3. mája 2017, 17:41
Jakub Paulík

Niekto šikanu na strednej škole zažije a neskôr sa nad ňou pousmeje, niekto sa zase radšej zabije. Je 13 Reasons Why hodné vášho času? (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY 13 REASONS WHY NETFLIX SAMOVRAŽDA

O 13 Reasons Why sa v posledných týždňoch rozpráva dosť nahlas.

Určite nejestvuje jedinec, ktorý by v živote nevidel šikanu v akejkoľvek podobe a na akomkoľvek mieste. V škole, v práci a tak podobne. Zväčša sa ale obeť so svojimi ťažkosťami vyrovná a nájde "cestu von". Niekedy však tá "cesta von", v prípade, že je na osobu problémov príliš veľa, značí konečné riešenie, čiže samovraždu. Toto definitívne rozhodnutie sa odhodlala podstúpiť aj študentka strednej školy, Hanna Bakerová (Katherine Langford), a pred svojou tragickou smrťou nahrala na kazety zvukové nahrávky, ktoré v trinástich častiach odôvodňujú jej odchod zo sveta. Príbeh seriálu ale začína približne v dobe, kedy je Hanna nejaký ten týždeň po smrti, a k daným nahrávkam sa dostane jej kamarát, Clay Jensen (Dylan Minnette), s ktorým má čo to prežité. Ale to sa už po zhliadnutí seriálu 13 Reasons Why dozviete aj sami.

Originálny námet nemožno seriálu uprieť. Avšak, bolo by nedbalosťou pochvalne spievať o produkčnom štábe, pretože oni s myšlienkou trinástich kaziet neprišli. Sám príbeh totiž vychádza z bestselleru Američana Jay Ashera, ktorý pod rovnomenným názvom 13 Reasons Why vyšiel v roku 2007. Inšpiráciu na napísanie románu čerpal bohužiaľ z vlastných skúseností, ktorých bol svedkom ako stredoškolský študent. Okrem iného Asher napísal ďalšie dve knihy z tínedžerského prostredia, a to konkrétne The Future of Us (2011) a minuloročnú novinku What Light (2016). Kniha, z ktorej seriál čerpá, bola teda jeho “prvorodenou” publikáciou. Za celým projektom stojí streamovacia spoločnosť Netflix, od ktorej sa nám do dnešného dňa dostalo množstvo kvalitnej tvorby (House of Cards, Narcos, Stranger Things a iné), takže očakávania voči 13 Reasons Why boli nemalé.

Čo pozerať cez víkend? Oscarový Oppenheimer, Sydney Sweeney v poriadne netradičnej úlohe a sexy zvádzanie Jennifer Lawrence Čo pozerať cez víkend? Oscarový Oppenheimer, Sydney Sweeney v poriadne netradičnej úlohe a sexy zvádzanie Jennifer Lawrence 23. marca 2024, 9:00

Spracovať ale tínedžerskú tématiku tak, aby nepôsobila detinsky (rôzne vzťahové pletky, ktoré k stredoškolskému obdobiu patria) a zároveň realisticky, no na druhej strane nie príliš seriózne (predsa len ľudia v mladosti narobia rôzne hlúposti, vyhnúť sa im by neodrážalo realitu), je prácou skutočne obtiažnou. Sám na sebe som mohol počas sledovania postrehnúť, že sa čas od času cítim ako pri Beverly Hills 90210 (1990) alebo pre mladšie ročníky známejšom O.C. California (2003). A o také niečo už jednoducho nemám záujem. Z toho som predsa dávno vyrástol, vravím si. No vtedy mi napadlo, že pozerám príbeh zo stredoškolského prostredia a vyhnúť sa rôznym klasickým klišé by bolo buď nemožné, alebo možné, avšak neautentické. Samozrejme to všetko ale nemyslím v zlom, nedajte sa zmýliť. 13 Reasons Why nie je žiadnou povrchnou zhovädilosťou, o čom vypovedá aj pôvodný obsah, ktorý nerieši nejakú banálnu záležitosť, ale akt siahnutia si na vlastný život. Celá vec je braná veľmi dôkladne, citlivo, s istou hĺbkou, ktorá vo vás po zhliadnutí čosi zanechá.

Malý problém by som však videl v samotných trinástich kazetách, ktoré hlavná postava, už vyššie spomínaný, Clay Jensen, počúva príliš zdĺhavo. Jednoducho si k tomu „kazeťáku” nevie sadnúť a vypočuť všetky pásky naraz. Isteže, potom by sme zo spovede Hanny Bakerovej nemali seriál, ale naozaj dlhý film, avšak na to, aby sa Clayovo neustále odkladanie vypočutia si ďalších kaziet mohlo akceptovať zdravým selským rozumom, jednoducho odpoveď nenájdete. Dookola a dookola iba opakuje, že je “toho na neho príliš” a “ďalej to už nedokáže”, čo začne diváka postupom času vážne otravovať. A verím, že hovorím nielen za seba. Ale ako isto viete, každá minca má dve strany a pokiaľ by si Clay k všetkým páskam sadol za jednu noc, celý čas by sme videli len tmu, spiacich či do noci bdiacich ľudí a svetlo, pracovný deň a čas na študijné aktivity by bolo možné zhliadnuť len prostredníctvom flashbackov. A keď tak uvažujem, viete, že sa mi táto myšlienka asi aj viac pozdáva? Ale čo už, tvorcovia si svoju cestu vybrali.

Čo pozerať cez víkend? Portrét českej pornoherečky, desivá výpoveď o zneužívaní v cirkvi aj príbeh 40-ročného panica Čo pozerať cez víkend? Portrét českej pornoherečky, desivá výpoveď o zneužívaní v cirkvi aj príbeh 40-ročného panica 16. marca 2024, 10:00

Z negatív preskočme zase k pozitívam. Veľkým plusom seriálu je okrem jeho dôkladne podanej myšlienky a emotívnosti, aj herecká kreácia samotnej Hanny Bakerovej alias dvadsaťročnej Katherine Langford. Tá si po hereckej stránke ukradla celý seriál naozaj len pre seba a pevne verím, že ju na svojich monitoroch (alebo na akýchkoľvek zariadeniach plánujete 13 Reasons Why sledovať) ešte veľakrát uvidíme, pretože talent na to dievča má. Netvrdím, že ostatní predstavitelia postáv vystupujúci na scéne sú nešikovné drevá (i keď aj tých by sa zopár našlo), ale keď je na obraze Katherine, môžete počítať s tým, že všetky Hannine radosti i strasti budete prežívať s ňou.

Ak sa zameriame na analýzu seriálu od prvého po posledný diel, narovinu môžem povedať, že kvalita jednotlivých častí rozhodne nie je rovnomerná. Spočiatku seriál nastaví pozoruhodnú latku, z ktorej neskôr padá najmä z dôvodu, že sa jednotlivé kazety ako keby stále točili o tom istom a dané problémy sa nezdajú príliš kritické vzhľadom na to, čo sa s hlavnou hrdinkou vlastne stalo. Tým všetkým chcem vlastne povedať, že niektoré polená na ceste životom Hanny Bakerovej možno brať ako miernu, až stredne silnú facku od života, ale že by išlo o dôvody na spáchanie samovraždy? Tak to zase hádam nie. Postupom času ale začneme zisťovať, že každou jednou kazetou sa zbierka nenávistných, podkopávajúcich alebo iným spôsobom šikanujúcich aktov začne rozrastať až kým vriaca voda, ktorá sa liala do pohára nevytečie, samotný pohár praskne a popáli v rámci toho aj všetkých navôkol.

Zaujímavosťou, ktorá vám dokáže, že tvorcovia túto nepríjemnú tématiku spracovali naozaj vierohodne, je ku príkladu aj kritika organizácie duševného zdravia kvôli nebezpečnému zobrazeniu samovraždy, problémov s duševným zdravím a jednoducho celkovým dopadom na obecenstvo, ktoré môže byť všetkým týmto ohrozené. Headspace, austrálska národná nadácia pre duševné zdravie mládeže, uverejnila vyhlásenie na svojej internetovej stránke, v ktorom uviedla, že "dostala rastúci počet telefonátov a e-mailov priamo súvisiacich s programom". Môžem ale prehlásiť, že 13 Reasons Why voči mojej osobe žiadny negatívny dopad nemalo, a pevne verím, že nebude mať ani na vás.

Takže celkovo podčiarknuté a zhrnuté, v rámci tínedžerského žánru je tento nový seriál od spoločnosti Netlfix naozaj kvalitnou, hĺbkovou sondou do sveta mladých. Samozrejme uznávam, má svoje negatíva, ktoré sú nepopierateľné a môžu vám miestami skaziť jeho sledovanie. Pravdou ale zostáva, že behom veľmi krátkeho času sa na ňom a na vzrušeniu z toho, čo sa bude odohrávať v ďalšom diele, respektíve na ďalšej prehratej páske, stanete veľmi rýchlo závislý ako na droge. Tak to bolo aj u mňa, a preto 13 Reasons Why dávam s akceptovaním určitého množstvá chýb pomerne slušných 7,5/10.

P.S.:
Oceňujem aj skutočne dobre sa počúvajúci a do seriálu nadmieru pasujúci soundtrack.

0/10