Refresher Slovensko
Stiahnuť
X
21. decembra 2023, 10:38
Samuel Barienčík

Vedci zachytili zvláštny mimozemský signál vysielaný z vesmíru na Zem. Teleskop takýto zhluk žiarenia ešte nikdy nezaznamenal

TECH VESMÍR

Teleskop loviaci mimozemšťanov zachytil čudné zhluky.

V novej štúdii publikovanej na predtlačovom serveri arXiv zverejnili vedci detaily o vesmírnych rýchlych rádiových zábleskoch (FRB – Fast Radio Burst). Vďaka teleskopu sa im podarilo zachytiť zvláštny mimozemský signál, informuje portál Live Science.

Astronómovia odsledovali opakujúce sa explozívne výbuchy svetla, ktoré prichádzajú na našu planétu. Frekvencia rýchleho rádiového vzplanutia sa posúvala a blikala vo vzore, aký doteraz nevideli.

Rýchle rádiové vzplanutia sú milisekundové záblesky svetla, ktoré prichádzajú od Mliečnej dráhy a sú schopné v priebehu pár sekúnd vytvoriť toľko energie ako Slnko počas celého roka. Mohli by vznikať zo spojenia viacerých neutrónových hviezd alebo z kolapsu neutrónových hviezd, z čoho neskôr môže vzniknúť čierna diera.

Ilustrácia rádiových vzplanutí .
Ilustrácia rádiových vzplanutí . Zdroj: Jingchuan Yu, Beijing Planetarium

Tím sledujúci tieto vzplanutia ich sledoval po dobu 541 hodín. Vedúca autorka štúdie Sofia Sheikh povedala: „Zužujeme možnosti zdroju FRB, napríklad na extrémne objekty, ako sú magnetary, ale zatiaľ žiadny existujúci model nedokáže vysvetliť všetky vlastnosti, ktoré boli doteraz pozorované.“

Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť 11. januára 2024, 9:00

Táto štúdia zároveň aj demonštrovala, ako je dôležitý teleskop, ktorý zachytil rádiové zhluky vesmírneho žiarenia. „Bolo úžasné byť súčasťou prvej štúdie FRB vykonanej pomocou ATA  (Allen Telescope Array) –  táto práca dokazuje, že nové teleskopy s jedinečnými schopnosťami, ako je ATA, môžu poskytnúť nový pohľad na výnimočné záhady vo FRB,“ dodala Sheikh.