Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
14. mája 2015, 11:44
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Vozidlá s autopilotom od Googlu prešli za 6 rokov 1,7 milióna kilometrov. Havarovali len 11-krát

TECH GOOGLE
Uložiť Uložené

Nehody však nezavinili testované prototypy, ale okoloidúce vozidlá.

Téma automobilov s autonómnym riadením je za posledné obdobie čoraz častejšie skloňovaná. Svojho ako-takého (rozumej dočasného či nejako obmedzeného) autopilota predstavilo už viacero popredných automobiliek, najmä Audi, BMW, Land Rover, Mercedes-Benz, Nissan, Toyota či Volvo, ale aj Tesla, no o slovo sa už nejaký ten piatok pri tejto problematike hlási aj taký gigant, akým je Google. Ich úsilím je postaviť vozidlo, v ktorom vodič nebude musieť skoro vôbec zasahovať do riadenia, a teda vyvinúť akýsi autopilot, aký poznáme z lietadiel. Ono, myšlienka je to rozhodne veľmi pekná a zaujímavá, no vyrobiť automobil, ktorý má prevziať vašu zodpovednosť na tak preplnených cestách, ktoré majú potenciál sa rýchlo meniť, a následne mu plne dôverovať, nie je zďaleka jednoduché. Navyše, v neposlednom rade ide o legislatívy, ktoré jednoducho takýmto záležitostiam stále nedávajú, pochopiteľne, zelenú.

Vozidlá s autopilotom od Googlu prešli za 6 rokov 1,7 milióna kilometrov. Havarovali len 11-krát

Najväčšou hrozbou sú jednoznačne dopravné nehody, ktoré bohužiaľ neodmysliteľne patria ku každodennej cestnej premávke, a to aj napriek tomu, že sú pre každého nočnou morou. Čo však v situácii, ak k dopravnej nehode dôjde s automobilom, ktorý je vybavený plne autonómnym riadením? To je otázka, na ktorú jednoznačnú odpoveď doteraz nepoznáme. Aj napriek tomu, že s takýmito systémami však ešte sériove automobily stále nepočítajú (nie v plnom rozsahu), odstupom času predsa len prešlo krstom viacero testovacích exemplárov s autopilotom. Nedávno sa totiž Chris Urmson, šéf projektu, ktorého výsledkom má byť plne autonómne vozidlo od Googlu, nechal počuť, že za šesť rokov, počas ktorých prebieha vývoj a testovanie takýchto automobilov, sa stalo len 11 nehôd, ktorých súčasťou boli ich prototypy. Ako však dodal a značne podotkol, vo všetkých prípadoch išlo o "ťukance" a drobné kolízie, ktoré neboli zavinené ich automobilmi, ale ostatnými účastníkmi cestnej premávky. Navyše, počas šesťročnej testovacej prevádzky nabehali gúglacké vozidlá približne 1,7 milióna kilometrov míľ, z toho približne milión kilometrov vo výhradne autonómnom móde. O takéto hodnoty sa postarala viac než dvadsiatka exemplárov, ktoré týždenne spravia okolo 10-tisíc kilometrov míľ s autopilotom.

Testovanie takýchto automobilov, zväčša ide o upravené sériové modely, nie je zďaleka jednoduchou záležitosťou. Len hŕstka amerických štátov takéto exempláre pustia na verejné komunikácie, aj to len za prítomnosti vodiča, ktorý musí vedieť okamžite zasiahnuť do riadenia a byť schopný prevziať riadenie. Automobily s autopilotmi musia byť označené na viditeľných miestach, aby bolo jasné, o čo ide, pričom obyčajne sa presúvajú s doprovodom.

Domov
Zdieľať
Diskusia