hope, New Yorku, Londýne, Grime, robila som rozhovory s ľuďmi, čo žili v tej dobe a rozoberala som texty pesničiek. Hovorím, že robím iba to, čo ma baví! Najlepšie tri roky, nedám na ne dopustiť.
Prečo si sa vrátila na Slovensko?
Najskôr kvôli rodine. S odstupom času to bolo super rozhodnutie, pretože na Slovensku sa mi všetko rieši jednoduchšie, lacnejšie a rýchlejšie. Mám tu grafika, programátorov a prístup k ľuďom, ktorí veria projektu a sú mi ochotní kedykoľvek pomôcť. Takisto moje náklady na život sú tu minimálne. Aspoň raz za mesiac cestujem, takže naberám inšpiráciu vo svete a nemám pocit, že by som tu stagnovala.
Plánuješ sa niekedy vrátiť k architektúre?
Môj posledný kontakt s architektúrou bol mesiac strávený v Benátkach na Architectural Biennale, kde som pre British Council robila výskum a pomáhala v ich pavillione. Benátky sa odmietnuť nedali, ale momentálne ma to k architektúre neťahá.
Bola si niekedy vlastne zamestnaná?
Áno, dvakrát. Robila som product selling assistant pre Apple v predajni, kde mali jedného zákazníka za týždeň. Tak som strihala popritom video zo stužkovej. Keď som ho vy-exportovala, tak som odišla. Môžem to sem takto napísať dúfam (smiech). Potom som ešte pracovala v Londýne pre školu. Pomáhala som prvákom prejsť ročník a dávala s nimi dokopy ich portfóliá.
Na akých projektoch ešte momentálne pracuješ?
Robím na toľkých projektoch, že niekedy ani vlastným rodičom neviem vysvetliť, čomu sa presne venujem. Už pár rokov pravidelne učím tanec v Street Dance Academy a s tým neplánujem ani prestať. Je to môj relax, moja láska a hlavne dôvod, prečo dnes robím to, čo robím. Aktuálne pracujeme na online tanečnej škole strike.sk, aby sa mohli decká po celom Slovensku učiť tancovať. Raz do mesiaca som na európskom turné s tanečnou súťažou KOD, kde robím rozhovory s tanečníkmi. Do toho ešte jednorázové veci, napríklad na konci októbra sme s mojou partner-in-crime Elou boli pomáhať na RedBull BC One v Amsterdame. Je toho dosť, ale je to super. Keď ma začne niečo nudiť, robím na inej veci. Produktívna prokrastinácia, haha.
Keď si toho toľko nakladáš, ako relaxuješ okrem tréningov?
Veľa spím, pozerám seriály, čítam knihy a nedávno som si konečne kúpila poriadny foťák, takže momentálne relaxujem s Creative Cloud balíčkom. A okrem toho asi v aute, šoférovaním. Je to jediný čas počas dňa, kedy som úplne sama. Teda s hudbou.
Nejaký tip na hudbu?
Ja osobne mám zopár albumov, ktoré sú žánrovo veľmi ďaleko od seba a točím ich dokola, ale z tých novších vecí, keď mám dať tip, tak Flower Boy od Tylera alebo Ctrl od SZA. Z tých starších Masego, Jordan Rakei.
Sarah, ďakujeme ti za rozhovor! Tvoje posledné slová?
Ja ďakujem. Na záver by som odkázala, že ak sa chcete úplne čomukoľvek venovať, kúpte si na začiatok common sense, kritické myslenie a sebareflexiu.
Ak ťa Sarah zaujala, klikaj na jej Instagram profil.