Pracovné podmienky v 2K veru nie sú najpríjemnejšie.
Mafia 3 je zlá hra. Čím skôr si to všetci uvedomia, tým lepšie. Môžeme argumentovať tým, že mala brilantné cutscény a aspoň pár dobre napísaných postáv a snáď najlepší herný OST minimálne tohto roka, hrala sa však zle, a to je na hrách najdôležitejšie. Aspoň dúfam, že sa na tom zhodneme. Príbeh nezaujal, postavy a ich hlavné motivácie boli neoriginálne a len ťažko sme niekomu naozaj fandili. Technické a grafické spracovanie za veľa nestálo a každý fanúšik jednotky a dvojky bol jednoducho právom sklamaný. Čo však môže za nedostatočnú kvalitu základných aspektov AAA hry? Nuž...
Bývalý zamestnanec štúdia Irrational Games spadajúceho pod 2K Games a Take-Two sa podelil o zaujímavé informácie priamo zo štúdia. 2K malo urobiť pár veľmi zlých chýb, z ktorých výsutilo uzavretie 2K Australia a taktiež vďaka nim vznikli niektoré IP tituly, ktoré nedopadli práve najlepšie (buďto kvalitou alebo predajmi), čo malo za následok stratu mnohých pracovných pozícií. Situácia sa začala vyhrocovať po launchi The Bureau: XCOM Declassified, ktoré viac-menej pohorelo. Skončilo to zavretím štúdia 2K Marín. Borderlands: The Pre-Sequel dopadlo už lepšie, no verejnosť tatiež nemľaskala blahom, respektíve neotvárala peňaženky. Nie dlho po vydaní titulu sa zavrelo aj 2K Australia. A dôvod? 2K sa údajne v Austrálii neoplatilo viesť tím ľudí pracujúcich na nových hrách. To však nedáva absolútne žiaden význam, hlavne z ekonomického hľadiska. Na Borderlands: The Pre-Sequel totiž pracovalo len 40 ľudí, a to po dobu 18 mesiacov. Nakoniec sa predalo 1,7 milióna kópií hry a taktiež množstvo platených DLC. Zatvorenie austrálskej pobočky teda skutočne nedáva žiaden zmysel, hlavne keď boli zamestnanci platení horšie než ich americkí kolegovia. Uspokojiť sa mali s odkazom, že developeri sa do herného priemyslu vôbec nerozumejú.
Následne sa posilnil tím štúdia Hangar 13, ktoré vývoju Mafie 3 venovalo dlhé roky a desiatky miliónov dolárov. Ak sa majú 2K investície vložené do vývoja gamesy vrátiť, muselo by sa predať 8 miliónov kusov v plnej cene. Tá bude pomaly klesať, pričom sa stále nepredalo ani len 5 miliónov kusov. Popravde, do obchodov ich bolo vyexpedovaných 4,5 milióna. Ťažko povedať, koľko z nich sa reálne predalo a kde sa toto číslo zastaví (aj keď stále platí, že Mafia 3 je najpredávanejšou hrou 2K Games v prvom týždni). Veľmi sa nám to ale nezdá. Tých 8 miliónov predaných kópií by znamenalo tržby v hodnote 400 miliónov dolárov. Hra mohla reálne stáť maximálne 300 miliónov dolárov (masívna reklamná kampaň, dlhodobý vývoj či licencovanie OST). Kde je nakoniec pravda, sa asi nedozvieme.
Vzhľadom na slabé predaje a mizerné hodnotenia v recenziách a fakt, že ide o veľké sklamanie špiniace meno úžasnej značky, môžeme Mafiu 3 označiť ako prepadák azda z každej strany. Zo spomínaného listu bývalého zamestnanca môžeme taktiež vybrať zaujímavý názor na celú vec. Vedenie 2K sa podľa neho nebojí vyskúšať viesť vývoj veľkej hry na základe vlastných "umeleckých predispozícií" či vkusu a riskovať tak milióny dolárov akcionárov, reputáciu spoločnosti ako zamestnávateľa a taktiež mnohé pracovné miesta. Ako sme už spomínali na začiatku, autor listu bol údajne zamestnancom štúdia Irrational Games. Ešte pred tým, ako ho kúpilo 2K, stvorilo System Shock 2 i SWAT 4, následne pod Take-Two pripravilo sériu BioShock a dnes už z neho prakticky nič nezostalo. Samozrejme, ako v drvivej väčšine prípadov, aj toto sú informácie od jediného človeka, takže ich všetky rozhodne neberte ako stopercentne kredibilné.
Nedá sa však ignorovať fakt, že 2K pozatváralo množstvo iných štúdií, vrátane českej pobočky, autorov BioShocku 2 a tak ďalej a tak ďalej. Manažéri a vydavatelia sa jednoducho až príliš angažovali na vývoji hier, pričom danej problematike v množstve prípadov absolútne nerozumeli, a tak to aj dopadlo. Niektorí kompetentní tvrdia, že celý list je podvod. Iní sa zase k anonymu pripájajú a hlásajú, že pracovať v 2K je naozaj otrasné. Jedným takým človekom je George Broussard, spoluzakladateľ štúdia 3D Realms a spoluautor Duke Nukem 3D. Ten má na vydavateľskú spoločnosť ťažké srdce a dušuje sa, že raz svetu odhalí, čo všetko im 2K vyviedlo.
Podobné zásahy boli údajne prítomné aj v Evolve a inak na tom nemala byť ani Mafia 3. Jednak na nej robilo štúdio pozliepané z mnohých na sebe nezávislých tímov, jednak bola hra vo vývoji až príliš dlho a jednak sa proste nepodarila. Je až nepochopiteľné, ako ju 2K mohlo vydať v štádiu, v akom sa v dobe launchu nachádzala. Otrasná technická a grafická stránka, nezaujímavé postavy a príbeh, stereotypná hrateľnosť a nulový in-game obsah tak povinný pre open worldy. Dúfajme, že sa séria dostane do iných rúk a nezomrie.
V posledných rokoch sme až príliš často svedkami sťažností bývalých zamestnancov veľkých herných spoločností. Tento priemysel je skutočne prehnitý, o čom svedčia mnohé udalosti posledných rokov. Pracovné podmienky za veľa nestoja, azda každý je nahraditeľný a pritom vám dlhoročnú snahu vytvoriť špeciálny titul môžu pokaziť vydavatelia, ktorí majú z nejakého dôvodu až príliš veľa priestoru vŕtať sa vo veciach, do ktorých sa nerozumejú. Táto téma sa dá rozviesť, bohužiaľ sa však nikdy nedostaneme k úplnej pravde. Kto však sleduje/sledoval situáciu okolo štúdií 2K, EA či CD Projekt Red a ďalších podobných spoločností z menších krajín, dobre vie, ako to vlastne funguje. Nemyslite si však, že veľké spoločnosti, ktoré točia neuveriteľné milióny, sú na tom lepšie. Svoje by o tom vedel povedať Leslie Benzies z Rockstaru.