Nič iné im ani nezostáva. Avšak nie všetci si ich musia prosíkať.
Nenávidia ich, akceptujú i obdivujú. Pojem youtuber dnes stále vyvoláva vlnu kontroverzie. Mladšie ročníky (navštevujúce približne ZŠ) nemajú častokrát čo robiť, a preto trávia voľný čas preklikávaním jednotlivých videí na YouTube. Baví ich sledovať hry, otrepané pranky alebo kadejaké výzvy, lookbooky a tak ďalej.
Starší jedinci, ktorí sa narodili ešte dávnejšie, ako sa vynašli poriadne smartfóny, nemajú pre prácu youtubera pochopenie. Sú zvyknutí na tvrdšie a zmysluplnejšie roboty, a preto sa radi odbavia napísaním štipľavého komentára či už rovno pod video alebo najčastejšie na sociálnej sieti. Nehľadiac na ročníky, pohlavie či pôvod, niektorí z nás stále nerozumejú jednej veci - prečo takmer každý jeden videotvorca neustále pripomína, aby ľudia dávali "páčiky hore"?
Životne dôležité ikonky!
Ak si do vyhľadávača zadáte po anglicky "why youtubers", systém vám ihneď ako prvý návrh doplní "want likes". Áno, odozva je dôležitá. V každej forme. Avšak zahlcovať svojich sledovateľov otrepanými pripomienkami "Nezabudnite hodiť lajk!", "Určite kliknite na páči sa mi to!", "Ak sa vám videjko páčilo, dajte lajk!"... Celkom aj omrzí. Poďme teda k vysvetleniam.
Spätná väzba pre tvorcu = komentáre, označenia páči sa mi to/nepáči sa mi to, počet videní, počet zhliadnutí. YouTube je sám o sebe akoby istou kópiou Googlu, teda veľmi dôležitú rolu tu hrá algoritmus. Na základe neho ponúka ľuďom najvhodnejšie videá (desiatky, stovky, tisíce) a chce, aby bol čas strávený na stránkach červenej sociálnej siete čo najdlhší. Jeho princíp nie je jednoduchý, no vždy vie, čo treba naservírovať. A nevymýšľa si len tak z brucha, riadi sa vami a vašou aktivitou.
Odporúčané, trendy,... to všetko má na starosti algoritmus:
Otvoríte si úvodnú stránku a pozeráte, čo máte v ponuke. Buď kliknete na trendy a pozriete, čo aktuálne najviac fičí, poprípade sa necháte inšpirovať spomínaným algoritmom. Ten vám naservíruje najrelevantnejšie videá. Ťažko sa vám tak v ponuke objavia zrnité, zle spracované, nudné videá bez pointy a akejkoľvek odozvy.
Youtuberi preto potrebujú, aby ľudia (odberatelia i noví) ťukali na páčiky a zvyšovali tak kredibilitu ich produktu, teda videa. Vďaka veľkému počtu pozitívnych označení páči sa mi to sa ich dielo objavuje vyššie vo vyhľadávaniach a algoritmus ho ľuďom ponúkne častejšie. Svoju rolu samozrejme hrá aj počet odberateľov, videnia i komentáre. Výsledkom všetkého je jednoduchá rovnica:
Viac lajkov = väčší dosah = viac interakcií = väčší zárobok
Klasický záver:
Teraz už viete celé tajomstvo. Hotová veda. Viac spätnej odozvy = väčší príjem. Preto má zmysel robiť aj kontroverzné videá. Nemusia mať majstrovské spracovanie, najhlbšiu filozofickú myšlienku ani srdcervúci odkaz. Stačí, ak ľudí naseriete, oni vám naženú videnia, stovky komentárov a automaticky sa stávate populárnym. Aj zlá reklama je reklama, ako sa vraví. No ako vôbec dosiahnuť, aby divák na video vôbec klikol?
Dušan je dobrým príkladom. Okrem iných sa venuje aj videám, kde reaguje a vyjadruje svoj názor na kadejaké spoločensky zaujímavé témy. Ak ľudí udalosť zaujíma, radi si o nej vypočujú hocičo:
Častokrát je dôležité sledovať, aké témy momentálne "letia" a rovno sa na nich priživiť. Zaberá top pozície v trendoch bizarná šou Take me out? Využijem šancu, natočím názorové video, vynadám všetkým zúčastneným alebo to schválne pochválim. Následne divák nevydrží a komentuje, posiela výtvor ďalej a merač sledovanosti len rastie.
Pomáhajú aj prepracované a vhodné zvolené miniatúry. Buď sa youtuberovi zadarí a náhľadový obrázok zaujme natoľko, že naň kliknete len kvôli nemu, poprípade dopraje nadpis - šokujúci, nezvyčajný, veľké písmená, výkričníky, číselné údaje a podobne. Kombinácia oboch vyhráva.
Príklad z Česka. Šokujúci nadpis doplnený trefným "thumbom" a je to. Keby máte 14 rokov, klikli by ste? Pravdepodobne áno...
Veľa youtuberov žije len zo senzácií, a preto neklikajte na každú somarinu. Nezabúdajte si pamätať, aké kanály vás už stihli oklamať a v budúcnosti sa im vyhýbajte.