Väčšina žien po nej túži od chvíle, kedy ju prvýkrát zbadali na stránkach magazínov. Iní sa o pôvabe tejto neobyčajnej kabelky dozvedeli vďaka roztomilej nevedomosti Rory Gilmorovej.
Ak by sme chceli tento módny skvost určený výhradne elitám priblížiť mužom, pravdepodobne by sme Birkinku označili za Rolls-Royce medzi kabelkami. Nielen že za jediný kúsok "vysolíš" od 10 000 až do 80 000 dolárov, na Hermès Birkinku si budeš musieť pekne počkať. A to bez ohľadu na to, či si manželka Davida Beckhama alebo trebárs samotná anglická kráľovná. Je to práve čakacia listina, ktorá robí kabelky Birkin ešte príťažlivejšie.
Zakladateľ módnej značky Thierry Hermès otvoril svoj prvý obchod v roku 1837. Vtedy to bola malá dielňa, kde sa vyrábali jednoduché kabelky. Človek by len ťažko hádal, že sa z toho vykľuje jedna z najluxusnejších svetových značiek módneho priemyslu. Okolo roku 1900 sa obchod začal dostávať do povedomia širokej verejnosti. Už sa nezameriaval výhradne na jeden druh kabeliek, ale aj na väčšiu batožinu, či naopak malé doplnky. S pribúdajúcim počtom záujemcov bol sortiment postupne rozšírený aj o módne oblečenie, šatky či topánky a značka započala spoluprácu s významnými návrhármi ako je napr. Jean Paul Gaultier. Aj keď Hermès sezónu po sezóne predstavuje množstvo nových módnych skvostov, Birkinka zostáva najopracovanejším klenotom.
Kľúčovým pre túto neobyčajnú kabelku sa stal rok 1980. Práve vtedy totiž prišla na svet. Stalo sa tak v momente, kedy francúzska herečka Jane Birkin, narazila na výkonného prezidenta spoločnosti Hermès, Jeana-Louise Dumasa v lietadle. Jane bola sama o sebe módnou ikonou už dávno pred tým, než jej meno začala nosiť táto legendárna kabelka. Rozhovor dvoch módnych velikánov počas letu teda vôbec nebol zarážajúci. Jane Birkin sa behom neho posťažovala na kabelku, ktorú v daný deň mala so sebou a hovorila o tom, aké je zložité nájsť nejakú, ktorá by bola ako praktická, tak elegantná. Než lietadlo dosadlo na zem, návrh novej Birkinky bol na svete.
Birkinka je preslávená tým, že je kombináciou niečoho, čo je sexy, no zároveň elegantné (ak to čita nejaký muž, áno, kabelka môže byť sexy). Je ručne šitá z najvyberanejších materiálov. Výroba jednej kabelky trvá niekoľko dní a môže byť ušitá výhradne majstrom, ktorý sa učil, ako ju zhotoviť, minimálne päť rokov. Pokiaľ sa jedná o kabelku vyrobenú z kože exotického zvieraťa, "výcvik" môže byť aj dvakrát tak dlhý. Jej exkluzivita nespočíva len v cene. Je taktiež vyjadrením statusu a zároveň zberateľským kúskom. Rovnako ako bohatí muži zbierajú napríklad športové autá, ženy, ktoré patria k najvyššej smotánke, zbierajú Birkinky. Ich cena postupom času rastie. Zberatelia teda platia nielen za značku a unikátnosť, ale aj za kvalitnú remeselnícku prácu, za ktorou stojí vždy len jedna osoba, a tá ručí za bezchybnosť tejto hviezdy medzi kabelkami.
Ak túžiš po Birkinke natoľko, že ti predstava čakacej listiny vháňa slzy do očí (tak ako nám vedomie, že ani darovanie všetkých orgánov by nám nestačilo na jediný kúsok), tu je spôsob, akým sa poradovníku vyhnúť. Možným riešením sú verejné aukcie, alebo obrátenie sa na súkromné osoby. Rovnako ako sa ľudia schádzajú, aby vyhodili investovali milióny za obrazy od Matissa či Van Gogha, módni nadšenci usporadúvajú aukcie, aby mohli súperiť o to, kto získa Birkinku bez čakania. Tak sa roku 2015 vydražil žiarivo ružový model Hermes Birkinky vyhotovený z krokodýlej kože, zdobený bielym zlatom a diamantmi za 1,72 miliónov hongkonských dolárov!
Nedávno sa špekulovalo nad tým, že čakacia listina je jednoducho len výmyslom, ktorý nikdy neexistoval a chceli ním zaistiť vyššiu prestíž kabelky. To však bolo nanešťastie vyvrátené mnohými slávnymi osobnosťami, ktoré sa možu tešiť z prítomnosti Birkinky vo svojom šatníku. Nezostáva nám teda nič iné, než ticho závidieť a dúfať, že zľavnia aspoň tú novú kabelku v Zare.