Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
16. marca 2017 o 16:15
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?

TECH AUDI
Uložiť Uložené

Na test sme dostali novučičkú Q5-ku v najvyššej výbave. Čo všetko vie novinka ponúknuť?

Možno ste ani nevedeli, no prvá generácia Audi Q5 bola celosvetovo najpredávanejším stredne veľkým SUV-čkom vo svojej triede. Čas je však nezastaviteľný fenomén, inými slovami, model uvedený na trh v roku 2008 už nestíhal držať krok so súčasnými trendmi a preto sme na jeseň minulého roka spoznali očakávanú druhú generáciu. Tú nám kompetentní z Ingolstadtu oficiálne predstavili na autosalóne v Paríži so slovami, že vytvoriť nástupcu tak úspešného vozidla bolá ťažká, no o to lákavejšia úloha. Najmä v dnešnej dobe, teda v časoch, kedy sa práve modely kategórie SUV tešia najväčšej obľube, je vozidlo tohto druhu prakticky nevyhnutnosťou a predovšetkým prémiové automobilky si to patrične uvedomujú. Audi nie je zďaleka výnimkou, ostatne nová Q7-čka je toho jasným dôkazom. Áno, na prvý pohľad možno neulahodí každému, no keď ju vyskúšate rýchlo pochopíte, koľko toho vie takýto automobil ponúknuť a prečo ho viacerí z globálneho hľadiska považujú za kráľa segmentu. Prakticky totožným receptom vznikala aj menšia Q5-ka, ktorú možno doslova označiť za zmenšenú Q7-čku. Na svet však novinka prišla s niekoľkými odlišnosťami a dokonca na pohľad zásadnou zmenou legendárneho pohonu. Nám sa poradilo k novinke dostať v značnom predstihu, a teda medzi úplne prvými vám prinášame pohľad na druhú generáciu obľúbeného Audi Q5.

Exteriér

Je dosť pravdepodobné, že druhé pokračovanie by ste na ceste od jeho predchodcu na "prvý ťuk" nerozoznali. Áno, toto je naozaj úplne nová generácia. Nová Q5-ka vyzerá s prižmúrením jedného oka veľmi podobne, teda aspoň budí taký dojem. Čudovať sa tomu nemôžme, veď čísla hovoria jasnou rečou a teda aj v tomto prípade platí, čo je dobré, netreba meniť. Vec sa má ale tak, že ide o od podlahy "prekopané" vozidlo, akurát jeho profil je verný svojej tradičnej línii, preto je naďalej prakticky identický. Hneď v úvode treba podotknúť, že aj napriek nárastu rozmerov v každom smere - 4,66 x 1,89 x 1,66 metra, táto audinka medzigeneračne zhodila až 90 kilogramov. Môže za to nielen použitie vysoko-pevnostnej ocele, ale predovšetkým prítomnosť novej platformy MLB Evo. Ďalšou pochvalnou skutočnosťou je perfektná aerodynamika. Nemecká prémiová automobilka tvrdí, že ich nové SUV s aerodynamicky optimalizovanou karosériou sa pýši súčiniteľom odporu vzduchu len 0,30, čo je na túto veľkostnú kategóriu skutočne veľmi pekný údaj. Aj tento fakt jasne naznačuje, že pokiaľ je vozidlo v dnešnej dobe veľké, vo väčšine prípadov to nemusí hneď znamenať, že je neohrabané či neaerodynamické.

Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Najväčšou zmenou prešla pochopiteľne predná časť. Jej dominantou je výrazná 6-uholníková maska v štýle väčšej kvé-sedmičky, povedať však treba, že v tomto prípade sme svedkami podstatne kompaktnejších tvarov a umiernenejších línií. Asi nikoho neprekvapí, že súčasťou výbavy sú už full-LED svetlomety. Áno, v základe sú to bi-xenóny doplnené o denné ledky, následne je to plne LED-ková technológia ako v našom prípade, no a vrcholom v ponuke (za 2137 €) sú napokon čoraz viac spomínané Matrix-LED svetlomety. Možno sa budeme opakovať, no aj v tomto prípade platí, že moderné svetlomety nielenže dotvárajú hodnotnejšie vyzerajúci zovňajšok, ale aj ponúka perfektnú svietivosť. Bočnej siluete dominujú akési nafúknuté blatníky, ktoré doslova rozbíjajú tú inak rovnú siluetu. Tento detaily poznáme už aj z novej A5-ky, naopak po vzore A4-ky evidujeme špecificky "vykrojenú" kapotu, ktorá spadá značne do bokov karosérie. Vyzdvihnúť treba pritom nielen krátke previsy, ale aj skutočnosť, že dvere sa otvárajú vrátane prahov, čím nedochádza k zašpineniu nohavíc pri na/vystupovaní. Na druhú stranu, dvere sú preto o čosi ťažšie a preto neraz ich zatváranie prebieha na druhý až tretíkrát. 

Ani v zadnej časti neostal kameň na kameni, i keď niektoré detaily ostali zachované - veko batožinového priestoru naďalej zachádza do strán, čím sa po jeho otvorení vyklápajú aj hlavné koncové svetlomety. Z tohto dôvodu bolo (v zmysle legislatív) potrebné zaintegrovanie dodatočných svetiel do spodnej časti. Hlavné svetlá opätovne tvorí výhradne LED-ková technológia, jej vymakané grafické spracovanie určite poteší. Nakoľko nebol náš testovaný exemplár v športovej verzii ani pakete, tak spodnú časť nárazníka dotváral len optický difúzor s falošnými koncovkami výfukov. O vizuálne osvieženie exteriéru sa stará nielen pomerne veľké množstvo chrómových detailov (vrátane rozmernej masky), významnú úlohu ale zohrávajú aj prepracované, až 20" dvojfarebné disky.

Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Interiér

Najvýraznejší progres nastáva po nastúpení do interiéru. Ten prešiel radikálnou zmenou v štýle nových modelov A4, A5 či spomínanej Q7-čke, teda minimálne po stránke úplne novej palubnej dosky. V porovnaní s predchodcom sa kokpit Q5-ky nesie v podstatne kvalitnejšom duchu, nehovoriac o tom, že ako celok pôsobí horizontálne riešená palubovka na oko značne atraktívnejšie. Vodorovne orientované línie prístrojového panelu podporujú pocit veľkého priestoru a komfortu, po celej šírke pritom prebieha trojrozmerne tvarovaná dekoračná lišta. Centrom je vysunutý (statický) displej multimediálneho prostredia MMI s uhlopriečkou 8,3", ktorý sa ovláda kombinovaným otočným ovládačom, nechýba však ani dotykový touchpad. V štýle súčasných trendov Audi je palubná doska veľmi jednoduchá, vyzdvihnúť ale treba najmä jej nízky a minimalistický návrh bez zbytočných dizajnových výstrelkov. Škoda len miestami tvrdších materiálov, ktoré navyše v danej tmavej konfigurácii dodávajú istú (koncernovú) fádnosť

Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Hriechoch by bolo nespomenúť, že vnútrajšok testovačky je zabalený do športového paketu S-line. Prezrádza to hlavne prítomnosť zospodu zrezaného 3-ramenného multifunkčného volantu s relatívne úzkym vencom. Jeho vzor treba rozhodne pochváliť, takýto volant by ste možno vo vozidle tohto druhu ani nečakali. Naopak slova chvály si nezaslúžia jeho plastové, a teda hlučné tlačidlá. Za príplatok sa pred vodičom rozprestierajú plne digitálne budíky, teda v reči Audi 12,3" Virtual Cockpit s parádou grafikou, spracovaním a animáciami. Veľmi intuitívne sa viete prepínať medzi dvoma zobrazeniami - klasickým s veľkými kruhovými prístrojmi a moderným režimom, v ktorom dominuje mapa navigácie. Vskutku široký stredový panel je zasadený nižšie ako vo väčšej Q7-čke, naďalej je ale jeho dominantou široká hlavica páky. Za ňou nájdeme šikovnú lakťovú opierku s nastaviteľnými polohami, naopak pred ňou výborný panel klimatizácie fungujúci na báze dotykových plôch.

Odporúčané
Audi vylepšuje elektrickú sústavu modelu Q4 e-tron. Výsledkom je vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie aj väčší dojazd Audi vylepšuje elektrickú sústavu modelu Q4 e-tron. Výsledkom je vyšší výkon, rýchlejšie nabíjanie aj väčší dojazd 27. septembra 2023 o 10:00

Nová generácia boduje priestrannosťou. Posed za volantom je o čosi vyšší, nájsť si ale tú ideálnu polohu za volantom trvá len niekoľko sekúnd. Priestoru je na rozdávanie najmä nad hlavami, a to dokonca platí aj v prípade druhého radu sedadiel, nad ktorým sa rozprestiera veľká panoramatická strecha. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, pričom v závislosti od ich polohy má batožinový priestor základný objem 550 až 610 litrov, čo je o 10 viac ako predchádzajúci model. Zadnú lavicu je totiž možné polohovať v pozdĺžnom smere, čím je možné venovať viac priestoru buď na nohy, ktorého je mimochodom podstatne viac ako doteraz, alebo na batožinu. Práve priestor a variabilita interiéru sú kľúčové plusy medzigeneračnej výmeny. Sklopením operadiel sedadiel sa batožinový priestor vie následne zväčšiť na maximálny objem 1 550 litrov. Okrem nekonečne dlhej príplatkovej výbavy asi nikoho neprekvapí už ani plejáda najmodernejších asistentov, technológií, či prvkov konektivity - bezdrôtová nabíjačka, Apple CarPlay a Android Auto, modul LTE či hotspot WLAN.

Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Motor & Jazda

Motorová paleta novinky je už momentálne vcelku bohatá, nám sa do rúk dostal v naších končinách prakticky jeden z najobľúbenejších variantov. Za čelnou maskou sa nachádza štvorvalcový turbodiesel 2.0 TDI, naladený na výkon 140 kW / 190 koní a krútiaci moment 400 N.m. Pravdu povediac, s vyše 2-tonovým SUV-čkom sa ľahko popasuje, pocitovo by ste ale dynamiku zaradili medzi akýsi priemer. Samozrejme, šesťvalec bude o niečom inom... Lenže akcelerácia na stovku za 7,9 sekundy naznačuje, že masa vozidla negatívne vplýva na vaše pocity a v skutočnosti zďaleka nejde o nejakého leňocha. Môže za to predovšetkým perfektné odhlučnenie, ktorým Audi posledné roky dominuje a posádky tak odfiltruje od okolia. O sprevodovanie sa stará 7-stupňový dvojspojková prevodovka s veľmi hladkým a plynulým radením. Jej nastavenie je citeľne defenzívne - za normálnych okolnosti motor absolútne nevytáča a i v prípade plnej akcelerácie vyšší stupeň preradí už pri približne 4000 ot./min.

Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Pochopiteľne sa to v pozitívnom slova zmysle odzrkadlí na spotrebe - pri bežnej jazde v zmiešaných podmienkach sa dlhodobejší priemer vie ustáliť na úrovni približne 6,5 l/100 km, pričom nie je absolútny problém sa dostať aj pod šesť litrov. Napríklad pri jazde mimo obce, zaradenej sedmičke a rýchlosti okolo 90 km/h je aktuálna spotreba za prítomnosti necelých 1400 ot./min približne 5,3 litra. Azda najväčšiu pochvalu si nová Q5-ka zaslúži za podvozok. Vzduchové odpruženie nielenže ponúka možnosť regulácie svetlej výšky, ale zabezpečuje aj mimoriadne komfortnú a plavnú jazdu, a to dokonca aj v športovom režime na daných 20" kolesách. V terénnych režimoch sa svetla výška zvýši o minimálne 25 milimetrov, zatiaľ čo v rýchlej športovej jazde si Q5-ka kľakne do najnižšej polohy. Je pravda, že najmä malé pozdĺžne nerovnosti (výmole, kanále) neviem podvozok tlmiť tak famózne ako väčšia Q7-čka, aj napriek tomu ale dávame klobúk dole. Mimochodom, riadenie všetkých štyroch kolies, čiže natáčanie zadnej nápravy model Q5 nemá ani za príplatok, naďalej tak ide o dominantu len najväčšieho SUV-čka v rodine Audi.

Pristaviť sa špeciálne treba pri pohone. Paradoxne práve Audi, teda výrobca ikonického pohonu všetkých štyroch kolies, totiž s príchodom novej generácie uvádza na trh technológiu quattro ultra. Stálý, teda permanentný pohon všetkých štyroch kolies je k dispozícii len vo verziách so šesťvalcovými motormi, kde je navyše možné siahnuť aj po športovom diferenciále. Zvyšné verzie, vrátane tej našej, sú v podstate modely s predným pohonom, ku ktorým sa prostredníctvom elektromechanickej medzinápravovej spojky pripája zadná náprava. Toto pomerne kontroverzné riešenie prichádza prioritne kvôli snahe o zníženie spotreby/emisií. Výsledok? V čase, kedy pohon všetkých kolies nepotrebujete, prítomný ani nie je, stane sa tak až v momente, keď predné kolesá začnú strácať trakciu. To je v podstate pochopiteľné, navyše, takýto pohon využije bežný človek skutočne len minimálne, aj keď si verejnosť myslí opak. Avšak, v momente, kedy zvolíte režimy Allroad či Offroad sa automaticky spojka vzopne, čiže v čase, kedy je tendencia na to, aby vozidlo potrebovalo stály pohon všetkých kolies je takýto pohon aj reálne dostupný. Realita je taká, že človek nemá od volantu prakticky v drvivej väčšine času šancu spozorovať rozdiel a zistiť, či putuje sila na všetky kolesá, alebo len na tie predné. Iste, keď sa začnete blázniť na snehu, občas cítiť miernu nedotáčavosť, ale s tou v konečnom dôsledku bojovali audiny vždy.

Medzi prvými sme vyskúšali druhú generáciu najúspešnejšieho SUV vo svojej triede. Aké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Záver

Nová Q5-ka je výborné auto a najmä po obrovskom progrese v interiéri je len minimum veci, ktoré možno kritizovať. Väčšina z nich odznela v samotnom článku vyššie, v mojich očiach je ale tým najväčším negatívom istá nevýraznosť. Áno, testovaný exemplár bol v opticky nezáživnej až nudnej konfigurácií, vo všeobecnosti ale novinka na pohľad príliš nezaujme. Je veľmi pekná, no v istom slova zmysle je opticky chladná, bez emócií, doslova šedý priemer, nehovoriac o tom, že toto stredne veľké SUV si v zásade väčšinu dizajnových riešení prevzalo z väčšej Q7-čky či iných súčasných modelov značky, a teda ničím špeciálnym navonok neprosí o pozornosť. Tú si ale rozhodne zaslúži, nakoľko patrí medzi tú úplne najväčšiu špičku v segmente. Nová Q5-ka má takmer dokonalý podvozok, najmodernejšie technológie, perfektné odhlučnenie, kultivovaný a úsporný motor a veľmi priestrannú a variabilnú kabínu. Samozrejme, ide o prémiovú automobilku, takže za všetko si aj slušne zaplatíte. Odrazovým mostíkom je základná cena 41-tisíc €. Pokiaľ ale siahnete po silnejšej verzii naftového dvojlitra s automatom začnete atakovať 50-tisíc €, no a následne ak sa krížikovať v konfigurátore o stošesť, možno až príliš rýchlo sa dostanete na cenovú hladinu 78 515 € To už nie je pochopiteľne zďaleka najmenej, povedať ale treba, že náš testový exemplár bol po zuby vybavený výbavou, ktorá len má poukázať na to, čo všetko si do tejto novinky viete dať. Málo toho teda zďaleka nie je!

Domov
Zdieľať
Diskusia