Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
2. mája 2017, 19:51
Čas čítania 0:00
Patrik O.

Franchising nie je pre každého. Toľkoto zaplatíš za spustenie prevádzky pod značkou McDonald’s alebo Subway

ZAUJÍMAVOSTI
Uložiť Uložené

Keď si čakal štvorciferné sumy, si na omyle.

Venované všetkým s obchodným duchom. Jedným zo spôsobov, ako začať zarábať na vlastnú päsť, je bez pochýb franchising. Ide o systém, kedy nejaký podnik - poskytovateľ poskytne licenciu odberateľovi, a ten vďaka tomu môže podnikať pod ochrannou známkou daného brandu. Pre lepšiu ilustráciu môžeme ako príklad uviesť McDonald’s poskytujúci licenciu vo veľkom, keďže reštaurácií, ktoré vlastnia franchisisti, je viac ako tých, ktoré vlastní samotná spoločnosť.

To však neznamená, že kreativita ide úplne bokom. Big Mac, vajíčkový McMuffin alebo Filet-O-Fish by bez franchisistov neexistovali. Všetko však záleží len na tom, či je poskytovateľ licencie ochotný tvoj nápad zaviesť do štandardného jedálneho lístka. Vráťme sa ale k obstaraniu.

Možno ťa sklameme, no kvôli vysokej počiatočnej investícii nejde o najlacnejší spôsob podnikania. Výhodou naopak môže byť istota, možnosť podnikať bez predchádzajúcich skúseností v danom odbore a malé riziko, že značka neprerazí. Dnes si posvietime práve na náklady spojené s kúpou licencie a naštartovaním vlastnej prevádzky známych fast-foodových reťazcov.

Údaje, ktoré tu uvidíš, nemusia byť úplne presné, a preto ti pri prípadnom záujme naštartovať svoj biznis týmto smerom odporúčame spraviť poriadny prieskum priamo v dokumentoch od poskytovateľov licencií. Taktiež pripomíname, že uvedené sumy predstavujú náklady na spustenie prevádzky aj s konštrukciou a ďalšími náležitosťami, vyžadovaný voľný kapitál potrebný na povolenie zriadenia franchisu sa líši.

 

KFC

Kentucky Fried Chicken si za samotnú licenciu pýta približne 23 000 €, no oveľa drahšie vyjdú kompletné náklady spojené s vybudovaním plnohodnotnej prevádzky. Priprav si niečo medzi 1,2 až 2,3 milióna €.

 

McDonald’s

Najpopulárnejší fast-foodový reťazec vidieť po celom svete. Viac než 35 000 reštaurácií, z čoho franchisových prevádzok okolo 30 000, je naozaj slušné číslo. Požiadavky materskej firmy na odberateľov licencie sú naozaj vysoké, stačí pohľad na formulár záujemcu o franchise priamo na ich stránke.

Na to, aby si si vybudoval solídne vyzerajúcu predajňu spĺňajúcu všetky kritériá budeš potrebovať aspoň 900 000 €, niektoré ďalšie zdroje sa približujú až k sume raz takej. Aby si mohol vystupovať pod brandom, McDonald’s si účtujú extra 40 000 €. Easy business.

Franchising nie je pre každého. Toľkoto zaplatíš za spustenie prevádzky pod značkou McDonald’s alebo Subway
Zdroj: wikipedia.org/Danielk2

Taco Bell

U nás pomerne neznámy fast-food pôvodom z Kalifornie sa za veľkou mlákou teší obrovskej popularite. Nasvedčuje tomu aj takmer 6 000 reštaurácií na území Spojených štátov. Keď by si si brúsil zuby na to, že sa staneš prvým prevádzkovateľom tohto mexického fast foodu na Slovensku, priprav si minimálne milión eur. Konštrukcia nie je vôbec sranda, a keďže nie je ani lacná, môže sa horná hranica nákladov priblížiť k tej, ktorá ťa čaká pri McDonald’s, resp. KFC.

Franchising nie je pre každého. Toľkoto zaplatíš za spustenie prevádzky pod značkou McDonald’s alebo Subway
Zdroj: wikipedia.org/Anthony92931

Pizza Hut

Takmer 60 rokov stará značka rýchleho občerstvenia/reštaurácií ponúkajúcich pizzu prerazila v mnohých svetových krajinách napriek pravdepodobnosti dlhého čakania pri zriaďovaní prevádzky – 46 týždňov - čo vôbec nie je málo. Vyprázdni si vrecká, pretože ak si chceš otvoriť len malú “výkladovú” prevádzku, bude ťa to “se vším všudy” stáť okolo 250 000 €. Ak si trúfneš na “rodinnú reštauráciu”, priprav si takmer desaťkrát toľko.

Subway

Na Slovensku máme momentálne 19 prevádzkov Subway, za čo pravdepodobne môžu aj relatívne lacné náklady na začiatok – od 80 000 do 120 000 €. Oproti ostatným licenciám sa Subway zdá byť ako správna voľba i pre jeho zaručenú obľúbenosť a veľkú podporu od poskytovateľov licencie, ktorí okrem pomoci pri výbere vhodného miesta pomôžu so školením, dizajnom a dodaním zariadenia.

Burger King

Spodná hranica investície do zriadenia reštaurácie s menovkou najväčšieho konkurenta McDonald’s môže byť aj “len” niečo okolo 300 000 €, čo z Burger Kingu robí pomerne výhodný biznis. Odstrašujúcim však môže byť príklad slovenského pokusu o prevádzku tohto rýchleho občerstvenia, ktorý netrval o nič dlhšie ako dva roky. Jednoducho nemal dostatočné tržby – ľudia preferujú McDonald’s. Ako sme už vyššie spomínali, so spodnou hranicou investície netreba počítať, obzvlášť pre Burger King to platí dvojnásobne. Tu si môžeš priplatiť až na čiastku okolo 2 a pol milióna eur.

Franchising nie je pre každého. Toľkoto zaplatíš za spustenie prevádzky pod značkou McDonald’s alebo Subway
Zdroj: Wikipedia.org/Billy Hicks

Domov
Zdieľať
Diskusia