Agent 007 nám desaťročia prináša kvalitný filmový zážitok, doplnený vo veľkej miere neraz o automobily, ktoré svojím charakterom, pôvabom či dodatočnou výbavou ohúrili svet.
Bond. James Bond. Asi len málokto nepozná agenta z britskej tajnej služby MI6 vystupujúceho pod číslom 007, teda hlavnú postavu knižnej ságy od Iana Fleminga. Ako sme mohli vidieť najmä vďaka sfilmovaným pokračovaniam, tento muž nemá seberovného vo viacerých smeroch, predovšetkým pokiaľ ide o jeho hodinky, nepriateľov no hlavne autá, ktoré nás odjakživa ohromujú. Už v prvom knižnom vydaní nás autor oboznámil s tým, že jediným Bondovým koníčkom bola jazda autom, pričom jeho vodičské zručnosti boli na naozaj vysokej úrovni. A práve na tie (však ako inak) sa teraz pozrieme bližšie, keďže nejedno z jeho vozidiel, ktoré sa objavilo na filmovom plátne sa zapísalo do histórie. Bol to totižto práve Aston Martin DB5, o ktorom dodnes hovoríme, ako o najslávnejšom aute na svete! Poďme ale pekne poporiadku...
Prvé filmové dobrodružstvo stvárňoval film Dr. No z roku 1962. Ten však bojoval s veľmi nízkym rozpočtom, ktorý sa podpísal pod viaceré faktory. Jedným z nich bolo nepochybne aj Bondové auto, ktoré v tomto prípade stvárnilo malé, ani nie 100-koňové autíčko Sunbeam Alpine. Prvá Bondová automobilová naháňačka preto svet veľmi neohromila, najmä ak zoberieme do úvahy fakt, že netrvala viac ako pár minút. Väčšina scén bola nahratá v štúdiu (interiéri) a koniec koncov nešlo o nič dramatické, keďže okrem pohrebného vozidla, ktoré prenasledovalo Bonda a následne spadlo zo skaly, sme sa ničoho zaujímavého nedočkali. Okrem toho, ako neskôr vyšlo na povrch, sa producenti sťažovali na to, že samotné vozidlo im automobilka Sunbeam nechcela požičať zadarmo, preto museli siahnuť po exemplári z požičovne, za ktorý museli platiť denne ťažké peniaze. A to bol jeden z dôvodov, prečo pravá bondovská naháňačka nezačala veľmi šťastne.
Pilotný diel, ako i jeho druhe pokračovanie s podtitulom Srdečné pozdravy z Ruska (From Russia With Love) sa stali hneď v úvode hitom, preto v treťom pokračovaní mohli producenti už pritlačiť. Ich budget bol podstatne vyšší a to sa podpísalo najmä pod kvalitnejšie celkové spracovanie, no a v neposlednom rade na Bondovom aute. V Goldfingerovi totižto vstupuje do hry práve legendárny automobil Aston Martin DB5, ktorý položil základy celého vzťahu agenta 007 s automobilmi. V úvode však treba povedať, že zo začiatku to nevyzeralo veľmi ružovo. V pôvodnej knižnej podobe Bondovo auto stvárňovalo silné, no neohrabané Bentley z 30-tych rokov. Keď sa však neskôr rozbilo, Ian Fleming začal uvažovať pri písaní ďalšieho pokračovania o inom vozidle. V tej dobe dostal Fleming list od svojho čitateľa a zároveň veľkého automobilového fanúšika s otázkou, či by nemohol agenta britskej tajnej služby vybaviť nejakým slušným vozom, pričom ako príklad uviedol Aston Martin DB3. Keď vyšla o rok knižná podoba Goldfingera, na jeho stranách sa písalo, že Bond si v úvode mohol vybrať svojho nového tátoša, pričom na výber mal medzi Jaguarom 3.4 a práve DB3-kou. Áno, ako tušíte, vybral si Aston Martin DB3 a keď došlo na rad filmové prevedenie, filmári len vymenili DB3-ku za DB5-ku.
Tento fakt vyzeral síce jednoducho, no aj v tomto prípade nastali komplikácie. Producenti chceli dané vozidlo požičať od samotnej automobilky, no tá i napriek úspechom predošlých časti vozidlo vydať nemienila, pričom kompetentných poslala do predajne, kde si mali DB5-ku kúpiť za plnú sumu, teda približne 4,5-tisíc libier. Tento krok filmárov odradil, preto sa uvažovalo o vozidlách značky Jaguar či Chevrolet, no napokon to prišlo. Po tom, ako producenti napádali a otravovali ľudí z automobilky Aston Martin, tá im neskôr vydala istý exemplár, ktorý predstavoval ojazdené skúšobne auto značky. To následne technici dali dokopy a vylepšili, čo ich pritom v konečnom dôsledku stálo paradoxne až 25-tisíc libier, teda podstatne viac, než keby si DB5-ku kúpili normálnou cestou.
Tretie filmové pokračovanie, s podtitulom Goldfinger následne začalo vo veľkolepom štýle. Agent Q vybavil Bonda úplne novým vozidlom, ktoré navyše disponovalo, od tohto momentu, už tradičnými vylepšeniami. Aston Martin DB5 tak dostal nepriestrelné okna, pretáčacie poznávacie značky ale aj riadiacu páku s gombíkom, ktorým mohol vodič katapultovať cez otvorenú časť strechy spolujazdca. Okrem toho, nechýbali ani výsuvné bodáky, ktorými bolo možné zneškodniť pneumatiky nepriateľa, či rozprašovač farby, respektíve dymu za vozidlom, čoho výsledkom bolo znemožnenie jazdy prenasledujúcim vozidlám. Goldfinger, ako aj Aston Martin zožal obrovský úspech, z vozidla sa stal neskutočný fenomén, dokonca vznikali akési roadtripy fanúšikov týchto krásavcov. Ako sa neskôr ukázalo, daný exemplár neraz počas natáčania vykazoval veľké technické problémy. 4-litrový šesťvalec neraz šiel len na tri valce, no problém bol i so samotným riadením automobilu. Aby toho nebolo málo, (na to sme však boli vo filmoch v tej dobe zvyknutí) nie všetky scény vyzerali úplne bezchybne. Spomeniem napríklad fakt, že producentom prišiel list o tom, ako si fanúšik vo filme všimol, že v jednej scéne vozidlo disponuje inými pneumatikami ako v druhej.
Ďalšie veľmi zaujímave vozidlo sa predviedlo v roku 1967, kedy do kín prišlo pokračovanie s podtitulom Žiješ iba dvakrát (You Only Live Twice). Keďže sa celý dej odohrával v Japonsku i hlavné auto muselo byť japonské. Filmári preto dali prednosť nádhernej Toyote 2000 GT, ktorú v polovici 60-tých rokov vyvíjala automobilka spolu s Yamahou. Išlo o prvé poriadne japonské superauto, ktoré malo svoj dvojlitrový šesťvalec umiestnený vpredu, poháňaná bola len zadná náprava a celá karoséria bola vyrobená z hliníka. I keď vozidlo vo filme neponúkalo žiadne dodatočné vylepšenia, jeden významný zásah do karosérie bol nevyhnutný. Keď producenti priviezli vozidlo na natáčanie, zistilo sa, že Sean Connery sa dnu nevojde. 2000 GT bolo totižto veľmi nízke vozidlo, preto sa filmový štáb obrátil k samotnej automobilke s prosbou, či by ju nemohla prerobiť na kabriolet so sťahovacou strechou. Keďže išlo o Toyotu, teda značku, ktorá sa už v tej dobe pýšila povestnými automobilmi so všakovakými úpravami, vozidlo im ochotne prerobili už za 2 týždne.
Keďže začiatkom 70-tých rokov automobilový priemysel výrazne napredoval, i filmová sféra prešla do novej éry, ktorej podstatou boli, okrem iného, akčnejšie automobilové naháňačky okorenené o prepracovanejšie a dramatickejšie triky, či početnejšie havárie, rozbíjačky a výbuchy.
Vo filme Diamanty sú večné (Diamonds Are Forever) z roku 1971 sme preto boli svedkami pestrej automobilovej akcie, ktorú zhmotňoval predovšetkým legendárny Ford Mustang Mach 1 s červeným lakom a V8-čkou pod kapotou. Sean Connery sa s ním zapojil do povestnej naháňačky s policajnými zložkami a viacerými dramatickými scénami. Samozrejme, reč je predovšetkým o jednom z najslávnejších automobilových kúskov v tej dobe, ktorý sa však stal zároveň aj jedným z najväčších filmových chýb celkovo. V jednej zo scén totižto Bond vošiel s Mustangom do slepej uličky s policajným autom v pätách, keď sa v poslednej chvíli s autom postavil len na pravé kolesá a prešiel tenkou uličkou von z jednosmerky. Na tom by nebolo nič neobvyklé, keby sa vo filme neobjavil záber, ako z uličky vychádza na ľavých kolesách. Chyba nastala v dobe, keď pod taktovou prvého producenta natočili najprv výjazd vozidla z uličky, na ktorom bolo autu vidno podvozok, no samotný vjazd vozidla do uličky musel náhle natočiť iný producent, ktorý nakoniec spravil scénu, kde bolo vidno strechu auta. Napokon však vo finálnej fáze prišli s "poľahčujúcim" riešením, v rámci ktorej do celej scény zakomponovali niekoľko sekundovú vsuvku, kde sa vozidlo obráti z pravých kolies na ľavé, i keď to v skutočnosti zmysel absolútne nedávalo.
V roku 1973 prišiel následne na scénu film s podtitulom Ži a nechaj zomrieť (Live and Let Die) kde sa už v hlavnej úlohe ukázal Roger Moore, ktorý oskalpoval poschodový autobus na Jamajke počas naháňačky. Samozrejme, scénu si odkrútil kaskadér, ktorým však bol len prostý vodič poschodového autobusu v Londýne. Po tom, ako prešiel s double-deckerom pod most, horná časť karosérie padla na zem a v jej útrobách nakoniec skončili prenasledujúci policajti. Odhliadnuc od tejto scény bol však film nudný na zaujímavé automobily.
Rok na to, v ďalšom filme s názvom Muž so zlatou zbraňou (The Man with the Golden Gun) sa Bondové automobilové zručnosti posunuli opäť o level vyššie. V roku 1974 sa na filmovej scéne objavili vozidlá značky AMC (American Motors Corporation), ktoré boli jednak v tej dobe veľmi populárne a okrem toho vo filme predviedli product placement nevídaných rozmerov. Agent 007 si svojho tátoša, červený Hornet X Hatchback s veľkými logami automobilky umiestnených na poznávacích značkách, ukradne priamo z predajne AMC a krátko na to sa odohrá z "čistej" náhody naháňačka s ďalším vozidlom značky AMC. Pointou však bolo, že počas scény Bond ukázal bezkonkurenčný kaskadérsky kúsok. Producenti totiž prišli s najzaujímavejším trikom tých čias, keď ako prvý natočili špirálový skok automobilom vo filme. AMC Hornet vtedy preletel z jednej strany brehu rieky na druhý, pričom vo vzduchu sa vozidlo špirálovito prevrátilo. Išlo o prvý kaskadérsky kúsok, ktorý bol sprvoti pripravený na počítači a na základe simulácie bol natočený v skutočnosti, bez použitia akýchkoľvek efektov. Dokonca, tento revolučný skok sa zapísal v roku 2010 do Guinnessovej knihy rekordov a doteraz sa drží na popredných miestach medzi bondovskými trikmi. Samotné vozidlo, červený Hornet tým pádom patrí k najznámejším a teda aj najhodnotnejším Bondovým autám vo všeobecnosti.
Danou scénou ale akcia zďaleka neskončila, keďže tá následne vyvrcholila až v momente, keď jeho úhlavný nepriateľ unikol na aute AMC s prídavnými krídlami v oblakoch. Možno by ste sa čudovali, no v skutočnosti počas príprav manévru túto scénu natočili naozaj s vozidlom, ktoré malo dodatočne namontované krídla, tie sa však vo vzduchu nešťastne oddelili, čo viedlo k smrti posádky. Filmári preto nakoniec všetko vyriešili v tej dobe tradičným spôsobom, a teda celú situáciu natočili s maketou vozidla s krídlami.
Bondovky zo 70-tých rokov boli nepochybné preplnené všakovakými trikmi, naháňačkami či vychytávkami. V jednotlivých pokračovaniach sme však nemali možnosť vidieť vozidlo, ktoré by sa vyrovnalo modelu DB5 a stalo by sa tak rovnako veľkou hviezdou s tak veľkým počtom fanúšikov.
Lenže v roku 1977 sa veci zmenili, keď sa vo filme Agent, ktorý ma miloval (The Spy Who Loved Me) objavil Lotus Esprit S1. Už na prvý pohľad to nebolo bežné vozidlo a to potvrdzoval aj fakt, že išlo o jeden z prvých prototypov daného krásavca, ktorý sa ešte nepredával a navrhnutý bol známym talianskym dizajnérom Giorgiom Giugiarom. V tej dobe boli filmy o James Bondovi na podstatne väčšej úrovni obľúbenosti a sledovanosti, preto sa jednotlivé automobilky doslova bili a pretláčali o to, aby sa ich vozy objavili v niektorom z pripravovaných filmov. Piár manažér Lotusu však vsadil na to, že nebude prosiť producentov o to, aby použili práve Lotus, ale zobral úplne nový prototyp Espritu a zaparkoval ho pred budovou producentov, pričom celý automobil obohatil o množstvo štítkov s nápisom Lotus. Jeho pokus zabral, a krátko na to sa ozvali filmári s tým, že sa im automobil veľmi páči a radi by ho použili vo filme.
Hranatý športiak s karosériou zo sklenených vlákien poháňaný radovým 2-litrovým štvorvalcom s výkonom 118 kW/160 koní tak agent Q odovzdal vo filme Bondovi s tým, že mu nestihol ani prezradiť, aké vychytávky do neho pribalil. Tento fakt bol ale zámerom producentov, ktorí chceli, aby diváci úplne nečakane spoznali jeho tromfy a tak rýchlo na ne nezabudli. A to sa veru aj podarilo. Dej bol pomerné bohatý na akčné naháňačky, pri ktorých nechýbal ani nepriateľský vrtuľník, no všetko to vyvrcholilo v momente, keď Roger Moore vletel schválne s Lotusom do vody a následne sa vozidlo premenilo v ponorku so všetkými vymoženosťami, dokonca mal Bond k dispozícii aj rakety. Samozrejme, automobilka ako i filmári nedokázali vyrobiť funkčné ponorné auto, preto celú scénu nahrali za použitia viacerých naozaj kvalitných modelov. Tie boli rozličných rozmerov, pričom v prípade tých v skutočnej veľkosti išlo o makety ovládane potápačmi. Čerešničkou na torte bol následne akt, keď agent 007 bezproblémovo vyšiel s Espritom na breh a následne cez okno vyhodil rybku, čo v skutočnosti nedávalo zmysel, no pridávalo na zaujímavosti.
To, že Lotus zožal pár rokov dozadu úspech sa potvrdilo aj v roku 1981, keď sa vo filme Len pre tvoje oči (For Your Eyes Only) objavili ďalšie modely tejto značky. Agent 007 sa totižto najprv v Španielsku predvádzal s bielym exemplárom, ktorý bol následne zničený, krátko na to sa však Bond ukáže v lyžiarskom stredisku na severe Talianska s bronzovým modelom a s efektným nosičom na lyže. V oboch prípadoch ide o vylepšený model Esprit druhej generácie, konkrétne model Lotus Essex Turbo Esprit s výkonom 157 kW / 210 koní. V tomto filme sa objavilo i ďalšie zaujímavé vozidlo, no zďaleka nie také exkluzívne. Išlo o známu kačicu, teda Citroën 2CV v žltej farbe, s ktorým sa Bond snažil zbaviť prenasledovateľov. Keďže nešlo o drahý exemplár, producenti nemali problém vsunúť do scény i viacero dramatických momentov, kedy legendárny dvojtakt dostal poriadne do tela.
V nasledujúcich rokoch sa v jednotlivých dieloch neobjavili žiadne prevratné vozidlá. Vypichol by som preto asi len film Chobotnička Octopussy z roku 1983, kde sa predviedlo 2,5-litrové Alfa Romeo GTV6. I keď v scéne s daným vozidlom nedošlo k žiadnym kaskadérskym kúskom, Alfa sa viackrát naozaj pekne predviedla.
Do starých-dobrých koľají, čo sa áut týka, sme sa dostali až v roku 1987, kedy na scénu prišiel film Dych života (The Living Daylights) kde už hral Timothy Dalton so starým priateľom. Bondovým vozidlom bol totižto opäť model značky Aston Martin, konkrétne 5,3-litový V8 Vantage s výkonom 280 kW / 375 koní. V podstate šlo o model, ktorý priamo vychádzal z pôvodnej DB5-ky, pričom i všetky vymoženosti od agenta Q boli zhodné, v lepšom prípade decentne vylepšené. Miesto mechanického trhača pneumatík sme mali možnosť vidieť laser, naopak guľomety vystriedali riadené rakety. Úplnou novinkou bola ale zimná výbava vo forme výsuvných lyží, pneumatík s hrotmi a akýmsi "raketovým pohonom". I to však Bondovi nepomohlo a jeho vychytávkami nabitý Aston Martin ostal zapichnutý v snehovej kope. Zaujímavosťou bol, najmä pre nás, fakt, že Bond bol prenasledovaný zložkami vtedajšej domácej Verejnej bezpečnosti (VB), nechýba ani kamión s logom ČSAD.
Po filme z roku 1987 zavládlo však v čoraz populárnejšej filmovej ságe, čo sa Bondových áut týka, slabé obdobie. Krátko po tom, ako Timothy Daltona vystriedal Pierce Brosnan, mimochodom môj najobľúbenejší Bond, sme boli svedkami naozaj úžasných akčných scén, ktoré sa vyrovnali tým najlepším akčným filmom na filmových plátnách tej doby. Producenti však trochu poľavili s vozovým parkom, keďže v 90-tých rokoch v jednotlivých pokračovaniach dostal agent 007 len priemerné modely, prvýkrát značky BMW.
V roku 1995 vo filme Zlaté oko (Golden Eye) sa totižto Pierce Brosnan ukázal v ženskej Z3-ke od BMW a navyše, daná scéna trvala len pár nudných minút, kedy sa dokopy nič nestalo. Aby toho nebolo málo, v danom pokračovaní sme mali možnosť vidieť aj legendárny Aston Martin DB5, no scéna, kedy sa v ňom Bond predvádzal v akcii s Ferrari 355 vyznela skôr trápne než zaujímavo. 355-ka bola jedným z najrýchlejších a najobratnejších vozidiel tej éry, no Bond mal niekedy s jeho "starožitným" Astonom dokonca podozrivo navrch. Celé zle...
Isté zlepšenie nastalo vo filme Jeden svet nestačí (The World Is Not Enough) z roku 1999. Vtedy dostal Bond naozaj exkluzívny a pomerné vzácny voz BMW Z8, ktorý bol dokonca vybavený nejakými tými raketkami či kľúčom, vďaka ktorému ho mohol ovládať na diaľku. Bohužiaľ, bavorák sa na plátne veľmi neohrial a po pomerne krátkej scéne bol prerezaný pílou napoly. That's All.
Tí pozornejší z vás si určite všimli, ako som preskočil film s podtitulom Zajtrajšok nikdy neumiera (Tomorrow Never Dies) z roku 1997. Tam bol síce Bond vybavený menej zaujímavým BMW 750Li, avšak narozdiel od ostatných bondoviek tej doby, ponúkal väčší zážitok pre akčne založených fanúšikov. 7-ka bola vybavená všakovakými vychytávkami, vďaka ktorými sa britskému agentovi podarilo veľmi okázalo a trefne prelstiť úhlavných nepriateľov. Agent Q daroval bavorskej limuzíne možnosť ovládať ju z mobilu (samozrejme, vzadu sedel skutočný vodič) a navyše, vo svojich útrobách skrýval viaceré rakety, bodáky na prepichnutie pneumatík, pílku na prerezanie lana, či samo-opravujúce sa pneumatiky. No proste všetko, čo v danej situácii Bond nevyhnutne potreboval.
Konečne! Nemyslel som si, že to bude až toľko trvať, ale predsa len som sa dopracoval do roku 2002, a teda k filmu s názvom Dnes neumieraj (Die Another Day), kde to prišlo! V poslednom filme Pierce Brosnana si totižto podľa môjho názoru automobiloví fanúšikovia prišli najviac na svoje, pričom Bond sa opäť vrátil k značke, ktorá k nemu odjakživa patrila. Agent Q obdaroval Bonda novučičkým modelom V12 Vanquish od automobilky Aston Martin. Išlo o prvý generáciu modelu Vanquish, ktorý mal pod kapotou veľký dvanásťvalec s výkonom 335 kW / 456 koní. Aby toho nebolo málo, britský krásavec bol od podvozku po strechu vybavený nespočetným množstvom tradičných i nových vymoženosti. Čerešničkou na torte bola schopnosť, vďaka ktorej sa stal Vanquish prakticky neviditeľný. Plášť "neviditeľnosti" však niekoľko kritikov pobúrilo, nakoľko im to prišlo už moc sci-fi. Okrem toho, tentokrát producenti chceli, aby Bond so svojím nepriateľom, v tomto prípade so šikmookým Zaom, zohrali vyrovnaný súboj, preto i on dostal nemenej zaujímavý a rovnako po zuby ozbrojený Jaguar XKR prvej generácie. Bondov Aston sme mali možnosť vidieť na plátne podstatne dlhšie, než tomu bolo v posledných rokoch. Hlavná scéna sa odohrala na zamrznutom jazere a následne v samotnom ľadovom hoteli, kde sme boli svedkami naozaj kvalitnej akcie okorenenej viacerými akčnými a dych-vyrážajúcimi prvkami.
V roku 2006 sme sa zoznámili s Danielom Craigom, ktorý vystriedal Pierce Brosnana a hrá v úlohe Bonda do posledného dielu. Predtým, než k nemu konečne dôjdem, určite nemôžem vynechať pokračovania Casino Royale (2006) a Quantum of Solace z roku 2008. V oboch prípadoch sme totižto mali tú česť vidieť v jeho rukách novučičký Aston Martin DBS s dvanásťvalcovým motorom a výkonom 380 kW / 517 koní, ktorý sa podpísal pod naozaj zaujímavú a realistickú akciu. V prvom prípade určite vypichnem scénu, kedy Bond so svojím krásavcom urobí niekoľko hrôzostrašne vyzerajúcich otočiek vo vzduchu, aby som bol presnejší, DBS-ka vtedy urobila svetový rekord v počte sált počas kaskadérskej akcie. Daná scéna vznikla počas vyhýbajúcemu sa manévru, ktorý však skomplikoval filmárom plány. Ako sa písalo už v Flemingovom knižnom vydaní, krátko po tom, ako Bond zbadal na vozovke ležať ženu, strhol volant čo následne viedlo k situácií, že vozidlo stratilo kontrolu, postavilo sa len na dve kolesa a následne prevrátilo. Keď tento kúsok skúšali producenti natočiť, Aston Martin sa vďaka dobrej aerodynamike a stabilite, na rozdiel od predošlých testovacích automobilov, nechcel prevrátiť, čo viedlo k tomu, že za obeť padlo viac exemplárov než sa čakalo. Nakoniec prišli s nápadom, že na podvozok integrujú malý "kanón", ktorý Aston Martin nadvihne a následne kaskadérovi uľahčí prevrátenie. Krásne DBS-ko sa následne objavilo aj vo filme o dva roky neskôr, kedy predviedlo slušnú dávku naháňačky, ktorá luxusný športiak zďaleka nešetrila.
Ak ste sa dočítali až sem, tak vám gratulujem a cením vás zároveň. Popravde, ak berieme do úvahy, že Skyfall predstavuje zatiaľ posledný diel bondoviek, povedať, že to najlepšie na koniec asi nemôžem. Teda, pokiaľ sa stále bavíme výhradne o autách tajného agenta. V poslednej časti z roku 2012 síce máme možnosť vidieť viacero zaujímavých akčných scén s vozidlami, okrem agresívnej, no ničom výnimočnej a okorenenej naháňačky Land Roveru Defender s Audi A5 Coupé, a následnej akcie na motorkách, je to po stránke áut asi všetko. Nemôžem však zabudnúť na legendárnu DB5-ku, ktorá sa objaví krátko na to, ako do nej Bond s madam M prestúpi z luxusného Jaguaru XJ. Aston Martin sa ale v žiadnej akčnej scéne neobjavil, šlo len o oprášenie vozovej ikony agenta s povolením zabíjať.
...
Suma sumárov, James Bond nám desaťročia prináša kvalitný filmový zážitok, doplnený vo veľkej miere neraz o automobily, ktoré svojím charakterom, pôvabom či dodatočnou výbavou ohúrili svet. Na záver mi nič iné neostáva, len sa opýtať, ktoré z vozidiel vo vás zanechalo najväčší dojem. Pri rekapitulácii vám určite pomôže i táto stránka.