Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
8. apríla 2024, 14:30
Čas čítania 4:59
Timotej Gašper

Anonymne ukrývajú po celom Slovensku peniaze. Kto stojí za profilom Cash Catch a prečo ich kritizujú? (ROZHOVOR)

ZAUJÍMAVOSTI INSTAGRAM PENIAZE SLOVÁCI SOCIÁLNE SIETE TRENDY
Uložiť Uložené

Peniaze boli, sú aj budú pravdepodobne najsilnejšou hybnou silou ľudí nielen na sociálnych sieťach. Túto myšlienku využili aj ľudia z projektu Cash Catch, ktorí po Slovensku ukrývajú bankovky a pomocou rôznych nápovedí vyzývajú ľudí, aby ich hľadali.

Cash Catch je slovenský projekt z dielne dvoch mladých ľudí, ktorí sa inšpirovali zahraničím a rozbehli na Slovensku niečo, čo sa teší veľkému úspechu na sociálnych sieťach. Ich instagramový profil sleduje v čase písania článku už takmer 30-tisíc ľudí, a ako priznali aj v rozhovore pre Refresher, počet ich sledovateľov stále pribúda. Najpopulárnejšie video má dokonca už 1,6 milióna videní.

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Cash Catch (@cash_catch_sk)

Ich obsah sa javí ako jeden z najjednoduchších na sociálnych sieťach. Videá majú len niekoľko sekúnd a v drvivej väčšine prípadov na nich vidno len zloženú bankovku v obale, ako ju ruka vkladá na vybrané miesto. Potom je už len na pozorných sledovateľoch, aby odhalili miesto ukrytia a obohatili sa tak o 5, 10, 20 či aj 50 eur. 

So zakladateľmi profilu sme sa spojili telefonicky a poznáme ich pravú identitu, pred verejnosťou však chcú zostať v anonymite. Náš telefonát sme začali otázkou, prečo celá iniciatíva Cash Catch vznikla. Obaja sa zhodli v tom, že ich inšpirovala podobná tvorba zo zahraničia. 

Čo vás odlišuje od zahraničných tvorcov? 

Snažíme sa do svojho konceptu pridávať zaujímavejšie nápady, rôzne hádanky a všeobecne zlepšiť tento koncept. Inšpirácia prišla teda zo zahraničia, konkrétne z Amsterdamu.

Odporúčané
Marek predáva byty v Thajsku: Slováci tu po voľbách začali vo veľkom kupovať nehnuteľnosti. Byt tu kúpiš už za 35-tisíc Marek predáva byty v Thajsku: Slováci tu po voľbách začali vo veľkom kupovať nehnuteľnosti. Byt tu kúpiš už za 35-tisíc 29. apríla 2024, 9:30

Tam sme videli prvé profily tohto druhu a potom sa to rozšírilo aj do iných krajín. V zahraničí väčšinou len nahrajú video o tom, kde schovali peniaze a nechajú ľudí hľadať ich. My sa snažíme zapojiť rôzne nápovede, hádanky a indície, aby sme ľudí prinútili trošku hádať a premýšľať. Niekedy dáme dopredu vedieť o mieste, kde sa budú lúštiť hádanky, nech sa môže zapojiť viacero ľudí vrátane tých, ktorí nie sú práve na danom mieste. 

Kedy vznikla myšlienka o vytvorení tohto profilu? 

Začali sme približne v polovici februára. V rámci zahraničia sa to najviac dostalo do povedomia koncom minulého roka, maximálne začiatkom tohto roka.

Chceli sme spraviť niečo inak, ako to robia v zahraničí. Videli sme, že tam je to populárne, a povedali sme si, že na Slovensku sa to ešte takmer vôbec nerobí. 

Čo je cieľom vášho profilu? 

Chceme osloviť väčší počet ľudí a touto formou ich aj zabaviť. Časom bude cieľom zlepšovať náš profil a dohodnúť aj nejakých sponzorov na spoluprácu. Touto formou vieme vo videu odpromovať aj nejaký produkt. Tým sa zároveň otvára možnosť získať do obehu viac peňazí, a teda skrývať pre ľudí vyššie sumy. Cieľom vôbec nie je donútiť ľudí, aby sa naháňali za peniazmi. Pomocou hádaniek a nápovedí chceme skôr to, aby sa zapojilo čo najviac ľudí, pokojne aj tí, čo pôjdu akurát okolo.

Prečo držíte celú vec v anonymite? 

Nie sme „influencerské typy“ a takisto je lepšie, že ľudia nepoznajú naše tváre, pretože potom by už vedeli, že sme to my, a ľahšie by nachádzali peniaze. Ľudia by nás tak mohli odsledovať a stratil by sa aj efekt tých hádaniek a nápovedí, ktoré sa snažíme robiť. 

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Cash Catch (@cash_catch_sk)

Už vás niekto odhalil? 

Nedávno sme boli v Košiciach a tam sa nám stalo, že nás pravdepodobne spoznal jeden chalan. Boli sme mu podozriví a chvíľu nás aj sledoval. Chybou bolo, že sme dopredu upozornili na Instagrame, že kde sa bude riešiť nová hádanka. Prišli sme na dané miesto o hodinu skôr, no chalan tam už striehol. Napokon sme však všetko dokázali nahrať, ukryť aj publikovať bez komplikácií. (smiech) 

Sú peniaze, ktoré skrývate, z vašich osobných zdrojov? Koľko ste už ukryli?

Áno, obaja sme pracujúci ľudia a peniaze, ktoré sú vo videách, sú z našich súkromných zdrojov. Doteraz sme na to minuli približne 500 eur. 

Podľa čoho sa rozhodujete, kde a koľko peňazí skryjete? 

Vo väčších mestách dávame väčšinou vyššie sumy. Viac peňazí, napríklad tých 50 eur, nechávame aj v prípadoch, že nejde o klasické video, ale o nejakú zložitejšiu hádanku či hlavolam. Proste platí, že keď je náročnejšie pre ľudí nájsť to miesto, tak skryjeme viac peňazí. Sme zo západného Slovenska, preto sme začínali primárne tu v okolí. Boli sme nedávno aj na východnom Slovensku a tiež si zisťujeme od ľudí, kde by bol o nás záujem. 

Koľko ľudí pracuje na tomto projekte? 

Dvaja, no mali sme už jednu kvázi spoluprácu s osobou, ktorá sa nám ozvala cez Instagram. Ale to bolo len jednorazovo. Chceli by sme si to riešiť vo vlastnej réžii, keďže ide aj o dôveru, aj o naše plány s týmto projektom. V rámci voľného času sa snažíme pobehať toho čo najviac a navštíviť slovenské mestá.

Peniaze
Zdroj: Cash Catch (archív)

Nebolo by efektívnejšie mať po mestách kvázi spojky? 

Premýšľali sme aj nad tým, ale zatiaľ je tento plán v nedohľadne. Možno s odstupom času, ale musela by to byť taká osoba, ktorej plne dôverujeme. Momentálne to neriešime. 

Plánujete, že vás bude tento profil živiť? 

To uvidíme s odstupom času, že či to vôbec bude možné. Závisí od situácie, ale keby bola taká možnosť, že by sme sa do toho mohli pustiť aj vo väčšom, bolo by to určite super. Chceme nadviazať spolupráce, od ktorých by sme možno generovali nejaký príjem, ale nie je isté, či by to bolo až do takej úrovne, aby nás to živilo. Ale bolo by to fajn mať z toho peniaze. 

Nekontaktujú vás ľudia v správach, aby ste im dali peniaze z rôznych dôvodov? 

Ani nie. Skôr nám len píšu o konkrétnych mestách, ktoré by sme mali navštíviť. Záleží na tom, kde sme, podľa toho nám chodí množstvo správ so žiadosťou, aby sme navštívili to alebo nejaké iné mesto. Do správ nám chodia aj úsmevné myšlienky ľudí. Niektorí píšu, nech im pošleme peniaze rovno na účet. V jednej správe nám osoba humorne napísala, že nech pokojne hodíme peniaze aj na dno jazera, že si po ne dopláva. (smiech)

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Cash Catch (@cash_catch_sk)

Ako sa pozeráte na to, že u detí môže váš obsah spôsobiť mylnú predstavu o zisku a hodnote peňazí? 

Mali sme niekoľko podobných komentárov. Nesnažíme sa to robiť takým spôsobom, aby sme lákali deti na peniaze. Práve naopak, chceme ľudí zabaviť a skôr im prinášať odmenu za to, že uhádnu naše hlavolamy a hádanky. Deti tvoria z našich sledujúcich len menšie percento a nie je to naša cieľová skupina. Myslíme si, že na Instagrame môžu naraziť aj na oveľa horší obsah a malo by to byť predovšetkým na zodpovednosti rodičov. Zároveň si uvedomujeme, že to môže mať v tejto oblasti mierne negatívny vplyv, a tak by sme chceli v budúcnosti zakomponovať do nášho obsahu aj nejaké príspevky o finančnej gramotnosti, ktoré by najmä deťom vysvetlili pohľad na peniaze.

Kedy ste zaznamenali najväčší rast na Instagrame? 

To veľmi závisí od konkrétneho dňa. Cez víkendy, keď najviac chodíme a točíme, to rastie najlepšie. Celé sa to zlomilo videom spod Bratislavského hradu, ktoré má viac ako 1 milión videní. Niekedy nám denne pribudne aj 700 followerov, inokedy možno do 100. Závisí od toho, či vyjde video a aký je deň. 

Aká bude vaša stratégia na sociálnych sieťach, keďže máte veľký počet fans? 

Snažíme sa publikovať aspoň tri videá za týždeň, závisí to od nášho času. Ale snažíme sa byť čo najaktívnejší. Základom je pre nás pravidelnosť videí. 

peniaze
Zdroj: Cash Catch (archív)

Objavila sa aj kritika, že len chcete nazbierať followerov na peniazoch a potom zarábať zo spoluprác...

Samozrejme, že chceme nadviazať spolupráce, ale len kvôli tomu, aby sme vylepšili náš content. Určite neprestaneme s tvorbou. Teraz už je v štádiu riešenia jedna spolupráca, ale zatiaľ sme ani my nerobili nejaké oslovovanie firiem. Snažíme sa sústreďovať na obsah. V najbližšom čase sa určite chceme venovať viac aj spoluprácam. 

Nebojíte sa toho, že ide len o rýchly trend, ktorý sa do pár mesiacov vytratí? 

Ťažko povedať. Ale veríme, že to bude dlhodobejšie. Je aj našou úlohou vymyslieť potom novinky a obmieňať koncept tak, aby to ľudí stále bavilo a nebrali to ako krátkodobú záležitosť. 

Domov
Zdieľať
Diskusia