Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 6. 12. 2019 meniny má Mikuláš

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Filmy a Seriály - Vybrali sme
1
erik b.
27. jún 2017, 20:06

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu

Nielen v kinách mal slovenský a český divák možnosť vidieť výborné slovenské filmy, kvalitu mu poskytovala aj televízna tvorba.

erik b.
27. jún 2017, 20:06
Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

V našom najnovšom špecifickom výbere sa zameriame na hranú slovenskú televíznu tvorbu z obdobia komunizmu, čiže na časový úsek od vzniku Televízneho štúdia v Bratislave v roku 1956 po pád režimu v roku 1989. V tomto období vzniklo obrovské množstvo televíznych filmov, čiže zoznam je skôr orientačný a nemôže uspokojiť každého znalca. Preto sme sa ho snažili obmedziť iba na dlhometrážnu tvorbu, čiže vynechávame seriály a aj filmy rozdelené na dve či viac častí. Niekomu tak bude chýbať v texte Ťapákov Živý bič alebo Jakubiskova Nevera po slovensky. Prvý bol ale premietaný ešte pred televíznou premiérou v kratšej verzii v kinách a druhý má tri časti, takže ho môžeme charakterizovať aj ako menší seriál. A taká Hájnikova žena je skôr priemer. Našim prvoradým zámerom je upozorniť čitateľov na fakt, že aj v "telke" je stále možnosť, v podstate každodenne, natrafiť na kvalitné slovenské diela z našej minulosti, ktoré sa nikdy neobjavili v kinách a pritom umelecky za hranou tvorbou Koliby nezaostávajú. 

 

Dovoľujeme si odporučiť našim čitateľom preštudovať stručnú históriu STV na stránkach RTVS, zaberie to iba niekoľko minút. Oboznámite sa s dôležitými dátumami, medzi nimi je jeden z najsmerodatnejších, november 1970, začiatok užívania areálu v Mlynskej doline pre potreby Slovenskej televízie Bratislava. Ešte predtým, v roku 1964, vznikla Televízna filmová tvorba a nakrúcali sa tu okrem dokumentárnych a populárno-vedeckých filmov aj hrané diela. Tu sa realizovali predovšetkým slávne literárne domáce a zahraničné tituly (najmä ruských spisovateľov) a tento trend pokračoval v Mlynskej doline aj nasledujúce dve dekády. V osemdesiatych rokoch nastúpil popri adaptáciách trend pôvodnej dramaturgie a súčasných tém.

 

Medzi autormi pracujúcimi pre televíziu a na Kolibe panovala určitá diverzita. Televízne diela boli viac psychologické, filmové v uvoľnených šesťdesiatych rokoch boli autorskými výpoveďami. Uvoľnenosť obdobia ale v sedemdesiatych rokoch vystriedala tvrdá ruka normalizácie, čo sa prejavilo určitou schematizáciou tvorby a výberom revolučných látok z našej histórie. Mnoho režisérov pôsobilo ako na Kolibe, tak v televízii. Stanislav Barabáš, Peter Solan, Martin Hollý ml. a v osemdesiatych rokoch Juraj Jakubisko alebo Miloslav Luther a ďalší patrili medzi režisérsku špičku na oboch frontoch. Náš výber berte ako odrazový mostík k spoznávaniu celého spektra našej veľmi bohatej televíznej tvorby.

 

Smrť sa volá Engelchen (1960, Ivan Balaďa)

Možno o tom ani neviete, no novela Ladislava Mňačka neposlúžila ako predloha iba dvojici Kadár-Klos pre ich nezabudnuteľnú adaptáciu pod názvom Smrt si říká Engelchen z roku 1963. Látky z druhej svetovej vojny, obdobia SNP, sa chopil tri roky pred nimi Daniel Michaelli a spoločne s autorom predlohy napísali scenár. Ten spracoval do televíznej, dve hodiny trvajúcej podoby režisér Ivan Balaďa. Scenár sa drží predlohy viac ako novšia filmová verzia. V hlavných úlohách sa predstavili Ivan Mistrík a Květa Fialová. Balaďa nakrútil vo svojej kariére viacero titulov pre televíziu, za zmienku rozhodne stoja Tri gaštanové kone z roku 1966 podľa predlohy Margity Figuli.

 

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu 

Krotká (1967, Stanislav Barabáš)

Prepis Dostojevského poviedky Krotká pod taktovkou Stanislava Barabáša patril k najúspešnejším slovenským televíznym filmom 60. rokov. Na medzinárodnom festivale v Monte Carle 1968 získal cenu Grand Prix. Štúdia jedného nerovnomerného manželstva štyridsiatnika a šestnásťročnej dievčiny začína zábermi na mŕtvu dievčinu, krátko po spáchaní samovraždy skokom z okna. Celý príbeh je tak vyrozprávaný v retrospektíve. Barabáš sa snažil o vierohodnú psychologickú prekreslenosť postáv, k čomu mu dopomáhajú Ctibor Filčík a Magda Vášáryová v hlavných úlohách. Určite treba upozorniť na výraznú hudobnú zložku legendárneho skladateľa filmovej hudby Zdeňka Lišky, upozorňujúcu na seba už od úvodných titulkov.

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu

 

Balada o siedmich obesených (1967, Martin Hollý ml.)

Aj nasledujúci film v našom prehľade vznikol na motívy prózy velikána ruskej literatúry. Baladu o siedmich obesených napísal Leonid Andrejev v roku 1905 a o vyše 60 rokov neskôr ju zadaptoval Martin Hollý ml. Psychologická štúdia partie ruských anarchistov krátko pred popravou mrazí aj dnes a bude mraziť aj ďalšie generácie slovenských divákov, RTVS ho totiž našťastie pravidelne zaraďuje do vysielania. Hollého dielo neostalo tomu Barabášovmu nič dlžné a taktiež uspelo v Monte Carle v roku 1969 a odnieslo si odtiaľ cenu Grand Prix a Cenu kritiky. Balada o siedmich obesených je nadčasové, existencionálne dielo, nesústredí sa až tak na politické pozadie, ale na samotné postavy a ich prežívanie strachu z blížiacej sa smrti. Záverečné dejstvo patrí bezpochyby k najdepresívnejším momentom celej slovenskej televíznej tvorby.

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu

 

Sladké hry minulého leta (1967, Juraj Herz)

Pokiaľ sa "kolibská uvoľnenosť" rokov šesťdesiatych pretavila aj do televízie, tak najsignifikantnejším titulom tejto tendencie sú Sladké hry minulého leta českého režiséra Juraja Herza. Film je adaptáciou Mapassantovej poviedky Muška a oproti spomínaným dramatickým dielam pôsobí uvoľnene a hravo. Charakterizuje ho rozvoľnená štruktúra rozprávania, epizodickosť a celkový dôraz na impresionistickú atmosféru. Tú zdôraznili aj kostýmy Milana Čorbu. Sladké hry minulého leta dokonale zapadli do 60. rokov - obdobia hippies a ich voľnej lásky. Muška je obletovaná viacerými mužmi, predstaviteľmi francúzskej bohémy, pri pobyte na chate. V hlavnej úlohe sa objavila Jana Plichtová, dcéra režiséra Dimitrija Plichtu. A opäť tu máme Monte Carlo, cenu Grand Prix a cenu za kameru pre Jozefa Šimončiča.

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu

 

Sedem svedkov (1967, Peter Solan)

Rozprávačsky nesmierne inovatívne dielo Akiru Kurosawu Rašomon z počiatku 50. rokov malo prekvapivo dopad aj na slovenskú tvorbu. Jeden z najlepších televíznych filmov vôbec, Sedem svedkov, totiž na originálnom detektívnom príbehu využíva práve princíp dramaturgie japonského filmu. Peter Karvaš napísal scenár podľa vlastnej rozhlasovej hry a ten previedol na televíznu obrazovku Peter Solan. Dvaja detektívi, Vlado Muller a Ivan Mistrík, sa snažia na základe výpovedí siedmich svedkov dopátrať k páchateľovi brutálnej vraždy jednej ženy. Každý svedok má svoju verziu udalostí pravdy a každý divák si na základe informácií vyfabuluje odlišné závery. Sedem svedkov môžeme smelo porovnávať aj s takou klasikou svetovej kinematografie, akou je Desať rozhnevaných mužov.

 

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu 

Rysavá jalovica (1970, Martin Ťapák)

Absolútna vianočná klasika a jedna z najobľúbenejších (nielen televíznych) slovenských komédií vôbec bola nakrútená na motívy poviedky Martina Kukučína. Martin Ťapák bol jedným z najplodnejších televíznych tvorcov a rád romanticky zobrazoval slovenský folklór a ľudové tradície. S Jozefom Krónerom okrem Rysavej jalovice (herec ako Adam Krt) ešte v šesťdesiatych rokoch v televízii spolupracoval na Kubovi (o chlp sa do výberu nedostal, treba pozrieť), neskôr spoločne nakrútili diela Prečo Adam Chvojka vicerichtár spáva doma?, Vianočné oblátky alebo Sváka Ragana. Na poli celovečernej tvorby bol divácky nesmierne úspešný ich titul Pacho, hybský zbojník, zrejme umelecký vrchol Ťapákovej celovečernej tvorby.

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu

 

Vynes na horu svoj hrob (1979, Jozef Zachar)

Zacharova dráma Vynes na horu svoj hrob je založená na skutočnej tragickej udalosti slovenských horolezcov počas výpravy v Himalájach z počiatku 70. rokov. Dramatizácia týchto udalostí sa zameriava na prepracovanú psychológiu postáv, na existencionálne otázky o živote a smrti, na riešenie dilem, ktoré môžu byť iba zlé a ešte horšie. "Ako by som sa na ich mieste zachoval ja?", bude sa pýtať divák. Na televízny film je toto dielo až prekvapivo solídnou pastvou pre oči, škoda, že predminulý rok nebol uvádzaný ako dvojprogram v IMAXe spoločne s Everestom. Čo skutočne zamrzí, je predabovanie českých hercov do slovenčiny. Tento neduh slovenskej kinematografie bol pomerne častý aj v hranej tvorbe a čiastočne znehodnocuje výkony Jána Kanyzu a Vladimíra Brabca.

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu

 

Nebezpečné známosti (1980, Miloslav Luther)

Dve najslávnejšie verzie slávneho románu Choderlosa de Laclosa vznikli v osemdesiatych rokoch minulého storočia v réžii Miloša Formana (Valmont, 1989) a Stephena Frearsa (Nebezpečné známosti, 1988). Látku zadaptoval už v roku 1959 Roger Vadim s Jeanne Moreau a Gérardom Phillipeom. V roku 1980 si novelu všimla aj Slovenská televízia Bratislava a na obrazovku ju previedol jeden z najfrekventovanejších televíznych tvorcov tohto obdobia, Milo Luther. Emíliu Vášáryovú, Janu Nagyovú a Soňu Valentovú zvádza bohém Juraj Kukura, obsadenie vážne nemohlo byť lepšie. Pokiaľ sa prenesiete cez fakt, že záverečná šermovačka prebehne v interiéroch a pôsobí tak dosť "stiesnene", Nebezpečné známosti sa môžu zaradiť medzi vaše najobľúbenejšie filmy z Mlynskej doliny.

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu

 

Starý včelár (1981, Miloslav Luther)

Na časovej osi sa posúvame iba o rok vpred a opäť tu máme ďalšie výnimočné dielo Mila Luthera. Tematicky absolútne odlišné ako v prípade Nebezpečných známostí, čo iba potvrdzuje všestrannosť režiséra. Starý včelár bol nakrútený na motívy poviedky Jozefa Gregora-Tajovského. Starý včelár je poetické dielo o slovenskej dedine, jej človeku a starých a zanikajúcich, tých "skutočných" ľudských hodnotách. Niekomu môžu evokovať Obrazy starého sveta Dušana Hanáka, ale Lutherov film je hraný. Možno aj preto absentuje výrazný dramatický konflikt a kvality Starého včelára treba hľadať skôr v zobrazení dedinského života. Podľa Václava Maceka a Jeleny Paštékovej a ich knihy Dejiny slovenskej kinematografie ide o "silné podobenstvo o večnom kolobehu prírody a ľudského života".

 

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu

 

Albert (1985, František Vláčil)

Legendárny český režisér a tvorca diel Údolí včel a Markéta Lazarová, František Vláčil, nakrútil v roku 1985 pre Slovenskú televíziu adaptáciu novely Leva N. Tolstého, Albert. príbeh sa odohráva v Petrohrade a rozpráva o osudoch nadaného, ale chudobného huslistu v podaní Jaroslava Filipa. Po jeho boku exceluje Jaroslav Kačer ako gróf Deles. Ako to už chodí medzi bohémou, ale aj medzi obyčajnými ľuďmi z mäsa a kostí, za súčasný zúbožený stav umelca môže samozrejme nešťastná láska. Albert získal na Medzinárodnom televíznom festivale v Tokiu v roku 1989 Zvláštnu cenu poroty. Osudy Alberta by si zaslúžili možno aj samostatný seriál, zahŕňajúci jeho mladosť, zrelé roky a starobu.

 

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu 

Bonus:

Baščovanský a zať (1994, Tomáš Krnáč)

Urobme výnimku a nahliadnime aj do dôb tesne po rozpade režimu, do divokých deväťdesiatok s bujne sa rozvíjajúcim kapitalizmom "po slovensky". Baščovanský a zať je jednoducho snímka, ktorú treba vidieť, ako už napovedá letmý pohľad na ilustračné foto nižšie. Podnikanie v pochybnej autodielni pána Baščovanského a jeho submisívneho zaťa je tak trochu odpoveďou na Chytilovej zobrazenie ranného kapitalizmu v Dedictví a pobaví aj dnes. Z rovnakého obdobia na záver nášho výberu odporúčame ešte adaptáciu novely F. Durenmatta, Podozrenie, v réžii Martina Hollého ml. Po sledovaní konfrontácie starého komisára a zároveň pacienta kliniky a jej riaditeľa, bývalého nacistického lekára, vás bude mraziť ešte niekoľko dní.

 

 

Vybrali sme najlepšie slovenské televízne filmy z obdobia komunizmu. Pozrite si ich a razom zmeníte názor na našu kinematografiu 

Ospravedlňujeme sa, že sa do nášho rebríčku nedostalo viacero kvalitných slovenských televíznych diel, ale tých je toľko, že by na všetky aj pri širšom výbere nedošlo. Preto sledujte, čo naša verejnoprávna televízia ponúka vo svojom programe a skúste to občas risknúť aj s filmom, o ktorom ste nikdy predtým nepočuli. Môžete byť častokrát milo prekvapení.

Ohodnoť článok
24
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.