Kultová značka z Japonska dosiahla za 30 rokov existencie úspechy, o ktorých sníva každý v módnom biznise.
Zostať relevantný vo svete módy dlhšie ako niekoľko sezón po sebe je nesmierne ťažká úloha, ktorú zvládnu len tí najlepší. Streetwear nie je výnimkou, o čom sa presvedčili mnohí tvorcovia, ktorí po rýchlom úspechu odišli do večného zabudnutia. To nie je prípad japonskej ikony A Bathing Ape alebo v skrátenej verzii BAPE, ktorú si predstavíme v dnešnom článku.
Príbeh tohto brandu sa začal v roku 1993, keď si zakladateľ NIGO, vlastným menom Tomoaki Nagao, otvoril obchod s názvom NOWHERE v spolupráci s tvorcom značky Undercover Junom Takahašim v tokijskej módnej štvrti Haradžuku. Pomocnú ruku v začiatkoch podnikania podal mladým nadšencom návrhár Hiroshi Fujiwara, ktorý už bol v tom čase významnou osobnosťou japonskej streetwearovej scény, a obchodu zabezpečil dostatočnú pozornosť, uvádza Feature.
Zatiaľ čo v polovici obchodu boli vystavené modely s podpisom Undercover, ďalej sa nachádzali produkty, ktoré vybral vtedy len 23-ročný NIGO. Bohužiaľ, spoluprácu sprevádzali problémy, keďže Nigov kurátorský výber nemal taký odbyt, ako obaja očakávali, ako píše Footshop. Vďaka tomu prišiel nápad vytvoriť vlastnú značku, A Bathing Ape, ktorú nájdeš exkluzívne v online obchode Footshop.
NIGO spolu s grafickým dizajnérom SK8THING, ktorý vymyslel logo, našiel inšpiráciu vo filme Planéta opíc, pričom samotný názov odkazuje na obľúbený japonský idiom opica kúpajúca sa vo vlažnej vode, ktorý opisuje prílišnú spoločenskú hýrivosť. Návrhár začal využívať obchod NOWHERE ako vlajkovú loď svojej novej značky, píše Medium.
Prvé roky existencie A Bathing Ape boli v znamení výroby tričiek s rôznymi grafickými motívmi, ktoré distribuovali prostredníctvom jedinečnej marketingovej stratégie – prvú polovicu predali a druhú rozdali priateľom, vďaka čomu vznikol okolo značky hype. Každý týždeň vyrobili len približne 50 kusov, a to nielen z finančných dôvodov, ale aj preto, lebo pochopili, že exkluzivita je priamo spojená s dopytom. Navyše NIGO v jednom staršom rozhovore povedal, že nemal rád, keď malo príliš veľa ľudí oblečený rovnaký motív, ako uvádza Highsnobiety.
Kult a uznanie verejnosti
Značka A Bathing Ape sa postupne stala kultúrnym fenoménom v Japonsku. Do roku 1998 boli produkty s logom opice dostupné na približne 40 miestach po celej krajine, ale NIGO urobil odvážny krok a zrušil všetky veľkoobchodné aktivity. Namiesto toho sústredil všetku svoju energiu na jediný flagship obchod v Tokiu. Postupne otvoril ďalších päť obchodov, uvádza Medium.
Mládež v Haradžuku mala v šatníku dizajny A Bathing Ape a ostatní čakali pred obchodom, aby mohli vlastniť aspoň jeden kúsok. Predaje rýchlo prekročili svoju predchádzajúcu úroveň a vznikol základný vzorec streetwearu, ktorý spočíva v hluku, nedostatku a vo verejnom predstavení. Na týchto miestach svet spoznal kultúru čakania v dlhých radoch, ktorú dnes poznáme pri značkách, ako sú Supreme, Palace a podobne.
Túto exkluzivitu dopĺňalo šírenie produktov BAPE medzi známych umelcov, raperov a osobnosti, ktoré ovplyvňovali štýl, ako napríklad Notorious B.I.G., čo posunulo popularitu a žiadanosť značky na novú úroveň. Koncom 90. rokov, začiatkom nultých rokov a okolo roku 2010 bola značka pravdepodobne na vrchole svojej slávy a prvýkrát sa naplno prejavil jej komerčný úspech, píše Medium.
Osudové stretnutie s Pharrellom Williamsom
Niekedy v polovici roku 2000 sa NIGO stretol s Pharrellom v Tokiu po tom, čo mu klenotník Jacob Arabo povedal, že japonský návrhár si často objednáva podobné kúsky ako on. Williams veľmi zásadným spôsobom pomohol A Bathing Ape nájsť úspech v Spojených štátoch amerických a popri množstve aktivít spoločne založili aj ďalší ikonický brand BBC (Billionaire Boys Club).
Spoločnosť napredovala, ale až do roku 2005 mala obchody len v Ázii. Neustále rastúci dopyt na americkom trhu „prinútil“ Niga otvoriť obchod v New Yorku a o rok neskôr aj v Los Angeles, uvádza Highsnobiety. Spoločnú vášeň oboch umelcov pre streetwear a kultúru bolo cítiť z každého dizajnu a zo všetkého, čoho sa dotkli.
Áčkoví raperi medzi klientelou a desiatky zvučných spoluprác
V oblečení s logom BAPE chodili oblečení áčkoví raperi, ako napríklad Lil Wayne, Pusha T, Kid Cudi, ktorý v obchode japonskej značky dokonca pracoval, kým si ho nevšimol Kanye West, neskôr aj A$AP Rocky, Wiz Khalifa, Lil Yachty a ďalší. Vďaka tomu chceli vlastniť exkluzívne kúsky s podobizňou opice všetci mladí ľudia, ktorí počúvali rap.
Samozrejme, my sme neboli výnimkou. Dostať však akýkoľvek produkt s rukopisom Niga do Európy, obzvlášť na Slovensko, bolo náročné, ak si nechcel/-a platiť clo a DPH za dovoz z USA. Dnes je situácia oveľa lepšia a tie najlepšie dizajny s charakteristickým podpisom A Bathing Ape si môžeš kúpiť z pohodlia obývačky a bez akýchkoľvek ďalších poplatkov a byrokracie, a to aj vďaka online obchodu Footshop, ktorý vo svojom portfóliu ukrýva desiatky tričiek, mikín, búnd, doplnkov aj obuvi.
Ide o dôkaz masívnej expanzie brandu, ktorá je výsledkom stratégie súčasného vlastníka japonskej streetwearovej ikony – módneho konglomerátu I.T Ltd so sídlom v Hongkongu. V každom prípade vďaka ázijskému dopytu a odkazu, ktorý vytvoril NIGO a ostatní umelci, bude prítomnosť BAPE v streetwearovej brandži pokračovať aj v budúcnosti, a to aj vďaka množstvu zvučných spoluprác.
V minulosti sme videli modely A Bathing Ape v úprave od raperov a umelcov, ako sú Lil Yachty, Kid Cudi, Kanye West, Kaws, ale aj značiek A.P.C, Adidas, Levi’s, New Balance či Comme des Garçons.
Podobizeň opice, kamufláž, žraločia hlava aj kopírka ikonických Nike Air Force 1
Zákazníci našli záľubu nielen v línii oblečenia, ktorej dominovali dizajny tričiek s podobizňou opice, mikiny s vojenskou kamuflážou a so žraločou hlavou, ale aj v obuvi. Tenisky BAPE STA, ktoré boli vlastne upravenou verziou modelu Nike Air Force 1 Low, boli vyrobené zvyčajne z lesklého materiálu a od roku 2000 tvorili základ portfólia japonskej značky. V roku 2007 navrhol vlastné vyhotovenie aj Kanye West.
V roku 2023 spoločnosť Nike žalovala A Bathing Ape za kopírovanie ich vzhľadu a žiadala bližšie nešpecifikovanú sumu ako kompenzáciu. Len pred niekoľkými mesiacmi obe strany podpísali dohodu, ktorá ukončila spor. Vedenie Nike vo svojom vyhlásení uviedlo, že značka BAPE v rámci urovnania súhlasila s ukončením výroby niektorých svojich topánok a so zmenou dizajnu iných, uvádza Hypebeast. V súčasnosti sú tenisky dostupné v trochu odlišnom dizajne, ktorý ľahko zladíš v rámci každodenných outfitov.
Napriek tomu, že NIGO vlastné dielo A Bathing Ape opustil v roku 2011 po odkúpení spomínaného konglomerátu I.T Ltd a venuje sa iným projektom – značke Human Made a módnemu domu KENZO –, stále ide o relevantného hráča v nekonečnom svete streetwearu, ktorý má čo ponúknuť aj v roku 2024.
Značka má fanúšikov po celom svete, najviac vo východnej Ázii. Len v Japonsku má 19 obchodov, ktoré ponúkajú oblečenie, doplnky a obuv aj výstavy umenia. Vyskúšaj BAPE na vlastnej koži a pochopíš tento ošiaľ.