Znamená pokračovanie populárnej série návrat Pixaru na vrchol animovanej tvorby?
Štúdio Pixar nám po svojom vzniku prinášalo jeden skvostný animák za druhým. Diváci ich tvorbu milovali, kritici ju chválili a konkurencia sa beznádejne krčila v kúte. Toto obdobie trvalo vyše dekádu, no postupom času sa nad kvalitou štúdia začalo zmrákať. Tvorba zložená väčšinou z pokračovaní populárnych titulov síce aj naďalej prinášala komerčný úspech, no množstvo skalných začalo voči nim strácať sympatie. Originálne kúsky (Neskrotná, Dobrý dinosaurus) sa takisto stretávali so zmiešanými reakciami. Kríza Pixaru sa najviac prejavila pri sérií Áut, kde vzniklo slabé pokračovanie a zbytočné spin–offy. Skôr marketingový než kreatívny projekt sa stal symbolom úpadku niekdajšieho kráľa na trhu a na aktuálny sequel sa nazeralo s nedôverou. Preto je veľmi príjemným prekvapením, že ľudia skrývajúci sa za logom lampičky predsa len šliapli na plyn a vybičovali sa k prekvapivo skvelému výkonu.
Dejovo sa pritom nejedná o žiadny zázrak. Blesk McQueen si užíva svoje úspechy aj popularitu. Na päty mu však začne šliapať nový, výkonnejší druh závodníkov. Náš hrdina sa odmieta zmieriť s tým, že patrí do starého železa, rozhodne pozbierať posledné sily a naposledy zvíťaziť.
Ak majú tretie autá nejaký klad, na ktorý sa nedá útočiť zo žiadnej strany, je to jednoznačne technické spracovanie. Pixar opäť posunul svoju latku a vizuálne spracovanie berie dych. A tentoraz tomu prekvapivo pomáha aj vynikajúce 3D, veľmi príjemne využívajúce veľkoleposť závodnej arény alebo lesné panorámy. Úžasne vyrenderované závody, krásna (takmer realisticky pôsobiaca) príroda alebo pohyb a výrazy hrdinov pôsobia v každom jednom obrázku odzbrojujúco. Tento nepriestrelný aspekt sa však už stal akousi samozrejmosťou, takže na divákov sa mieri omnoho účinnejšími a sympatickejšími zbraňami. A tými sú príbeh a najmä srdce.
Je veľmi potešujúce, že po nie príliš šťastnom experimentovaní so špiónskym žánrom a uprednostňovaním vedľajších postáv, sa séria vrátila ku koreňom. V centre diania sú opäť závody a ústredným hrdinom je opäť Blesk. Atmosférou však nastal podobný posun ako pri trojke Príbehu hračiek a výsledný počin je tematicky omnoho dospelejší a dojímavejší. O tom, prečo tomu tak je, sa nebudem vyjadrovať, pretože nechcem vyzradiť niektoré príjemne dejotvorné kľučky. Napíšem však, že sa riešia problémy starnutia, zmierením sa so svojim osudom a nemalú úlohu zohráva aj čím ďalej populárnejšia orientácia na Girl Power.
Čím sa dostávame k novej kľúčovej postave. Jej funkciu v deji nechcem príliš naznačovať, no Disney má evidentne v pláne predávať hračky autíčok aj dievčatám. Cruz Ramirezová je sympatickým charakterom, s ktorým sa budú môcť dievčatá stotožniť a práve jej patria hlavné emočné vrcholy filmu. A tie fungujú zo všetkých častí jednoznačne najlepšie. To, že nejeden divák bude mať (nielen) počas konca slzy na krajíčku, svedčí o tom, že Pixar na svoje lepšie včerajšky nezabudol a stále vie obecenstvo prinútiť tancovať ako píska.
Potešujúca (teda pre niekoho) je takisto menšia dávka prvoplánového humoru. O komediálne ladené pasáže samozrejme nie je núdza, no vo väčšine prípadov ide iba o variáciu starších gagov, vychádzajúcich zo sveta áut, ktoré suplujú ľudí. Niekoho možno zaskočí menší priestor pre populárne vedľajšie postavy, no tie by nový príbeh iba zbytočne brzdili. Čo sa bohužiaľ dokazuje v každej scéne, kde sa vyskytujú. Tie slúžia najmä ako fan service a odôvodnenie k návratu má jedine retrospektívna línia s Docom Hudsonom. Tá funguje takisto ako spätná rozlúčka s Paulom Newmanom, pred pár rokmi zosnulou hviezdou, ktorá v originálnom znení dabovala Bleskovho trénera. Jeho scény neobsahujú žiadne nové repliky, takže sa chvalabohu nikto nesnažil nájsť herca, imitujúceho hlas legendy. Vzhľadom na to, že snímka je u nás (z pochopiteľných dôvodov) uvádzaná v dabingu, však mali túto úlohu pre zvyšné postavy slovenskí tvorcovia. A hoci originál je vždy originál, obstáli tentoraz na výbornú. Takže sme sa dočkali takmer nepredstaviteľnej veci. Nikoho nebudem odrádzať od trojrozmernej dabovanej verzie.
Tretie Autá však ani zďaleka nie sú dokonalým počinom. Občas sa objaví únava materiálu a tým pádom film nešliape v celej svojej dĺžke úplne na jednotku. Hlavne v druhej štvrtine je niekoľko hluchších pasáží. Príbeh je príliš predvídateľný a aj vyvrcholenie dejovej linky, ktorú nechcem prezrádzať, je očividné odkedy sa s ňou začne pracovať. A hudba Randyho Newmana je síce remeselne tradične veľmi kvalitná, no občas by mohla pomáhať dianiu na plátne oveľa viac, než v súčasnej podobe. V podstate sa tu kopírujú klady aj zápory prvého dielu. Aktuálny film však rieši zaujímavejšie témy a má v rukách silné zbrane v podobe nostalgie a pachuti po predchádzajúcich počinoch z autíčkarskej série. Minimálne v mojich očiach teda ide o najvydarenejší kúsok z trilógie.
Záver (dúfajme) populárnej série je remeselne mimoriadne kvalitným dielom, ktorému navyše nechýba tlčúce srdce. To je možno iba dokonale zakryté vypočítavosťou za vidinou istého zisku. O predaj lístkov aj merchandisingu určite nebude núdza, no je opäť raz potešiteľné, že z toho budú mať radosť aj diváci a nie iba účtovníci kedysi nezlyhávajúceho giganta. Získať si späť divácku dôveru nie je jednoduché, tu sa to však podarilo výborne. 8/10