Žiadny padák, iba neuveriteľné šťastie.
Heroický príbeh srbskej letušky Vesny Vulović sa na Refresheri objavil ešte približne pred rokom medzi ďalšími ľudmi, ktorým sa podarilo prežiť extrémne situácie, ale tejto letuške sme sa rozhodli povenovať ešte o čosi viac. Čiastočne za to môže aj fakt, že sa celá tragédia a pád lietadla odohrali nad územím vtedajšieho Československa, aj keď iba niekoľko kilometrov od hraníc s NDR.
Písal sa 26. január 1972 a vtedy len 22-ročná Vesna Vulović nastupovala ako letuška v dánskej Kodani do lietadla, ktoré sa o niekoľko desiatok minút malo po výbuchu bomby zrútiť na zem. Počasie bolo v ten deň krásne a predpovede nehovorili o žiadnych komplikáciách, a Vesna sa tak tešila na to, že po výbornej noci v luxusnom hoteli Sheraton dostane možnosť zalietiť si cez Záhreb až do Belehradu vo svojej domovine. V skutočnosti sa na palube letu 367 spoločnosti JAT ani nemala nachádzať, ale jej nadriadený si ju pomýlil s ďalšou letuškou s menom Vesna a zaradil namiesto nej na let slečnu Vulović. Po odlete z Kodane mierilo lietadlo cez NDR až nad naše československé územie a po prekročení hraníc trvalo približne minútu a pol, kým sa rozpútalo peklo. V prednej časti lietadla vo výške asi 10 160 metrov explodovala nálož a roztrhla lietadlo na niekoľko kusov, čo spôsobilo okamžitý pád smerom k zemi. Časti lietadla dopadli na horu za českou obcou Srbská Kamenice a keď potom prestrašení svedkovia padajúceho lietadla začali dobiehať na miesto, jednému z nich sa naskytol hrozivý, ale aj zázračný pohľad. Vesna unikla smrti po nekontrolovateľnom páde iba o vlások a ešte sa na ňu osud usmial aj druhýkrát, keď ju v troskách ako prvý našiel Bruno Henke. Pán Henke pôsobil počas druhej svetovej vojny ako lekár v nemeckom Wehrmachte a vďaka tomu hneď vedel, čo so zranenou letuškou treba urobiť. Bohužiaľ, nikomu ďalšiemu sa pád prežiť nepodarilo a tragédia si vyžiadala celkovo 27 obetí.
Aby sme tento neuveriteľný príbeh posunuli o trošku ďalej, pomalými krokmi sa dostávame k tomu, ktorá z československých autorít sa na miesto nehody dostala ako prvá. Oblasť totiž rýchlo ohradili príslušníci Štátnej bezpečnosti namiesto policajtov a celé miesto bolo ohradené bez možnosti prístupu pre ľudí snažiacich sa pomôcť či pre novinárov. Príčiny výbuchu lietadla a následného pádu boli nejasné až do ďalšieho dňa, kedy sa do švédskych novín dovolal údajný príslušník chorvátskej organizácie Ustaše a povedal, že práve Ustaše nastražili do lietadla bombu. Dávalo by to zmysel, pretože vtedajší premiér Juhoslávie mal domov cestovať práve na palube letu 367, avšak podarilo sa mu odletieť skorším letom, a tak útoku na svoju osobu ušiel. Vráťme sa však ku Vesne, ktorá bola po nájdení v troskách prevezená do nemocnice v Prahe, kde strávila takmer jeden mesiac a jej zdravotný stav nevyzeral spočiatku vôbec optimisticky. Upadala a prebúdzala sa z kómy, najskôr zostala od pásu dole paralyzovaná a mala množstvo zlomenín a pomliaždenín, že ju lekári museli neustále pozorovať.
Okrem toho mala jeden ďalší problém a tým bola absolútna strata pamäte týkajúca sa celej nehody, takže Vesna si spomínala iba na to, ako do lietadla nastúpila v Kodani a ďalej sa jej spomienky stratili. Našťastie, to lekárom nezabránilo v tom, aby jej po sériách operácií navrátili schopnosť chodiť, pretože miecha nebola natoľko poškodená, a tak sa po niekoľkých mesiacoch rekonvalescencie Vesna vrátila do normálneho života a dokonca chcela pokračovať v práci letušky. Jej zamestnávateľ JAT to spočiatku nedovolil a prevelil ju do kancelárie v sídle firmy, ale občas ju po čase púšťal aj na palubu a ľudia ju vždy vďačne vnímali ako hrdinku. Nečudo, keďže líder Juhoslávie Tito jej po príchode do vlasti pripravil pompézne privítanie a Vesna sa na dlhé roky stala, chtiac-nechtiac, osobou hrajúcou dôležitú rolu v propagande počas studenej vojny. Ku celosvetovej popularite jej potom pomohla aj Guinnessova kniha rekordov, ktorá ju označila za človeka, ktorý prežil voľný pád bez padáku z najväčšej výšky a Vesna toto ocenenie dokonca prijala z rúk Paula McCartneyho.
Ako to už však v prípadoch teroristických útokov, nehôd a iných katastrôf býva, po udalosti sa začali na verejnosť vynárať rôzne konšpiračné teórie. Podozrivé bolo už len to, že Štátna bezpečnosť po skončení svojho vyšetrovania vyhlásila, že sa lietadlo rozpadlo na kúsky ešte vo vzduchu a čierne skrinky sa vraj nikdy nenašli, avšak očití svedkovia tragédie tvrdili, že lietadlo padalo k zemi celé a výbuch nastal až pár stoviek metrov nad ňou. Mnohí ľudia potom vyslovili teórie, že v skutočnosti nešlo o teroristický útok, ale o mylné zostrelenie lietadla československými stíhačkami, ktoré si lietadlo mohli pomýliť s útočiacim strojom. Podľa neoficiálnych zdrojov malo lietadlo začať prudko klesať a technické problémy spôsobili, že sa mohlo vychýliť z kurzu, čo naše letectvo vyhodnotilo ako hrozbu a lietadlo radšej zostrelilo. Ďalšie teórie sa zameriavajú na to, že let 367 mohol pri prudkom klesaní prejsť až príliš blízko nad sovietsku raketovú základňu nachádzajúcu sa neďaleko od miesta pádu a ďalšia, ešte o čosi bláznivejšia teória, hovorí o prítomnosti Leonida Brežneva v oblasti, keďže sa v tom čase mal stretnúť s lídrom NDR Erichom Honeckerom a jeho lietadlo sa mohlo nachádzať niekde v miestach, kam smerovalo aj let 367. Aby toho nebolo málo, niektorí ľudia pochybovali aj o tom, ako sa Vesne podarilo pád prežiť a hádky sa týkali napríklad faktu, či sa letuška nachádzala v zadnej časti lietadla alebo v jeho strede, čo koniec koncov aj tak nie je až také dôležité, pretože kým pád prežila, potom až tak nezáleží na tom, kde v momente výbuchu stála.
Veríme teda, že si pri každej ďalšej kúpe známeho slovenského keksíka spomenieš na príbeh letušky, ktorá prežila voľný pád z výšky 10-tisíc metrov a aj keby nie, aspoň si sa mohol presvedčiť o tom, že niekedy dobre dopadnú aj momenty, ktorým by si dopredu nedal žiadnu šancu.