Tento sociálny experiment prišiel krátko po tom, čo sa viacerí českí influenceri (chtiac, či nechtiac) stali súčasťou skutočnej čínskej propagandy.
Známy český youtuber Martin Mikyska, ktorý vystupuje pod menom Mikýř, sa v najnovšej epizóde svojej relácie rozhodol otestovať, ako si vyberajú českí influenceri spolupráce a či si všimnú red flagy. Výsledok? Viacerí z nich prijali falošnú ponuku spolupráce s čínskou propagandou – a to aj napriek nedávnej medializovanej kauze Honzy Michálka.
„Vytvorili sme agentúru a zisťovali sme, či po kauze s Honzou Michálkem sa nájde niekto, kto o tom buď ešte nevie, alebo ako reagujú influenceri na tieto typy spoluprácí. Čo riešia, či si všímajú red flagy a čo ich zaujíma,“ vyjadril sa Mikýř pre Antiyoutuber.cz.
Jeho cieľ bol jednoduchý: zistiť, či influenceri kývnu na pochybnú spoluprácu. Mikýř poslal približne 40 influencerom pozvánku – niekoľkí na stretnutie naozaj prišli. V dopredu pripravených priestoroch, v ktorých boli ukryté kamery, ich čakal najatý herec vystupujúci pod menom Čestmír Svoboda, ako aj „zástupca čínskej firmy“, ktorého hral Mikýřov vietnamský kolega.
Obaja im predstavili na prvý pohľad lákavú ponuku – zadarmo výlet do Číny s pripraveným itinerárom, výmenou za chválu čínskej kultúry a natočenie videoobsahu pre čínske médiá. Influenceri podpísali zmluvu bez väčších otázok. Následne boli požiadaní, aby zareagovali na video s párením pánd – údajne preto, aby čínska spoločnosť videla, či sú správni kandidáti.
Kamery v miestnosti si všimla len Táňa Bystroňová. Medzi pozvanými českými influencermi boli napríklad Barbora Mlejnková, Lada Kašparová, Pufflick, Táňa Bystroňová a Natálie Smutná, ale aj slovenské influencerky ako Ráchel Karnížová, známa ako Rachellkka či Stanka Lučková, známa ako výherkyňa minuloročnej šou Ruža pre nevestu.