Ambiciózny mladík nám porozprával o svojom detskom sne, z ktorého sa následne stalo aj životné povolanie.
Už nejaký ten rok sú neodmysliteľnou súčasťou našej stránky aj rozhovory s inšpiratívnymi Slovákmi, ktorí by mali ostatných hlavne motivovať a ukázať im, že je možné dosiahnuť to, čo si zaumienite. Snažíme sa vyberať tie najzaujímavešie povolania, často prepájané aj s inými skutočnosťami, ako napríklad aj v tomto prípade. Rozhodli sme sa osloviť len 21-ročného dopravného pilota Lukáša, ktorý si išiel za svojim detským snom a využil prvú príležitosť splniť si ho. Aj napriek nízkemu veku zvláda toto povolanie vynikajúco a je len otázkou času, kedy sa z neho stane kapitán. Ak vás teda zaujíma, čo taká práca dopravného pilota obnáša, ako to vyzerá v začiatkoch a ako na palube, určite pokračujte v čítaní.
Čau Lukáš. Na úvod sa nám prosím predstav. Teda kto si a čo vlastne robíš?
Čaute, pochádzam z Bratislavy, mám 21 rokov a pracujem ako dopravný pilot na lietadle Boeing 737-800.
K lietaniu si sa dostal v pomerne mladom veku, kedy ešte väčšina tvojich rovesníkov na prácu ani nemyslí. Skús nám priblížiť, ako to vlastne bolo.
K lietaniu ma to ťahalo už od malička, ako taký detský sen malého chlapca. Vždy som potreboval sedieť pri okne, aby som sa mohol pozerať na celý let a samozrejme vždy sa snažiť dostať do pilotnej kabíny, porozprávať sa s pilotmi a hlavne vidieť cockpit, čo ešte vtedy aj bolo možné, vzhľadom na to, že tu ešte neboli také prísne bezpečnostné opatrenia, ako sú dnes. Po všetkých udalostiach, čo sa stali, si myslím, že to je aj pochopiteľné. Od cca 15 rokov som sa začal letectvu venovať viac do detailu a zistil som, že letectvo je pre mňa to pravé orechové a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie.
Po maturite som išiel na výšku študovať ekonómiu, ale sám si pamätám, že namiesto učenia sa makroekonómie som sa učil aerodynamiku, takže som tam dlho nevydržal. Z vysokej školy som následne odišiel a začal konečne pracovať na splnení môjho sna stať sa dopravným pilotom. Rodine sa tento krok moc nepáčil, ale nakoniec som od nich dostal plnú podporu za čo im ďakujem a viem, že teraz sú s mojím rozhodnutím veľmi spokojní. Následne som išiel do leteckej školy Seagle Air v Trenčíne absolvovať celý výcvik dopravného pilota lietadiel, ktorá vtedy bola a stále je absolútna špička na Slovensku.
Čo všetko si musel absolvovať, kým si sa prvýkrát dostal „za volant“?
U mňa to celé začínalo v leteckej vojenskej nemocnici v Košiciach, kde som išiel na prvú triedu zdravotnej spôsobilosti dopravných pilotov. Tam vás prezreli z hora dole a všetko muselo byť tip top, hlavne zrak a sluch. Prvú triedu som dostal a následne začal výcvik súkromného pilota na malom vrtuľovom lietadle DA-20 kde sa naučíte základy lietania a základné teórie letu. Po 10-tich hodinách na malom lietadle som bol pustený k prvému sólu, čo znamená, že vás prvýkrát pustili na okruhy okolo letiska bez inštruktora. Len vy a vaše lietadlo, úžasný pocit. Po získaní licencie súkromného pilota nasledoval takzvaný time-building, čo bolo asi 100 hodín lietania rôzne po Európe, no hlavne na Slovensku, Česku, Rakúsku. Pamätám si, ako sme si dobrým kamáratom, čo je tiež pilot, chodili zalietať na obed do Česka a podobne. Potom nasledovala doložka na nočné lietanie, ktorú potrebujete, aby ste sa mohli posúvať daľej vo vašom cieli.
Následne, prišla najtahšia fáza výcviku a to teória dopravného pilota alebo ATPL Theory, ktorá sa skladala zo 14-tich predmetov od meteorológie, navigácie az po samotné konštrukcie lietadiel. Vyše 14 000 otázok, 6 mesiacov a tisícky strán kníh, ktoré sa bolo potreba naučiť k úspešnému zvládnutiu skúšiek. Mne sa podarilo ako jednému z mála spraviť všetkých 14 predmetov za jeden týždeň, za čo som nesmierne rád, lebo väčšina ľudí to robí po častiach a má to rozdelené do viacerých mesiacov. Po ATPL theory nasledovala doložka prístrojovej kvalifikácie, kde ste sa naučili lietať len s prístrojmi v lietadle bez toho, že by ste sa pozerali von a neskôr doložka na viac-motorové lietadlá, vtedy to už začínalo byť naozaj zaujímavé.
Dolietal som ešte zopár hodín a získal som licenciu obchodného pilota a konečne som mohol byť už za moje služby aj platený a začať si hľadať prácu. Výcvik som skončil v 19-tich rokoch, čím som v tej dobe bol najmladším dopravným pilotom na Slovensku a pravdepodobne ešte aj som (smiech). Rozposlal som okolo 65 životopisov po celom svete na všetky možné lietadlá, ale dúfal som, že sa mi podarí dostať do prvej ligy a to do veľkej aerolinky na veľké lietadlo, ideálne na Boeing, čo je moja srdcovka. Čakal som na prácu asi 4 mesiace, medzitým som robil inštruktora na malých lietadlách, lietal výhliadky a teambuildingy a samozrejme, neustále sa snažil vzdelávať.
Vo februári tohto roku som bol zavolaný na pohovor do jednej z najväčších aeroliniek v Európe, kde som uspel a bol to pravdepodobne ten najkrajši moment v mojom živote, lebo som vedel, že sa mi môj sen podaril a od apríla som nastupoval na typový výcvik lietadla Boeing 737-800, kde ako v tej dobe už 20-ročný som bol jeden z najmladšich pilotov v spoločnosti. Typový výcvik trval 3 mesiace v anglickom East Midlands, kde sa bolo treba naučit všetky manuály, procedúry a, samozrejme, naučiť sa lietať na 70-tonovom stroji. V júli som výcvik skončil a bol som plne kvalifikovaný dopravný pilot veľkého Boeingu s 189 ľuďmi na palube, neskutočný pocit a splnený detský sen. Riadim sa mottom Dream it, Believe it, Achieve it. Všetko, čo si človek povie, že sa dá, tak sa dá a je to len o ňom, či ten sen spraví skutočnostou alebo iba rečou.
Hovorí sa, že toto povolanie vyžaduje na začiatkoch pomerne vysoké náklady. Vedel by si nám bližšie prezradiť, o akých sumách sa bavíme?
Áno, bohužiaľ je to pravda, finančne je to náročné, ale treba to brať ako tú najlepšiu investíciu. Celý výcvik, záleži kde si ho človek robí, ale môže rátať s niečím okolo 45-tisíc eur na Slovensku/Česku. Pre zaujímavosť, v Anglicku takýto výcvik stojí aj 150-tisíc eur. Následne je ďalšia investícia typový výcvik, ktorý sa pohybuje od 10 - 30-tisíc eur, záleží od typu lietadla a od spoločnosti. Ale v tej dobe už človek prácu má a vie, že sa mu to začne vracať. Samozrejme, niektoré svetové školy ponúkaju akési štipendium, že vám to celé zaplatia. Ale takých škôl je málo a taktiež sa tam málo ľudí dostane.
Neľutoval si niekedy toto svoje rozhodnutie? Teda s prihliadnutím na skutočnosť, že to bolo všetko na úkor voľného času?
Nebol jeden jediný moment, kedy by som čo len pomyslel na to, že by som to ľutoval. Beriem to ako najlepšie rozhodnutie v mojom živote a najlepšiu prácu na svete, aj ked v mojom prípade by som to nazval pasiou a zanietením pre letectvo s tým, že mi za to ešte aj platia.
Povedz nám niečo o výhodách aj nevýhodách práce pilota.
Výhody prevyšuju nevýhody, človek spozná množstvo skvelých ľudí, či už dalších pilotov, letušky alebo ľudi z menežmentu na rôznych koncoch sveta. Taktiež, prelieta svet, v mojom prípade Európu na rôzne letíska a rôzne destinácie a prelieta to z cockpitu nádherného stroja, v rôznych počasiach a časti dní.
Možno jediná nevýhoda je, že človek musí odísť preč z domu a žiť tam, kde mu to pridelia. Ja som býval posledný pol rok v Londýne a teraz sa budem sťahovať do Bukurešti na rok, čo ale mne nevadí. Tým, že mám 21 rokov, tak ešte nemám žiadne záväzky.
Ako vlastne vyzerá tvoj bežný pracovný deň?
Záleži, či mám ranné služby alebo poobedné. Tie ranné vstávam okolo tretej ráno a robim cca do tretej poobede a poobedné začinám okolo 3 - 4 poobede a končím väčšinou o polnoci alebo nad ránom. Deň vopred si vždy pozriem destinácie, ktoré letím na další deň. Snažím sa vopred pripraviť hlavne keď už nastáva zima a treba často odmrazovať a podmienky nebývajú ideálne. Hodinu a pol pred letom už som na letisku v briefing roome a začnem pripravovať všetky dokumentácie potrebné k letu, ako letové plány, počasie na trase, rôzne informácie pre pilotov (NOTAM) ohľadom letísk, vojenských zón a podobne. Je to asi 100 strán na prečítanie a zváženie, či to ovplyvní váš let alebo nie. Potom prichádzajú letušky a kapitán príde väčšinou 45 minút pred letom, čo je minimum. S ním rýchlo preberieme, ako by mal celý deň vyzerať, či očakávame turbulencie, zlé počasie, silné vetry atď. Následne sa dohodneme na množstve paliva, ktoré budeme tankovať, urobíme briefing stewardom a letuškám a ide sa. Väčšinou lietam 2 - 4 sektorové dni, čo znamená, že buď dva alebo štyri lety denne. Obvykle, keď sú to dva lety, tak sú dlhé, napríklad Londýn - Lisabon - Londýn a keď štyri, tak kratšie ako Londýn - Dublin - Londýn - Praha -Londýn. Deň ukončujeme debriefingom po lete, a kope papierovačiek, ktoré treba poslať spoločnosti a celkový report z dňa. Ľudia si myslia, že lietadlá lietajú vďaka aerodynamike, ale v skutočnosti vďaka veľkej kope papierov (smiech).
Aké sú tvoje ambície do budúcnosti a čo všetko by si ešte chcel v tejto práci dosiahnuť?
Určite sa stať kapitánom, na čo som si dal taký vlastný deadline do 26 rokov, čo sa v mojej spoločnosti dá. A byť jedným z najmladších kapitánov vôbec. A možno raz skúsiť transatlantické lety, ale to je ešte ďaleko.
Na aké zaujímavé miesta si sa už vďaka svojmu povolaniu dostal?
Nedávno som bol v Afrike v marockom Marrákeši, to bol celkom pekný šok pre Európana, aj keď je to stále relatívne blízko k Európe.
Je niečo, čoho si sa musel kvôli práci vzdať?
Sociálneho života na istú dobu, keď sa moji rovesníci opíjali a zabávali, ja som sedel za knihami a drel, ale nenazval by som to, že som musel, ale ja som chcel. A koniec koncov, ten sociálny život tak či tak príde späť.
Musel si niekedy riešiť počas letu nejaký vážny problém, alebo šlo zatiaľ všetko ľahko?
Zatiaľ ešte nie, väčšinou iba menšie závady ako poruchy kontroléra teploty v kabíne, ktoré pasažier nemá šancu tušiť. Taktiež ale viem, že ked príde k tým vážným problémom, som vytrénovaný na to, aby som im čelil a vyriešil s absolútne chladnou hlavou. Ako sa hovorí v letectve, sú dva druhy pilotov na svete a to tí, ktorí už tie vážné problémy mali a tí, ktorí ešte len budú mať (smiech).
Väčšina ľudí má aj vďaka filmom pred lietaním minimálne rešpekt, ak nie strach. Myslíš si, že je možno do istej miery oprávnený alebo berieš lietadlo ako hociktorý iný dopravný prostriedok?
Treba mať k tomu zdravý rešpekt, ale je to stále ten najbezpečnejší prostriedok dopravy a určite aj dlho bude. Väčšina ľudí sa bojí, že im odpadne krídlo počas letu kôli turbulencii alebo podobne, ale to je takmer nereálne, pretože lietadlá sú po konštrukčnej a celkovo bezpečnostnej stránke testované na podmienkach, ktoré v normálnom svete takmer nenájdete a sú stavané presne na tie podmienky. Rovnako, ked sa stane nejaká vážna porucha, ako výpadok motora, strata pretlaku, odídenie hydrauliky/elektriky, vpredu sedia ľudia, ktorí presne vedia, čo a ako s tým robiť a ako dostať všetkých pasažierov bezpečne na zem.
Môžeš si vyberať, kam budeš letieť, alebo sú rozpisy pevne stanovené?
Vyberať si nemôžem, vyberá mi to spoločnosť. Ale svoj rozpis viem mesiac dopredu, čo je super. Viem teda, kam a kedy poletím. Robíme štýlom 5on 4off. Super je, že tým, že naša spoločnosť má 350 lietadiel, každý deň lietam do úplne iných destinácií.
Vieš si predstaviť, že by si robil niečo iné ako pilota? Napríklad sedieť v kancelárii alebo podobne.
Určite nie. Ja túto prácu milujem, ja som nikdy nebol kancelársky typ, vždy som potreboval robiť niečo aktívne.
Asi si nemôžete v kabíne lietadla pustiť hudbu, alebo sa mýlim?
Vo vzduchu určite nie, ale na zemi bez problémov. Minule som letel s jedným kapitánom a ten pustil do celého lietadla Rihannu.
Sú nejaké presne stanovené postupy, ktoré musíš pred letom absolvovať a prípadne máš aj nejaký svoj rituál?
V podstate prísť oddýchnutý, dobre vyspatý a v dobrej nálade na letový deň. Rituál nemám, vačšinou ale musím vypiť aspoň jednu kávu pred letom, špeciálne keď máme odlet o štvrtej ráno.
Ďakujeme veľmi pekne za rozhovor, držíme palce a prajeme veľa šťastných kilometrov. Na záver ešte priestor pre teba na pár slov čitateľom refresher.sk.
Ďakujem vám za článok a keď môžem odkázať niečo čitateľom, tak iba to, že sny sú na to, aby sa plnili a všetko je možné, keď sa chce. Nie je to o známkach v škole.
Veríme, že bol pre vás tento rozhovor aspoň trochu inšpiratívny. V prípade, že sa aj vy venujete zaujímavému povolaniu alebo niekoho takého poznáte, určite budeme radi, keď sa nám ozvete na mail [email protected]. Pre dnešok je to všetko, dovidenia!