Za vznikom módnej značky stojí oveľa viac, ako sa možno na prvý pohľad zdá a na podujatí Fashion LIVE! Talk sa tak podelili vybraní slovenskí návrhári aj o príbehy tvorby ich loga.
Každý dizajnér rozpráva vďaka svojej kolekcii vlastný príbeh, prostredníctvom ktorého sa snaží prepojiť svoju tvorbu s pocitmi a myšlienkami cieľovej skupiny zákazníkov. Pre úspešné fungovanie je v súčasnosti nesmierne dôležitý fashion branding, ktorý zahŕňa nielen logo, ale celé fungovanie značky v umeleckej oblasti, ako aj v tlačovom a interaktívnom dizajne.
Na tohtoročnom prvom Fashion LIVE! Talku uviedla kreatívna riaditeľka Olo Křížová výnimočných hostí. Grafický dizajnér Jaroslav Novotný a jeden z najznámejších slovenských dizajnérov, Boris Hanečka sa s návštevníkmi podujatia podelili o zaujímavosti a skúsenosti z módnej brandže.
Prezentácia sa venovala vizuálnej identite dizajnérskych značiek, v rámci ktorej sa diskutovalo aj o svetovo známych logách, ich význame a o tom, ako ich vníma verejnosť. Na Slovensku pribúda čoraz viac mladých talentov, ktorí vedia, že práve dobré logo zohráva veľkú úlohu na ceste za ich úspechom.
Aké tajomstvo stojí za úspešným budovaním módnej značky?
Jednou z najdôležitejších vecí, predtým ako začnete tvoriť, je položiť si otázku: „Čo a pre koho budeme vytvárať?“ Len vy totiž najlepšie viete, v čom vynikáte a aká je vaša identita. Ďalej je potrebné vedieť: „Ako by ste opísali svoju značku pár výstižnými slovami? Aký zmysel má vaša tvorba?“
Napríklad slovenská značka Sewologylab prostredníctvom geometrického symbolu lastovičky vyjadruje nadhľad a slobodu. Práve tieto veci majú pre dizajnérku Luciu Spišákovú najväčší význam. Odhaľuje tie stránky skutočnosti, ktoré možno iným unikajú.
„Vtáčik ako tradičný symbol vyjadruje transcendenciu, ktorá je o prekračovaní hraníc medzi dvomi oblasťami (nadskutočnosť, nadzmyselnosť). V jednej mytológii sa hovorí, že ten, kto rozumie, má krídla. Ja mám jasno,“ približuje dizajnérka Lucia Spišáková.
V móde nie je vôbec neobvyklé využívať celé meno dizajnéra alebo aspoň časť z jeho osobnej identity. Známi slovenskí dizajnéri Jana Gavalcová, Boris Hanečka, Martin Hrča, Lenka Sršňová a Marcel Holubec sú toho príkladom.
Lenka Sršňová
Predstavte si symbol, ktorý vás všade dokonale prezentuje. Znak môže byť naozaj rôznorodý. Od minimalistického, experimentálneho, konzervatívneho až po dekoratívny. Návrhárka Petra Kubíková vedela, že do svojej značky nechce zakomponovať celé meno. Zvolila si preto logo z vlastných iniciálok, ktoré bolo vizuálne jednoduché, no zaujímavé a pre jej tvorbu špecifické. Je dôležité mať na pamäti, že značka sa s každou prichádzajúcou kolekciou mení nielen farebne, ale aj tvarovo. Časom sa vyvíja a preto je nutné navrhnúť dostatočne silné a variabilné logo.
Značku We are not sisters reprezentuje diamantové srdce. Tvar je prísne geometrický a taký je aj dizajn odevov. Nápad vznikol v skicári spoluzakladateľky tejto značky, Lucie Jarošovej, ktorá hovorí, že „na prvý pohľad „obyčajný“ diamant reprezentuje naše oblečenie, no pri detailnejšom prezretí sa zmení na srdce a prezrádza, že ide o dokonalo premyslený celok.“Grafický dizajnér je v produkcii neodmysliteľným členom, ktorý sa stará o celkový vizuál značky. Najlepšie je nájsť niekoho, kto bude schopný vystihnúť vašu tvorbu a jej podstatu. Autorka loga značky Drevená Helena bola pôvodne najskôr iba vernou zákazníčkou Ciny Marcinkovej. Taktiež pomohla s brandingom, vizitkami a lookbookom k Black collection FW14. Z veľkého písaného písmena H spravila symetrický znak, ktorý perfektne vystihuje minimalistickú tvorbu dizajnérky. Logo je ako dokonalá dominanta prítomná všade na vysačkách, pečiatkach a balíčkoch z pošty.
Ďalším v poradí je hravé logo značky ushy.té, ktoré prešlo od svojho vzniku dlhším vývojom. Inšpirácia k aktuálnemu logu pochádza zo vzorkovníka látok, obstrihnutého zúbkovými nožnicami. Čo sa týka prezentácie značky, netreba zabúdať ani na sociálne siete, ktoré sú veľmi vďačným spôsobom nielen prezentovania značky, ale sú tiež dôležité pre komunikáciu so zákazníkmi.
Ak je módna sféra tvoja šálka kávy, nenechaj si ujsť Fashion LIVE! Talk vol. II, ktorý sa uskutoční 13. mája v kaviarni Berlinka v SNG. V poradí druhý Fashion LIVE! Talk sa bude venovať téme FASHION LAW s právnym expertom Martinom Laskovianom a Katarínou Žgančíkovou, zakladateľkou značky klobúkov ALATE MILINERY. Uvádzať ho bude kreatívna riaditeľka Fashion LIVE! Olo Křížová.
Článok vypracovala Mischel Warenits