Za dve hodiny pondelkového rána v centre mesta sme nezaznamenali žiaden konflikt ani porušenie predpisov. Od dopravného kolapsu, ale aj cyklorevolúcie máme na nábreží ďaleko.
Červená vozovka, na ktorej sa týždeň po otvorení ešte povaľujú robotnícke rukavice a pod kolesami šuštia čerstvo nastriekané ikony bicykla, pôsobí na bratislavských vodičov ako tri metre široké červené súkno.
Tlmiť emócie sa magistrát snaží umiestnením svetelnej tabule tesne pred križovatkou na Šafárikovom námestí. Jej text uvádza, že 70 % automobilov nábrežím len prechádza, a vodičom odporúča využívať Einsteinovu ulicu v Petržalke.
Reakcie šoférov sú často kritické, lebo cyklisti sa v tomto priestore pohybujú sporadicky a podobne veľkorysé riešenie nepotrebujú. Centrálnu dopravnú tepnu vraj cyklopruh mení na zapchatú cievu.
Presvedčili sme sa, že o ošiali, ale ani o úplnej absencii cyklistov nemôže byť reč. Čo je však dôležitejšie, nezachytíme ani kolóny vodičov. Autá sa počas dvoch hodín strávených na nábreží dostávajú cez svetelné križovatky nanajvýš na druhú zelenú a doprava je plynulá. Zdá sa, že dopravná situácia sa po týždni prevádzky upokojila.
Podľa magistrátu prejazd vozidiel medzi Šafárikovým námestím a Mostom SNP v oboch smeroch trvá v dopravných špičkách v priemere len o 1 minútu a 30 sekúnd až o 2 minúty a 30 sekúnd dlhšie, než to bolo minulý rok v rovnakom čase. Na druhej strane v prvú septembrovú stredu prešlo nábrežím 2 099 cyklistov, v kým prvú septembrovú stredu pred rokom to bolo 1 775 cyklistov.
Červený koberec pre cyklistov alebo Potemkinova infraštruktúra?
Na bicykli sme si okrem nábrežia prešli aj najfrekventovanejšie cesty, po ktorých sa na novú cyklotrasu dostane väčšina ľudí. Konštatujeme závažnú nedokonalosť a nezriedka totálny chaos v značení a organizácii dopravy.
Cyklosvet v Bratislave sa začína niekde na Košickej. Nájdeme tu komfortnú a bezpečnú trasu vedenú za zaparkovanými autami, ktorá sa však pri Nivách záhadne vytratí. Návrat cyklistickej infraštruktúry zažijeme pri Eurovei 2 v podobe stavebne oddelenej trasy. Radosť z nej však trvá len 200 metrov, kým ju pretne vjazd do podzemnej garáže a vydláždené námestie pred SND.
Pohyb na bicykli po promenáde Eurovea pri rieke je zakázaný a poza nákupné centrum nájdeme len infraštruktúru pre autá. Obrovský piktogram bieleho bicykla sa zjavuje až na Šafárikovom námestí. Pri príjazde z automobilovej Karadžičovej a Dostojevského radu je to príjemná zmena.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Z čoho majú obavy niektorí cyklisti na nábreží.
- Aké zlepšenie sľubuje do budúcnosti magistrát.
- Prečo budú mnohí naďalej využívať chodník.
- V akej kondícii sú bratislavské cyklocesty.