Za veľa peňazí, veľa muziky. Ale veď aj jedna z najvplyvnejších osôb sveta musí byť neustále v bezpečí.
V januári roku 2016 sme sa zaoberali vecou s názvom Nuclear football, teda čiernym kufríkom sprevádzajúcim amerického prezidenta na každej jeho ceste. Ak ste o niečom podobnom ešte nečítali, klikajte sem. My sa ale teraz pozrieme podrobnejšie na ďalšiu záležitosť spojenú s prezidentom Spojených štátov amerických. Keď hlava štátu potrebuje vycestovať na väčšiu vzdialenosť, väčšinou sa používa lietadlo typu Boeing 747 (k dispozícii majú 2 kusy). Akonáhle sa počas letu na jeho palube jedného z nich nachádza prezident, daný stroj získava pomenovanie ako Air Force One. Obe súčasné lietadlá stáli vyše 320 000 000 amerických dolárov a bez doplnenia paliva dokážu uletieť až 12 600 kilometrov. Nás však bude zaujímať iný stroj, a to E-4B.
Akonáhle teda prezident odletí na dlhšiu cestu, čiže napríklad mimo Severnej Ameriky, jeho letku sprevádza ešte jedno lietadlo, tzv. Doomsday plane. Vždy býva odstavené a v neustálej pohotovosti v najbližšom a najvyhovujúcejšom letisku od miesta pristátia Air Force One. Ide o akési plne vybavené riadiace centrá s krídlami, ktoré sú pripravené pre hlavu štátu v prípade náhlej krízy, katastrofy, konfliktu alebo akéhokoľvek iného nepriaznivého scenára. Logicky sú tak vybavené tým najlepším možným zariadením. Čo sa týka komunikácie, dokážu sa spojiť úplne s kýmkoľvek v hocijakom kúte zemegule a tiež aj analyzovať a riadiť ďalšie zložky rovno za letu. K dispozícii je aj anténa udržujúca neustály kontakt s jadrovou ponorkovou flotilou bez závislosti na pozemných radaroch.
Vždy pripravené:
Ohľadom bezpečnosti - konštrukcia lietadla je schopná prežiť aj silné elektromagnetické pulzy bez akéhokoľvek poškodenia systému alebo zariadenia. V jeho útrobách môže na troch poschodiach pracovať vo svojich kanceláriách a priestoroch až 112 ľudí vrátane pilotov a ďalšieho personálu. Nezabudlo sa ani na možnosť tankovania za letu bez potreby pristátia, takže keď nebude možné z rôznych príčin doplniť palivo, vo vzduchu sa udrží 35 hodín.
O tieto masívne lietadla sa stará 595th Command and Control Group sídliaca v najväčšom meste amerického štátu Nebraska s názvom Omaha. A práve v danom meste je jeden kus E-4B naštartovaný 24-hodín denne, čiže v prípade núdze je schopné operovať do niekoľkých minút (cca. 15).