Keď padol na kolená, vstal a pokračoval ďalej. Na svoje sny nikdy nezanevrel.
Inžinier, vynálezca, šéf aj zakladateľ viacerých moderných spoločností vrátane Tesly či SpaceX a pre niekoho tiež poriadny blázon. Z Elona Muska by však zrejme nikdy nebolo to, čo je dnes, ak by sa po niektorom z dosiahnutých neúspechov vykašlal na to, čo chcel dosiahnuť.
Počas jeho divokého života ho čakalo hneď niekoľko ťažkých skúšok - zakázali mu šéfovať spoločnosti, ktorú založil, jeden z jeho softvérových produktov bol označený za jeden z najhorších biznis nápadov a jeho prvá, druhá aj tretia raketa explodovala spolu s drahými satelitmi priamo vo vzduchu. Dnes sa aj napriek tomu, a nielen tomu, radí medzi najvplyvnejšie či najbohatšie osobnosti, aké žijú na tejto planéte.
Píšu o ňom po celom svete, niektoré média mu hovoria architekt budúcnosti a keď z času na čas poskytne rozhovor, myšlienky, aké v ňom zaznejú, majú takú moc, že vedia ovplyvniť náš osud. Teraz však zameriame pozornosť na neúspešné momenty z minulosti vizionára, bez ktorých by zrejme nebol tam, kde momentálne stojí.
-
1996
Elon Musk mal obrovský záujem, aby z neho členovia predstavenstva spravili CEO nádejnej softvérovej spoločnosti Zip2, ktorú založil spolu so svojim bratom Kimbalom. Nič také ale nakoniec nenastalo a miesto toho vymenovali za šéfa niekoho skúsenejšieho, hoci za jej vznikom stálo práve jeho úsilie vrátane investície jeho otca, a to vo výške 28-tisíc dolárov.
Keď ju IT gigant Compaq prevzal počas roka 1999 pod svoje krídla, Elon tak zarobil približne 22 miliónov, takže sa mu snaha aj napriek kariérnemu neúspechu predsa len oplatila. Nadobudnuté peniaze následne použil na to, aby mohol pokračovať vo svojom pláne. Ten súvisel ako s internetom, tak aj s vesmírom a zelenou elektrickou energiou.
-
2000
CEO stoličky sa dočkal až o pár rokov neskôr, a to v internetovej spoločnosti PayPal, za ktorou tentokrát stál spolu s partnerom Petrom Thielom (dnes úspešný investor zo Silicon Valley). Dlho z nej ale radosť nemal, pretože viacerí členovia vrcholového manažmentu zabezpečili, aby ju posunul niekomu, kto nebude chcieť meniť takzvanú Unix infraštruktúru za Windows alternatívu.
Na to, aby PayPal vybudoval od úplnej nuly, použil 10 miliónov z akvizície Zip2, no i tak mu neumožnili rozhodovať po svojom. V roku 2002 prišiel rad na ďalšiu akvizíciu, počas ktorej sa internetová spoločnosť poskytujúca finančné služby dostala do rúk akčného giganta eBay. Vyšlo ho to 1,5 milióna dolárov v akciách. Elon Musk z toho získal 165 miliónov, takže mu nič nebránilo v tom, aby sa opäť posunul trošku ďalej.
-
2001
Mladý Elon vycestoval priamo do hlavného mesta Ruska, kde chcel zohnať a kúpiť raketovú technológiu, ktorú mal v pláne použiť ako základ na vybudovanie vlastnej, no miestni biznismeni mu nakoniec povedali jasné nie. Nevyšiel mu však ani druhý pokus, pretože cena, za akú mu to, čo chcel, ponúkali, siahala príliš vysoko. Miesto 8 miliónovej investície sa nakoniec rozhodol, že si vesmírne rakety vyvinie bez pomoci zo zahraničia, preto založil ďalšiu spoločnosť a pomenoval ju ako SpaceX.
-
2006 - 2008
Vizionár ale netušil, že ho onedlho čakajú až tri neúspechy hneď za sebou. Po štarte prvej rakety SpaceX nastala mohutná explózia, po ktorej z nej nezostalo takmer nič, iba kôpka odpadu. A iný osud nečakal ani druhú či tretiu raketu, pričom tá so sebou niesla satelit americkej vesmírnej agentúry NASA. Prvé dve mali náklad patriaci vojenskej agentúre DARPA.
Ani v tomto prípade sa ale ničoho nezľakol a o niekoľko týždňov po treťom neúspešnom pokuse nastal čas na prvý úspech. Išlo o simulovanú misiu, čiže akýsi tréning, aby v budúcnosti nenastali situácie, aké ich sprevádzali posledné roky.
-
2016
Netrpezlivo očakávané SUV na elektriku so značkou Tesla meškalo viac ako jeden rok. Komplikácie Modelu X spôsobili výrobné kapacity, pretože keď začal proces fungovať na plné obrátky, strhla sa lavína problémov, ktoré posunuli pôvodné termíny až o niekoľko dlhých mesiacov. Dodanie prvý kúskov malo najskôr prebehnúť v roku 2013. To však posunuli na rok 2014 a neskôr na prvý, potom až tretí štvrťrok 2015. Novinka na štyroch kolesách začala putovať nedočkavým zákazníkom koncom septembra.