Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 19. 9. 2019 meniny má Konštantín

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Refresher - Rozhovory
20
Viktor Kniš
29. október 2016, 17:13

21-ročný pilot Lukáš: K lietaniu ma to ťahalo už od malička a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie (Rozhovor)

Ambiciózny mladík nám porozprával o svojom detskom sne, z ktorého sa následne stalo aj životné povolanie.

Viktor Kniš
29. október 2016, 17:13
21-ročný pilot Lukáš: K lietaniu ma to ťahalo už od malička a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie (Rozhovor)
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
20
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Už nejaký ten rok sú neodmysliteľnou súčasťou našej stránky aj rozhovory s inšpiratívnymi Slovákmi, ktorí by mali ostatných hlavne motivovať a ukázať im, že je možné dosiahnuť to, čo si zaumienite. Snažíme sa vyberať tie najzaujímavešie povolania, často prepájané aj s inými skutočnosťami, ako napríklad aj v tomto prípade. Rozhodli sme sa osloviť len 21-ročného dopravného pilota Lukáša, ktorý si išiel za svojim detským snom a využil prvú príležitosť splniť si ho. Aj napriek nízkemu veku zvláda toto povolanie vynikajúco a je len otázkou času, kedy sa z neho stane kapitán. Ak vás teda zaujíma, čo taká práca dopravného pilota obnáša, ako to vyzerá v začiatkoch a ako na palube, určite pokračujte v čítaní.

 

21-ročný pilot Lukáš: K lietaniu ma to ťahalo už od malička a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie (Rozhovor)

 

Čau Lukáš. Na úvod sa nám prosím predstav. Teda kto si a čo vlastne robíš?

Čaute, pochádzam z Bratislavy, mám 21 rokov a pracujem ako dopravný pilot na lietadle Boeing 737-800.

 

K lietaniu si sa dostal v pomerne mladom veku, kedy ešte väčšina tvojich rovesníkov na prácu ani nemyslí. Skús nám priblížiť, ako to vlastne bolo.

K lietaniu ma to ťahalo už od malička, ako taký detský sen malého chlapca. Vždy som potreboval sedieť pri okne, aby som sa mohol pozerať na celý let a samozrejme vždy sa snažiť dostať do pilotnej kabíny, porozprávať sa s pilotmi a hlavne vidieť cockpit, čo ešte vtedy aj bolo možné, vzhľadom na to, že tu ešte neboli také prísne bezpečnostné opatrenia, ako sú dnes. Po všetkých udalostiach, čo sa stali, si myslím, že to je aj pochopiteľné. Od cca 15 rokov som sa začal letectvu venovať viac do detailu a zistil som, že letectvo je pre mňa to pravé orechové a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie.

 

Po maturite som išiel na výšku študovať ekonómiu, ale sám si pamätám, že namiesto učenia sa makroekonómie som sa učil aerodynamiku, takže som tam dlho nevydržal. Z vysokej školy som následne odišiel a začal konečne pracovať na splnení môjho sna stať sa dopravným pilotom. Rodine sa tento krok moc nepáčil, ale nakoniec som od nich dostal plnú podporu za čo im ďakujem a viem, že teraz sú s mojím rozhodnutím veľmi spokojní. Následne som išiel do leteckej školy Seagle Air v Trenčíne absolvovať celý výcvik dopravného pilota lietadiel, ktorá vtedy bola a stále je absolútna špička na Slovensku.

 

21-ročný pilot Lukáš: K lietaniu ma to ťahalo už od malička a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie (Rozhovor)

 

Čo všetko si musel absolvovať, kým si sa prvýkrát dostal „za volant“?

U mňa to celé začínalo v leteckej vojenskej nemocnici v Košiciach, kde som išiel na prvú triedu zdravotnej spôsobilosti dopravných pilotov. Tam vás prezreli z hora dole a všetko muselo byť tip top, hlavne zrak a sluch. Prvú triedu som dostal a následne začal výcvik súkromného pilota na malom vrtuľovom lietadle DA-20 kde sa naučíte základy lietania a základné teórie letu. Po 10-tich hodinách na malom lietadle  som bol pustený k prvému sólu, čo znamená, že vás prvýkrát pustili na okruhy okolo letiska bez inštruktora. Len vy a vaše lietadlo, úžasný pocit. Po získaní licencie súkromného pilota nasledoval takzvaný time-building, čo bolo asi 100 hodín lietania rôzne po Európe, no hlavne na Slovensku, Česku, Rakúsku. Pamätám si, ako sme si dobrým kamáratom, čo je tiež pilot, chodili zalietať na obed do Česka a podobne. Potom nasledovala doložka na nočné lietanie, ktorú potrebujete, aby ste sa mohli posúvať daľej vo vašom cieli.

 

Následne, prišla najtahšia fáza výcviku a to teória dopravného pilota alebo ATPL Theory, ktorá sa skladala zo 14-tich predmetov od meteorológie, navigácie az po samotné konštrukcie lietadiel. Vyše 14 000 otázok, 6 mesiacov  a tisícky strán kníh, ktoré sa bolo potreba naučiť k úspešnému zvládnutiu skúšiek. Mne sa podarilo ako jednému z mála spraviť všetkých 14 predmetov za jeden týždeň, za čo som nesmierne rád, lebo väčšina ľudí to robí po častiach a má to rozdelené do viacerých mesiacov. Po ATPL theory nasledovala doložka prístrojovej kvalifikácie, kde ste sa naučili lietať len s prístrojmi v lietadle bez toho, že by ste sa pozerali von a neskôr doložka na viac-motorové lietadlá, vtedy to už začínalo byť naozaj zaujímavé.

 

Dolietal som ešte zopár hodín a získal som licenciu obchodného pilota a konečne som mohol byť už za moje služby aj platený a začať si hľadať prácu. Výcvik som skončil v 19-tich rokoch, čím som v tej dobe bol najmladším dopravným pilotom na Slovensku a pravdepodobne ešte aj som (smiech). Rozposlal som okolo 65 životopisov po celom svete na všetky možné lietadlá, ale dúfal som, že sa mi podarí dostať do prvej ligy a to do veľkej aerolinky na veľké lietadlo, ideálne na Boeing, čo je moja srdcovka. Čakal som na prácu asi 4 mesiace, medzitým som robil inštruktora na malých lietadlách, lietal výhliadky a teambuildingy a samozrejme, neustále sa snažil vzdelávať.

 

Vo februári tohto roku som bol zavolaný na pohovor do jednej z najväčších aeroliniek v Európe, kde som uspel a bol to pravdepodobne ten najkrajši moment v mojom živote, lebo som vedel, že sa mi môj sen podaril a od apríla som nastupoval na typový výcvik lietadla Boeing 737-800, kde ako v tej dobe už 20-ročný som bol jeden z najmladšich pilotov v spoločnosti. Typový výcvik trval 3 mesiace v anglickom East Midlands, kde sa bolo treba naučit všetky manuály, procedúry a, samozrejme, naučiť sa lietať na 70-tonovom stroji. V júli som výcvik skončil a bol som plne kvalifikovaný dopravný pilot veľkého Boeingu s 189 ľuďmi na palube, neskutočný pocit a splnený detský sen. Riadim sa mottom Dream it, Believe it, Achieve it. Všetko, čo si človek povie, že sa dá, tak sa dá a je to len o ňom, či ten sen spraví skutočnostou alebo iba rečou.

 

Hovorí sa, že toto povolanie vyžaduje na začiatkoch pomerne vysoké náklady. Vedel by si nám bližšie prezradiť, o akých sumách sa bavíme?

Áno, bohužiaľ je to pravda, finančne je to náročné, ale treba to brať ako tú najlepšiu investíciu. Celý výcvik, záleži kde si ho človek robí, ale môže rátať s niečím okolo 45-tisíc eur na Slovensku/Česku. Pre zaujímavosť, v Anglicku takýto výcvik stojí aj 150-tisíc eur. Následne je ďalšia investícia typový výcvik, ktorý sa pohybuje od 10 - 30-tisíc eur, záleží od typu lietadla a od spoločnosti. Ale v tej dobe už človek prácu má a vie, že sa mu to začne vracať. Samozrejme, niektoré svetové školy ponúkaju akési štipendium, že vám to celé zaplatia. Ale takých škôl je málo a taktiež sa tam málo ľudí dostane.

 

21-ročný pilot Lukáš: K lietaniu ma to ťahalo už od malička a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie (Rozhovor)

 

Neľutoval si niekedy toto svoje rozhodnutie? Teda s prihliadnutím na skutočnosť, že to bolo všetko na úkor voľného času?

Nebol jeden jediný moment, kedy by som čo len pomyslel na to, že by som to ľutoval. Beriem to ako najlepšie rozhodnutie v mojom živote a najlepšiu prácu na svete, aj ked v mojom prípade by som to nazval pasiou a zanietením pre letectvo s tým, že mi za to ešte aj platia.

 

Povedz nám niečo o výhodách aj nevýhodách práce pilota.

Výhody prevyšuju nevýhody, človek spozná množstvo skvelých ľudí, či už dalších pilotov, letušky alebo ľudi z menežmentu na rôznych koncoch sveta. Taktiež, prelieta svet, v mojom prípade Európu na rôzne letíska a rôzne destinácie a prelieta to z cockpitu nádherného stroja, v rôznych počasiach a časti dní.

 

Možno jediná nevýhoda je, že človek musí odísť preč z domu a žiť tam, kde mu to pridelia. Ja som býval posledný pol rok v Londýne a teraz sa budem sťahovať do Bukurešti na rok, čo ale mne nevadí. Tým, že mám 21 rokov, tak ešte nemám žiadne záväzky.

 

Ako vlastne vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

Záleži, či mám ranné služby alebo poobedné. Tie ranné vstávam okolo tretej ráno a robim cca do tretej poobede a poobedné začinám okolo 3 - 4 poobede a končím väčšinou o polnoci alebo nad ránom. Deň vopred si vždy pozriem destinácie, ktoré letím na další deň. Snažím sa vopred pripraviť hlavne keď už nastáva zima a treba často odmrazovať a podmienky nebývajú ideálne. Hodinu a pol pred letom už som na letisku v briefing roome a začnem pripravovať všetky dokumentácie potrebné k letu, ako letové plány, počasie na trase, rôzne informácie pre pilotov (NOTAM) ohľadom letísk, vojenských zón a podobne. Je to asi 100 strán na prečítanie a zváženie, či to ovplyvní váš let alebo nie. Potom prichádzajú letušky a kapitán príde väčšinou 45 minút pred letom, čo je minimum. S ním rýchlo preberieme, ako by mal celý deň vyzerať, či očakávame turbulencie, zlé počasie, silné vetry atď. Následne sa dohodneme na množstve paliva, ktoré budeme tankovať, urobíme briefing stewardom a letuškám a ide sa. Väčšinou lietam 2 - 4 sektorové dni, čo znamená, že buď dva alebo štyri lety denne. Obvykle, keď sú to dva lety, tak sú dlhé, napríklad Londýn - Lisabon - Londýn a keď štyri, tak kratšie ako Londýn - Dublin - Londýn - Praha -Londýn. Deň ukončujeme debriefingom po lete, a kope papierovačiek, ktoré treba poslať spoločnosti a celkový report z dňa. Ľudia si myslia, že lietadlá lietajú vďaka aerodynamike, ale v skutočnosti vďaka veľkej kope papierov (smiech).

  

21-ročný pilot Lukáš: K lietaniu ma to ťahalo už od malička a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie (Rozhovor)

 

Aké sú tvoje ambície do budúcnosti a čo všetko by si ešte chcel v tejto práci dosiahnuť?

Určite sa stať kapitánom, na čo som si dal taký vlastný deadline do 26 rokov, čo sa v mojej spoločnosti dá. A byť jedným z najmladších kapitánov vôbec. A možno raz skúsiť transatlantické lety, ale to je ešte ďaleko.

 

Na aké zaujímavé miesta si sa už vďaka svojmu povolaniu dostal?

Nedávno som bol v Afrike v marockom Marrákeši, to bol celkom pekný šok pre Európana, aj keď je to stále relatívne blízko k Európe.

 

Je niečo, čoho si sa musel kvôli práci vzdať?

Sociálneho života na istú dobu, keď sa moji rovesníci opíjali a zabávali, ja som sedel za knihami a drel, ale nenazval by som to, že som musel, ale ja som chcel. A koniec koncov, ten sociálny život tak či tak príde späť.

 

Musel si niekedy riešiť počas letu nejaký vážny problém, alebo šlo zatiaľ všetko ľahko? 

Zatiaľ ešte nie, väčšinou iba menšie závady ako poruchy kontroléra teploty v kabíne, ktoré pasažier nemá šancu tušiť. Taktiež ale viem, že ked príde k tým vážným problémom, som vytrénovaný na to, aby som im čelil a vyriešil s absolútne chladnou hlavou. Ako sa hovorí v letectve, sú dva druhy pilotov na svete a to tí, ktorí už tie vážné problémy mali a tí, ktorí ešte len budú mať (smiech).

 

Väčšina ľudí má aj vďaka filmom pred lietaním minimálne rešpekt, ak nie strach. Myslíš si, že je možno do istej miery oprávnený alebo berieš lietadlo ako hociktorý iný dopravný prostriedok?

Treba mať k tomu zdravý rešpekt, ale je to stále ten najbezpečnejší prostriedok dopravy a určite aj dlho bude. Väčšina ľudí sa bojí, že im odpadne krídlo počas letu kôli turbulencii alebo podobne, ale to je takmer nereálne, pretože lietadlá sú po konštrukčnej a celkovo bezpečnostnej stránke testované na podmienkach, ktoré v normálnom svete takmer nenájdete a sú stavané presne na tie podmienky. Rovnako, ked sa stane nejaká vážna porucha, ako výpadok motora, strata pretlaku, odídenie hydrauliky/elektriky, vpredu sedia ľudia, ktorí presne vedia, čo a ako s tým robiť a ako dostať všetkých pasažierov bezpečne na zem.

 

21-ročný pilot Lukáš: K lietaniu ma to ťahalo už od malička a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie (Rozhovor)

 

Môžeš si vyberať, kam budeš letieť, alebo sú rozpisy pevne stanovené?

Vyberať si nemôžem, vyberá mi to spoločnosť. Ale svoj rozpis viem mesiac dopredu, čo je super. Viem teda, kam a kedy poletím. Robíme štýlom 5on 4off. Super je, že tým, že naša spoločnosť má 350 lietadiel, každý deň lietam do úplne iných destinácií.

 

Vieš si predstaviť, že by si robil niečo iné ako pilota? Napríklad sedieť v kancelárii alebo podobne.

Určite nie. Ja túto prácu milujem, ja som nikdy nebol kancelársky typ, vždy som potreboval robiť niečo aktívne.

 

Asi si nemôžete v kabíne lietadla pustiť hudbu, alebo sa mýlim? 

Vo vzduchu určite nie, ale na zemi bez problémov. Minule som letel s jedným kapitánom a ten pustil do celého lietadla Rihannu.

 

Sú nejaké presne stanovené postupy, ktoré musíš pred letom absolvovať a prípadne máš aj nejaký svoj rituál?

V podstate prísť oddýchnutý, dobre vyspatý a v dobrej nálade na letový deň. Rituál nemám, vačšinou ale musím vypiť aspoň jednu kávu pred letom, špeciálne keď máme odlet o štvrtej ráno.

 

Ďakujeme veľmi pekne za rozhovor, držíme palce a prajeme veľa šťastných kilometrov. Na záver ešte priestor pre teba na pár slov čitateľom refresher.sk.

Ďakujem vám za článok a keď môžem odkázať niečo čitateľom, tak iba to, že sny sú na to, aby sa plnili a všetko je možné, keď sa chce. Nie je to o známkach v škole. 

 

21-ročný pilot Lukáš: K lietaniu ma to ťahalo už od malička a chcem tomu venovať všetok svoj čas a úsilie (Rozhovor)

 

Veríme, že bol pre vás tento rozhovor aspoň trochu inšpiratívny. V prípade, že sa aj vy venujete zaujímavému povolaniu alebo niekoho takého poznáte, určite budeme radi, keď sa nám ozvete na mail vik@refresher.sk. Pre dnešok je to všetko, dovidenia!

Ohodnoť článok
401
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.